dochter verzorgt pony: wat moet je hiervan denken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

dochter verzorgt pony: wat moet je hiervan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:09

Ik zal bij het begin beginnen.
Ik heb een dochter die al van kleins af aan helemaal gek is van paarden. Ze heeft nu al een aantal vervelende ervaringen gehad met eigenaren van verzorgpaarden. Ze verzorgt nu een fjord en deze mag ze uitbrengen op wedstrijden etc. Deze fjord is echt alles voor mijn dochter en eigenlijk ook voor mij we zijn er erg gek mee. Nu is alleen de eigenaar vrij onvoorspelbaar en raar. Aan de ene kant mag mijn dochter alles met deze pony aan de andere kant is de eigenaar heel moeilijk. Mijn dochter gaat van de zomer op kamp met de pony en de eigenaar zit in geld problemen, nu vroeg ze of mijn dochter mensen kende die graag buiten wilde rijden. Dus had mijn dochter een vriendin mee genomen die wel behoorlijk goed kan rijden *de eigenaar heeft 6 paarden waarvan alleen de pony waar mijn dochter mee rijd wordt bereden*. Vandaag werd haar vriendin benaderd door de eigenaar en werd er even meegedeeld dat ze in het vervolg 10 euro per uur moest betaalen als ze op de merrie wilde rijden, de merrie is niet eens van die persoon maar de vriendin van mijn dochter mocht er van de echte eigenaar wel gratis op rijden. Nu vraagt de eigenaar elke keer waneer ze nu op kamp gaat met dit paardje, mijn dochter vind dit alleen zo raar om dat je verwacht dat iemand dit op een gegeven moment wel weet.
De eigenaar wil niet meer op dit paardje rijden omdat ze haar te slim af is. Mijn dochter is nu erg bang dat ze deze pony zo snel mogelijk wil verkopen en daarom willen wij nu eigenlijk alles op alles zetten om haar te kunnen kopen.
Dit houd in dat mijn dochter of iemand moet zoeken die mee wil betalen aan de kosten, of dat ze zelf extra werk gaat zoeken om haar te kunnen onderhouden.
Nu vraag ik mij af wat JULLIE bokkers zouden doen als jullie in de schoenen van mijn dochter zouden staan.
om even een situatie schets te maken:
Mijn dochter rijd de pony iedere dag, de pony is niet makkelijk te rijden en heft zeker een hoop bloed zweet en tranen gekost, de pony is buiten niet makkelijk te rijden staakt vel steigert bokt etc etc..
Mijn dochter kreeg een vraag of de pony zwanger was, is ook veel te zwaar en dit heeft ze meerdere malen aangegeven maar hier wordt niks mee gedaan. de pony heeft inmiddels erntsig overgewicht en dat is gewoon echt gevaarlijk.
mijn dochter wordt regelmatig afgekat door de eigenaar van het paard ze doet dingen verkeerd volgens de eigenaar, ook heeft het paard slecht passens tuig van de eigenaar gekregen mijn dochter heeft al wel ander hoofdstel singel gekocht maar heeft het geld voor een goed zadel helaas niet.
nou graag reacties!
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-07-05 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Blon_D

Re: Wat moet je hier van denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:10

nu vraag ik mij af wat jullie bokers zouden doen als je dit mee maakt?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:12

eerlijk gezegd volg ik je hele verhaal niet.
Het is makkelijker en begrijpelijker te lezen als je er punten enzo in zet.

lysuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:30

ja inderdaad, ik snap het verhaal ook niet helemaal.
Beetje beter uitleggen???

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:44

zo beter?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:39

Als die eigenaar zo moeilyk doet is 't vervelend.
Als je echt gek van die pony bent, en je kan t je veroorloven (misschien met moeite) dan kan het toch een proberen waard zijn.

Lijkt mij, voor zover ik 't snap..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:45

pfff..
nou ik zou niet te overhaast tot koop overgaan, het kost nogal wat in de maand hoor, aan onderhoud!

als jullie wel zelf de mogelijkheid hebben een pony te onderhouden, dan is dat wel een goede oplossing, omdat jullie allebei gek zijn op paarden/ paardenzaken zo te lezen, en je bent dan van die eeuwige eigenaren af..
maar ik zou er goed over nadenken of het dan ook juist deze fjord moet worden...
voor wedstrijden heb je mogelijk veel meer aan een new forest of welsh oid, en voor recreatie klinkt deze pony ook al niet zo geschikt..
of zal het misschien beter worden als ze goed verzorgt wordt en zo?
dat weet je ook nooit hé..
als je de fjord koopt: wel eventjes laten keuren he??

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:06

Mijn eerste reactie is...niet doen...waarom...omdat je zelf aan aangeeft dat hij moeilijk te rijden is, buiten vervelend is, en bloed zweet en tranen kost om hem te rijden.
hoe gek ik dan op een dier zou zijn, als ik geld zou hebben voor een eigen dier, zou ik toch een meer geschikte pony zoeken, waar je ontspannen een buitenritje mee kan maken en ook nog een leuk wedstrijden mee kan starten!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 21:11

Mijn dochter heeft er vroeger *2 jaar geleden* bloed zweet en tranen voor gegeven nu kan ze haar vlekkeloos rijden en op wedstrijden uitbrengen. het gaat ons er om dat de pony nu al behoorlijk wat eigenaaren in 3 jaar heeft gehad mijn dochter heeft steeds weer geluk gehad dat ze haar mocht blijven rijden. Ze kan haar uitbrengen op wedstrijden en wordt ook behoorlijk hoog geplaatst. Mijn dochter heeft echt veel werk in de pony gestoken maar dat is nu ook zichtbaar ze kan de pony echt op lichte hulpen rijden en de pony leert erg snel.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:20

als ze hem zel fheerlijk vind rijden en ze is er weg van en ze zou hem graag willen hebben..enz..enz..dan is er niets wat je tegen zou houden...vanwaar dan nog de twijfels?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:22

Toch niet doen. Als jullie zelf de middelen niet hebben om een paard te houden is het niet slim om er aan te beginnen. Reken op zeker € 200,- per maand + een flinke pot reserve voor ziektes.

Kind met een krantenwijk oid opschepen of een betalende bijrijder zoeken zou voor mij geen optie zijn. De bijrijder kan stoppen, het kind kan het veel te zwaar krijgen met school, paard en werk.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 22:01

we komen op het volgende bedrag: de stalling is 150 euro is incl bal etc wormenkuur en bekappen door een goede hoefsmid *kennis* we rekenen zowie zo op zoon 50 euro extra per maand en hebben zowie zo nog een bedrag achter de rug
we hebben ook nog een bedrag voor ziektekosten etc meegerekend. Mijn dochter is 17 een baanaangeboden gekregen bij een videotheek en bij een pizzaria waar ze in de bediening kan. ze kan dus kiezen uit 2 baantjes die haar wel aanstaan. ze moet nu nog 1 jaar naar school en dan heeft ze haar opleiding al afgerond en kan ze eigenlijk al aan het werk. ze doet er nog 1 opleiding verkort achteraan van 2 jaar en dan heeft ze een goed nivo waar ze op deze stage plek mee wordt aangenomen. Ze heeft al een aanbod gehad voor woonbegleiding en kan hier eind van het volgende schooljaar al beginnen alleen wil ze er nog een opleiding bij doen. Dus de druk van school zal wel mee vallen. Ook is het niet zo dat ze iedere dag naar het paard heen moet. Ik kan dit paardje ook rijden en verzorgen en doe dit nu ook wel in de tijd dat dochterlief het druk heeft of ziek is. we zitten met twijfels omdat we het wle een erg groote niet geplande beslissing vinden.

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:13

hoi hoi,
Moeilijk besluit maar ik denk dat als het financieel kan, en jullie hebben er goed over na gedacht zo te lezen... zou ik het gewoon doen. Ik heb ook na een lange tijd een paard (nu bijna een jaar) gekregen, eerst zaten we natuurlijk ook met dit zware gevoel want het is niet iets wat je zomaar weer weg doet als het niet gaat. Maar dat gevoel is helemaal verdwenen en je krijgt een heerlijk gevoel voor terug. Een gevoel van vrijdheid, omdat jij nu de eigenaar bent van het paard en jij kan nu bepalen wat er wanneer met hem/haar gebeurd. Heerlijk
Ik zou zeggen, als het KAN, gewoon doen

aisie

Re: dochter verzorgt pony: wat moet je hiervan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:24

Als het financieel kan en jullie staan erachter dan zou ik het doen. Ze zijn helemaal aan elkaar gewend en doen het goed op de wedstrijden dus ik zou er gewoon voor gaan. Anders heb je kans dat de pony weer in andere (misschien verkeerde) handen terecht komt en krijg je misschien spijt dat je het niet gedaan hebt.

Veel succes met de beslissing!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:43

als je maar wel uitkijkt dat je dochter niet OM het paard niet doorleert...
daar krijgt ze later spijt van misschien.

als ze zoals je zegt over een tijdje uit huis gaat, moet ze dan het paard zelf onderhouden?
naja, ach er zitten voor en nadelen aan beide beslissingen vind ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:17

Kijk ook verder............
Wil je dochter "verder" in de paardensport of is het hobby.
Als ze echt met wedstrijden hoog wil komen is een fjort (zeker "deze moeilijke") niet de juiste keuze.
Als ze straks niet verder meer kan komen, moet ze recreatie gaan rijden met deze fjort.............zou ze dat willen...
zo ja....dan is het een goeie keuze,
zo nee, dan is het duidelijk...

Ookal is ze er aan gehecht, ze zal zich ook hechten aan een nieuw paard......

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 09:33

ze is wel gehecht aan dit paardje maa ze rijd ook geen wedstrijden om te winnen ze vind het gewoon leuk om recreatief op wedstrijd te gaan en dan maar te zien hoe het gaat. Als ze uit huis gaat willen mijn man en ik haar gewoon verder helpen ik wilde vroeger ook graag ene paard en heb deze helaas nooit gehad ook mocht ik niet op paardrijles. Mijn dochter heeft dit wel gedaan en heeft mij toendertijd mee gesleurt en ik heb toen ook paardrijlessen gehad. Ik kan ook wel een beetje op deze pony rijden alleen moet ik er nu nog niks van vragen. We willen de pony dan ook zeker laten dekken zodat als deze pony op een gegeven moment pijn oid zou hebben we haar met een minder pijnlijk gevoel kunnen laten spuiten oid. Mijn dochter heeft dan iig nog een toekomst paardje.
@CCtexanangel waren jullie niet bang dta je het paard naar een jaar toch weer weg zou moeten doen dan? om finacieele redenen oid

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:38

Ik vind t wel een risico.. als je al niet eens een nieuw zadel kan betalen hoe moet dat dan als ie ineens een operatie ofzo nodig heeft?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 10:30

mijn dochter rijd western en engels met de pony en een engels zadel heeft ze wel alleen het westernzadle moet er dan later bijgekocht worden.
en voor onverwachte operaties zijn we wel voorbereid hoor want we kunnen evt een 2de hypotheek opnemen en we hebben nog wel een bedrag over als we de pony zouden kopen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:48

Ik denk dat je gewoon op je gevoel moet af gaan denk je nou het zit goed gewoon doen en zo niet heb je twijfels niet doen en lekker doorsparen voor misschien een leuk paard wat jullie tegen komen!!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 10:48

Dan zou ik zeggen.. waarom niet?!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 10:55

heb ik alleen nog een vraag over dat keuren? hoe gaat dat in zijn werking? ik neem aan dat je het beste een dierenarts uit je eigen omgeving kan nemen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:51

Tip van voor de keuring: Neem een onafhankelijke dierenarts of je eigen dierenarts mee, maar niet de dierenarts die standaard komt bij de eigenaar van de pony.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 13:24

ja zo dacht ik er ook al over.

Miem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:40

pff had ik net een heel verhaal getypt klik ik het per ongeluk weg.
Nog een keer dan, ik snap niet het hele verhaal, ook niet over de vriendin van je dochter die op een ander paard van die eigenaar rijdt maar die de eigenaar niet is>??

Je stukje over laten spuiten als de pony pijn krijgt en dan laten dekken snap ik ook niet helemaal, bedoel je dat als de pony niet meer bereden kan worden (door een aandoening) dat je hem dan wil laten dekken zodat je dochter na 5 jaar weer een pony heeft? Want een dracht, 3-4 jaar voor je het veulen in kan gaan rijden etc dat duurt allemaal wel even hoor, en kost ook veel geld.

Ik weet niet of het nu wel een slimme beslissing is, mocht je het doen dan zou ik hem uitgebreid laten keuren door een zelf uitgekoze dierenarts en hem ook zo mogelijk verzekeren tegen ziektekosten. Want als je een tweede hypotheek moet nemen om een niet voorziene operatie oid te kunnen betalen...

Is het nu al zeker dat de pony verkocht gaat worden dan?
Mocht het doorgaan, dan succes!