kleur: gewoon bruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassielvr

kleur: gewoon bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 18:01

hey allemaal !

ik vroeg me af.. Saskia (mn halfpension) is ze nou gewoon bruin of noem je het anders?

Ze heeft nl. veel witte haartjes door haar bruine vachtje, vooral bij haar flanken..
en op haar buik en tussen haar voorbenen zitten een paar witte vlekjes.
(zie foto)
Afbeelding

Ze is pas 10, bijna 11 en heeft het volgensmij altijd al gehad, dus het zal niet door ouderdom zijn.

Ook in haar zwarte staart(wortel) zitten wit/grijze haren.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KNK66ZXQ

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

-Kim-

Sjonniej

Re: kleur: gewoon bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:15

De staart kan zo komen door een verkeerd vastgeknoopte staartriem.

Maar die lichte kleur op de buik, is niet raar. Waarschijnlijk is haar neus ook wat lichter?

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:28

ze is gewoon bruin met stekelharen.

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 18:45

De witte haren komen van het sabino gen. Kenmerken daarvan: witte onderlip, grillige aftekeningen, witte haren door heel de vacht heen. en vaak (niet altijd) wit op de buik. De jouwe is dus overduidelijk sabino

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:31

hey...grappig, dat heeft mijn pony dan dus ook, dat is een vos met blonde manen en ook licht onder zijn buik en een witte onderlip.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:49

is dit dan niet een donker valk?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:39

Ik denk gewoon bruin stekelharig.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:57

Die witte haren in de staart zijn waarschijnlijk door het schuren of knellen van een staartriem ofzo. Witte haren over het lijf zijn normaal. De mijne heeft op haar schouder heel veel witte haren: (die vlekjes op d'r schouder is geen zand maar zijn witte haren, hier zie je ze niet zo goed maar op dit moment heeft ze het heel erg)
Afbeelding

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:05

ik weet niet wat het is,maar leuk is ie zeker!

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:40

ellepel schreef:
hey...grappig, dat heeft mijn pony dan dus ook, dat is een vos met blonde manen en ook licht onder zijn buik en een witte onderlip.

vos met blonde manen (als een haflinger) is weer wat anders, dat is flaxen maar flaxen en sabino kunnen ook samen dacht ik

Toydoll schreef:

waarom zou een bruine ineens een valk worden?

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 22:56

Is inderdaad sabino gen.
Ik heb er ook eentje die dat heeft.
Heel erg stekelharig, wit vlekje onder de buik, witte haren boven aan de staart(en die is niet van schuren of iets dergelijks, paard is nog maar 2 jaar en heeft nog nooit iets om z'n staart gehad of geschuurd) en gekartelde aftekeningen.
Ferro fokt dit ook nog wel door.
En dan met name via Osmium.
Heb er nu drie van osmium staan die dit hebben.
De ene wat meer dan de ander.
Heb ook nog een jonge metaal staan die ook stekelharig is en witte haren boven aan z' n staart heeft.

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 23:05

Ik rij een Calvados, die heeft het ook

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 08:50

Pert schreef:
Toydoll schreef:

waarom zou een bruine ineens een valk worden?

Het is toch niet ineens? Ze zegt dat dit paardje deze kleur altijd al gehad heeft.
Wij hadden een welshje met deze kleur, dus 'gewoon' bruin maar dan met een witte/zeer lichte buik, en deze had ook een licht snuitje en lichte haren uit zn oortjes. Ook was zijn kleur bruin iets lichter dan de meeste bruine en had ie in de zomer appeltjes. Deze kleur werd door de DA als donker valk bestempeld.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:04

Pert schreef:
De witte haren komen van het sabino gen. Kenmerken daarvan: witte onderlip, grillige aftekeningen, witte haren door heel de vacht heen. en vaak (niet altijd) wit op de buik. De jouwe is dus overduidelijk sabino
....

Dan i smijne ook sabino alleen heeft ie niet veel witte haren door z'n vacht. Nooit op gelet eigenlyk. De rest heeft ie wel..

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 10:58

haha leuk zoveel reacties !

sabino dus.. interesting

ik heb even wat info gezocht en vond deze site:
http://www.sabinoarabians.com

ik las ook ergens dat je pas echt weet of een merrie de sabino-gen heeft/draagt (hoe zeg je dat?) als ze een veulen krijgt dat sabino aftekeningen heeft...is dat waar?

groetjessss,
-kim-

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:43

Ik heb het opgezocht, als ze ook een wat lichtere haren op de shuit heeft is het een een bruin paard met Pangaré Effect.
Dat noem ik dus een donker valk.
'Een kenmerk die in het Nederlands wel bestaat, maar bij het benoemen van een kleur niet vermeld wordt, is het Pangaré effect. Rond de ogen en mond, onder de buik, in de flanken, achter de ellebogen em aan de binnenzijde van de benen kan het dier een lichte bleken kleur hebben. Dit effect van in uitbreiding varieren van nauwelijks zichtbaar tot zeer uitgebreid. Het wordt veroorzaakt door één dominant gen, aangeduid met Pa+ afgeleid van het spaanse Pangaré.

Sabino is het niet (lijkt mij), dan moeten het duidelijke witte aftekingen zijn, en die zijn lichtere haren er door heen.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 13:11

Toydoll schreef:
Ik heb het opgezocht, als ze ook een wat lichtere haren op de shuit heeft is het een een bruin paard met Pangaré Effect.
Dat noem ik dus een donker valk.
Pangaré effect. Rond de ogen en mond, onder de buik, in de flanken, achter de ellebogen em aan de binnenzijde van de benen kan het dier een lichte bleken kleur hebben. Dit effect van in uitbreiding varieren van nauwelijks zichtbaar tot zeer uitgebreid. Het wordt veroorzaakt door één dominant gen, aangeduid met Pa+ afgeleid van het spaanse Pangaré.
Sabino is het niet (lijkt mij), dan moeten het duidelijke witte aftekingen zijn, en die zijn lichtere haren er door heen.

Sassielvr schreef:
Ze heeft nl.
veel witte haartjes door haar bruine vachtje,

vooral bij haar flanken..
en op haar buik en tussen haar voorbenen zitten een paar witte vlekjes.
(zie foto)
Ook in haar zwarte staart(wortel) zitten wit/grijze haren.
-Kim-

@toydoll: Zoals hieronder al werdt gezegd herken je sabino aan grillige witte aftekeningen, witte vlekjes op de buik (check, zie foto), een witte onderlip (check), grijze haren verspreid door de vacht (check), en ze kunnen idd ook een witte pluk in de staart hebben (check, heeft ook grijze haren door de staart heen).
Wat ik op de foto zie doet me iig niet aan een donkere valk denken. Maar ik neem aan dat het sabino gen het pangaré effect niet uitsluit? Alleen vind ik het een beetje ver gaan om het dan gelijk valk te noemen.
Ik heb ook een sabino gehad en die zag er ong. hetzelfde uit, alleen was het een vosje

-x- Nouska

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 19:44

Citaat:
@toydoll: Zoals hieronder al werdt gezegd herken je sabino aan grillige witte aftekeningen, witte vlekjes op de buik (check, zie foto), een witte onderlip (check), grijze haren verspreid door de vacht (check), en ze kunnen idd ook een witte pluk in de staart hebben (check, heeft ook grijze haren door de staart heen).
Wat ik op de foto zie doet me iig niet aan een donkere valk denken. Maar ik neem aan dat het sabino gen het pangaré effect niet uitsluit? Alleen vind ik het een beetje ver gaan om het dan gelijk valk te noemen.
Ik heb ook een sabino gehad en die zag er ong. hetzelfde uit, alleen was het een vosje

-x- Nouska

hier nog wat andere detail-foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

....ik raak wel een klein pietsie in de war... sabino of pangaré effect?

naja, wel erg interessant allemaal!

-Kim-

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 06:19

Sassielvr schreef:
ik las ook ergens dat je pas echt weet of een merrie de sabino-gen heeft/draagt (hoe zeg je dat?) als ze een veulen krijgt dat sabino aftekeningen heeft...is dat waar?

volgens mij niet, volgens mij was sabino dominant. Dus als je merrie dan heterozygoot sabino is, kan ze ook het andere gen doorgeven en wordt je veulen niet sabino (mits de vader ook geen sabino is)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 09:16

@Sassielvr: ik denk dat je paard een combinatie heeft van zowel het Sabino-gen (witte vlekken) en het Rabicano-gen (witte haren).
Op onderstaande link vind je de kreten terug en de manier waarop ze zich uitten.
http://www.equinecolor.com/color.html

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:44

Pert schreef:
Sassielvr schreef:

volgens mij niet, volgens mij was sabino dominant. Dus als je merrie dan heterozygoot sabino is, kan ze ook het andere gen doorgeven en wordt je veulen niet sabino (mits de vader ook geen sabino is)

Ik denk dat de verwarring dan komt als de ouders minimaal sabino zijn. Ik heb eens een jaarling gezien die uit twee "gewoon" bruine ouders met "normale" aftekeningen kwam en op een soort indianenpony leek -die was dus sabinobont Helaas geen fotos om het te verduidelijken.

-x- Nouska

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:40

Sugarmiss schreef:
@Sassielvr: ik denk dat je paard een combinatie heeft van zowel het Sabino-gen (witte vlekken) en het Rabicano-gen (witte haren).
Op onderstaande link vind je de kreten terug en de manier waarop ze zich uitten.
http://www.equinecolor.com/color.html

oja rabicano.. die was ik even vergeten. Zou inderdaad een combinatie kunnen zijn. Aangezien ze vooral in oksels en flanken witte haren heeft, en langs de staartwortel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:41

Zowel het Sabino als het Tobiano-gen kunnen in minimale vorm voorkomen. Dus uit 2 ouders die slechts een paar witte voetjes hebben kan een giga wit (bont)veulen komen.

Wel zijn er onderzoekers die denken dat beide vormen zich versterken als het samen in een paard voor komt.

Sabino is geen 'bont' vorm , dat zijn alleen Tobiana en Overo, waarbij bij de Overo-frame soort het OLWS (Overo Lethal White Syndrom) voor komt. De homozygote vorm (dus van beide ouders 1 gen) is dodelijk voor het veulen.

In veel 'solid'paardenrassen (eenkleurig) komt een apart kleur-gen voor; zoals sabino (tuigers), rabicano (belgen).

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 20:14

wist ik allemaal al, waar een kleurenclinic wel niet goed voor kan zijn
alleen is het zo lastig om alles te onthouden.....

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 12:02

Het mensen !

Wat een hoop informatie zeg, wow O_O

Conclusie = bruine sabino/rabicano (?)

Ik vond nog een page over rabicano:
http://www.rainbowmorganhorseassoc.com/index/rabicano.html

Rabicano is a pattern of white hairs sometimes confused with roan. It consists of white hairs interspersed in a faint brindling pattern along the horse's flank area, belly and up between the front legs. It also causes a "coon tail" of white banding at the tailhead. Rabicano horses can be so minimally marked that the pattern is missed.
The gene is dominant, so rabicano horses will always have a rabicano parent. dus een van Sas d'r ouders was rabicano..toch?

-Kim- & Sassie