uitleg gevraagd over hoe een slof vast te maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mar_Nimbus

uitleg gevraagd over hoe een slof vast te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 10:05

hallo

wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen het vastmaken van de slof tussen de voorbenen en aan de zijkanten bij de singel.

LinsxDot

Re: uitleg gevraagd over hoe een slof vast te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:08

ik sluit me bij deze topic aan ik wil dit ook weten.. mijn paard moet met slof bereden wil ik geen commentaar op want als je weet hoe mijn paard is en ik kan echt die slof neit vast houden ik wil het ook heel graag weten ik vind zijkant makkelijker maa rik wil het weten

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 10:51

niemand? ik wil het toch echt wel heel erg graag weten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 10:56

Door het vastmaken aan de zijkant helpt de slof je meer bij het oprichten van je paard. Het vastmaken tussen de voorbenen zorgt meer voor een neerwaartse druk.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 10:59

oke, kijk daar hebben we wat aan
dank je wel

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:01

Als je al niet weet hoe je hem vast moet maken. Weet je dan wel hoe je hem moet gebruiken?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:05

ja ik weet hoe ik hem moet gebruiken
ik wilde alleen even zeker het verschil weten

ik rij er trouwens bijna nooit mee hoor, maar omdat mijn paard nogal een heethoofd is en snel schrikt buiten (en het is nu zomer) wilde ik even zeker weten dat ik hem niet op de verkeerde manier vastmaak

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:08

En slofteugel buiten gebruiken als je en bosrit gaat maken is helemaal niet verstandig. Je blijft al gauw haken achter eentak of zo.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 11:15

ik denk dat ik deze discussie met jou maar ga sluiten
ik heb het niet over een bosrit of buitenrit gehad
het enige wat ik vroeg in dit topic was het verschil tussen het vastmaken

NIET OF IEMAND COMMENTAAR WILDE LEVEREN OF IK ER WEL MEE KON RIJDEN EN AL DAT SOORT DINGEN

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:16

maar omdat mijn paard nogal een heethoofd is en snel schrikt buiten

Nou sorry hoor dit hier boven zij je dus daarom denk ik dat je hem buiten gaat gebruiken. Ik zeg toch verder neits geef je alleen de tip ome r ds neit mee buiten te gaan rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:32

even een aanvulling:

als je de slof aan de zijkant van het zadel maakt, kun je het paard makkelijker als een kurketrekker in elkaar trekken...

dus kun je dus het hoofd naarde borst toe trekken, en kunnen ze niet al te ver met de neus naar voren.

voor heethoofden op buitenrit adviseer ik altijd om eerst een martingaal te proberen...

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 12:03

ik ben al weer een heel eind wijzer geworden
dank je ellepel

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:57

Ik heb ook zo'n heethoofd en als ik naar buiten ga rijd ik ook met slof. Helaas heb ik hem nodig anders is het echt geen doen.
Gijs, ik zou kijken wat voor jou en je paard het beste werkt. Of je hem onderlangs of zijlings vastmaakt. Als je er mee om kunt gaan is het een kwestie van uit proberen.

En ik neem aan dat je niet door het kreupelhout gaat lopen rakken als je al een heethoofd onder je kont hebt dus die onzin over achter een tak blijven hangen Karoliena, doe me een lol.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 14:55

Nuo zeg cinny1 wat jij wel een kennis van mij heeft daardoor dus wel een ongeluk gehad met een heethoofd. paardje schrok en sprng opzet en belande met de slof in een tak. Daardoor raakte het paard nog meer in paniek. Het was echt geen leuke situatie, maar goed als jij het onzin vidn is dat jouw mening.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:00

Karoliena,dat kan je met je gewone teugels ook voor hebben hoor... die kunnen ook verstrikt rakenin een tak(alhoewel ik het heel onwaarschijnlijk vind dat zoiets gebeurt...)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:03

Slof hangt (hopelijk voor je paard) wel even los en dan kan het zeker wel gebeuren!
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 13-07-05 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:05

Juist als je de slof goed gebruikt hangt hij 90 % van de tijd los. De kans is dus heel groot dat je blijft haken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:19

Haha ik denk dat menigeen van bokt wel genomineerd kan worden voor zeikerd van het jaar en anders wel voor betweter van het jaar, wat wordt je hier moe van zeg...alleen dus al als meelezer

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:25

haha mee eens ryanne

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:32

Ryanne schreef:
Haha ik denk dat menigeen van bokt wel genomineerd kan worden voor zeikerd van het jaar en anders wel voor betweter van het jaar, wat wordt je hier moe van zeg...alleen dus al als meelezer

Ben het hiermee eens! Ik ben zelf niet tegen een slof, hoewel ik er zelf nooit meer mee rij (vroeger wel een paar keer gedaan, om het paard wat losser te rijden). Ik weet dat een slof 100000x verkeerd gebruikt wordt, maar dat staat los van de vraag van de TS.

Het lijkt wel alsof je nooit iets over een slof kunt vragen zonder gezeik te krijgen, das erg jammer...Misschien maar eens aan de administrators vragen of ze het woord slof willen filteren en vervangen door dropje ofzo, wie weet werkt dat minder als rode doek bij een stier

@TS: ik zou, als je met slof gaat rijden (waar je ongetwijfeld goed over nagedacht hebt ), ervoor kiezen deze onder de buik vast te zetten. Ik denk dat dit het prettigst rijdt. Maar probeer vooral beide mogelijkheden, het kan in ieder geval geen kwaad. Dan kom je er vanzelf achter wat voor jou het best werkt!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 15:59

iedereen bedankt voor het antwoord op mijn vraag
ik ga vanavond proberen onderlangs en morgen aan de zijkant

kijken bij welke manier hij het minst de kans krijgt om zijn hoofd omhoog te gooien als hij iets ziet waarvan hij schrikt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:02

Ryanne schreef:

En ik denk dat er een aantal mee kunnen doen als mishandelaar van het jaar of niet rijden kunnen van het jaar

Als iemand het ravijn in loopt waarschuw je toch ook voor de gevolgen? Nou dat proberen hier dus mensen ook, alleen wordt het niet in dank afgenomen.

Ik hou me verder wijselijk stil.... Wie niet luisteren wil..... (jammer dat het paard het dan weer moet voelen...)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:10

Man man man,
ik weet niet hoe daar de ruiterpaden zijn, maar hier raak je nog niet verstrikt al rij je met 15 slofteugels.
Wat een geneuzel, ik denk dat jullie beter mensen kunnen aanraden om staarten tot boven de sprong af te knippen, want er gebeuren meer ongelukken door paarden die schrikken van een ritselende tak in de staart dan dat er door slofteugels veroorzaakt worden.

Tuurlijk kan je waarschuwen, maar tot op zekere hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 16:16

Heb je hem wel al eens gelongeerd met bijzet oid, zodat hij weet wat vaste druk is?
Anders lig je dadelijk met paard en al achterover.
Dat is iig mijn ervaring met echte heethoofden, die pikken het niet zomaar dat ze vast zitten en geen kant in kunnen.
Die gaan panieken.
Dus eerst er eens een paar keer mee longeren is mijn tip

Andere tips zal ik per uitzondering maar achterwege laten
Die weet denk ik iedereen van mij wel, als de vraag al is, hoe moet het vast...

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:11

Tja ik ben nu ook al een heel eind wijzer geworden maar mijn paard is ook meestal niet zonder slof te rijden en tiedemann ben ik kwijt.. dom dom dom maarja dus het moet wel met slof en ik vind het eerlijk gezegt aan de zeikant makkelijker want dan hoef ik hem niet te gebruiken.
zij bedoelt met buitenrijden niet door de bossen dat hoeft niet altijd hoor kan toch ook in de bak is die toch ook buiten nerdjes