Zitten op een jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JustNanno

Zitten op een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:19

Vorig jaar heb ik mijn hengstveulen verkocht, nu een jaarling.

Hij is naar mensen gegaan voor dat dochtertje. Zij is 9 jaar, wel erg klein en licht. Maar nou hoorde ik net dat het beest al een zadeltje op heeft gehad, en dat dat meisje er regelmatig opzit.

Ik ben echt hartstikke boos. Ik heb dat meisje (en haar moeder) uitgelegd dat een veulen is om naar te kijken, en dat hij pas met 3 jaar belast mag worden.

Zij vind dat dit geen kwaad kan, want ze belasten hem niet volgens hun..

Graag jullie meningen of dit kwaad kan, en vooral: waarom...

Tooske

Re: Zitten op een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:22

Nou 9 jaar? dat is niet echt jong meer meestal zijn kinderen dan al aardig zwaar hoor..
Als het nou 4 of 5 jaar was..
En ja volgens mij kan het echt wel kwaad en moet je dit afkappen, voor je het weet doen ze er meer mee..

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:23

Het is echt een lichtgewichtje en klein voor haar leeftijd...Maar dan nog!

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:25

Mee eens Tooske & MMaxje

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:25

ik weet nog dat de vader van een leerling van mij ( ingewikkeld he ) zijn 2 jarige zoontje af en toe op de rug van een 1.5 jarige deed terwijl hij het kind vasthield en de e pony vaststond aan een ring. dit was puur zo'n klein lolletje van "pony staat er voor het peosten, ik kom langs en zet voorzichtig met 15 kilo kind erop"
een 9 jarige op een jaarling zetten met zadel vind ik van een ander kaliber en inderdaad absoluut slecht voor het dier.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:34

Ik vind het echt van de zotte!
Op een jaarling behoor je niet te rijden, het beestje wordt verknalt voor zijn/haar leven...
Zelfs een kind van 1 zou bij mij nog niet op een veulen komen te zitten, en al helemaal niet met zadel!
Een veulen is inderdaad gewoon om naar te kijken.
Er zijn genoeg verhalen van mensen die hun jaarling of twenter gingen belasten, het grootste deel kreeg dit meteen erbij kado:
* doorgezakte ruggetjes
* scheef groeiende botten
* slecht beenwerk
* paarden die op hun 12e al "af" zijn

Veulens horen te dartelen in de wei en geen arbeid te verrichten, ookal is het (zeer) lichte arbeid, t/m 3 jaar is het belangrijkste wat ze hoeven te doen, eten, drinken, slapen, lol maken en groeien.

Ik vind dat je het volste recht hebt om boos te zijn, en ik zou het hier niet bij laten zitten.....
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 27-07-05 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

susan_opel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:36

dat is toch hartstikke slecht , dat paardje is nog lang niet uitgegroeid.
als hun kind al op een paard wil zitten ,moeten ze er een kopen die oud genoeg is.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:58

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!! Dat KAN toch niet??? Vraag eens of ze hun dochter van 9 ook de wasmachine naar de zolder laten tillen! Dan zul je vast als antwoord krijgen dat dat veel te zwaar is voor zo'n kind.......... Denk dat je weinig meer hoeft uit te leggen als je vervolgens zegt dat een 1-jarig paard ook een kind is en dat daar op rijden voor DAT kind veel te zwaar is!

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:59

Jaarling, op zitten ?!?!?! nee dat doe je toch niet . Niet echt goed voor zn spieren hor !!! niet weer doen !!!!

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:03

Wanneer worden renpaarden ingereden? Ook bizar toch? En die moeten gelijk al rennen!

Wat voor ras heeft de jaarling?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:05

Het is erg slecht voor het paard omdat hij later (als hij een jaar of 6 is) niet meer bereden kan worden wegens rugproblemen. Je kan de mensen uitleggen dat als ze langer wachten er meer plezier van hebben!

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:07

Citaat:

De volgende keer als ze met dit argument komen, zou je ook eens moeten aanhalen dat het ook een geestelijke belasting voor zo'n dier is als er iemand op gaat zitten. Daar hebben ze vast nog helemaal niet bij stil gestaan.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:52

Perlina schreef:
Citaat:

De volgende keer als ze met dit argument komen, zou je ook eens moeten aanhalen dat het ook een geestelijke belasting voor zo'n dier is als er iemand op gaat zitten. Daar hebben ze vast nog helemaal niet bij stil gestaan.

Dat was ook zo'n beetje 1 van de eerste dingen die ik haar vertelde. Dat je een kleuter niet naar de middelbare school moest sturen. Maar hij stond altijd los als ze dat deden, en hij had er lol in volgens hun.
Nou vraag ik je!

Echt, elke argument dat ik heb spreekt ze wel weer tegen, want volgens haar kan het echt geen kwaad! Echt vreselijk

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:20

Wal-ge-lijk. Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd.
Dit wordt allemaal veel te veel voor dat arme beestje. Vreselijk.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 06:20

wat ik van mijn DA begrepen heb zijn de botten van een jong paard open van structuur en zijn pas dicht met een jaar of 2 a 3
dan kunnen ze ook enig gewicht dragen
Nu zou hij bij te veel gewicht dus gewoon boven zijn enkels af kunnen breken, om die uitdrukking maar even te gebruiken

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 07:22

Zij vertelde mij dat haar DA had gezegd dat het geen kwaad kon....ga straks die DA maar eens even bellen!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:24

Nou niet zozeer de botten, maar de groeischijven, die zijn nog open.
Tja wat heb je er toch een rare mensen bij, hier in de buurt zijn ook van die mensen. Kopen een jaarling shetje en laten hun kids er ook al op rijden. Pony stond in de tuin in een tuinhuisje...zucht... Gelukkig heeft een vriendin van mij ingegrepen, en staat de pony nu op een weitje en komen de kids er voorlopig niet meer op.

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:31

Wij hebben een pony van twee waar ik soms op zit puur om hem te laten wennen. ik rijd m ook pas echt in op zn 3e. nu zit ik er alleen maar op, hoeft ie niks te doen. krijgt ie niks van maar een jaarling is weer anders. die is nog zo veulenachtig. maja..... nX aan te doen toch. bij mij is het nog zo dat dat paardje superslim is en dat ie wat te doen wil hebben. van longeren wordt ie gek; alleen maar rondjes draaien. Vrijheidsdressuur vind ik niks voor hem want dan moet ie nu al dingen verplicht op een bepaalde manier doen en verder.... nu doe ik ook Natural Horsemanship met m maar daarvoor moet ie ook wel ns een zadeltje op (zonder mij) om verder te kunnen.... iemand tips?

kus
Sesamlove

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:51

ja sesamlove, de beste tip: gewoon laten staan totdat 'ie minimaal drie is!!!

MMaxje, helaas heb je het veulen verkocht. Je kan dus niet meer doen dan zeggen dat het slecht is. Als ze dat niet willen inzien, kan je helaas weinig doen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:58

MMaxje schreef:

...

Maar hij stond altijd los als ze dat deden, en hij had er lol in volgens hun.

...

Dat is echt de grootste onzin die ik ook heb gehoord! Welleens een jaarling gezien die ergens lol in heeft? Daar blijft zo'n kind echt niet op zitten

Heb je hem niet onder voorwaarden verkocht? Lijkt me vreselijk om te moeten aanzien dat dat paard zo verpest wordt.

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:01

ja dat gaat lekker.... hij verveeld zich rot... arm beestje. anders gaat ie alleen maar streken uithalen en andere rottigheid, en is ie sjaggie......

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:01

(ik had t over mijn pony)

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:03

Sesamlove schreef:
Wij hebben een pony van twee waar ik soms op zit puur om hem te laten wennen. ik rijd m ook pas echt in op zn 3e. nu zit ik er alleen maar op, hoeft ie niks te doen. krijgt ie niks van maar een jaarling is weer anders. die is nog zo veulenachtig. maja..... nX aan te doen toch. bij mij is het nog zo dat dat paardje superslim is en dat ie wat te doen wil hebben. van longeren wordt ie gek; alleen maar rondjes draaien. Vrijheidsdressuur vind ik niks voor hem want dan moet ie nu al dingen verplicht op een bepaalde manier doen en verder.... nu doe ik ook Natural Horsemanship met m maar daarvoor moet ie ook wel ns een zadeltje op (zonder mij) om verder te kunnen.... iemand tips?

kus
Sesamlove

Wat voor tip wil je horen?
Wil je horen dat je het goed doet.
Ik heb hier maar 1 woord voor 'afschuwelijk'.
Je bent niet veel beter dan die mensen met die jaarling.
'hij wil wat te doen hebben'.... kan jij gedachten lezen ofzo??

HET IS EEN PAARD EN GEEN MENS!
Dus dicht hem geen menselijke eigenschappen toe.

Trap hem met een grote bal in een weiland met leeftijdsgenootjes, laat hem zichzelf leren vermaken!

Longeren is nog uit den boze en dan zwijg ik maar over het 'erop zitten'

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:31

Helemaal met je eens Kleintje!
Laat dat beesie paard zijn!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:45

ja leuk hé die mensen die zooooo. graag een paard willen hebben.
die het zoooo belangrijk vinden dat hun kinderen met dieren kunnen opgroeien.
maar uiteindelijk niet eens weten waar ze aan beginnen.
maarja verkocht is verkocht en het is hun paard nou, daar kan je niets meer aan veranderen, en uiteindelijk mogen ze nu doen met het paard wat ze willen.
ik heb begrepen dat praten en uitlegen ook niet helpt, dus ben je genoodzaakt om leidzaam toe te zien hoe een jaarling naar de kl***n wordt geholpen.
ik zou willen dat ik je een oplossing kon geven, misschien dat je weet wie hun dierenarts is en als je die zelf ook goed kent vraag hem of haar eens of die je wil helpen door met die mensen te gaan praten.
maar uiteindelijk kan je er weinig aan doen, dierenbescherming ? nee zolang het paard goed gevoerd wordt branden hun hun handen er ook niet aan ( waar eigenlijk wel aan ?)
vrienden en kennissen? zo te horen zijn de mensen stront eigenwijs dus daar zullen ze ook wel niet naar luisteren.
misschien dat je deze topic kan uitprinten en het gewoon eens aan hun laat lezen hoe andere er over denken en dat jij niet de enigst bent die vind dat je op een jaarling niet kan gaan zitten
sterkt er mee