Wie weet het antwoord? (Dazen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Wie weet het antwoord? (Dazen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 13:26

Oké, ik ben aan het zoeken en zoeken maar het antwoord heb ik nog steeds niet gevonden.

Het gaat om de stelling: Dazen kunnen niet ruiken maar komen op warmte af.

Wie weet of hier onderzoek naar gedaan is? Ik zoek mij helemaal gek en over dazen is best veel te vinden maar niet of ze nou ruiken of niet.

Ik heb het regelmatig gehoord, dazen kunnen niet ruiken maar komen op warmte af. Nu is het zo dat ik een vrijwel witte schimmel heb staan die door zijn kleur (ok wit is geen kleur, maar voor het gemak even) zelfs bij 30 graden nog koel blijft, als ik het heet heb ga ik altijd even tegen hem aan staan, terwijl het paard van mijn vriend op het zelfde moment klaar is om een ei op te bakken (is donkerbruin)
Mijn schimmel wordt dus werkelijk helemaal opgegeten door de dazen (letterlijk, ook weer zo iets, een daas bijt, zaagt een stukje vlees af bij zijn slachtoffer, hij steekt niet) ik moet hem helemaal inpakken om hem te beschermen en dan nog gaan die krengen tussen de vliegendeken door en komen eronder terecht.
Het paard van mijn vriend is dus veel heter, geeft ontzettend veel hitte af maar heeft beduidend minder last van dazen.

Nu kwam ik net deze site tegen: http://www.natuurinformatie.nl/asp/page ... atabase.nl

en daar staat het volgende op:
Citaat:
Dazen kunnen, net als muggen, het CO2-gehalte van de lucht bepalen om een prooi te vinden.

Dan heeft het dus met vocht te maken? Vind ik ook weer niet overtuigend want het paard van mijn vriend staat bij warmte ontzettend te zweten en mijn witte dus niet.....

Ik ben erg benieuwd of er onderzoeken bekend zijn waar het een en ander uitgesloten wordt, ik verkoop zelf nl. ook Atex daasspray, heeft het eerste jaar redelijk zijn werk gedaan bij mijn "dazen magneet" maar nu werkt geen enkele spray meer, zou het idd. waar zijn dat een daas niet kan ruiken verkoop ik dus iets wat nooit kán gaan werken dus kan ik daar beter mee stoppen.

Ik ben dus absoluut niet op zoek naar tips over sprays enz. daar lopen al genoeg topics over, ik wil alleen weten of er onderzoeken zijn naar het gedrag van een daas, kan hij ruiken of niet, wat is het nou werkelijk waar dat rot beest op af komt?

zonnebloem18

Re: Wie weet het antwoord? (Dazen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:32

Ruiken kunnen dazen wel lijkt me aangezien sprays wel werken en daar zitten vaak vieze geurtjes aan.
Warmte denk ik niet om de zelfde reden als jij zegt ik denk wel dat ze meer in de zon te vinden zijn dan in de schaduw.
Dan gaat het dus niet om de warmte van een paard maar meer de omgeving.

Ik denk wel dat dazen kunnen wennen aan geurtjes van sprays en er immuun voor worden.

Bij mensen werkt het net zo muggen prikken sommige mensen altijd en een ander helemaal niet.
Muggen houden niet van mensen die veel roken en drinken en aangezien dazen ook een soort muggen zijn denk ik dat er wel iets van een gelijkenis in zit.

Ik denk dus: Dazen gaan af op geur en niet op warmte.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 13:37

Ja maar dat 'denk' je, heb je daar ook onderzoeksresultaten van gevonden? Want dat is dus juist waar ik naar op zoek ben.

Van dat roken klopt ook niet echt denk ik Ik ben een kettingroker en wordt leeggezogen door muggen (en ik heb zelf ook een dazenprobleem ) maar goed, dat is weer wat ik dénk maar ik wil zo graag resultaten van een onderzoek zien zodat we eindelijk eens weten hoe zo'n beest in elkaar zit (en er dan ook een effectief middel tegen kunnen brouwen)

Sprays helpen dus juist niet, maar dat is weer mijn ervaring, ook bij iedereen anders.
Dazen komen weer wel vaker voor in een omgeving waar eiken staan, tenminste, dat ik ook weer iets wat ik heb van horen zeggen. Hier staan zeer veel eiken dus dat zou wel kunnen verklaren dat er hier zoveel zijn maar zeker weten doe ik dat dus weer niet.....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 16:07

Andere site: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina

Citaat:
Een daas (ook wel brems of steekvlieg)is een lid van de familie van de tabanidae, tot de vliegen behorende bloedzuigende insecten. De familie is wereldwijd verspreid; er zijn vermoedelijk ongeveer 8000 soorten. Ze hebben grote ogen, bij veel soorten met een fraai kleurenpatroon, dat na de dood echter snel vervaagt. Het zijn over het algemeen forse, stevig gebouwde vliegen.

Ze zijn verder herkenbaar aan de
antennes
met drie segmenten waarvan de meest distale vaak een ringvormig patroon heeft maar geen arista.

Afbeelding

Citaat:
De antennes zijn bij insecten de twee gelede sprieten die vanaf de kop boven of tussen de ogen ontspringen. De basisgeleding heet scapus, de tweede pedicel en de rest vormt het flagellum. Het aantal geledingen wisselt met de aard van het insect. De sprieten kunnen zintuigen van velerlei aard bevatten:
zowel reuk- smaak- als tastzin of gehoor komen veel voor
. Antennes zijn vaak behaard (veel zintuigen hebben ook een haarvorm). De vorm, kleur, beharing en het aantal geledingen van de antennes zijn belangrijke hulpmiddelen bij het determineren van veel soorten insecten.

De antennes moeten niet worden verward met de kaak- en liptasters of palpen, kleine gelede aanhangsels van de monddelen.

Dus ze kunnen dan denk ik toch ruiken, of de antenne moet bij een daas een andere functie hebben maar ik heb verder nog niets kunnen vinden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 16:24

Weer wat gevonden:

Citaat:
Dazen: lichte kleuren schrikken hen af
Sommige vliegen (zoals dazen) kunnen steken. In tegenstelling tot muggen, zijn dazen overdag actief.
Ze worden niet aangetrokken door een bepaalde geur, maar herkennen hun prooi op het zicht.

Een muggenbeet voelt u zelden op het ogenblik zelf, maar pas wanneer enige tijd later de jeuk optreedt. De steek van een daas is daarentegen pijnlijk op het ogenblik zelf.
Dazen kunnen met hun zuigsnuit makkelijk door lichte zomerkleding heen prikken. Hun beten geven vaak een veel heftigere reactie dan die van muggen. Ze jeuken feller en blijven langer hinderlijk. Met dezelfde middeltjes als bij muggen kunt u trachten de jeuk en de zwelling draaglijk te maken.

En nu ben ik weer helemaal de kluts kwijt
Ik neig ernaar om juist deze te geloven omdat dit wel een beetje mijn ervaring is maar ja, ook hier gaat het weer niet om één of ander onderzoek maar slechts een stukje over wat te doen als je gebeten bent.....
En dan het stukje: lichte kleuren schrikken hen af.....lichter dan mijn schimmel is kan volgens mij niet (ehm, als hij schoon is dus)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:10

We zouden eigenlijk een oproep moeten doen of er "biologen" o.i.d op bokt zitten die dit eens willen onderzoeken. Ik zou zelf best bereid zijn aan het onderzoek mee te betalen!

aan de andere kant....kijk naar bv de malaria mug, het schijnt dat ze nu eindelijk na zoveel jaar en zoveel doden iets gevonden hebben...een schimmel die ze desorienteert of zoiets ??

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:20

Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe het nou zit..
Want van die site wordt je ook niet echt wijzer...
Dan wil ik ook meteen weten wat je er tegen kan doen..
Ik volg dit topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:37

Natuurinformatie.nl biedt biologische en geologische informatie.
Via 'zoeken' zijn 5000 artikelen op te vragen, of is een vraag te stellen aan een expert.
http://www.natuurinformatie.nl//natuurd ... 00000.html
Is dit wetenschappelijk genoeg?

Het antwoord op de vraag of dazen blind zijn:

Ik ken de naam blinddaas ook, maar ik heb geen idee waar die vandaan komt. Ze zijn namelijk in het geheel niet blind, integendeel, dazen hebben heel grote ogen die vaak heel fraai iriserend van kleur kunnen zijn.

Wijfjes zuigen bloed bij grote zoogdieren, inclusief de mens, met hun vlijmscherpe monddelen. Zwermen dazen rondom koeien en paarden (een andere naam voor dazen is dan ook paardenvliegen) bestaan uitsluitend uit wijfjes. Of wijfjes en mannetjes elkaar bewust mijden weet ik niet. Ze vliegen geruisloos en kunnen zelfs door kleren heen steken. Het zijn dieren om daas van te worden en vermoedelijk heeft de naam van de dieren en de uitdrukking dan ook met elkaar te maken. Ik heb niets kunnen vinden of ze hun prooi ruiken, maar gezien de grote ogen zullen ze hun prooi toch wel op het zicht opzoeken.

Mannetjes van dazen voeden zich met nectar en andere zoetigheid. De larven van de meeste soorten leven in vochtige grond en modder, zoals randen van sloten, drassige weilanden etc..

Vliegen en muggen vormen samen de orde van de tweevleugeligen (Diptera) in de klasse van de insecten. Ze zijn dus inderdaad verwant, maar niet erg nauw. Muggen onderscheiden zich toch wel duidelijk van de vliegen. Maar in principe is de bouw van de monddelen van steekmuggen en dazen gelijk.

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.faqs ... 00296.html

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 19:03

Marreke schreef:
Is dit wetenschappelijk genoeg?

Ja hoor, vind ik wel
Zo als je in mijn eerste bericht hebt kunnen lezen is dat de eerste site die ik bezocht vandaag dus je vertelt mij niets nieuws
Ik heb de vraag daar ook gestelt, moet alleen nog even antwoord krijgen, ik denk ook niet dat ze daar constant online zijn

(mijn vraag is ook niet of dazen blind zijn maar of ze kunnen ruiken...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:40

Ik ben af en toe blondT, had helemaal niet gezien dat jij al op die site was geweest
Maar uitgaande van het stukje over de mannetjesdazen kunnen die iig ruiken. Hoe vinden ze anders nectar en andere zoetigheid?

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:00

Mijn ervaring is ook dat ze niet door de geur wegblijven bij mugensprays. Ze komen evengoed, maar als ze willen steken vliegen ze gelijk op. Volgens mij ruiken ze de vliegenspray niet, maar proeven ze hem als ze bijten. Maar aan de ene kant vond ik het gisteren ook raar dat ik veel minder last had samen met iemand anders die zich ook ingesprayd had dan anderen die dat niet hadden. Ik begin het me dus ook af te vragen.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:17

Wij hebben hier 's zomers ook altijd een paar maanden last van die krengen en mijn ervaring is dat spray niet helpt. Dat helpt wel tegen vliegen en muggen, maar niet tegen dazen. Ik heb het idee dat ze iig op lichaamswarmte afkomen, want als je net begint met rijden valt het allemaal nog wel mee, maar zodra je paard (en jijzelf!) gaat zweten komen er steeds meer van die etters. Het is natuurlijk ook zo dat door het warmdraaien door beweging er meer geur van lichamen afkomt, dus dat kan het uiteindelijk ook wel zijn. Ze steken in eerste instantie je paard, maar op het moment dat ik warm en zweterig word van het rijden wordt ik ook nogal eens aangevallen. Je zit soms meer op die mormels in te hakken dan dat je aan rijden toekomt.

Overigens valt mij wel op dat ze bij meer wind niet zo actief zijn. Ook landen ze veel meer op je als je stapt dan wanneer je draaft of galoppeert. Zouden ze dan problemen hebben met hun coördinatie ofzo?

Sorry, ik voeg meer vragen toe dan dat ik oplossingen/antwoorden weet!

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:41

bij mij is het net omgekeerd mijn witte pony heeft veel minder last van dazen als mijn bruin paardje...
Ik denk dat dazen wel kunnen ruiken want er is ooit een product op de markt geweest dat WEL werkte tegen dazen maar dit is uit de handel genomen omdat,wanneer je dit op je paard of koe spoot,het slachtvlees niet meer goed was...
Wat me ook opvalt is dat er veel meer dazen zijn bij een beek of gracht,dan op een open weiland,dus misschien heeft het ook iets met vochtigheid te maken?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:50

Eliene schreef:
Ze steken in eerste instantie je paard, maar op het moment dat ik warm en zweterig word van het rijden wordt ik ook nogal eens aangevallen. Je zit soms meer op die mormels in te hakken dan dat je aan rijden toekomt.

Overigens valt mij wel op dat ze bij meer wind niet zo actief zijn. Ook landen ze veel meer op je als je stapt dan wanneer je draaft of galoppeert. Zouden ze dan problemen hebben met hun coördinatie ofzo?

die ervarig heb ik inderdaad ook. vandaar dat ik ook al een maand ofzo niet meer gereden heb, kom gewoon niet toe aan rijden en ik en mn paard worden knettergek, die beesten zitten echt overal!

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:12

Hardnekkige krengen idd:
Afbeelding

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:25

En nog even een serieuze toevoeging (ben druk op zoek op inet):
http://creatures.ifas.ufl.edu/livestock/deer_fly.htm

Tabanids lie in wait in shady areas under bushes and trees for a host to happen by. Sight is the main host finding mechanism, but carbon dioxide and odor also play a role. Moving objects, especially if dark colored, are most prone to attack. Attacks occur during daylight hours with a peak beginning at sunrise and lasting three hours. A second peak is two hours before sunset and commences shortly after. Attack frequency is low on overcast days or at temperatures below 22 and above 32 ºC. On livestock, biting occurs on the abdomen, legs, and neck. Tabanids inflict deep wounds that cause a flow of blood. The mandibles and maxillae penetrate the skin in a scissor-like action. Anticoagulants in the saliva are pumped into the wound and the blood is ingested through the sponging labella.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:34

@MeiaLuna, dat is bij mij ook zo hoor, mijn witte paard wordt letterlijk opgegeten en de bruine heeft veel minder last.
Na wat ik nu allemaal gelezen heb zou het ook veel met vocht te maken kunnen hebben maar met mijn paarden kom ik er dan weer niet uit, de witte is koel, zweet absoluut niet terwijl de bruine met 1 straaltje zon al heet is en wat klammig wordt. Zou je dus denken dat bruin er het meest last van heeft maar nee hoor, die ellendige beesten storten zich met zwermen tegelijk op wit (terwijl in een aantal artikelen staat dat ze door lichte kleuren juist afgeschrikt worden....)
Wat ook zo vreemd is, ik heb het nu over wit en bruin, dit zijn 2 kwpn-ers, daar heb ik nog 1 schimmel Welsh A, zijn jaarling zoon (bruin schimmeltje) en een mini appie (vos) die 3 hebben dus absoluut geen enkele daas, hebben er nooit last van, alleen de grote jongens worden gepakt.
Aan de overkant op een ander landje heb ik nog een donkerbruine Shet en een donkerbruine Welsh A staan, die hebben heel af en toe eens last van 1 daas maar de buren daarentegen, dat zijn 2 grote (donker) bruine kwpn ruinen worden gek gebeten door die krengen.
Ik begin nu echt te denken dat het op zicht gaat, grote paarden zijn hier de klos, de ukkies niet.

Wind houden ze idd. absoluut niet van, maar dat is met alle vliegebeesten zo, gewone muggen en vliegen kom je ook veel minder tegen als het wat meer waait. Als ik in de tuin lig heb ik eigenlijk altijd een ventilator bij mij staan om de vliegenbeesten weg te houden, in de slaapkamer ook, geen last van muggen e.d. zodra ik dat doe

@Marreke, mannetjes dazen zouden die nectar ook op zicht kunnen vinden maar het zou heel goed kunnen zijn dat die wel kunnen ruiken. Het zijn ook niet de mannetjes die de paarden (en mensen) leegzuigen maar juist de vrouwtjes, die hebben het eiwit uit het bloed nodig voor de eitjes als ik het goed heb begrepen.

Dat middel wat van de markt is gehaald, ik weet niet meer welke dat was maar daar had ik idd. ook van gehoord, heb alleen helaas niet kunnen testen of het ook echt werkte.
Er zou nl. ook een goedje in kunnen zitten wat een daas dood als hij bijt (denk aan vlooien pipetjes voor hond en kat, zijn er ook vele die zich via het bloed van de hond/kat verspreiden) en is dat het geval is het vlees van het paard idd. niet meer geschikt voor consumptie dus daar kan ik mij heel goed iets bij voorstellen. Maar dan gaat het toch weer niet om geur maar om wat ze naar binnen krijgen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:36

Citaat:
Dazen kunnen niet ruiken maar komen op warmte af.

sterker nog, ze zijn nog blind ook!
Ik heb mijn info van iemand die op de universiteit in Wageningen werkt, ik zou z'n naam nog wel kunnen ahcterhalen, maar je hebt er niet veel aan, hij zit al een paar jaar in de binnenlanden van Brazilië voor verder onderzoek naar enge beestjes

Je zou dus Wageningen kunnen benaderen, er is daar onderzoek naar dazen gedaan.

Dezelfde meneer wist me een aantal jaren geleden al te vertellen dat het noorden van Nederland ook last van dazen zou krijgen, in die tijd kwamen ze alleen nog onder de grote rivieren voor

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:40

Goede link Natascha!
Brrrr, ik lees daar dat als ze met 20 of 30 zijn dat ze dan in 6 uur 100cc bloed zo aftappen van je paard.....Kevin (de witte) heeft er op hoogtijdagen al meer......
Ben toch wel erg blij met de vliegendeken, ook aal bijten ze daar gewoon doorheen, het zijn er toch minder!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:43

maar ze komen wel erger af op een paard dat gezwee'/gewerkt heeft... zou dit door de geur, of door de warmte komen? anders is deo misschien ook nog een idee en volgens mij steken/bijten ze paarden met een dunne huid ook veel vaker. het zijn maar vage rotbeesten! ook als je de hogedrukspuit erop zet blijven ze leven! (spreek uit ervaring) nouja, waar ze ook op afkomen, van mij mogen ze á la minute uitsterven!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 12:54

Smurf, Wageningen, hebben die een website waar ik met iemand contact kan opnemen misschien?

merel90, het is dus niet altijd zo dat een daas afkomt op een paard wat zweet, lees mijn posts nog eens goed door, daar zal je vinden dat het bij mijn paarden dus andersom is en bij MeiaLuna dus ook.
Het zal idd. bij de meeste wel zo werken maar is dus absoluut niet altijd zo.

Het zijn idd. vage rotbeesten, het stripje wat Natascha plaatste die helm maar volgens mij hebben die beesten een pantser over het hele lijf want je moet toch een behoorlijke mep geven wil je hem dood hebben.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:56

oja, nu zie ik het! sorry! ja, al geef je ze een mep waar een hond in coma van zou raken, na 2 seconden vliegt dat beest weer weg!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 13:07

schoen/klomp erop

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 06:30

Ik sla idd af en toe zo hard op ze in dat m'n hand tintelt. M'n paard vindt dat gelukkig geen probleem, ze keert zelfs haar hoofd naar me toe om zich te laten meppen als er 1 op haar wang zit! En nee, verder is ze niet zo voor SM geloof ik...

Het is trouwens wel zo dat haar veulen Angeliene voor het grootste deel alleen wordt belaagd door gewone vliegen, maar dazen zitten er praktisch niet op. Die zitten alleen op mama! Mss hebben die veulenlijfjes een geur of een bepaald soort huid waar die beesten niet op afkomen? Wolliger haar ofzo? Het is iig wel heel mooi, ik vind het heel zielig voor Eliene, maar zij kan het toch beter hebben dan haar kind...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 06:50

Mijn voornamelijk witte merrie heeft amper last van dazen, onze donkerbruine/zwarte pony's worden lek gestoken. Verder, als ze op CO2 af zouden komen, wat heeft dat met vocht te maken? TS legt een link met CO2 en vocht namelijk, ik denk dat ze CO2 met H2O verward. Lijkt me eerder dat dit te maken heeft met de CO2 die ze uitademen.
Ik denk, en weet eigenlijk wel zeker dat ze ook op warmte af komen. Als ik met mijn auto op bepaalde stukken rijdt vliegen er zwermen om heen, en eigenlijk alleen rond de motorkap. Neem aan dat dit niet met geur te maken heeft. Ik vermoed dat deze beesten een heleboel zintuigen hebben die ze gebruiken voor het opsnorren van slachtoffers.