Helppp alle zadels schuiven naar voren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Helppp alle zadels schuiven naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 17:36

Haayyyy

ik heb een 4 jarige nrps (bijna volboed arabier) D pony met heel weinig schoft. ik ben haar nu aan het inrijden, ze bokt nogal veel, en alle zadels die ik erop heb gehad schuiven naar voren, ze schuiven tot in dr nek. Ik heb er nu een wintec pro dressuur op liggen met ingebouwde voorsingel, dat moest helpen volgens de zadelmaker, maar ook die schoof ( ook in draf al ) in dr nek. nu heb ik er een losse voorsingel voor, dat leek heel goed te liggen maar als ze weer heel erg bokt schuift ook dat naar voren.
ik heb ook al verschillende boom breedtes geprobeerd ( die kan ik verwisselen bij mijn zadel ) maar helemaal niks helpt.

heeft iemand een oplossing??

Saskia_

Re: Helppp alle zadels schuiven naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:40

een staartriem miss?? of is dat all bij shetjes en ijslanders

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:47

heb je al van die anti-schuif pads geprobeerd... bij een van onze ijslanders schoven ook alle zadels naar voren maar we hebben nu een anti-slib pad en dat werkt super... bij divoza voor 15 euro geloof ik, het is een vierkant, donkerkleurig met van die gaatjes erin.. anti-slib matje zeg maar...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 17:59

Waarom een voorsingel als het zadel naar voren schuift? Is toch meer om tegen te gaan dat het naar achteren schuift met springen enzo? Je kan er denk ik het best een staartriem aan maken.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 18:09

Manon88 schreef:
Waarom een voorsingel als het zadel naar voren schuift? Is toch meer om tegen te gaan dat het naar achteren schuift met springen enzo? Je kan er denk ik het best een staartriem aan maken.

een voorsingel is niet een tuigje voor het zadel , het is een singel helemaal rondom, net als een longeersingel zeg maar. maar dan helemaal plat, en dan zitten er voorop, aan beide kanten van de schoft 2 steuntjes die het zadel tegen houden. die voorsingel zit heel strak en daar op leg je het zadel, je ziet dan als het zadel erop licht alleen nog maar 2 steuntjes voor het zadel. Het werkt wel, in stap draf en rustige galop bleef mijn zadel goed zitten, maar toen ze een enorme bok aanval kreeg schoof het na een tijdje toch weer in haar nek.

Ik dacht eerst ook hoe kan zo'n ding nou werken , maar toch werkt het, alleen nog niet goed genoeg voor mijn pony.

het zadel heeft geen houvast in haar rug, omdat ze bijna geen schoft heeft en smal is van voren, als ik zo'n antislip matje er onder zou leggen, zou het alleen maar hoger komen te liggen, het zadel schuift niet langzaam , maar ze gooit het echt op, ze bokt het naar voren. heel vervelend.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:16

Dat wordt een staartriem dus..

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 18:30

Manon88 schreef:
Dat wordt een staartriem dus..

Maar ik vind het ook geen handig idee dat dan mijn volle gewicht en het zadel zeg maar in haar staart hangen.
en een staartriem bij een arabier zie je ook niet vaak, of wel?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:33

Je gewicht en dat van het zadel steunen in eerste instantie op de rug van het paard hoor. Nee, je ziet het niet vaak, maar daar ga je niet dood aan.

maudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:35

Maakt het uit of je het vaker gezien hebt of niet? Je zoekt tenslotte een oplossing.

Ik denk dat de staart van je arabier wel een hoop kan hebben hoor. Misschien is het het proberen waard!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:35

Wat maakt dat nou uit of je het vaak ziet of niet. Als eht daardoor wel blijft liggen zou ik het gewoon doen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:51

Tja, een staartriem is wel een optie, maar dat mag alleen bij A en B pony's geloof ik..
Een vriendin van mij was de ring uitgestuurd om de staartriem te 'verwijderen' Zij reed een B proef met een D pony, en volgens de wedstrijdregelementen mag het dus niet..
Maar als het beter zit..
Je bent toch aan het inrijden, dus ik zou ook geen problemen zien
Veel succes nog met je paardje!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:56

Wat voor boommaat heeft jouw pony nodig?
Want als ik jouw verhaal zo lees, heb je gewoon geen goed-passend zadel.
Ik zou niet allemaal hulp en lapmiddelen gaan gebruiken (zoals een staartriem, wat mij sowieso al niet fijn voor de pony lijkt zoals je zelf ook al zegt, want het zadel blijft dan misschien wel liggen, maar ligt nog steeds niet goed), maar op zoek gaan naar een goedpassend zadel.

Welke zadelmaker heb je nu?
Als deze je niet verder kan helpen (blijkbaar), zou ik opzoek gaan naar een andere.
Van Triest in Meppel is een super zadelmaker!
Voor adres en telefoonnummer zou je mij kunnen pb'en.
Bel hem eens op, leg je probleem voor en hoor eens wat hij erover te zeggen heeft.

Succes.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:05

Ik zou zeggen probeer een staartriem, wij hebben ook een tijdje met een staartriem gereden op Rashida en Rashida is ook een arabje en 1.49 groot.. Dus ik zou het gewoon proberen.

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:15

ik ben het eens met chrystal-gek. ik zou toch op zoek gaan naar een zadel dat wel goed ligt, die zal er vast wel zijn! ik heb ook een arabier met weinig schoft, en had eerder ook altijd problemen met zadels die naar voren schoven, maar heb nu toch een zadel gevonden dat super goed blijft liggen! een andere optie is (maar dat is wel een dure optie) om een zadel op maat te laten maken.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 22:18

sabien schreef:
ik ben het eens met chrystal-gek. ik zou toch op zoek gaan naar een zadel dat wel goed ligt, die zal er vast wel zijn! ik heb ook een arabier met weinig schoft, en had eerder ook altijd problemen met zadels die naar voren schoven, maar heb nu toch een zadel gevonden dat super goed blijft liggen! een andere optie is (maar dat is wel een dure optie) om een zadel op maat te laten maken.

Wat voor zadel heb je er nu op liggen, welk merk , type enz. ? ik dacht ook wel dat er gewoon een zadel moet zijn wat goed moet liggen, maar die wintec die ik nu heb kan je echt in alle breedtes verstellen, en niks werkt. ook heb ik al eens met een hulsebos zadel gereden die ook op een arabier lag met een zeer vergelijkbare bouw, maar ook die lag zelfs in stap al in haar nek.
maar ze bokt ook op zo'n manier dat ik het me bijna niet kan voorstellen dat er een zadel op zou kunnen blijfen liggen, ze doet haar hoofd ook helemaal tussen haar voorbenen, het is heel lastig.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:21

Standaard zadel, oftewel, eentje ergens vandaan waar je niks aan hoeft te doen, moet in theorie ook wel te vinden zijn, al is dat soms zoeken naar een speld in een hooiberg .
De juiste maat voor het paard, voor de ruiter, het soort, de pasvorm, de kleur etc etc.
Zie je daar geen heil in, kun je zoals Sabien al zegt, een zadel op maat laten maken.
Dit kan met een nog te maken zadel, maar ook met een al bestaand zadel.
En dat laatste zal naar alle waarschijnlijkheid minder kosten dan een nog te maken zadel.

Daarbij, beter voorkomen dan genezen!
Dus beter nu een wat duurdere aanschaf met een goed-passend zadel, dan straks met de problemen komen te zitten (denk aan drukkingen, spierproblemen tot kreupelheid aan toe, met de daarbij behorende kosten zoals da, fysio en uiteindelijk nog een ander zadel).

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:28

ik heb nu een jc shapir, dressuur. ik zou gewoon even naar een ruitershop/zadelmakerij gaan en vragen of je een aantal zadels mee mag nemen om te passen, dat mag meestal wel heb ik ook een aantal keren gedaan. of even iemand laten langs komen met een aantal zadels dan kan die gene vaak ook wel zien of het een geschikt zadel is voor jou dat goed ligt!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 22:36

sabien schreef:
ik heb nu een jc shapir, dressuur. ik zou gewoon even naar een ruitershop/zadelmakerij gaan en vragen of je een aantal zadels mee mag nemen om te passen, dat mag meestal wel heb ik ook een aantal keren gedaan. of even iemand laten langs komen met een aantal zadels dan kan die gene vaak ook wel zien of het een geschikt zadel is voor jou dat goed ligt!

Er is al heel vaak iemand bij mij op stal langs geweest met een bus vol zadels. Als je een zadel op haar rug legt lijkt het werkelijk perfect te liggen, dat is ook het gekke, je moet er echt mee rijden om te zien of het nou het juiste zadel is. maar ik ga zeker nog eens bellen naar die winkel of hij dan nog maar een keer langs komt en er inderdaad een paar bij me laat liggen dat ik ze allemaal kan uitproberen. dat mag ook wel.

was het bij jou paard ook zo erg met het naar voren schuifen, dat je heel snel in de nek zat? ik heb namelijk nog nooit iemand gezien die er zoveel problemen mee heeft als ik ...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:53

Je zegt dat je de pony nu aan het inrijden bent?
Dan is het niet verstandig om een nieuw goed passend zadel aan te schaffen en zeker niet om er een op maat te laten maken!
Dit klinkt heel gek maar een paard net in training veranderd enorm qua spiermassa en spier ontwikkeling! Met als gevolg na een aantal maanden weer geen passend zadel meer!!
Dan blijf je bezig totdat de pony spiermassa heeft gekweekt en uit is gegroeid!
Maakt mij niet uit alleen denk niet dat je daar genoeg geld voor hebt om elke paar maanden een nieuw zadel aan te schaffen!!(athans 90% van paardhoudend nederland in ieder geval niet!!)

Ik zou het advies geven om eens te gaan kijken naar een(2de hands) Ainsley met verstelbare boom, deze zijn namelijk op de milimeter te verstellen inplaats van om de paar cm zoals bij wintec!!
Waarschijnlijk heb je nu net een tussenslag boom nodig! En dan is het tot de milimeter verstellen van een boom erg handig!! Ander voordeel van Ainsley is dat de vulling ook zeer goed is aan te passen(ook weer om een betere pasvorm te krijgen)

Heel veel succes met het vinden van een goed zadel voor je pony! En mocht alles niet helpen dan is misschien een staartriem voor een klein tijdje ook niet zo'n grote ramp(totdat de pony weer wat meer massa heeft en het zadel wel lekker ligt!)

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:02

Zelfde probleem hiero.. ook half arabier maar die staart riem heeft ze om hoor! het maakt mij niks uit wat de rest er van vind dat het zadel goed ligt vind ik net wat belangrijker!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 23:04

aafje87 schreef:
Je zegt dat je de pony nu aan het inrijden bent?
Dan is het niet verstandig om een nieuw goed passend zadel aan te schaffen en zeker niet om er een op maat te laten maken!
Dit klinkt heel gek maar een paard net in training veranderd enorm qua spiermassa en spier ontwikkeling! Met als gevolg na een aantal maanden weer geen passend zadel meer!!
Dan blijf je bezig totdat de pony spiermassa heeft gekweekt en uit is gegroeid!
Maakt mij niet uit alleen denk niet dat je daar genoeg geld voor hebt om elke paar maanden een nieuw zadel aan te schaffen!!(athans 90% van paardhoudend nederland in ieder geval niet!!)

Ik zou het advies geven om eens te gaan kijken naar een(2de hands) Ainsley met verstelbare boom, deze zijn namelijk op de milimeter te verstellen inplaats van om de paar cm zoals bij wintec!!
Waarschijnlijk heb je nu net een tussenslag boom nodig! En dan is het tot de milimeter verstellen van een boom erg handig!! Ander voordeel van Ainsley is dat de vulling ook zeer goed is aan te passen(ook weer om een betere pasvorm te krijgen)

Heel veel succes met het vinden van een goed zadel voor je pony! En mocht alles niet helpen dan is misschien een staartriem voor een klein tijdje ook niet zo'n grote ramp(totdat de pony weer wat meer massa heeft en het zadel wel lekker ligt!)

Om die reden had ik dus een wintec zadel genomen, omdat ze natuurlijk breder gaat worden enz, zo'n ainsley zadel is idd een goed idee dan, maar ik kon wel mijn wintec boom in alle breedtes laten buigen , en niks zat goed, maar misschien doordat je dat ainsley zadel ook anders kan vullen is dat wel een goed idee, ik ga wel naar zo'n zadel opzoek, ik hoop dat het werkt.

ik kan natuurlijk nu wel een staartriem gaan gebruiken, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze bokt omdat ze het Zadel naar voren wil gooien omdat het niet lekker zit. ik wil natuurlijk gewoon een passend zadel , en geen riempjes en dingetjes om alles te voorkomen.

Wel heb ik nu met een winkel te maken die mij 2e hands zadels verkoopt en mij 2 jaar lang 100% inruil waarde garandeerd. daar heb ik ookal een paar keer gebruik van gemaakt, ik had hier voor een andere pony en daar had ik een wintec Vzh zadel voor, en dat lag dus niet goed op mn nieuwe pony, dus die heb ik toen ingeruild en kreeg er gewoon weer voor terug wat ik er een half jaar geleden voor heb betaald.
Dus ik zou ook een zadel kunnen kopen wat nu goed past , en als het dan over een half jaar niet meer past gewoon weer inruilen voor iets wat dan past. Ik zal het er nog wel even met de zadelmaker over hebben...

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 23:07

Mizz_mol schreef:
Zelfde probleem hiero.. ook half arabier maar die staart riem heeft ze om hoor! het maakt mij niks uit wat de rest er van vind dat het zadel goed ligt vind ik net wat belangrijker!

maar ik wil wedstrijden gaan rijden met mijn pony , nu natuurlijk nog niet, maar als ik toch ooit van een staartriem af moet waarom zou ik dat dan nu niet gelijk op lossen ...
Je mag helaas geen wedstrijden rijden met een staart riem ..

heeft ze geen last van de staartriem? heeft ze ook zo'n smalle bouw van voren?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:12

Waarom reageer je niet op mijn reactie?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:22

lotttttttt schreef:

Wel heb ik nu met een winkel te maken die mij 2e hands zadels verkoopt en mij 2 jaar lang 100% inruil waarde garandeerd. daar heb ik ookal een paar keer gebruik van gemaakt, ik had hier voor een andere pony en daar had ik een wintec Vzh zadel voor, en dat lag dus niet goed op mn nieuwe pony, dus die heb ik toen ingeruild en kreeg er gewoon weer voor terug wat ik er een half jaar geleden voor heb betaald.
Dus ik zou ook een zadel kunnen kopen wat nu goed past , en als het dan over een half jaar niet meer past gewoon weer inruilen voor iets wat dan past. Ik zal het er nog wel even met de zadelmaker over hebben...

Tja erg leuk en aardig van de zadelmaker maar geld dit ook nog als je voor de 3e keer je zadel in komt ruilen binnen korte tijd? Een zadel dat gebruikt is kan hij nooit meer verkopen als nieuw, dus hij vangt er ook minder voor!! En ik denk niet dat hij het kaas van z'n brood laat eten.
Denk dat hij die regeling alleen heeft bij het eerste zadel, je kan er immers achterkomen na een aantal dagen dat het toch niet is wat je zoekt!
En of in jou laatste geval, je hebt een ander paard/ pony gekocht en het zadel past niet meer!
Maar nogmaals, er zijn goedkopere oplossingen dat op maat gemaakte zadels etc!

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 23:27

Tja erg leuk en aardig van de zadelmaker maar geld dit ook nog als je voor de 3e keer je zadel in komt ruilen binnen korte tijd? Een zadel dat gebruikt is kan hij nooit meer verkopen als nieuw, dus hij vangt er ook minder voor!! En ik denk niet dat hij het kaas van z'n brood laat eten.
Denk dat hij die regeling alleen heeft bij het eerste zadel, je kan er immers achterkomen na een aantal dagen dat het toch niet is wat je zoekt!
En of in jou laatste geval, je hebt een ander paard/ pony gekocht en het zadel past niet meer!
Maar nogmaals, er zijn goedkopere oplossingen dat op maat gemaakte zadels etc![/quote]

nee hij doet dat alleen met 2e handse zadels, en het is echtwaar ik heb het bij mn vorige pony ook gehad, ook zo'n probleem rug had hij, ik heb toen 5 zadels in 6 weken tijd gehad en keurig mijn geld terug gehad steeds. en uiteindelijk kwam hij met een super goed passend zadel.

tuurlijk geeft hij mij geen splinternieuw zadel met 100% inruil waarde dat kan ook helemaal niet want dan is het zadel idd 2e hands als hij het een maand later terug zou krijgen