Beslissing genomen om in te slapen, maar dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Beslissing genomen om in te slapen, maar dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:54

Ik heb besloten mijn paard in te laten slapen na een lange weg van allerlei ellende de laatste jaren. Hij is nu 23 jaar en heeft veel moeten maken, we hebben erg leuke dingen gedaan maar het leven is ook vaak zwaar voor hem geweest. In 2003 is zijn rechteroog verwijderd nadat dat door een ziekte niet meer te redden was. Voordat de operatie plaatsvond is er 2 jaar stevig aan gedokterd. Dit is voor hem flink belastend geweest. In zijn overgebleven oog heeft hij staar die nu flink op gaat spelen waardoor hij dus steeds minder ziet.
Ook is hij de laatste maanden toenemend atactisch geworden, hij loopt erg zwabberig en dreigt bij een duwtje om te kieperen. Verder heeft hij narcolepsie, hij valt dus letterlijk om van de slaap en beschadigt zich daarbij regelmatig in de vorm van wondjes, schrammen maar wie weet wat er binnenkort gebeurd. Moet er niet aan denken dat hij iets breekt of een pees scheurt.
Begin juni ben ik naar Utrecht geweest met de vraag of hun hem willen beoordelen, ik vond het nl niet goed gaan en vond(vind) het paard depri overkomen. Hun vonden dat het nog wel kon. Daar sta je dan, dan zeg je ook niet meer: laat maar inslapen. Mee naar huis dus.
Het blijft niet goed gaan, paard depri en ik depri/overspannen. Met buikpijn naar stal, wat zal ik nu weer aantreffen.
Eergisterne knoop doorgehakt: het moet gebeuren.
Utrecht vanochtend gebeld: willen hem perse eerst nog onderzoeken voordat ze tot euthanasie overgaan. Ze kijken voor mijn gevoel alleen naar het klinisch beeld en niet naar het hele plaatje. Paard glimt nog, eet nog, dus kan nog wel?!? Ik heb een band met mijn dier en ik vind dat het niet meer gaat. Nog meer onderzoeken is voor mij geen optie.
Mijn paard is altijd heel sterk geweest, is nu gewoon echt'op'.
Ik moet dus nu gaan strijden en uitleggen waarom ik dit wil. Dat is zo moeilijk, de beslissing doet al zo'n zeer en nu moet ik me ook nog verdedigen waarom ik het doe. Ben er zo moe van.

Overigens, er is met mijn paard door 2 mensen onafhankelijk van elkaar gecommuniceerd en beij beide gaf hij aan dat het genoeg is, zijn lijf op is en dat hij het zo niet meer kan verdragen. Dit speelt bij mij ook mee natuurlijk.

Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!

Aramat

Re: Beslissing genomen om in te slapen, maar dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:01

Ik vind t goed dat je aan je paard denkt.. jij kent je paard het beste! Is er geen andere kliniek waarbij ze wel op jouw woorden vertrouwen? Sterkte ermee!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:12

Ja, dat moet ik nu uit gaan zoeken dus. Ik moet al mijn moed nog mar even verzamelen om dit te regelen..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 16:19

Ik vind het echt heel goed van je. Dat je aan je paardje denkt. Het zal vast heel moeilijk zijn. Maar ik denk ook dat het het beste voor het paardje is.
Inslapen kan toch ook thuis door een eigen dierenarts gedaan worden?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 16:22

Ja, dat kan maar de betreffende dierenarts is ook niet goed op de hoogte omdat ik begin juni direct naar Utrecht ben gegaan. ik had tot vorig jaar altijd een andere dierenarts op de stal waar ik eerst stond. Dat betekent dat ik dus aan de dierenarts die nu op stal komt alles uit moet leggen en dna ben ik dus bang dat ik weer hetzelfde verhaal krijg. Verder is hij behandeld door een holistisch dierenarts dus die probeer ik nu ook te pakken te krijgen.
Ik had gehoopt het redelijk snel(volgende week) te kunnen regelen maar ben nu bang dat het wel even kan duren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:15

Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij het dichtstbijzijnde slachthuis. Dan weet je in ieder geval zeker dat je alles niet weer opnieuw uit hoeft te leggen. Sterkte ermee!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:18

Jij bent degene die je paard kent.... op is op...

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 18:44

CCCCorine schreef:
Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij het dichtstbijzijnde slachthuis. Dan weet je in ieder geval zeker dat je alles niet weer opnieuw uit hoeft te leggen. Sterkte ermee!

Ben het met Corine eens. Zoek iemand die hem voor je erheen wil brengen dat zou ik niet zelf doen. Wel meegaan maar laat het verder aan iemand anders over die je vertrouwd. Ik heb vorig jaar voor iemand haar paard weggebracht (had een tumor in zijn hoofd) en het gaat heel snel, ze merken er bijna niets van. Heel veel sterkte!!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:55

Heel veel sterkte ermee met wat je ook beslist. Maar laat je niet om de tuin lijden door dierenartsen die er nog gled aan willen verdienen. Het gaat om jou keuze en jou gevoel ik vindt het al heel knap dat je het durft te beslissen!

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:47

Volgens mij wilt de TS haar paard niet naar het slachthuis brengen, andersd had ze dat allang kunnen doen.
Ik denk dat ze hem juist vredig wilt laten inslapen.
Anders hoef je ook niet al die moeite te doen lijkt mij..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 22:34

Klopt, het slachthuis is geen optie voor mij. ook niet omdat ik een contractje heb moeten tekenen vanwege gebruik van 'verboden'geneesmiddelen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:54

Een sterk iemand meenemen die erop staat dat het dier ingeslapen word.
Maar ga zelf even ergens anders staan als er een discussie komt.
Er moet aan dit paard gewoon niet meer gedoktert worden als ik het zo lees.

Kun je anders het dossier niet naar je eigen DA laten sturen. Hoef je niet alles uit te leggen en kun je gewoon een afspraak maken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 15:26

Bedankt voor de reacties. Ik ga morgenochtend eerst Bodegraven bellen, als dit niet lukt de veearts thuis. Ik wil het liever in een kliniek laten doen omdat dat geen rompslomp met reglen meer geeft.
Heb wel al info opgevraagd bij de Rendac en ze waren daar erg aardig en behulpzaam.
Ik sta(gelukkig) nog steeds voor de volle 100 procent achter mijn beslissing en vertrouw erop dat ik het allemaal geregeld krijg.
Het is een rare tijd, ik weet dat dit het beste is maar het doet wel zeer...

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 17:41

ik wou net zeggen bodegraven
daar hebben we mijn liefje afgelopen december ook laten inslapen
rustige/ongespannen sfeer
lieve mensen
ben zelf heel blij dat het daar gedaan is
uiteindelijk ben jij degene die beslist en niet iemand die "vind dat"
jij kent je paardje het beste neem ik aan
en klaar is klaar
dat was bij ons ook het belangrijkst
sterkte

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:18

Hee Caroline, heb je de knoop doorgehakt? Moeilijke beslissing. Als buitenstaander zie je alles heel anders, ik bedoel, ik zie gewoon een ouder wordend (idd wel glimmend) paard in de wei lopen, en ja, ik zie natuurlijk wel dat íe erg zwak is van achter en dat íe ook minder ziet. Maar nu ik dit allemaal lees, ook dat hij zo vaak omvalt enzo, denk ik dat ik toch dezelfde beslsing genomen zou hebben. Jij ziet Artiest elke dag en merkt het natuurlijk als hij zich niet prettig voelt. En ook het feit dat hij tegen 'onafhankelijke' personen heeft gezegd dat zijn lichaam op is maakt het besluit iets makkelijker.

Maar over dat ze hem in Utrecht eerst nog willen onderzoeken, vind ik eigenlijk wel normaal hoor... ze willen natuurlijk niet dat er een 'gezond' paard ingeslapen wordt. En ik denk dat (vooral omdat je er al met hem bent geweest) als je het hele verhaal daar verteld ze daar wel begrip voor hebben en dat ze hem mssn niet helemaal binnenstebuiten keren.

Het fijnste voor Artiest zelf is natuurlijk toch om gewoon thuis ingeslapen te worden. Dan hoeft hij natuurlijk ook niet in de trailer, want dat lijkt me voor hem niet prettig, omdat hij al zo zwak is van achter.

In ieder geval heel veel sterkte de komende tijd, het is een heel moeilijk, maar wel een eerlijk en goed besluit

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:23

Ik denk dat je en goede maar enorm moeilijke beslissing hebt gemaakt. Je kent zelf je paard hetbeste, en je moet je dus niet weer op andere ideeen laten brengen door buitenstaanders. Sterkte de komende tijd! En blijf in altijd in de 1e
instantie aan je paard denken!

quint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:01

Inderdaad ben jij degene Tiessie, die kan weten dat je de juiste beslissing neemt. Je gevoel hierbij is bepalend. Ik heb ook je verhaal gelezen van Annika, en ben er dan ook van overtuigd dat je het juiste doet. Ik wens je veel sterkte de komende tijd, en denk aan je paardje wanneer je de DA moet overtuigen van je gelijk! Het zal zondermeer heel moeilijk zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat het je lukt. (je hebt al zoveel voor je paard gedaan, dat je ook dit gaat lukken). Sterkte hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:26

Waarom zou jij je moeten verdedigen? Tegenover wie dan wel? Utrecht, haha, laat me niet lachen.
Als JIJ vindt dat het niet meer kan, dan is dat zo. Hoe ik daarover zou denken, of Utrecht, of je buurman, stalgenoot, wie dan ook, dat is totaal niet interessant en al helemaal niet om je daar tegenover te verdedigen.
Als je ervan overtuigd bent dat je paard "op" is, dan moet je hem laten gaan. Ik betwijfel zelfs of ik daar in jou geval zelfs maar over zou bellen met Utrecht. Nu ja, als ie ingeslapen is, mededeling van het feit of zo.
Sterkte

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:30

Hij wordt vanmiddag ingeslapen in Bodegraven. Hier begrepen ze direct mijn verhaal en waren ze zonder verdere woorden direct bereid mij te helpen...

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:39

Fijn dat je probleem is opgelost en dat je keuze uitgevoerd kan worden. Veel sterkte de komende tijd, want je zult je paardje missen..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:33

Fijn dat het is opgelost. Heel veel sterkte!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:41

Heel veel sterkte met deze laatste moeilijke gang. Je hebt de goede beslissing genomen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 14:50

Veel sterkte in deze moeilijke tijd! Heb het verhaal van Artiest gelezen en ben blij dat ze jullie in Bodegraven vandaag gelijk kunnen helpen. Het is zwaar ,maar het beste voor het paard.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:20

Heel Veel sTerkte.. watn dat heb je echt nodig.. Gelukkig heb je iemand gevonden die je meteen wilt helpen.. die in Bodegraven dus.!! Echt super veel sterkte en mijn medeleven heb je

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:35

Heel veel sterkte!
Ik heb een paar maanden geleden ook 1 van mijn paarden in moeten laten slapen en ookal wist ik dat het niet anders kon, ik heb het er toch heel moeilijk mee gehad.
Heel vervelend dat ze dan zo moeilijk doen in Utrecht, ik hoop dat ze je in Bodegraven kunnen helpen om een goede herinnering aan zijn afscheid over te houden.