Welke kleur is hij nou?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Welke kleur is hij nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 11:40

Ik hoor zo veel rare kleuren waar ik nog nooit van gehoord heb, da ik het echt niet meer weet, misschein dat de kleur kenners hier op bokt er uit komen. Als veulen was hij gewoon een zweetvos, dus emt lichte manen en staart.

Nu als 3-jarige is hij dus vos.
Met duo-penoti manen in bijna wit en bruin.
Een duidelijke aalstreep die helemaal door loopt in zijn staart. Dus zijn staart is wit en dan met een dikek bruine streep erdoor.
Een bles bestaande uit witte haren
Vlek op zijn neus
Vlek op zijn onderlip en kin.
Witte haren op hoofd, oren, benen, buik, achterhand, dus echt overal.
De wittte haren zijn heel regelmatig en af en toe zit er een bruine plek helemaal zonder witte haren dus dat lijkt net een vlek.
Op zijn buik heeft hij vaak ichte appeltjes.

Ik heb hem ingeschreven als stekelvos, maar nu hoor ik ook rare kleuren als wildkleur vos en allemaal rare namen. Weet iemand precies he je dit kan noemen, is het gewoon stekelvos met wat rare dingen of is het wat anders?

Marja1988

Re: Welke kleur is hij nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:56

ik denk dat een duidelijke foto wel handig is, ik kan het je zo niet zeggen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:59

Zet het bij fokkerij en afstamming, daar zitten de mensen die verstand hebben van (afwijkende) kleuren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:05

Waar wil je foto's van zien?

Dan maak ik die straks even.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:26

karoliena schreef:
Waar wil je foto's van zien?

Dan maak ik die straks even.

Van het paard dacht ik

Bij WN zou je het ook kunnen vragen denk ik, daar zitten ook mensen die erg veel verstand van kleuren hebben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:28

Waar?

Snap van het paard, bedoelde eigenlijk meer van welke dingen. Ga er nu heen en maak we evne een lading foto's

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:31

heeft je paard naast een aalstreep ook zebra strepen op zijn benen, dus zwarte of heel donker bruine strapen op vaak de achterkant van zijn benen?

Ik denk zelf dat hij het gen roan en het gen Dun (wildkleur heeft).
Aangezien beide dominant zijn, kan dit wel..

Weet je welke kleur de ouders hebben en de groot ouders, als je dat weet is het makkelijker om er uit te komen wat het precies is en of die wel het gen dun en het gen roan heeft...

gr. QuirA

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:40

In de moederlijn is alles vos op een bruine na. De vader schijnt gewoon een vos geweest te zijn. Daar heb ik geen informatie van.
Nee hij heeft geen zebrastrepen. Zal ff de foto's op mijn pc zetten en dan zal ik ze zo plaatsen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 16:50

Als beide ouders vos zijn, is het een vos. Geen discussie over mogelijk. Als hij een witte onderlip heeft, is hij verder drager van het Sabino gen (minimal sabino).

QuirA: jij ziet overal Roans geloof ik. Dat is een vrij weinig voorkomende kleur, bij de meeste gangbare rassen (KWPN, NRPS ed.)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 16:59

Ja maar hij is in ieder geval stekelvos. Want voor een gewone vos is hij wel heel erg wit hoor. Hier komen de foto's.

Dit is zijn bles.
Afbeelding

Dit is de vlek op zn lip.
Afbeelding

Dit is de beste van de aalstreep die ik kon krijgen, het regende net en hij wilde neit echt meewerken.
Afbeelding

Dit vind ik ook zo raar zijn witte beentjes. Echt helemaal wit is het niet maar bruin is het ook niet.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is zijn achterhand. Die donkere vlekjes zijn druppels.
Afbeelding

Achter zijn oksel heeft hij een lichte vlek.
Afbeelding

In zijn liezen heeft hij ook van die lichte vlekken.
Afbeelding

En zijn hoofd.
Afbeelding

Zijn er een beetje veel geworden maar geeft ook een beter beeld dan toch?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:14

Ibbel schreef:
Als beide ouders vos zijn, is het een vos. Geen discussie over mogelijk. Als hij een witte onderlip heeft, is hij verder drager van het Sabino gen (minimal sabino).

QuirA: jij ziet overal Roans geloof ik. Dat is een vrij weinig voorkomende kleur, bij de meeste gangbare rassen (KWPN, NRPS ed.)

ghehe, lijkt maar zo hahaha

maar een paard met witte haren si dat dan niet gewoon een roan, en wat is da weer preiceis een stekel vos?
Vind stekel vos en roan namelijk weer erg veel op elkaar lijken.. hmm t is ingewikkelder als t leek

Maar Pangaré is het in ieder geval niet, dan zijn over het algemeen de manen en staart weer donkerder, of is dit nou alleen bij bruin of zwarte?
want het bestaat ook bij palomino's en die hebben echter wel weer lichtere manen en staart..

Ik denk zelf dat die echt een palomino is?
Maar hebben palomino's nu ook witte haren door de vacht?
Als dat zo is, is het denk ik wel een palomino...

Gr. QuirA

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 17:29

Palomino is hij zeker niet. Ik snap het verschil tussen stekelvos en roan ook nog niet echt. Waar komen die lichte plekken vandaan dan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:35

karoliena schreef:
Palomino is hij zeker niet. Ik snap het verschil tussen stekelvos en roan ook nog niet echt. Waar komen die lichte plekken vandaan dan?

Palomino's zijn het resultaat van één "cream" gen op een voskleurig paard. (niet te verwarren met de benaming crèmedun!) Het cream gen wordt aangeduid met Ccr.
Het cream gen heeft een verdunnend effect op rood haar, hetgeen meestal lijkt op goudkleur. Palomino's kunnen echter sterk variëren van bijna wit tot heel donkerbruin, vaak met veel appels waardoor ze verward kunnen worden met silver-dapples (zilverappel).

Het cream gen is dominant, dat betekent dat alle palomino's tenminste één ouder met een cream gen hebben.

Palomino kan dus wel, althans als palomino ook kan met witte haren..

Ik wil ook wel het verschil tussen stekelvos en roan weten..?

Gr. QuirA

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 17:37

Ohh nooit geweten. Zo leer ik ook nog eens wat. haha.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 17:52

Stekelharig is met witte haartjes door de vacht. Een roan krijgt zo nu en dan een helemaal wit lichaam. Roos is een vos-roan(kijk even op http://www.staldenci.cjb.net --> merries --> Roos), die is 's winsters op een afstandje gewoon vos(met witte ondervacht), in de lente laat eerst het vos haar los, dan is ze een tijdje wit met vos benen en hoofd, dan valt het wit uit en is ze de rest van de zomer stekelharig-vos. En 's winters word ze weer vos enz enz enz.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 17:53

Jimmy is in de winter gewoon vos. Hij heeft dan nauwelijks nog witte haren als de wintervacht er af is komt hije r helemaal onder te zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:07

Als ik er naar kijk zie ik qua kleur een haflinger staan ,ook de lichte tekening aan neus en benen.Voor mij is dit gewoon zweet vos.Onze haf linger heeft ook witte haartjes door haar vacht.Mijn vriendin had een stekel vos maar die zag er anders uit.veel meer duidelijk witte haren.Bij roan blijft het hoofd toch altijd effen gekleurd?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:09

Maar een gewone vos zit toch niet odner de witte haren? Voor mij is dat in ider geval een stekelvos en en halfinger is het niet of bedoelde je alleen de kleur. Hij heeft neit een apar witte haartjes maar zit er helemal onder, echt overal.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:11

een roan verandert van kleur in de winter en zomer. een stekelvos is gewoon een vos met witte haren tussen de bruine haren. ik had een roan blauwschimmeltje dat in de winter wit was (zijn kont helemaal en de voorkant half) en in de zomer een echt blauwschimmeltje. hartstikke leuk.

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:17

volgens mij heeft hij flaxen manes en sabino. Ik zie niet heel veel aalstreep eerlijkgezegd. Probeer daar anders een keer een foto van te maken als het niet regent

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:19

in de winter is hij vos met af en toe een witte haar, in de zomer zit hij onder de witte haren. In de winter zitten ze ook alleen op zijn kont en en paar op zijn rug. In de zomer zitten er zelf witte haren op zijn oren.

@ Pert : Wat zijn flaxen manes en sabino dan precies?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:21

Ah gevonden deze is wel van de winter maar hij was wel gewoon geschoren.

Afbeelding

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:23

Dat veranderen klinkt toch als een Roan. Volgens mij toch geen sabino, ondanks de vlek onder zijn lip.
Sabino is verspreid over het lichaam witte haren, grillige aftekeningen en een witte onderlip. De jouwe heeft maar een klein vlekje en verdere kenmerken niet. Al heeft hij volgens mij geen aftekeningen dus kunnen die ook niet grillig zijn

Flaxen manes is wat haflingers hebben, lichte manen. Lijkt veel op palomino maar is het zeker niet. (creme factor waar ze het eerder over hebben gehad)
Welke kleuren waren zijn ouders?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 18:25

Moeder is gewoon vos. Haar voorouders zijn ook allemaal vos op een bruine na achterin de bloedlijnen. Zijn vader is vos. Dat is mij verteld dus dat weet ik niet zeker. Hij was eigenlijk een ongelukje de hengst was doorhet draad gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 18:27

hij is groen met blauw, dat ziet toch iedereen..