Filmen /fotos maken en op internet plaatsen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StalDoorstap

Filmen /fotos maken en op internet plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 20:09

Ik heb een handelsstal en ik moet tegen een hele boel dingen en kritieken kunnen, daar ben ik me van bewust.

De laatste tijd komen mensen vaak met een filmcamera, je kunt geen gewoon gesprek voeren want HUP die camera op je neus.

Vorige week iemand die bleef maar doorfilmen, in de stal ed, alles.
Dan wil je een praatje maken en HUP de camera er bovenop.
Ik maakte er eerst een grapje van, of ze wilden ophouden omdat ik niet met mijn dikke kont thuis wens te bekeken te worden door heel de buurt, maar diegene bleef gewoon doorgaan.
Van de week iemand voor een jonge pony, die net onder t zadel was ( werd er bijverteld) HUP filmen maar, wat toch stress meebrengt voor de ruiter en t paard.
Er wordt niet even gevraagd of we er wat op tegen hebben.
Ik zou zoiets zelf niet doen bij mensen, je hebt toch een vorm van privacy.

Dat mensen een klein stukje filmen om te zien hoe ze op t paard passen prima, zeker nadat dat even netjes gevraagd is.
Maar toen ik van de week een filmpje terugvond op dit forum, zodat t door iedereen bekeken en bekritiseerd kan worden, schoot t me even verkeerd.
Ik had niets om me voor te schamen, de pony liep prima,maar toch.
Je bent bezig met een jonge pony die voor de 4 e keer gereden wordt, en dat kan ook anders gaan.

Ik heb het gevoel dat ik me op eigen terrein in moet houden om te vloeken als ik dat wil, of in mijn neus te peuteren e.d.
Als ik bekeken wilde worden had ik wel gesolliciteerd als actrice in een soap.

Ook filmen mensen zelfs de ruimten van de zadels ed, ik weet NIET wie er allemaal komt, maar er kunnen ook "verkeerde"mensen tussen zitten,dat zie je niet aan de neus.
Hoe kan ik dit nu het beste uitleggen aan mensen?

Ier

Re: Filmen /fotos maken en op internet plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:16

Dat mag toch helemaal niet zomaar? Het is toch jouw terrein en jij zult er toch toestemming voor moeten geven? Voor zover ik weet is dit helemaal niet toegestaan & als ze niet stoppen met filmen dan zal ik ze zeker het terrein afsturen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:17

Tja, ik weet niet zo goed hoe je het moet zeggen. Ik denk dat je (op het moment dat de camera tevoorschijn wordt gehaald) moet zeggen dat dat niet de bedoeling is. Dat ze best een stukje mogen filmen van het rijden (evt.) en dat het niet de bedoeling is dat alles op film wordt vastgelegd (idd wat je zegt: zadels e.d.: je weet niet wie het te zien krijgt).

En als er een filmpje op bokt wordt gezet zonder toestemming: EISEN dat het eraf wordt gehaald. Anders een klacht indienen bij waar het filmpje is geupload (bv Zippy's, dan halen zij het eraf).

Jij staat volledig in je recht!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:18

lastig Mel... ik weet wel dat als ik zelf ooit ook nog naar een paardje zou gaan kijken, dat ik zelf ook alles op video vastgelegd zou willen.... maar dan zou ik het niet zomaar op een forum of wat dan ook plaatsen...

Misschien een bordje ophangen op je erf, of een melding op je site maken?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:21

Aiii,, dat is best lastig ,,

Zo zie je dat er soms toch een soort van onbeleefd in mensen zit je ziet het maar terug komen..

TJa hoe je het beste uit kan leggen,, ik weet echt geen optie..

Misschien vriendelijk verzoeken of ze alleen de paarden willen filmen ?

En anders op je site vermelden of een bordje bij de ingang van het hek ofzo.!

best lastig!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 20:35

Jeetje wat onbeschoft!
Op mijn stage in Denemarken mochten klanten niet eens film en fotomateriaal maken van hun eigen paarden die in training stonden bij ons! Dat wilde de eigenaar gewoon niet hebben en daar hadden ze zich maar aan te houden.

Denk dat je best wat botter kan zijn en gewoon kan zeggen dat er even een foto of filmpje gemaakt mag worden van het betreffende paard of ponybeest, maar dat je de rest om privacyredenen niet hebben wil.
Of een bordje ophangen : "Het maken van foto- en/of filmmateriaal is niet toegestaan zonder toestemming van de eigenaar"
Lijkt me dat mensen dat gewoon kunnen begrijpen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 21:05

Afgelopen zaterdag zijn wij bij bokker Natasha geweest om de 4 jarige pony te bekijken waar voor de 4e keer iemand op zat.

Ik heb toen alleen een stuk gefilmd toen mijn zusje aan het rijden was op deze pony, alleen om haar te laten zien hoe het eruit zag.
Ik heb dus verder niet de stallen, tuig, of bokker Natasha op de film gezet.
Bokker Natasha stond erbij toen ik mijn zusje filmde en eerlijk gezegd heb ik er totaal niet bij nagedacht dat dat eventueel niet gewenst was.
Een dag later heb ik dit filmpje (ook zonder weten dat dit niet gewenst was) in een topic in de huiskamer van bokt gezet. Om mensen die ik ken te vragen wat zei van de combinatie van mijn zusje met de betreffende pony vonden.

Van Bokker Natasha kreeg ik toen te horen dat zei dit niet op prijs stelde, oke ik kan begrijpen dat ze het niet leuk vond dat ik niet had gevraagd of ik het filmpje op bokt mocht zetten.
Maar in mijn enthousiasme had ik er niet bij nagedacht dat zei dit niet op prijs zou stellen.
Hier heb ik tegenover haar ook mijn excuses voor aangeboden.

Toch vind ik het normaal als iemand de te bekijken pony filmt als de belangstellende gaat proef rijden. Zo kun je later goed alles nog even goed bekijken en er met anderen over praten.
Toen ik zelf mijn paard te koop had staan zijn er ook erg veel mensen geweest die hem op de film hebben gezet, dat vond ik eerlijk gezegd normaal.

Ik had aan bokker Natasha moeten vragen of ik het filmpje op internet mocht zetten.
Maar ik raad bokker Natasha aan als er nog is iemand komt die het rijden gaat filmen te vragen het filmen te stoppen. Dit had ik uiteraard ook gedaan als ze me dat had gevraagd. Of anders even een bordje op te hangen bij de stal dat filmen niet gewenst is.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 21:59

Een stukje filmen is wel mogelijk, goed lezen wat ik hier schrijf.

Dat is nog wat anders als de stallen filmen( deed jij niet hoor), het filmen van een groene pony en dat op internet zetten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:20

chantal_cs schreef:
Afgelopen zaterdag zijn wij bij bokker Natasha geweest om de 4 jarige pony te bekijken waar voor de 4e keer iemand op zat.

Ik heb toen alleen een stuk gefilmd toen mijn zusje aan het rijden was op deze pony, alleen om haar te laten zien hoe het eruit zag.
Ik heb dus verder niet de stallen, tuig, of bokker Natasha op de film gezet.
Bokker Natasha stond erbij toen ik mijn zusje filmde en eerlijk gezegd heb ik er totaal niet bij nagedacht dat dat eventueel niet gewenst was.
Een dag later heb ik dit filmpje (ook zonder weten dat dit niet gewenst was) in een topic in de huiskamer van bokt gezet. Om mensen die ik ken te vragen wat zei van de combinatie van mijn zusje met de betreffende pony vonden.

Van Bokker Natasha kreeg ik toen te horen dat zei dit niet op prijs stelde, oke ik kan begrijpen dat ze het niet leuk vond dat ik niet had gevraagd of ik het filmpje op bokt mocht zetten.
Maar in mijn enthousiasme had ik er niet bij nagedacht dat zei dit niet op prijs zou stellen.
Hier heb ik tegenover haar ook mijn excuses voor aangeboden.

Toch vind ik het normaal als iemand de te bekijken pony filmt als de belangstellende gaat proef rijden. Zo kun je later goed alles nog even goed bekijken en er met anderen over praten.
Toen ik zelf mijn paard te koop had staan zijn er ook erg veel mensen geweest die hem op de film hebben gezet, dat vond ik eerlijk gezegd normaal.

Ik had aan bokker Natasha moeten vragen of ik het filmpje op internet mocht zetten.
Maar ik raad bokker Natasha aan als er nog is iemand komt die het rijden gaat filmen te vragen het filmen te stoppen. Dit had ik uiteraard ook gedaan als ze me dat had gevraagd. Of anders even een bordje op te hangen bij de stal dat filmen niet gewenst is.

Als Natasha het niet op prijs stelt, dan zou ik (als ik jou was) zo vriendelijk zijn om het filmpje van bokt te halen en het alleen privé te gebruiken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 22:23

Bij ons mogen ze zovel filmen als ze zelf willen. Sommige doen een stukje en anderen hebben de camera al aanstaan voor ze uit de auto zijn.
Film op internet neerzetten vind ik niet netjes. Ik heb ook moeite met mensen die een paard uitgebreid met foto's plaatsen als hij gekocht is onder voorwaarde van keuren, het is dan nog niet je eigen paard en er kunnen op die manier misverstanden ontstaan.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:09

Quellian --> Bedankt voor de tip, ik had eerder deze avond het filmpje al van het internet laten halen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 23:20

maar mensen zetten overal foto's op het net...van paarden die ze hebben bekeken bij bepaalde stallen. dit is moeilijk tegen te gaan!

filmen moet kunnen! ik zou het graag ook op film willen hebben om eens terug te kunnen bekijken!
ff uitgaande dat we naar het paard/combinatie kijken en niet naar de omgeving erom heen

als jij wilt dat ze niet in de stallen end filmen, wat ik overigens volkomen begrijp, plaats dat dan op je site of hang het in de stal! met de melding dat er alleen in de bak gefilmd mag worden oid!

en bv dat met chantal...als je het niet wilt, zeg het op dat moment dan gewoon keihard tegen die mensen, want het is jouw erf hoor! achteraf boos worden of er wat van zeggen vind ik zwak!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 01:12

Ik word boos omdat t op het internet geplaatst wordt, met de vraag naar meningen, en ruiters dat niet op prijs stellen, ik ook niet.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 17:54

Misschien gewoon een bordje ophangen?
Of gewoon vriendelijk zeggen: 'Sorry, maar zou u alstublieft niet willen filmen?'

Als iemand een pony komt uitproberen vind ik het wel normaal dat er gefilmd wordt terwijl die persoon er op zit. Maar de hele stal, etc. vind ik onzin.

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:04

Natasha: als men wil zien of men op het paard past kunnen ze ook foto's maken. Hoe het paard loopt kunnen ze wel met eigen ogen zien. Ik zou dus zeggen: alleen foto's toegestaan van het paard en de ruiter tijdens het rijden en verder geen foto's of videobeelden toegestaan om privacy redenen. Is heel normaal.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 22:42

Bedankt voor al jullie reacties!
Het blijft moeilijk zoiets.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 22:54

Op stal filmen vind ik uit den boze, zou ik zelf ook nooit doen. Maar als ik op een paard zit om uit te proberen zet ik het ook op de film(tenzij de eigenaar aangeeft dat ze daar bezwaar tegen hebben). Als ik er zelf opzit voel ik het wel redelijk, maar het kan er van de kant toch anders uitzien.
En als je op een paard zit kun je bijv. het voorbeengebruik van een paard op de sprong slecht zien. Daarnaast wil ik ook graag de mening hebben van mijn trainer, twee zien meer dan een en ik kan hem moeilijk het hele land doorslepen Iedereen heeft namelijk een springkrack staan, totdat je ermee over het hout heen wil. Is niet erg, maar wel vervelend als je dan iedere keer iemand mee moet nemen en daarom film ik het. Ga voor een springpaard in principe toch twee keer kijken, zeker omdat het vaak jonge dieren zijn kan dat spectaculaire de eerste keer ook best uit onervarenheid voortkomen.

Ik kan van jouw kant uit absoluut begrijpen dat je het vervelend vind dat het filmpje op internet geplaatst wordt. Aan de andere kant kan ik het me van Chantal ook goed voorstellen dat ze graag onze mening wilde weten. Wij kennen chantal en Muriel inmiddels bijna allemaal aardig goed en Chantal wilde gewoon graag weten welke pony wij geschikt vonden voor Muriël. Het kopen van een pony doe je tenslotte niet iedere dag.
Ben het met je eens dat ze beter toestemming had kunnen vragen, maar daar heeft ze in haar enthousiasme over de pony's gewoon niet aan gedacht. Ik vind eigenlijk dat dat ook gewoon via pb afgehandeld had kunnen worden ipv in het betreffende topic

Ik zie trouwens niet in waarom je een ervaren pony wel op de film mag zetten en een jong dier niet Zie daar weinig verschil in eigenlijk.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 23:25

Nou dat zal ik je vertellen:
Het inrijden van een groene pony met mensen aan de kant met een filmcamera er boven op, brengt stress mee.

Verder is dit gewoon een moeilijk onderwerp, je weet niet wie er op je terrein is die alles staat te filmen.
Als t op t net wordt geplaatst en heel de wereld kan meekijken, weet je ook niet wie het allemaal ziet.

We hebben ook al meegemaakt dat een vreemde ONZE paarden/ ponys adverteerde, met bij ons gemaakte fotos.
Dit topic was zeker niet bedoeld voor de Bokster, maar dit was even de aanleiding voor mij, en een motivatie!

De privacynormen worden hededaags door t internet overschreden.
Verder is een goed gesprek soms niet meer mogelijk, de beeldvorming voor thuis, om met de hele buurt te bespreken, lijkt belangrijker.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:34

Ik begrijp het doel van dit topic wel, daar heb ik ook geen commentaar op. Ik had het over je reactie in het andere topic Dat had imo ook prima via pb gekund.

Ik zie de stress van die camera niet zo denk ik. Paard heeft het niet in de gaten en de amazone is het wel gewend. Denk persoonlijk dat je bij een jong dier meer stress hebt van een vreemde ruiter dan van een camera.

Ik snap verder je punt wel, maar ik snap ook heel goed dat mensen de paarden op film willen hebben om thuis nog eens rustig te kijken en vergelijken. Van mij hoeven die filmpjes ook niet online, daar zou ik zelf ook niet zo blij mee zijn Maar ik denk dat dat meestal niet met kwade bedoelingen gaat, maar uit enthousiasme zonder er verder bij na te denken(en een deel naïviteit misschien).

Paarden van jou te koop zetten kunnen ze ook op andere manieren. Kwam laatst mijn eigen paard ook weer eens tegen met een oude foto uit de verkoopadvertentie toen ik hem kocht, dat houdt je toch... En dat ik mijn vorige paard te koop had staan stond die ook ineens via een ander te koop.
Dat zijn dingen die je toch niet tegenhoudt...Moet je je verder ook maar niet te druk om maken imo.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 23:44

Nou Gomir, ik heb het hier over iemand die fotos kwam maken, van paarden bij ons, en die toen zelf te koop zette!
Ze waren toen nog van ons.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:58

Wat betreft de stress door het filmen ben ik het wat betreft mijn zusje niet met je eens Natasha.
Ik film mijn zusje heel vaak, ze is er aan gewend.
Iedere wedstrijd staat op de film en wordt later thuis besproken. Zo goed als alle crosstrainingen staan op de film en worden thuis gesproken, en zo ook het uitproberen van pony's.

Wat betreft stress die je krijgt van mensen die langs de kant staan ben ik het met je eens.
Het is fijner het helemaal even alleen met een paard uit te zoeken die je probeerd, dan dan er veel mensen bij staan.

Wel belachelijk dat mensen foto's gaan maken van jou paarden om die vervolgens te koop te zetten terwijl ze nog in jou bezit zijn.
Je hoeft niet bang te zijn dat ik dat ga doen iig....
Maar ook dit soort dingen gebeuren heel regelmatig..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 19:39

Ik probeerde te illustreren dat ze ook je paarden te koop kunnen zetten als ze er geen foto's van gemaakt hebben. Dat soort dingen houd je gewoon niet tegen

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-05 22:44

T Is en blijft moeilijk.
Chantal, ook voor de meiden die bij me rijden en de ponys is t stressvol.
Als Wendy ontzettend was gaan stuiteren, had ik het filmen en plaatsen ervan op internet natuurlijk helemaal niet leuk gevonden!
In dit geval kon ik trots zijn, met je zusje erop.
Maar t gaat nogmaals niet om afgelopen zaterdag alleen, dit topic.

Je voelt je , als je zoveel mensen over de vloer krijgt net als wij, toch in je privacy geschonden als iedereen maar staat te filmen en fotos te maken..........

Internet is erg fijn, maar ook erg gevaarlijk.
Let goed op de fotos van de paarden op mijn site.
Ik zal niet gauw de ruiters herkenbaar fotograferen.
Dan wens ik ook niet dat anderen dat doen en nog es op internet plaatsen.
Snap je m nu?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 23:22

maar als ik vragen mag...waarom was het erg geweest als die wendy(=pony?) was gaan stuiteren???

je kan toch niet verwachten dat zon jong ding voor 100% zijn pootjes braaf neerzet! tenslotte gaat het er ook om wie er op zit...

en tja misschien ben je bang dat mensen hun oordeel klaar hebben liggen dat het er niet uitziet oid, maar het is wel een combi van ruiter en paard. en mensen hebben altijd een oordeel klaar...aan zulke mensen verkoop je waarschijnlijk ook niet zo snel!

alleen maar aan mensen die er door heen kunnen kijken!!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 23:26

Dat klopt.
Je verkoopt trouwens uberhaupt niet vaak aan mensen die komen filmen.

Is gewoon een feit.