kleine hengst of grote ruin? Of toch de grote zwarte? *help*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke vinden jullie nou het best?

De kleine bruine hengst?
Geen stemmen
De grote zwarte ruin?
Geen stemmen
De grote vosse ruin?
Geen stemmen
De grijze dressuurpony?
Geen stemmen
Of zoek ik toch beter nog even verder...?
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

PatsyPatsy

kleine hengst of grote ruin? Of toch de grote zwarte? *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:41

Hoi!

Ik kijk al een tijdje uit naar een nieuw paardje om te kopen (lang lang verhaal), en ben al op veel stallen geweest maar nerges vind ik een paardje waar het mee 'klikt'. Nu heb ik bij mij op stal enkele keuzes aangeboden gekregen van mijn instructrice. Normaal staan ze nog niet te koop maar als ik wil zou ik ze wel mogen kopen. Ik vind alle paarden echt enorm leuk maar... ik kan niet kiezen . Nu is het zover nog niet hoor en ik ga nog even verder kijken op andere stallen maar ik wou wel graag even de mening van jullie bokkers weten. Welk paard jullie het leukst of het meest geschikt lijkt. De bedoeling is dat ik samen met mijn instructrice op dressuurwedstrijd zou gaan en zover mogelijk geraken. Maar dit weerhoudt er mij niet van om hier en daar eens mee te doen aan wat kleine (oefen)jumpings. Ikzelf ben redelijk klein. een kleine 160cm. De foto"s zijn niet bijzonder maar zo heb je toch ook een kleien indruk van hen.

De eerste is een +/- 8 jarige hengst. (ben niet echt zeker van de leeftijd) Ik denk rond de 1m55. Is heel goed voor dressuur en je kan er ook mee springen. Mijn instructrice heeft er tussen de grote paarden mee gereden, met succes. Hij is temperamentvol maar doodbraaf onder het zadel. Zijn temperament komt vooral omdat hij nu nog dekt. Laat zich makkelijk bewerken en leert heel snel.
Afbeelding

De tweede is een zwarte 4jarige sandro-hit ruin. Hij is voorlopig alleen nog maar de basis dressuur gereden maar nu mijn instructrice bevallen is gaat ze hem verder trainen en hem uitbrengen op wedstrijd. En zeer chique paardje met goede dressuurlijnen. Zeer lief in omgang. Hij springt ook zeer graag. Wel een nadeeltje wat mij wat afschrikt. Hij heeft een scheef voetje omdat hij zijn voeten als veulen bij de fokker niet goed verzorgd geweest zijn en daardoor is een voetje scheef gegroeit. Hij heeft er verder geen last in ofzo. Ik weet alleen niet zeker ofdat in de verdere dressuur problemen gaat geven. Als de jury het beschouwt als Taktfoutjes of niet zuiver lopen ofzo.
Afbeelding

de 3de is eigenlijk mijn persoonlijke favoriet. Ik weet al als het klikt met een paard nog voor ik er heb opgezeten en dit heb ik met dit paard. Het is een 3 jarige vosse calvados-ruin. Springbloed in hem maar heeft volgens ons wel veel potentieel voor de dressuur. Hij is nog maar net zadelmak en ik heb een klein beetje schrik omdat ik niet weet hoe hij later zal evolueren. Toch vind ik hem de max. Het is een mega knuffelbeer en zeer 'cool' in het hoofd, en toch een beetje karakter. Wel redelijk groot. 1m in de 70. Mijn instructrice gaat hem nu ook verder trainen en hem uitbrengen op wedstrijd samen met de 4jarige ruin. Het is de grote vos op de foto...
Afbeelding

de 4de vind ik ook superleuk en daar heb ik al veel op gereden. Hij is 6jaar. Maar het is wel een pony... Hij is grijs en een superdressuurpony. Heel soepel en elastisch en leert heel snel. Kent ook al de baan. Met een goede ruiter rijd je zo de eerste plaats binnen en heeft ook veel potentieel voor het hogere dressuurwerk.
In omgang ook zeer lief.
Afbeelding

Goh, moeilijk hé. Welke vinden jullie de leukste of het meest geschikt?

greetz!

Melissa

Re: kleine hengst of grote ruin? Of toch de grote zwarte? *h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:35

Ik vind het hengstje een heel gaaf dier maar je moet toch zelf een keuze maken, wij hoeven niet met het paard te werken

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:39

ik vind die bruine hengst ook het leukste maar het is jou keus
je moet gewoon het paard kiezen dat bij je past

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:43

misschien dat als je op de rest een keertje proefrijd dat je keuze makkelijker word?
als ik het zo hoor zou ik voor de vos gaan

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:46

de vos

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:45

Ik heb al met allemaal gereden. Zowel dressuur als springen. Zowel alleen als in groep als in privé les. Het hengstje is het verst op niveau gereden. Alleen op de vos heb ik nog niet kunnen rijden. Maar ik zal wel zorgen dat ik er rap eens op zit .
Laatst bijgewerkt door PatsyPatsy op 20-07-05 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:47

De Vos leikt me de beste optie maar het is net hoe het "klinkt"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:48

ik ga absoluut voor de vos!!!

mooie afstamming, mooi diertje.

go!!!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:54

TJa, die bruine is leuk, maar kun jij met die hengst over weg ten eerste, en je mag er ook nog neit mee op wedstrijd denk ik? Is het een pony of paard, en wat heb je zelf gereden? Je mag nl pas met n paardenhengst op wedstrijd als je 14 bent en L2 + WP's of L springen met WP's, en bij de pony's vanaf 12 en L2 + WP's of L springen met WP's!
Ik vind die Sandro Hit wat minder, die vos is wel leuk....
DIe pony is ook leuk, maar hoe groot ben je, groei je nog en hoe oud ben je? ALs je er met een jaar uit bent is het ook zonde!!!!
Ik vind de hengst en de pony het leukst, maar je moet ook realistisch blijven, is er een serieuze kans dat je er ver(der) mee komt ed!
Als je echtttt lang plezier van een paard wil hebben zou ik de Calvados ruin nemen( als dit klikt), die is jong en een paard, dus kun je in principe nog heel lang plezier van hebben, maar ik weet dus neit of je nog groeit, anders kon hij nog wel eens aan de grote kant zijn........

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:57

ik zou kiezen voor de hengst of de vos die zijn het leukst

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 19:01

Ik ben 16 en groei al een paar jaar niet meer en ben al groter dan mijn ouders . Ben fijn en ongeveer 1m58. De hengst heb ik al mee gereden. Is geen probleem. Heb er als eerste tussen een groep hengstige merries mee gereden als hij een aantal maand had stilgestaan. Dus ik denk wel dat ik hem aan kan. Mijn instructrice heeft ook gezegd dat je hier bij ons in belgie geen bepaald niveau moet hebben gehaald of bepaalde wp om met een hengst te starten. Mijn vriendin is 14 en gaat mss ook nog met hem starten. Goh kvind het maar moeilijk...
Laatst bijgewerkt door PatsyPatsy op 20-07-05 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:02

De vos, omdat het daar mee klikt (vanuit jou oogpunt gezien).

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:10

ik denk dat ik dan voor de hengst of de vos zou gaan!!!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:20

Ik zou niet voor de laatste pony gaan, want daar word je te klein voor als dat al niet het geval is. Je moet echt het plaatje samen zien.

Ik zou de Sandro-hit ook niet doen. Als er iets scheef staat krijgen ze daar altijd last van op latere leeftijd. Je krijgt aan de kant die meer belast is meer slijtage en aan de andere kant minder, dus atrose.
Of bij zwaardere belasting als je hoger komt in de sport dat er meer druk op de pees komt te staan en dan zit je met peesblessures.

De vosruin, vind je wel leuk zo te lezen, maar hij is al 1.70 en groeit nog dus die word straks erg groot voor je.
En je hebt hem nog niet gereden.

Als je uit deze moet kiezen dan zou ik voor de hengst gaan.

Je kan natuurlijk ook uitkijken naar een gezonde 5 jarige met goede afstammeling en talent met een schoft van ong 1.62

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:37

Als ik het zo lees gaat jou voorkeur toch uit naar die vos. Dan zou ik ervoor gaan ook. Hij is wel groot en het beeld zal dan wel niet zo mooi zijn maar het hoeft geen probleem te zijn dat hij zo groot is. Jeannette Haazen is ook niet groot en rijd de hengst Rockefeller van de Zelm en die is toch ook niet klein en dat gaat heel goed.

Schalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:57

Duidelijk de vos!!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 20:03

vos als dat je ingeving is zou ik niet meer twijfelen risico loop je bij elke koop

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 21:47

Mijn voorkeuren gaan uit naar hercules, het hengstje en vally, de vos.
Ik heb enkele pro's en contra's voor mezelf opgeschreven

hercules: +:
* hengst --> kan ik nog met hem dekken
* heeft al een aardig niveau dressuur, kan ik meteen mee verder
* heeft tussen de grote paarden gereden zowel springen als dressuur en past zich perfect aan
* Je kan met hem als dekhengst tussen merries rijden
* niet al te groot
* mijn spullen passen allemaal
* Heb al aantal keer met hem gereden
- : * Soms pittig in omgang
* Geen papieren

Vally: +:
*Kan hem volledig naar mijn hand zetten
*'cool' genoeg in het hoofd, goed voor op wedstrijd en op wandeling
*Lieverdje
*Goede bloedlijnen, stamboom
*Mijn instructrice kan hem nog verdertrainen en hem ook meenemen op wedstrijd
*Makkelijk met andere paarden
-: * nog niet echt gereden, zal ff tijd vragen voor hij wedstrijdklaar is.
* Aan de grote kant, (vind ik niet zo erg, is minder mooi om zien natuurlijk)
* Zadels,dekens,...zullen moeten herkocht worden, mijn merrie was ook 'n kleiner paard (maar da's een klein nadeeltje, is niet zo erg)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:50

Ik zou voor de vos gaan, leuk beestje, heb je wat aan!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 21:50

Je moet voor het paard gaan waar je gevoel het beste bij is..ik zou denk ik ook voor de Calvados gaan,heb je tenminst een allround paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 00:16

Ik vind de hengst het leukst en dan de pony.Persoonlijk vind ik de vos en de ander niet zo mooi op de foto's.
Ik vind dat je je gevoel moet volgen.Foto's zeggen ook niet alles hè, in de werkelijkheid zien ze er mischien beter of slechter uit.
Als je nog geen topruiter ben is het natuurlijk wel makkelijker rijden met een paard waar de knopjes al op zitten, met een 3- jarige kan je nog van alles tegen komen

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 02:47

Ik ga met Silvana mee zelf vind ik dus eerst de hengst en daarna de pony het mooist die hengt ziet er echt super uit, alleen wel heel erg tempramentvol.. maarja, je zult zelf de keus moeten maken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 07:07

Ik zou niet voor die hengst gaan als ik jou was, ten eerste, hij is temperamentvol, zeg je zelf, ten tweede, hij heeft gedekt. Hoe is zijn gedrag buiten eigen terrein? Dan is een hengst vaak veel meer hengst. Die vos vind ik te groot voor je, die Sandro Hit zou ik ook niet pakken als ie een slecht voetjes heeft, die pony mag je later niet mee starten in Belgie. Ik zou dus gewoon verder zoeken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:05

Ik zou er maar eens goed over nadenken. Zo te horen heb je zelf weinig ervaring met wedstrijden en/of eigen paard.
Zowel de hengst als de jonge Calvados klinken niet als geschikt voor eerste eigen paard.

Ik zou gaan voor een wat ouder ZZ zwaar paard, kosten weinig en fantastisch om het gevoel van de dressuur op te krijgen.
Een dekkende hengst zou ik überhaupt nooit aan een amateur verkopen, dat is vragen om ongelukken, hoe braaf ook, het blijft een hengst.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 08:07

Waarom probeer je die pony niet, die heeft al wedstrijden gelopen en je kunt jezelf dan ontwikkelen tot die superruiter, die hem de eerste plek kan schenken.