Kan het paard nog wel paard zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

Kan het paard nog wel paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 14:47

Het valt me op, dat op veel grote stallen de paarden amper buiten komen.
Ze worden dan wel gereden, of komen een keer in de stapmolen.
Een enkele keer komen ze in de paddock of een klein landje....
Zo kunnen die paarden toch geen paard meer zijn?
Lijkt mij iig niet bevorderlijk 20 uur in een box van 3,5 bij 3,5 staan...
Hoe staan jullie hier tegenover?

Onze pony's (lopen hoog in de sport) staan zomers 24/7 buiten en in de winter de hele dag buiten en s' avonds op stal.
(m.u.v. rot weer)

Pytje

Re: Kan het paard nog wel paard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:48

helemaal met je eens!

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:51

Ben het er ook mee eens.
Mijn paard staat echter 's nachts altijd binnen, maar dat is uit veiligheid voor van die gestoorde ventjes.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:55

Dit kan weer een leuk topic worden.. Bij ons op de manege zijn maar heeeeeeeel weinig paarden echt paard. Sommige denken geloof ik alleen aan het rijden, en niet aan het welzijn van hun paard. Walgelijk.. Paarden horen in de wei, niet op stal. Die van mij staat overdag buiten, s nachts binnen.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:56

da klopt helemaal,ligt ook voor een groot gedeelte aan dat mensen bang zijn voor blesures,kan ik me ook wel enigzins voorstellen.
die van mij loopt overdag in een paddock of in een groot stuk land met allemaal paarden,savonds haal ik derop train en zet der op stal,in de winter heeft ze drie week weide rust,houd in da ze dan ook echt drie week lang alleen maar in het land staat met allemaal vriendje's,en swinters een week stalrust met elke ff los in de buitenbak.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:58

De stal waar ik rij komen de paarden helaas ook niet vaak buiten. De stal is niet zo groot maar er is helaas niet veel land. Maar als het kan staan ze buiten.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 15:03

Tulandro schreef:
Dit kan weer een leuk topic worden.. Bij ons op de manege zijn maar heeeeeeeel weinig paarden echt paard. Sommige denken geloof ik alleen aan het rijden, en niet aan het welzijn van hun paard. Walgelijk.. Paarden horen in de wei, niet op stal. Die van mij staat overdag buiten, s nachts binnen.

Hihihi, vandaar ik dit topic open!
Ik walg van die mensen, die denken serieus bezig te zijn met de sport, maar onderhand hun paard behandelen als een hobbelpaard!

Blessures komen er ook juist door omdat die paarden nooit buiten komen!
Als ze dan een keer naar buiten mogen, gaan ze volledig uit hun dakkie!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:06

Ben het er helemaal mee eens, maar moet je eens proberen in de Randstad een manage/pensionstal te vinden met weiland ...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:08

Hee! Interessant! Heb zelf een pensionstal en hoor ook steeds weer van die mensen die niet bij mij willen staan omdat ik 's zomers de paarden dag en nacht buiten heb staan. Vinden ze geen veilig gevoel of zo... Die paarden staan dan in de hitte op stal, nou lekker broeien zeg. En alsof ze dan niets kan overkomen! En dan zetten ze ze allemaal apart in kleine paddockjes want stel je voor dat ze mekaar een schop geven. En dan vinden ze het ook nog vreemd als die paarden jolig zijn met rijden. Vind ik niet gek hoor als ze 20 uur per dag stilstaan. De paarden vinden het heerlijk om 's nachts buiten te staan en bij een vriendje waar ze lekker tegenaan kunnen schuren als ze last van de vliegen hebben of mee kunnen 'kletsen'. Als het in september wat minder wordt met het weer gaan ze 's nachts weer op stal, maar probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen. Vind het zo mooi als ze in het voorjaar weer voor het eerst dag en nacht de wei op kunnen, ze zijn dan zo HAPPY. Groetjes Brennie

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:21

Hangt van het paard af, sommige paarden zijn en blijven buiten zo gek dat ze zichzelf naar de rasmodee trappen hoe goed je ze ook inpakt of hebben de hobby van over de omheiningen te gaan jumpen dus die komen nauwelijks buiten, andere paarden kunnen met een gerust hart een hele dag het land op. De lastige paarden mochten trouwens wel mee in de buitenpiste uit gaan bokken en spelen aan de longe.

Overigens werkten de dressuurpaarden bij ons op stal snoeihard dus die lagen lekker uitgestrekt in de krullen te slapen en vonden het soms helemaal niet prettig als ik ze kwam storen om naar buiten te gaan. Die reageerden echt zo chagrijnig van 'Eeej, wat kom je doen? ' en stonden dan een uur aan het hek te wachten om weer binnen te mogen

De discussie kan een paard nog wel paard zijn vind ik een beetje achterhaald omdat de paarden die wij nu hebben gewoon heel anders zijn dan de oorspronkelijke wilde paarden. Totaal 'verfokt'. Ik neem aan dat iedereen probeert goed voor zijn beesten te zijn op zijn eigen manier en afhankelijk van je paard. Met een paard van een halve ton ga je ook niet al te veel risico's nemen.

Mijn eigen paard mocht trouwens ook niet bij anderen want die viel hij aan, niet even maar constant tot het andere paard uitgeput op de grond lag en nadat we een paar keer paarden, zelfs jaarlingen -hij vond veulens leuk dus we dachten dat hij die misschien gerust zou laten-, uit de wei hebben moeten redden en dierenartsrekeningen konden betalen hebben we hem maar alleen laten spelen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:30

Ben het deels met je eens.
Bij mijn eigen pony merk ik gewoon dat hij zich fijner op de wei voelt, en hij staat dus ook 's zomers 24/7 op de wei, en van de winter waarschijnlijk ook 24/7 en anders overdag buiten en 's nachts op stal.
Maar een kennis van mij heeft juist een paard die zich ongelukkig voelt op de wei, en dan niet meer eet, en heel onrustig is. Zodra hij weer op stal staat is hij weer gelukkig.
Dus het verschilt wel per pony,
Mijn pony voelt zich iig fijner op de wei, en als hij zich daar gelukkig voelt, ben ik ook gelukkig

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:34

Ik vind ook dat je ze gewoon naar buiten moet doen als dat kan.

Vind het vooral erg om die jonge paarden de hele dag op stal te zien staan.

Die van mijn loopt het hele jaar door op het land in de kudde, maar dat is een shetlander, dus is net eve anders.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:35

Ik ben het helemaal met je eens. Vreselijk sneu die paarden die alleen maar 1 keer per dag de stal uitkomen om te rijden. Mijn paard staat in de zomer dag en nacht buiten en in de winter zowieso overdag en als het niet heel erg rotweer is ook 's nachts.. Oke ik heb dan geen peperduur sportpaard maar zelfs al heb je die wel, dan moet je maar het risico nemen hoor. En als ze gewend zijn om buiten te staan gaan ze ook niet meer elke keer zo uit hun dak...

Sharon_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:38

Brennie schreef:
Hee! Interessant! Heb zelf een pensionstal en hoor ook steeds weer van die mensen die niet bij mij willen staan omdat ik 's zomers de paarden dag en nacht buiten heb staan. Vinden ze geen veilig gevoel of zo... Die paarden staan dan in de hitte op stal, nou lekker broeien zeg. En alsof ze dan niets kan overkomen! En dan zetten ze ze allemaal apart in kleine paddockjes want stel je voor dat ze mekaar een schop geven. En dan vinden ze het ook nog vreemd als die paarden jolig zijn met rijden. Vind ik niet gek hoor als ze 20 uur per dag stilstaan. De paarden vinden het heerlijk om 's nachts buiten te staan en bij een vriendje waar ze lekker tegenaan kunnen schuren als ze last van de vliegen hebben of mee kunnen 'kletsen'. Als het in september wat minder wordt met het weer gaan ze 's nachts weer op stal, maar probeer dit zo lang mogelijk uit te stellen. Vind het zo mooi als ze in het voorjaar weer voor het eerst dag en nacht de wei op kunnen, ze zijn dan zo HAPPY. Groetjes Brennie

Helemaal mee eens Trouwens zo gaat het bij ons ook op de pensionstal

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:39

fresco schreef:

Onze pony's (lopen hoog in de sport) staan zomers 24/7 buiten en in de winter de hele dag buiten en s' avonds op stal.
(m.u.v. rot weer)

Weet wat je je op je hals haalt.. succes in dit topic

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:41

Dacht je nou echt dat ze op een grote stal de paarden 24/7 buiten kunnen hebben staan?
Ten eerste is daar lang niet altijd plaats voor, en ten tweede kost het een vermogen als die paarden elkaar een klap voor de poten geven, dat risico kan je toch niet nemen

Natuurlijk zou het beter zijn voor het paard als hij de hele dag buitenloopt, maar daar is gewoonweg de mogelijkheid vaak niet voor (tenzij jij 20 stukjes weiland kan/wil gaan betalen/afzetten)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:43

fresco schreef:

(m.u.v. rot weer)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:53

Mijn paard staat lekker dag en nacht buiten of het nu mooi weer is of niet. Hij vind het niet altijd leuk, soms staat hij een hele tijd aan het hek te zeuren, maar ik laat hem maar lekker staan. Na een tijdje gaat hij dan wel weer naar achteren, naar z'n vrienden.
Ik zou nooit op een stal gaan staan waar paarden niet in de wei kunnen, dat vind ik gewoon niet eerlijk tegenover m'n paard. En natuurlijk heeft hij wel eens een wondje, maar daar gaat hij heus niet dood aan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:01

waar ik rij komen de paarden wel veel buiten. Als er niet gereden word staan ze wel buiten :d
Dus die paarden kunnen lekker paard zijn

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:05

ik ben het er ook mee eens .Paarden moetne zoveel mogelijk buiten lopen, het zijn tenminste dieren. En dat ze bij elkaar staan en soms een trap geven dat hoort er nu eenmaal bij. Dan moet je maar geen paard nemen.
Het liefste heb ik mijn paardje dag en nacht buiten ook in de winter, maar ja in de winter laat het weiland dit niet toe. Gelukkig kan ze wel elke dag even naar buiten en gaat ze veel later op stal en veel eerder weer in de wei dan de meestal stallen hier in de buurt.
Vorig jaar ging Taryn pas in december op stal en in Maart mocht ze alweer buiten staan overdag. En tussendoor kon ik haar wel 1-2 uur elke dag buiten zetten, Tja die 3 maanden neem ik het dan maar voor lief, maar ook dat zie ik liever anders

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:06

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:08

's winters mogen ze bij ons in een stak land dat lekker vertrapt mag worden, dus dan kunnen ze overdag ook buiten

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:17

Ik heb het vorig jaar geprobeert om mijn paard 24/7 buiten te zetten maar dat ging niet goed..
In het najaar had ik geen paard meer over. Al dik in zijn vacht etc
De stal waar ik stond had ongeveer 1 ha voor 10 paarden. Hij kreeg dus alleen krachtvoer als ik kwam.. en dat was vaak na het rijden.. Mijn paard wordt helaas niet dik van lucht dus heeft zijn voer echt nodig..
En daar werden ze verder niet bijgevoerd. Nou ik heb 1 ding geleerd.. Mijn paard gaat zomers voor de nachten naar binnen.. Zodat hij wel zijn kracht en ruwvoer krijgt. 3 x per dag. Hij staat nu van 8 tot 20 uur buiten en dat gaat super !
Heb je veel ha weides zodat er altijd gras staat heb ik er niet zon problemen mee.. maar er moet wel gras staan.. En ik denk dat dat bij veel stallen in de loop der zomer toch ontbreekt...

In de winter komt die van mij ook enkele uren in de paddock overdag en wordt dan 's avonds nog gereden..
Laatst bijgewerkt door MirandaB op 28-07-05 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:19

JoyRider schreef:
Ben het er helemaal mee eens, maar moet je eens proberen in de Randstad een manage/pensionstal te vinden met weiland ...

dat valt inderdaad niet mee...

Voor mijn paard heb ik afgelopen winter eindelijk een stal gevonden waar ze 's winters bij aardig weer vaak buiten staan, en anders er in ieder geval 2x per dag uit komen (los in de bak, molen, rijden).
Zomers staan ze bijna elke dag de hele dag in het land en 's nachts op stal. Alleen bij heel slecht weer staan ze wat langer op stal en wel eens in de bak ipv in het land.

Ik ben ontzettend blij met deze stal, want ik vind het erg belangrijk dat mijn paard veel buiten komt en nog even lekker paard kan zijn!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:20

Maar jou paard komt wel elke dag buiten, MirandaB