Jullie merrie ook "vervelend" met Hengtigheid....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cojo79

Jullie merrie ook "vervelend" met Hengtigheid....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 17:03

Hallo,

Ik vroeg me zo af of jullie merrie ook last heeft van de hengstigheid.

Wat doet ze dan in de omgang?
Hoe is ze dan met het rijden?

Geven jullie de merrie iets zodat ze er minder last van heeft,en wat geven jullie dan?

Wij vrouwen hebben vaak ook van die "kwaaltjes" als wij menstrueren, ik was nieuwschierig wat jullie merrie's kwaaltjes zijn.

Ik ken bijv. een merrie die erg vervelend word met het rijden en die is dan ontzettend tegen het been.
Wil zelfs wel eens kreupelen achter.

Groetjes: Corina

Mitnait

Re: Jullie merrie ook "vervelend" met Hengtigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:39

Ik merk het amper als mijn merrie hengstig is, ze is iets chagerijniger, maar verder merk ik het niet.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:47

Ik merk er ook weinig aan, ook al staan hier 8 lekker hengsten bij haar op stal haha

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:50

Heb er 1 gereden die ik tijdens de hengstigheid alleen uitbracht in het springen. Met dressuur was ze absoluut niet te rijden; zo gauw ik been gaf dacht zij dat ze gedekt werd ofzo en ging wijdbeens staan. Zo gauw er hindernissen in beeld kwamen was ze de hele hengstigheid vergeten.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:52

Vroeg had mijn merrie nooit last van haar hengstigheid en ik ook niet. Tja, enkel als ze dan bij een ander paardje stond, maar dat telt niet mee
Maar sinds wij bij hengsten op stal staan kan ik het wel merken! Ze hinnikt als we de piste in komt, ze galopeert wel ontspannender maar luistert slechter naar mijn been. Verder pist ze gelukkig niet.
Ik heb wel een merrie gekend die, als ze hengstig stond en je reed erop en je gaf been, ging ze meteen staan pissen. Zwaar onhandig maarja.
Ik zou nooit mijn merrie iets geven voor haar hengstigheid. Als ze er erg last van heeft neem ik wel een veulen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:59

mijn pony is niet leuk als ze hengstig is. ze wil constant plassen dan en steeds tegen de ruinen plakken zeg maar,ook is ze sloom en lui met rijden,balen dus! vooral met wedstrijd..

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:59

Vervelend is een understatement als het om mijn merrie gaat tijdens de hengstigheid....

Die is dan ronduit een draak...

Ik geef nu al een paar maanden moody mare door haar eten en nu gaat het eigenlijk heel goed.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:46

Nathalie02 schreef:
Vervelend is een understatement als het om mijn merrie gaat tijdens de hengstigheid....

Ik geef nu al een paar maanden moody mare door haar eten en nu gaat het eigenlijk heel goed.

moody mare ook weleens van gehoord? hoe werkt dat? moet je het het hele jaar voeren en hoeveel en is het duur? is misschien ook iets voor mij!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:07

Ik heb Indy pas een half jaar dus wie weet heb ik nog niet alles meegemaakt. Maar ik merk erg weinig aan haar wanneer ze hengstig is. Gelukkig!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:17

jennifer is normaal chagerijnig en goed voorwaarts,maar tijdens hengstigheid is ze super aanhankelijk en niet vooruit te branden !! (ze is gedekt) en een aantal ruinen vindt ze dan geweldig ze gaat alleen met buitenrijden nog een beetje vooruit maar in de bak

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:30

Kwaad kijken als je aan haar buik komt en met rijden is het een ramp, niet aan het been, alles op alles zetten om niet nageefelijk te hoeven lopen. Ach, die paar dagen...ik laat haar meestal, vraag niet teveel. Beetje longeren, op haar tempo rijden. Resultaat is een vrolijker paard en daarna is ze weer in topvorm.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:47

Bonny4life schreef:
Nathalie02 schreef:

moody mare ook weleens van gehoord? hoe werkt dat? moet je het het hele jaar voeren en hoeveel en is het duur? is misschien ook iets voor mij!

Het zijn allerlei soorten kruiden en bloemen wat je door het eten moet doen. Door die kruiden worden hengstige merries minder moeilijk. Ik moet er wel bij zeggen dat het niet bij elke merrie helpt, bij de mijne werkt het in ieder geval wel heel goed. Het is niet zo heel goedkoop, maar dat maakte mij niks uit ik kreeg er een relaxte merrie voor terug...
Je kan het proberen, dan bestel je eerst een wat kleinere verpakking en dan kan je uitproberen of het werkt.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:13

Mijn verzorgpony is wat chagrijniger enzo, maar of ze met rijden anders is? Ik heb het iig nog nooit aan haar hengstigheid gekoppeld...

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 21:49

Lopen jullie merrie's dan ook wel eens onregelmatig achter als ze goed hengstig zijn?

Ik heb mijn merrie altijd Biomag gevoerd en ik moet eerlijk bekennen dat ze een stukje minder prikkelbaar was.
Maar of dat in het algemeen is of ook voor hengstigheid weet ik niet.
Maar het hielp en was goed betaalbaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 06:57

Aan mijn merrie merk je practisch niets.
Ze laat de hengstigheid alleen maar merken als ze direct contact heeft met andere paarden. Met rijden kan ze dan wat stijver in haar rug zijn, maar eigenlijk heb ik er gewoon geen last van.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:19

Mijn merrie was in het dekseizoen continue hengstig! Eens in de drie weken lichamelijk, maar voor de rest zat het tussen haar oren!
Ze gilde/piepte naar ieder paard wat maar naar haar keek of te dicht in haar buurt kwam.
Ook met rijden was ze niet voor het been, sloeg er alleen maar naar en het liefst bleef ze stilstaan en de rug opbollen... *zucht*

Heb de veearts ernaar laten kijken en op zijn advies doe ik nu dagelijks regumate door het voer. En het helpt super!!
Eind september stop ik daar weer mee, dan wordt ze 1x flink hengstig en daarna gaan haar hormonen weer in "winterslaap", haha!
's Winters heb ik er namelijk geen last van, af en toe is ze een beetje trekkerig, maar verder valt het reuze mee!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:33

mijn merrie is heel verschillend, de ene keer is ze prima te rijden, de andere keer niet ; dan geef je been en dan blijft ze echt zo lopen van: oehhh lekker nog een keer graag?!. echt heel gemeen zaterdag was het weer zover tijdens mijn wedstrijd, heeeel prettig maar ik heb nog nooit gehad dat ze door hun hengstigheid kreupel werden :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:46

Mijn merrie is door de jaren heen steeds minder lastig geworden me de hengstigheid. Met rijden was er zowiezo nooit veel aan de hand, maar aan het halster kon ze gewoon echt strontvervelend zijn. Als er ook maar iets gebeurde wat haar niet aanstond, stond ze meteen op d'r achterbenen recht tegenover je.
Is er aardig af zo ondertussen. Gelukkig...

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:37

Geloof het of niet maar mijn merrie staat soms maanden aan een stuk hengstig. Echt iedere dag non-stop. Gelukkig heb ik er geen last van want je merkt niets in omgang of in het rijden. Ze ging zich uiteindelijk zelfs ontfermen over de veulens op de wei, als tante Quinz.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:52

De laatste merrie die ik reed - en nu niet meer dus - was in de omgang heel hangerig, wilde continu bovenop je komen staan, vooral met poetsen. Zowel aan de hand als onder het zadel was het een hele toer om haar langs de ruinen te krijgen.

Onder het zadel was ze heel plakkerig aan je been die dagen en soms begon ze te miepen en te pissen.

Ik heb er eigenlijk nooit veel aan gedaan, probeerde gewoon verder te trainen, lette er wat extra op dat ik zelf met mijn been niet per ongeluk bleef plakken, als ze bovenop me probeerde te staan zette ik haar terug opzij en ik nam voor lief dat ze die dagen niet op zijn best was.

Overigens vond ik het altijd wel echt een merrie, ook als ze niet hengstig stond, een beetje een zeikerig beest met echt van die humeurtjes.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:57

Ze is wat plakkerig als ze hengstig is en de ene keer is ze dwars en de andere keer juist heel meewerkend. Geen pijl op te trekken
Maar verder weinig last ervan.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:10

pfff hou op schei uit!
Iris gaat met haar kont tegen de muur, of wat er ook in de buurt staat staan en gaat dan haar rug een beetje bollen en dan helemaal tegen aan staan duwen, alsof ze de muur een paar meter verder weg wil hebben. Als je er tussen staat ben je niet blij. En reageren, mmm nee je moet echt een brul geven en vervolgens echt een harde klap, dan komt ze weer wat bij haar positieven. Gelukkig is dat nu wel iets minder geworden en haar reactie is beter.
Ik geef nu levercompositum en ovarium breething.

Ook heeft ze tijdens het rijden dat ze super klef is aan het been. Slechte reactie-vermogen, dus als ik haar dan een tik met de zweep geeft dan pist ze de boel bij elkaar.
1 voordeel, ze hoeven de bak dan niet meer te sproeien.
Maar vervelend is het zeker.

Het gaat nu iets beter, maar dat kleffen op het been en dat pissen blijft.
Ik moet haar goed " pissig" maken en dan gaat ze wel lopen, maar leuk: zeker niet.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:15

Die van mij kan geen enkel paard om zich heen verdragen.

En tijdens het rijden vindt ze het lekker als ze een slag van de zweep krijgt en een stamp van de sporen. Raar paard...
Voor de rest loopt ze soepel en beter als ze hengstig is

Hmmm... Merries

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:59

ik heb er ook behoorlijk last van, een merrie staat nu op een andere stal met ruinen en 1 hengst ze is dan heel erg stug vooral tijdens het rijden en met buitenritten schrikt ze heel snel.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:16

mijn merrie is ook wel heel vaak hensgtig, als ze haar vriendje een paar dagen niet heeft gezien is ze "plots" weer hengstig...

als ze hengstig is, plast ze heel erg veel, waar haalt ze het allemaal vandaan!!