Paard op dieet; ervaringen en foto's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Paard op dieet; ervaringen en foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 09:11

Hai!

Mijn geliefde Amber is te dik. (kijk maar eens in mijn profiel naar het leuke vosje) Ondanks dat ze nu al op een heel magere weide staat en een half pavo summerfit-blok per dag. Ze is al een heel stuk magerder dan ze normaalgesproken zou zijn maar de "vetkuif" op haar hals is er nog wel. Verder heeft ze nog wat "kwabjes" hier en daar.
Ik weet dat ze toch zeker nog wat kilo's kwijt kan want dat was vorig jaar namelijk wel gelukt. Toen stond normaal tot zwaar in het werk. Dat ze nu zo is geworden komt door een aantal blessures en het stilstaan als gevolg daarvan. Momenteel kan ik nog steeds niet veel met haar doen omdat ze herstelt van een hoefbevangenheid. (Don't blame me, de oudere man die haar baasje nu nog is wil zijn paard graag in het blakende nieuwe hoge gras laten staan. Hij heeft nu geleerd dat dat niet zo heel goed is als dat hij dacht..)

Wie kan mij iets vertellen over verantwoord afvallen bij paarden? Hoe pak je zoiets het beste aan? En heeft iemand ook voor het dieet en na het dieet foto's?
Alvast bedankt!

Sjonniej

Re: Paard op dieet; ervaringen en foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:48

Casanova heeft ook een pony op dieet.

Veel beweging en veel eten, zonder iets erin is een must. Doordat ze veel eten gaat alles werken vanbinnen, waardoor ze ook weer vet verbranden. Maar doordat er verder weinig in het voer zit, slaan ze niet opnieuw vet op.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 13:20

Je bedoelt dat er weinig eiwitten in het voer moeten zitten, toch? Momenteel is dat met die Pavo summerfit wel het geval. Daar zit weinig eiwit in.
Veel beweging lijkt me ook een must maar het punt is dat ik haar niet veel kan laten doen omdat ze ook nog aan het herstellen is van die hoefbevangenheid.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:17

Heeft iemand verder nog tips en trucs? Of voor en na foto's?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:52

mijn paard staat in de zomer altijd op vermagering. Hij mag s'ochtends 1 uur bij het hooi en sávonds. Verder krijgt hij af en toe na het rijden wat bij maar niet vaak.
Ik heb alleen een voor foto kzal morgen ff een foto maken hoe hij er nou uit ziet.

Jammer genoeg is er wel weer wat bij omdat hij antibiotica kreeg en hierdoor een halve kilo bix.
Als je hem op een kaal stuk land zet wel oppassen ze kunnen andere dingen opeten wat koliek kan veroorzaken.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:56

ik ben wel benieuwd naar de foto's! Het is soms toch ook wel heel tegenstrijdig met paarden.. ik heb er eentje die van niks dik wordt en eentje die je heel voorzichtig veel voer moet geven anders is ze veeeeel te dun!!

De dikke staat op een landje met wel gras hoor. Elke dag krijgt ze een klein stukje gras erbij. Maar het gras is kort gehouden zodat ze niet teveel kan eten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:30

Ik heb ook een pony die op dieet staat.

Heb nu voor het eerst een paddock gemaakt en sindsdien gaat het heel goed. Hij moest écht afvallen, kreeg rug en beenproblemen (o.a. hoefbevangeheid) en het zat hem zeker in de weg.

Hij staat overdag van 9 tot 13 uur op het land, 's avonds krijgt ie een beetje (oud) hooi en wat brokjes. De rest van de tijd staat ie in de paddock, waar niks meer te halen valt. Het gaat sinds tijden óntzettend goed met hem. Hij loopt veel beter, is veel energieker en actiever.

Ik kan helaas nog geen foto's plaatsen, omdat m'n pc wat dwars ligt. Als je er echt belang bij hebt, kan ik later nog wel wat plaatsen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:58

Mijn paardje is ook op dieet, ze was veeelste dik en begon een beetje tegen bevangenheid aan te zitten.
Ze staat nu op zand paddock en krijg onbeperkt hooi/kuil en ze ziet er echt een stuk beter uit

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:01

Veel overjarig hooi geven, dat zit boordevol vezels waardoor de spijsvertering beter gaat werken en er dus meer verbrand en er zit weinig tot geen energie in.

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:02

Veel longeren, en rijden dus veel beweging geven . En veel hooi

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:03

MeissieJ01 schreef:
Veel longeren, en rijden dus veel beweging geven . En veel hooi

Ze schrijft dat ze nog steeds niet veel kan doen ivm hoefbevangenheid

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:01

Thankx allemaal!

maar nu ben ik toch nog wel heel erg benieuwd naar hoe het paard was en foto's van hoe het paard nu is!! Als het bij mij effect begint te hebben dan zal ik ze ook plaatsen.
Denk vooral dat wanneer ik haar straks weer beweging kan gaan geven het heel snel en goed gaat. Oud hooi zet ze trouwens geen bek op...ze eet het echt niet!! Maar dat is op zich wel logisch nu ze nog wel op een weitje staat met kort gras. Dan gaat ze zichtbaar beledigd daar een beetje staan te zoeken om een sprietje..haha

Het is ook lastig wanneer je grootste hobby eten is!!:)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:26

Ik heb inmiddels gelezen dat dit voorlopig geen optie is maar toch.

Ik zet mijn paard niet op dieet als hij af moet vallen. Ik zorg er wel voor dat hij net een tikkeltje harder moet werken. Een extra rondje bij een buitenrit en een extra 10 muniten dressuren. dan gaat het vrij snel en is hij binnen een week of twee zijn love handles weer kwijt.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:40

femskie schreef:
De dikke staat op een landje met wel gras hoor. Elke dag krijgt ze een klein stukje gras erbij. Maar het gras is kort gehouden zodat ze niet teveel kan eten.

Waarom elke keer een stukje gras erbij? Dat heeft ze toch niet nodig?

Mijn pony is btw ook te dik, hij staat op een schrale weide en krijgt geen voer. Nog weinig verandering te zien helaas. kheb wel foto's dat hij dik en dun is, maar die liggen beide erg uit elkaar en de dunne foto's zijn ouder dan de dikke, dus die zijn niet het gevolg van een dieet en heb je dus niets aan

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:47

Niet te snel een stukje erbij geven hoor.
Mijn paard staat ook op een wei waar je je van kunt afvragen of er nog iets van af valt te halen maar hij staat toch de hele dag met zijn kop aan de grond en mager wordt hij niet bepaald. Zo dik kan hij niet zijn geworden van die 2,5 kilo basisbrok met het werk dat hij moet verrichten.
Ze krijgen meer binnen dan jij denkt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:50

Op een káál landje zetten en 2x per dag een kleine pluk oud hooi en wat wortels of appels

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:27

ik had vanmorgen iemand aan de telefoon die moet jhar Tinker 200 kilo laten afspekken, en wel op de volgende manier: op zand zetten, géén hooi, plukje voor een cavia per dag en 10 kilo peen per dag.... lijkt mij personlijk niet de manier....

Mijn paard is nu weer plofdik, staat 24/7 op de wei, maar dankzij een holistisch DA weet ik nu dat het allemaal vochtis, z'n nieren werken niet goed. Hij heeft hier 2 weken druppels voor gehad en toen was ie ineens weer sportmodel, en dat voor een zware koudbloed.

Ik moet dus doorgaan met de druppels en wacht nu op het nieuwe flesje, wordt bezorgd.......

Dus voor je denkt dat je pard te vet is en je zet hem op een dieet, laat hem even nakijken op andere mankementen

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:31

oeh...we doen het toch nog fout! Maar het zijn ook wel maatregelen waar je naartoe moet groeien denk ik zo. Ze komt van een volle, grote weide op een kleiner stukje met weinig gras. Ik denk dat het niet verstandig zou zijn geweest om haar ineens op een kale weide te zetten?! Daar moeten we denk ik wel heen werken..Voorts krijgt ze dus een half blok pavo summerfit erbij en natuurlijk voldoende water.

Smurf: waar merkte je nog meer aan dat jouw paards' nieren het niet meer goed deden? Alleen aan zijn omvang??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:35

ik heb het nergens aan gemerkt, het kwam uit het onderzoek van de holisitsch DA die er was om z'n bekken recht te zetten. Een holist checkt altijd op diverse manieren het hele paard.

Slecht werkende nieren komt heel erg vaak voor, vooral bij parden die 24/7 op de wei staan, het land is te rijk hier in Nederland, te veel bemest. Het land waar mijn paard loopt, wordt al 15 jaar niet meer bemest en nog is het te rijk.......

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:43

Ik kan me iemand herinneren die een tinker had en toen ook foto's had geplaatst.. kan me even niet herinneren wie het was. Maar volgens mij had de tinker ook een tijd bij haar zus gestaan. *gaat even heel diep nadenken*

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 13:46

hihi Ilsjepilsje: denk denk!! *staat met pomponnen aan de zijlijn*

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:56

Ik heb wel eens gehoord van zo'n water dieet waar bij het paard alleen maar water mocht en een heel klein beetje brok meer niet...vind ik niet echt een goede manier maar ga het nog even nader onderzoeken hoe het nou zat

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:57

dat waterdieet doe ik zelf..... en maar drinken en mar plassen,maar honger heb ik niet, nu nog afvallen.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 13:57

Mijn vette Haf staat tegenwoordig de hele dag in de rijbak. Voordat hij naarbuiten gaat krijgt hij een klein plukje hooi en 's avonds gaat hij naarbinnen en krijgt een hele plak hooi. Verder krijgt hij 2x per dag een handje (en dan echt een handje ) brok.

Lieve mensen, heb al 3x op verzenden gedrukt! Mag ik nu?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:13

Hehe ...gevonden. PB Yorghos eens. De foto's van haar tinker staan niet meer online, maar misschien heeft ze ze nog?