Bontje onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bluebeauty

Bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 14:49

Voor degene die een bontje onder het zadel hebben, waarom doen jullie een bontje onder het zadel? en welke [van welk merk] bevalt het beste?

Daffie

Re: Bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:58

ik heb geen bontje want dat is best dik en in de zomer ook erg warm.
ik heb een gelpad onder me zadel bevalt heel goed dat verdeeld de druk beter

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:22

Het is lekker voor zijn rug, en ik vind het mooi staan. En ik moet zeggen het zit ook lekkerder, ik heb er 1 van kavalkade en 1 van eskadron wel van echt schapenbont, want die neppe zijn na 3 keer wassen zo plat als een dubbeltje.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:26

Ik heb er 1 van Lambfelle (dat staat er tenminste met koeieletters op, lamsvel dus, maar volgens mij ook het merknaam?).
Omdat hij rechts meer bespierd is op zijn rug dan links, dus het zadel altijd naar links schuift en het zo dus aan de rechterkant van z'n rug meer druk uitoefenent
(m'n zadels zijn links al meer opgevuld en ik werk natuurlijk aan gelijke bespiering, maar kben niet zo sterruiter die dat ff snel fikst , zowiezo hebben vrijwel alle paarden ongelijke bespiering, net als mensen)

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:14

Ik heb er een van Christ.
Erg fijn, verdeelt de druk van het zadel ook beter. En ik vind het er ook leuk uit zien .

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:16

Tinkelbel schreef:
Erg fijn, verdeelt de druk van het zadel ook beter. En ik vind het er ook leuk uit zien .

ik om dezelfde reden

Mexxflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:01

van CHrist op buiterit zit het echt super.
Heb je geen HOUTEN kont als je thuis komt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:16

Mexxflower schreef:
van CHrist op buiterit zit het echt super.
Heb je geen HOUTEN kont als je thuis komt.

Ook lekker, maar volgens mij gaat dit topic over het bontje onder je zadel

Ik heb er geen, en hoef er ook geen. Het ziet er leuk uit misschien.. maar wat is 'leuk'
Ik heb een leuk shabrakje onder mijn zadel
En mijn paard heeft het niet nodig. Als ze het wel nodig zou hebben, zou ik toch wel een bontje boven een gelpad preferen hoor hahaha

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 00:48

Mijn paard heeft er een omdat het baasje het mooi vind. En bij het nakijken van mijn paard door Steffi vd laarse vond zei het ook een goed idee als ik het bleef gebruiken, omdat stitch nog wat gevoelig was op de rug.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 00:57

Ik heb er net een gekocht via bokt, vnl voor het springen met de merrie. Die kan nogal heftig reageren als ik een keer wat te hard in het zadel kom na de sprong(en dat gebeurt weleens met die luchtreizen die ze maakt ). Hoop dat dat met bontje wat minder wordt

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:50

Persoonlijk blijf ik het onzin vinden, op uitzonderingen daargelaten.

Een zadel hoort zonder schabrak goed te passen. Je doet een schabrak onder je zadel omdat je niet wil dat het zweet in je leer trekt, dus eigenlijk is een schabrak bescherming voor je zadel en voor het mooie.

Hoe meer je tussen zadel en paard legt, des te minder 'close-contact' je hebt met het paard. Velen vinden het mooi en proppen er van alles tussen terwijl ze de ruimte bij de kamer kleiner maken en het zadel wat goed past dus eigenlijk net te klein wordt.

Paarden die zo eenzijdig bespierd zijn, zo gevoelig op de rug, dat zijn natuurlijk de uitzonderingen. Maar over het algemeen doen mensen het 'voor het mooie'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:55

ik vind het juist altijd een beetje viezig worden, en die van echt lamsvel moeten met speciale shampoo en eigenlijk in de handwas en dan zitten al die haren er nog in...pfffff, doe mij maar een katoenen schabrak met een geldpadje, stofzuiger erover, wasmachine in en klaar

YoenLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:29

Ik heb ook een Christ onderlegger, maar mij bevalt het helemaal niet !
Het lijkt ten eerste al alsof ik 10 centimeter hoger zit en ik voel helemaal niets meer en nee,
het zit gewoon niet lekker onder het zadel met nog een sjabrak eronder.
Volgens mij zit gewoon 1 (dik) sjabrak veel comfortabeler voor m'n paard. Dus ik gebruik 'm niet meer.
En dan inderdaad het wassen, het duurt een eeuwigheid voordat dat ding eindelijk droog is.....

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:10

ik gebruik hem op wedstrijden (voor de mooi, niet als het heel heet is) en met springen omdat ze nog weleens ineens van uit stilstand springt en ik dan niet zo netjes in het zadel land. Eerst reed ik altijd met gelpad (in de tijd dat niemand een bontje had gekocht) maar die gaat zo vreselijk zweten en schuift op de schoft naar beneden.
oohja merk van het bontje is kavalkade

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:21

Ik heb een heel dunne, deels omdat ik het mooi vind, maar voornamelijk omdat mijn zadel zonder dekje het beste past. Zonder dekje rijden is zo slecht voor het leer, dus ik heb een stukje schaap onder de kussens liggen zodat de zijkant van het zadel bloot tegen het paard ligt.
Mijn zadel ligt nu steviger dan met een gewoon dekje.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:51

Ziet er mooi uit, goed voor dr rug
Ik heb eentje van Christ

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:58

ik heb 1 pony heel gevoelig is die loopt overal met lamsvel dingen om om ze neus op ze rug om ze benen.
Enja bij de rest heb ik gewooon een Bontje omdat het de druk beter verdeeld en ik gebruik me zadels op meerdere ponys..

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:00

Ik heb er eentje van kavalkade Ben ik echt heel tevreden over
Ik heb hem gekocht voor zijn rug.. Lijkt me gewoon prettig zitten voor het paard en denk dat zo'n bondonderlegger toch aardig wat schokken op vangt.. En heel toevallig vind ik het er ook nog mooi uit zien ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:14

Omdat ik het mooi vind, ik heb het echt al jaren vroeger bij de pony's had ik altijd al een zwarte. Nu is het echt een hype.

Ik heb er overigens 1 te koop staan.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:19

ik heb er een van kavalkade, ten eerste is mijn zadel iets te breed dus dat bontje vult het mooi op ,en ik vind het wel stoer staan

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:22

Ik heb er 1 omdat ik mijn zadel wel eens (incidenteel) op een ander paard leg en het dan toch net niet helemaal past, hij is dan vaak nwel voldoende wijd, maar omdat ie op mijn paard passend is gemaakt zal ie (imo) nooit perfect passen op een ander paard. Om problemen te voorkomen leg ik het bontje er onder. Het zal allicht iets helpen.

Het merk weet ik alleen even niet uit mijn hoofd, het is wel echt... Niet zo'n neppe die binnen no-time plat is.

Paarden606

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:33

ik leg soms een bontje onder het zaldel als mijn pony in het natte zand heeft ligen rollen of zo want anders kan je zijn huis kapot rijden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:35

Nou, ik had eerst een gelpad en daarna een of ander duur bontje. De gelpad ligt ergens onder in mijn kast en het bontje heb ik als de wiedeweerga verkocht aan mijn vriendin.

Want voor mijn paard betekende rijden met bontje, einde van zijn rug. Mijn paard heeft een tamelijk uitstekende ruggegraat en als ik een bontje of gelpad onder het zadel leg, dan gaat dat allemaal drukken.

Mijn zadel past toch het best zonder al die "troep" (voor mij dan, want er zijn veel paarden die er wel baat bij hebben). Want het verzet en een steeds vastere rug waren voor mij het gevolg. Nu zonder bontje ed gaat het wel goed.

Moest ook even een andere kant van het verhaal belichten (missschien een waarschuwing voor anderen).

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:37

SharirBobby schreef:
Ik heb er 1 van Lambfelle (dat staat er tenminste met koeieletters op, lamsvel dus, maar volgens mij ook het merknaam?).
Omdat hij rechts meer bespierd is op zijn rug dan links, dus het zadel altijd naar links schuift en het zo dus aan de rechterkant van z'n rug meer druk uitoefenent
(m'n zadels zijn links al meer opgevuld en ik werk natuurlijk aan gelijke bespiering, maar kben niet zo sterruiter die dat ff snel fikst , zowiezo hebben vrijwel alle paarden ongelijke bespiering, net als mensen)

die heb ik ook. Ik vind het gewoon mooi en mijn zadel ligt beter. Het heeft wel wat

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:38

Marrepar schreef:
Ziet er mooi uit, goed voor dr rug
Ik heb eentje van Christ

van christ is geen bont. Dat is namaak bont of lamsvel