Omweer, en ik schijt peultjes!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Omweer, en ik schijt peultjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:03

Een klein half uur geleden is hier de omweer losgebartsen.
Eerst ver weg, maar het komt dichterbij.
Omdat wij bezig zijn met het verbouwen van de stallen, zijn alle 6 de paarden genoodzaakt om buiten te blijven.
Ik heb Fresco, hier van bokt ook al gebeld, en zij zegt dat die van haar ook buiten blijven.
Wiens paarden staan er nog meer buiten met omweer, vrijwillig of niet, en wat is de kans dát er iets gebeurd?

Urielle

Re: Omweer, en ik schijt peultjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:12

relax, die kans is zo minimaal........

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:21

Wij hebben de schrik goed in de benen zitten vanavond. Rond een uur of half acht sloeg vlakbij de bliksem in. Ik had in totaal 9 pony's buiten staan.
Vlak na de inslag begonnen ze onrustig te worden en op een gegeven moment ging er een vanuit volle galop in de remmen en liggen rollen terwijl de rest om hem heen doorrende. Vlak daarna lagen gingen alle pony's met de benen richting hun buik stampen en steeds liggen rollen.
Het was heel beangstigend om te zien en ik heb dan ook direct de DA gebeld. Die vertelde mij dat het een stressreactie was op het onweer. Vooral als het overdag heel benauwd is geweest en als het onweer dan vrij snel komt met heel veel regen, wil zo'n reactie wel eens voorkomen volgens de DA.
Volgens hem zouden ze na een uurtje wel rustiger worden.

Dat was inderdaad zo, maar door de hevige paniekreactie hebben ze links en rechts wel wat wondjes opgelopen. Twee veulens hebben een wond aan het been, zo op het gezicht niet diep en groot. Helaas kunnen we de pony's nog niet uit de wei halen, daar zijn ze nog te gestresst voor.

We zijn in ieder geval goed geschrokken, het was echt een rotgezicht, 9 dieren die zo in paniek zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:23

De mijne staat ook vrijwillig 's nachts buiten met het onweer.
Ik maak me ook wel ongerust dan, maar de kans is minimaal dat er iets gebeurd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:24

ik denk dat dit verhaal hierboven Ylana wel zal kalmeren

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:36

Denk aan je rikketik...
Mijn paard staat ook gewoon buiten, krijgen ze niks van.
Het punt is als paarden het hoogste punt in de wijde omgeving zijn, bijvoorbeeld in de polder. Dan heb je een verhoogd risico. Als er wat bomen in de omgeving zijn, dan loopt het allemaal wel los. Het risico dat je stalgebouw geraakt wordt en de boel affikt is bijna groter dan dat de paarden in de wei worden geraakt.
Onweer is niet eng en evenmin gevaarlijk, zolang je het maar niet uitdaagd. Ga niet het hoogste punt van de omgeving lopen uithangen zeker niet met een paraplu, schuil niet onder hoge bomen en tel de tijd tussen donder en bliksem. Daarmee heb je een indicatie hoe ver het weg is (tijdx340=afstand in m)

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:41

Ik hoop dat ik je een beetje kan geruststellen...
Wij hebben eigenlijk altijd de pinken (jonge koeien, erg wild) buiten lopen, dag en nacht, ook tijdens onweer.
Wat ze doen valt erg mee, vlak voor de bui losbarst worden ze onrustig, vliegen heen en weer door het land. Als het eenmaal begonnen is staan ze met hun kont in de wind de bui te doorstaan. Na afloop gaan ze weer eten.

Natuurlijk kàn er iets gebeuren, maar in die 20 jaar dat ik er bewust opgelet heb, heb ik maar een keer een directe inslag meegemaakt. En dat was dan nog in een hekpaal waar het draad aan vast zat. Dat is de enige keer dat er een dodelijk slachtoffer viel.

Vaak trekt de ontlading naar hoge punten (bomen, schuren, lichtmasten) of naar punten met metaal erin (het stroomdraad). Maak je niet al te druk en zorg, dat als je gaat kijken, dat je kalm bent. Ze reageren vaak meer op de angst van de mens voor het weer als dat ze het weer zo eng vinden...

Tip voor jezelf:
Mocht je overvallen worden door onweer en je kunt nergens veilig schuilen, doe dan dit.
* zoek een plekje vrij van (diepe) plassen water
* liever midden in het land als vlak langs hekken oid
* ga op je hurken zitten met je voeten strak naast elkaar
* verberg je hoofd in je armen

Op deze manier loop je het minste risico om geraakt te worden en, in het ergste geval, een beperking van de schade als je toch geraakt wordt.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:44

Die van mij staan ook gewoon buiten. M'n paard zelfs opgedost en wel (kmoet morgenochtent vroeg naar wedstrijd), dus mijn grootste zorg is niet het onweer zelf, maar de regen erbij --> alstie maar niet gaat liggen

Als ze in een polder stonden zonder bomen dan zou ik het misschien wat enger vinden, maar nu niet hoor. Hoogspanningsmasten vlakbij (bliksemafleiders), huizen, bomen, enz, die vast eerder aan de beurt zijn dan mijn paardjes

Ze worden als de bui begint soms wel wat onrustig, maar meestal geven ze er zelf ook niet veel om, zoeken beschutting en gaan bij elkaar staan. Gelukkig nog geen paniekaanvallen gezien.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:45

Mijn 3-jarige staat ook buiten en kan niet naar binnen met onweer (hij staat in de opfok). Ik schijt ook peultjes maar dat is gekomen na die verhalen hier op bokt. Ik realiseer me wel dat hier zo veel leden zijn en die kennen samen zoveel paarden dat áls er iets gebeurd we het meteen te lezen krijgen. Maar eng vind ik het wel en ik doe dus altijd een gebedje als het onweert.....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:06

Tja, als beginnende paarden-aan-huis eigenaar ben ik toch al een 'peultjes schijter'!
Ik vind alles nog eng en ben waarschijnlijk extra voorzichtig.
Mede omdat in een straal van 5 kilometer mijn paarden de enigste zijn die op dit moment buiten staan.
Ik kijk veel af van mede paarden eigenaren hier in de buurt.
Misschien dat ik dat maar niet meer moet doen

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:13

De kans dat het mis gaat is echt heeeeel klein hoor. Maak je niet druk. Volgens mij kun je in principe nog beter je paarden buiten hebben als het heel erg tekeer gaat. Dan kunnen ze tenminste nog een kant op. Komt allemaal goed.....

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:15

De paarden reageren niet eens op het omweer.
Toen ik net door de zeikende regen heen was gerend om bij mijn arme schatjes te gaan kijken stonden ze met ze allen me aan te kijken van: ''Wat doe jíj hier nou!?!"
Ze keken verder niet meer op of aan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:17

Ylana schreef:
Tja, als beginnende paarden-aan-huis eigenaar ben ik toch al een 'peultjes schijter'!
Ik vind alles nog eng en ben waarschijnlijk extra voorzichtig.
Mede omdat in een straal van 5 kilometer mijn paarden de enigste zijn die op dit moment buiten staan.
Ik kijk veel af van mede paarden eigenaren hier in de buurt.
Misschien dat ik dat maar niet meer moet doen

Wat is het kennisniveau van die paarde-eigenaren?
Als de mensen op stal bij mijn vriendin op stal bij Morris zouden komen, dan kregen ze allemaal spontaan een hartverzakking!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:23

ikke schreef:
Als de mensen op stal bij mijn vriendin op stal bij Morris zouden komen, dan kregen ze allemaal spontaan een hartverzakking!

vertel!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:31

Ylana, mijn paarden staan denk ik ook buiten... dan gaan ze in de hoek van de paddock staan onder de gigantische wilgenboom. Denk dat het daar toch veiliger is.

Maar paarden zijn gek hoor, zelfs met enorme regen en hagelbuien staan ze gedrie met kont naar de windrichting buiten, en met de warmte kruipen ze op stal

Komtgoed!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:34

paars schreef:
ikke schreef:

vertel!?

Mijn arme Welsh-Cob moet dag en nacht buiten staan, krijgt alleen maar gras en hij is broodmager!
De werkelijkheid is dat hij in een fijne groep op zeer goed grasland staat en iets schraal is, je kunt de ribben net zien. Op zich niet erg voor een drie-jarige die nog niks hoeft te doen. Hij wordt nu beleerd aan de hand en komende winter ingereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:45

Wij hebben ook met een klein hartje in de onweer en hoos buien naar de paarden staan kijken.Mijn jaarling heb ik sinds gisteren.Mijn man heeft nog een poging gedaan de veulens in stal te lokken met hooi.Maar ze rende net weer zo hard naar buiten om daar gras te gaan eten.In de stromende regen .De grote heb ik maar buiten laten staan ,ik was bang als ik die wel binnen haalde dat de veulens onrustig werden.Die waren ook een stuk shagerijniger maar stonden ook midden op de wei.
Ik ben op stal ook niet gerust ,als daar de bliksem inslaat verbranden ze levend,dat vind ik veel erger.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:46

Ik wil onweer. Ben helemaal gek van onweer maar het komt maar niet deze kant op vind ik echt heel jammer. Van mij mag hetr hier wel de hele nacht onweren

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:48

voor de paarden die buiten staan is het natuurlijk minder die onweer. Maar de kans is maar minimaal dat er iets gebeurt

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 23:37

Ik heb het helemaal niet op onweer en gelukkig staat Indy sinds afgelopen woensdag op een stal waar ze 's nachts naar binnen kan. Daar staat ze nu dus ook. Qua veiligheid zal het niet veel schelen, maar ik ben in ieder geval geruster nu.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 08:05

ik wil de mijne echt niet op stal hebben, ik vind de kans veel groter dat er een boom omvalt op onze stal of de bliksem daarin slaat veel groter dan dat ze in een wei staan...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 09:15

Verzorg al zo'n 5 jaar paarden, en daar staan er altijd wel paarden van achterin het land. 24/7 en de hele zomer lang zie ik ze bijna niet. Als ikmijn verrekijker pak kan ik mischien ene glimps van ze opvangen als ik bij stal sta ermee. Er is geen beschutting.

Er is gelukkig nooit wat gebeurd. Ik blijf het wel altijd wat spannend vinden, maar ben het nu meer dan gewend. Waar ik gisteren meer bang voor was dat ze door het draad zouden schieten, dan dat ze geraakt worden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 12:58

Nou, ze hebben de nacht overleefd.
Alles 6.
Ik ben wel 10 keer bij ze gaan kijken of alles wel goed was.
Op een gegeven moment heeft mijn man de gordijnen dicht gedaan zodat ik niet meer naar buiten kon kijken wanneer het flitste.
Dat scheelde een hoop.
Het heeft hier maar een klein uurtje gerommeld en geflitst.
Daarna was alles weer rustig. Inclusief ikke!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:00

Hier nog geen onweer gehad, vanochtend wel een plens bui. Nu schijnt de zon een beetje

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:33

Het is hier flink tekeer gegaan vannacht, vooral gigantische hoosbuien (het water stroomde in de slaapkamer en bij de trap gewoon via de wand naar beneden (gevalletje waterschade.... ) De paarden stonden buiten in de paddock, is wel redelijk beschut door bomen, maar geen echte schuilmogelijkheid.
Van het onweer trekken ze zich helemaal niks aan, toch heb ik ze vannacht op stal gezet, Guinness heeft namelijk een eczeemdeken op en die was uiteraard ook volledig doorweekt, dus die wilde ik even afdoen en ja, als je 1 naar binnen haalt, volgen de andere 2 wel (die bleven eerst overigens nog even op de tuin 'hangen' om gras te eten ) Dus vannacht maar binnen gelaten.

Normaal gesproken blijven ze echter gewoon buiten met onweer en gewone regen, maar vannacht was wel erg extreem, in de paddock kon je zo ongeveer zwemmen (in de garage van de overburen ook toruwens, die waren vannacht al aan het hozen)