Zadels, het blijft moeilijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Zadels, het blijft moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:22

Een tijdje geleden plaatste ik dit topic: viewtopic.php?f=13&t=417846&hilit=

Ik ben inmiddels nog steeds op zoek naar het ideale zadel. Het zadel dat ik gekocht had (Schumacher) mag terug naar de winkel, die weten er weer andere mensen voor. Ik kon toch niet wennen aan het zadel en het lag nog teveel óp mijn paard dan 'erin'.

Razinda heeft een hele ronde rug (bijna plat) met weinig schoft maar wel een hele brede schoft. Ik zoek dus echt een zadel die daar goed op ligt, het moet in ieder geval een zadel zijn met een hele wijde boom.

Ik ben nog steeds fan van County Competitor maar heb de hoop opgegeven dat ik er één kan kopen, want zelfs nieuw zijn ze niet te krijgen (als iemand wel weet waar hou ik me aanbevolen).

De zadels waar ik nu een beetje aan denk zijn:
- de county competitor
- een zadel van equestor (www.equestor.nl) met name dat ontwerp van David de Wispelaere)
- stübben meastoso (maar heb gehoord dat ze wel hard zitten)
- euroriding (titan II)
- hulsebos (maar heb daar ook twijfels over door veel negatieve verhalen)
...

Ik wil een zadel met veel kniewrong en een zachte en diepe zit. Graag hoor ik meningen, adviezen, ervaringen...

Oja, het liefst ook iets aparts, KN heeft iedereen al en volgens mij zitten die ook vrij hard. Zadels die speciaal voor paarden als die van mij (erg ronde rug, als barok paard of haflinger) geschikt zijn, zouden ook erg ideaal zijn.

Bedankt!

RedFlame

Re: Zadels, het blijft moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:04

er bestaat van kieffer ook een speciaal voor ronde paarden die heeft frysk ofzo

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 15:13

Ik zweer bij een boomloos zadel voor mijn fries, past super en zit ongelooflijk lekker
Als je zoekt op 'boomloos' kom je vast genoeg info tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:27

Prestige TopDressage, veel wrong, diepe zit, past perfect op mijn holle rug, zonder schoft, veel schouder-fjord.
Ze zijn op maat te maken.

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:32

Kijk ook eens naar de merken Massimo (die kan tot boommaat 42!!) en Bates. Beide zadels die ook voor brede paarden geschikt te maken zijn. Van Bates zou voor jou de Isabell Werth het meeste aan je vraag voldoen verwacht ik. Diepe zit en zelfs aanpasbare wrongen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:45

County Competitor:

Drunens Ruiterhuis Drunen 16" en 18,5 " 1250 Euro (de 2000)
Ruitersport Outlet Store 18" 1000 Euro
Van Schie Ruitersport
Fiona's Ruitersport

In Belgie
Kerckhaert Ruitersport Temse

zo dat vond ik ff via internet + duizend x advertenties

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:13

ik ben helemaal gek van de euroriding jade en iemand die ik ken heeft de euroriding diamant voor een haflinger met een hele ronde rug.
en passier vind ik fijne zadels maar die hebben niet zo'n diepe zit

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:36

ik heb ook een euroriding zadel. echt een super fijn zadel.
hij ligt soms ook op een te ronde fries en daar past hij ook goed op
het zadel heeft een fijne diepe zit
heb ook een ''zadel-dilemma'' gehad veel zadels geprobeerd maar zal toen ook geen goede bij maar met de euroriding heb ik echt plezier mee
succes nog met het zoeken naar een zadel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:40

euroriding giamant is idd fijn en passier is verkrijgbaar met extra diepe zit en zit ook fijn maar geen idee hoe dat op zo'n paard ligt. Wij hadden dat nl. liggen op smalle bloedpaardjes.....

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 18:41

ik heb laatst op een quarter gezeten ook breed geen schoft wel breede schoft die had een stubben opliggen nou ik doe een moord voor dat zadel diepe zachte zit met lekker veel wrong
ik ben dus mega aan het sparen voor dat zadel

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:23

Ik vindt zelf de Stubben niet zacht zitten. Maar het kan zijn dat dat verandert is.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:51

Ik heb laatst op een Ainsley gezeten.. Zat ook erg lekker..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:59

ik vind Ainsley wel zadels voor mensen met lange benen, ik ben zelf nogal klein dus ik voel me er echt verloren in

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:06

ik heb sindskort een daaleman die voor sjaak is aangemeten. Sjaak heeft ook een wat rondere rug (nog wel schoft) en heeft hoge kussens nodig. Allemaal prima gemaakt. En een gelfoamzitting in het zadel voor de bips .

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:38

Ik heb ook een paard met een hele ronde rug en ook een vlakke rug. Schoft is heeft hij wel iets, maar die is vooral erg breed.
Ik heb een tinker, maar wel een erg rijtypische.
Ik werd ook helemaal gek van alle zadel ellende... Alles schoof en sloot niet netjes aan.
Ik heb van Rijs langs laten komen en heeeel wat zadels geprobeerd. Eentje lag echt perfect en zat voor mij perfect. Ik ben uitgekomen op een Stübben Tristan. Heeft geen enorm diepe zit, het is geen kuipstoel om het zo maar te zeggen, maar diep genoeg. Hele fijne dikke kniewrongen, en de zitting is nou niet bepaald hard te noemen. De oude Stübben zadels zijn vrij hard, maar de nieuwere echt niet meer.
Nog een zadel wat hem perfect paste was de Passier Antares, maar daarvan vond ik zelf de zit te diep en opgesloten.
De Passier Antares is trouwens wel ideaal voor bredere paarden met een ronde rug, het kanaal tussen de kussens is namelijk breder dan normaal, en ook de kussens zelf zijn breder, waardoor het een heel groot draagvlak heeft.

Stübben Tristan:
Afbeelding
Passier Antares:
Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 21:55

Urielle schreef:
ik vind Ainsley wel zadels voor mensen met lange benen, ik ben zelf nogal klein dus ik voel me er echt verloren in

Ik heb zelf ook een Ainsley (met verstelbareboom) en ben klein, maar daar heb ik dus absoluut geen last van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:06

Als het niet per-se een dressuurmodel zadel moet zijn, ga eens kijken voor een Sharon Share. Dat zijn amerikaanse zadels, die uitsluitend op maat worden gemaakt. In de verte kun je er een westernzadel in herkennen, maar ze zijn voornamelijk voor de endurance ontworpen.
Iets minder extreem is Oakfield, al moet je daar wel eerst de loterij voor winnen, onder de 2500 euro geen nieuwe. Ook deze zadels worden geheel op maat en wens gemaakt. Ik ken verschillende mensen die er een hebben en ze zijn werkelijk op elk paard pas te maken.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:20

Bedankt voor alle reacties, ook via PB!

RedFlame, ik ben zelf niet zo weg van Kieffer, dus die heb ik maar van mijn lijstje met opties geschrapt.

Kinke, een boomloos zadel lijkt me heerlijk rijden, maar ik heb echt een dressuurzadel nodig.

Kolla, is er een site waar ik Bates kan vinden? Heb gezocht, maar kan nog niet echt iets vinden.

Urielle, met Fiona van Fiona's ruiterhuis heb ik contact, zij levert ook geen County's meer. Van Schie zal ik eens bellen, maar de meeste winkels zijn gestopt met County. Die eerste 2 die je noemde, die 2dehands zadels, heb ik ook al gevonden, maar dat is niet wat ik zoek. De eerste zijn niet de goede maat, en de 2de is een te oud model. Overigens is mijn paard wel een bloedtypje hoor, ze is ook heel rank en helemaal niet grof gebouwd, echt een damespaardje, maar ze heeft gewoon een wat ronde rug en schoft.

Ik hoor ook steeds meer positieve reacties over Euroriding, misschien moet ik dat proberen. Maar het nadeel is dat niet alle winkels alle merken verkopen en je kunt ze ook niet laten komen om alleen te passen.

Onley, welk type van Stubben was dat, weet je dat?

Supertje, dat klinkt als mijn paard, alleen is ze geen tinker!
Een passier antares heb ik toevallig weleens geprobeerd, maar die lag echt helemaal niet! Die kwam helemaal omhoog bij de schoft en kantelde daardoor naar achteren.

Ikke, het moet wel een dressuurzadel zijn, maar het klinkt wel goed wat je vertelt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:27

Is ze verder ook rond op de ribben?

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 22:37

Volgens mij wel!

Het probleem wat ik heb met zadels is dat ze snel schuiven (naar links of rechts) omdat ze er teveel 'op' liggen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:39

Ik heb zelf een Jaguar en die heeft korte wrongen. Heb hem zelf gekocht voor een heel rond paard en daar lag hij perfect op.
Je mag hem altijd even passen als je wilt.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:41

Stübben Scandica is een fijn zadel, past op veel types. Zelf heb ik de KN Tango, veel wrong, diepe zit en zit ook fijn zacht.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:42

ik kan eens voor je navragen of kijken welke kleur het knopje had op het zadel,
ik vond het dus wel heerlijk en was geen oud zadel maar toch wat nieuwer en het zat echt niet hard, ik heb een oud zadel dat zit voor de bagger niet en is keihard dus dat stubben zadel was voor gewoon het *perfecte* zadel ik zat er als gegoten in en je bekken werden als het ware vanzelf gekanteld zodat je meteen de goeie zithouding aannam dus

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:43

Bates is de leren versie van Wintec. De Werth is een superzadel, maar past denk ik niet op jouw paard. Mijn paard heeft een soortgelijke bouw (niet grof maar rond) en daar past tot nu toe de Daaleman het beste op. Hij kan echt heel goed op maat maken, vaak is het niet meteen de eerste keer goed, maar hij komt wel terug tot het goed ligt, en dan ligt het ook
Succes!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:51

Ik heb nu eindelijk.
Een ainsley vanquard zadel.
Heeft een diepe en zachte zit en dikke kniewrongen.
Ik vindt deze zadels super zitten.
En over het algemeen passen ze op elke paard.
Mischien dat het iets voor jou is?
En hiervoor heb ik heel veel zadels gepast
Maar vondt ze allemaal niet lekker zitten.
Of ze pasten niet op me paard of ik vondt het niet lekker zitten.
Laatst bijgewerkt door sharonaollie op 29-07-05 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt