Paard 's nachts buiten laten of binnen zetten bij regen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Paard 's nachts buiten laten of binnen zetten bij regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 11:14

Mijn verzorgpaard staat momenteel met een paar andere paarden 24 uur per dag in het weiland.

Nu heeft het de laatste week nogal geregend en veel mensen op deze stal zetten hun paard dan 's nachts binnen. (Wordt wel voor gezorgd dat mijn paard niet alleen achterblijft).

Nu vraag ik me af wat zou fijner zijn voor het paard.
Buiten blijven staan ook al regent het. Of 'snachts naar binnen want dan staat hij tenminste droog. Eigenaar maakt het niet uit.

Paard heeft geen regendeken.

keetieee

Re: Paard 's nachts buiten laten of binnen zetten bij regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:17

Ik vind buiten laten zelf beter.. voor het paard een paard is een buiten dier en kan makkelijk tegen de regen..ook zonder deken..ik vind beweging belangrijker dan droog staan voor de regen.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:43

gewoon lekker buiten laten staan. Paard kan er prima tegen

DAANN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:44

Laat maar gewoon buiten. Paard is niet van suiker! Ook al denken sommige mensen van wel

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:46

mijn sportpaardje staat ook 24 uur per dag buiten. Alleen als het koud is en regend gaat ze naar binnen maar dat gebeurt haast niet. Meestal is het warm genoeg. Van regen hebben ze geen last. tenminste die van mij niet. Heb er met rijden nog nooit wat van gemerkt. Ik merk het echter wel als ze binnen heeft gestaan. dan loopt ze een stuk minder. Mijn advies: Lekker buiten laten staan

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:51

tja per paard verschillend..
Normaal staat mijn sportpaard ook 24 uur buiten in de zomer.
Maar gister was het hier een bende.
Het regende heel hard en het land liep over, dus dan gaat ze lekker naar binnen..
Voor een klein buitje gaat ze niet naar binnen maar als het telkens alweer regent voordat ze droog kan worden gaat ze naar binnen.
En met kou ook.
Ik merk namelijk als ik ga rijden na een koude nacht en ze heeft buiten gestaan dat ze stijver is.
Heeft ze last van der spieren.

Maar de meeste paarden zijn liever buiten dan binnen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:57

Mijn ponys blijven ook altijd buiten, weer of geen weer. En er wordt wel fanatiek mee gereden.

Sommige paarden die altijd binnen hebben gestaan kunnen er in het begin wel moeite mee hebben, dat ze dus stijver zijn dan enzo, maar dat komt omdat hun aanpassings vermogen wel aangetast is door het altijd binnen staan en door dekens... met die paarden moet je het wel opbouwen

maar als ze het gewoon gewend zijn, kan dat makkelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:59

t is natuurlijk wel zo dat wil een dier weerstand tegen ziektes en verkoudheden opbouwen dat deze ook blootgesteld moet worden aan deze dingen.. dus buiten laten is op zich beter...

denk dat het absoluut aan je paard ligt, ik merk dus echt dat als het regent de mijne dolgraag naar binnen wil( is een mietje... )

dieren die er merkbaar last van hebben zou je best binnen kunnen zetten of een regendekentje op..

maar voor hun weerstand is t dus eigenlijk beter om ze gewoon paard te laten zijn en dus buiten te laten.....

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:17

Mijn paard heeft een in/uitloopstal in haar wei staan, ik merk vaak dat ze met regen juist naar buiten trekt .

Ik weet niet of ze mogelijkheid heeft tot schuilen jouw paard?

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:23

Ian staat ook lekker buiten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:31

Banjer blijft ook buiten staan, tenzij het dagen achter elkaar regent zonder droge periode er tussen.. zolang de temperatuur 's nachts nog rond de 10 graden zit (of hoger) blijft ze gewoon dag en nacht op het land...

Tegen het eind van het weideseizoen krijgt ze wel een ongevoerde regendeken om, nu staat ze nog in haar blote kont... ik wil niet helemaal een watje van haar maken...

Stekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:36

lekker buite vind ik..
lekker fris en veeeel meer riumte meestal
tenzij het echt echt echt hard stormt of onweert... (maar goed daar ben ik dan geen liefhebber van van onweer )
ook wel lekker is een stal die begrenst aan je buite weide of bak of whatever... kunne ze zelf kieze

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:47

daantjuhhh schreef:
tja per paard verschillend..
Normaal staat mijn sportpaard ook 24 uur buiten in de zomer.
Maar gister was het hier een bende.
Het regende heel hard en het land liep over, dus dan gaat ze lekker naar binnen..
Voor een klein buitje gaat ze niet naar binnen maar als het telkens alweer regent voordat ze droog kan worden gaat ze naar binnen.
En met kou ook.
Ik merk namelijk als ik ga rijden na een koude nacht en ze heeft buiten gestaan dat ze stijver is.
Heeft ze last van der spieren.

idd
bij ons precies hetzelfde...het land stond blank
mijn paard krijgt ook last van zijn spieren als er teveel regen of kou is
ook gaat hij niet liggen of eten op het moment dat het regent en verspilt dusdanig energie dat ik er niet meer tegen op kan voeren
(hij krijgt normaal op het land al 2 kg en een portie kuil erbij)

ook laat hij zich dan graag halen...en wil absoluut niet terug..

dit zijn voor mij genoeg redenen om hem lekker binnen te houden'
maar zodra het droger blijft dan gaat ie weer lekker 24/7 naar buiten.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:51

Niek stond ook 24 uur per dag buiten maar nu met dat slechte weer wil hij niet eens het land op. Dus ik haal hem er s'avonds vanaf. Moet ook wel zeggen dat er bijna geen gras staat dus dat maakt het ook al minder leuk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:54

Als het hele dagen regent komen mijn paarden niet in de wei, die lopen ze dan helemaal kapot. Ze staan dan echter in een loopstal met grote uitloop buiten, dus ze kunnen zelf uitmaken of ze binnen of buiten willen staan. Met zo nu en dan een buitje blijven ze wel lekker in de wei.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 13:58

Bedankt voor alle reacties.
Helaas heeft het paard geen inloop/schuilstal en kan dus niet zelf kiezen of hij binnen of buiten wil staan. Dat zal ik dus echt voor hem moeten doen.

Aangezien de meeste mensen kiezen voor buiten laten staan. Laat ik hem denk ik toch maar lekker buiten staan.

Ellepel geeft aan dat als een paard er zichtbaar last van heeft dat je het paard dan naar binnen zou doen. Hoe zie je dat eigenlijk??

Naadje 24 geeft aan dat haar paard dan niet meer graast. Dat doet mjin paard dus wel. Het weiland is inderdaad behoorlijk soppig weet dus niet of hij nog gaat liggen. (Had ik ook nog niet over nagedacht )

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:00

Buiten laten!

Afgelopen nacht heeft het hier ook geregent, maar mijn paardjes hebben buiten gestaan.
Een paar dagen geleden werd er zulk noodweer voorspelt, toen heb ik ze wel even binnen gehaald. Maar anders laat ik ze gewoon staan. Een regenbui kunnen ze wel hebben.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:04

je moet het natuurlijk helemaal zelf weten , maar na al die enge dingen die je hoort dat ze met je paarden kunnen doen(mishandelen of meenemen net zoals die 2 tinkers hier op bokt)

en sommige paarden kunnen niet goed tegen de kou, die van mij heeft het supersnel koud.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:09

Die van ons kunnen altijd zelf kiezen, maar met die regen van afgelopen week bleven ze gewoon buiten staan, terwijl met het warme weer stonden ze heel veel binnen (schaduw en geen horzels).
Ik vind trouwens schaduw ook erg belangrijk voor paarden!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:11

Bij de onze staat de deur gewoon open. Ze kunnen dus kiezen of ze binnen of buiten lopen. De pony staat meestal buiten, Memuska is bang voor haar mooie pelsje want gaat nogal snel binnen staan

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:29

Ik ben er wel een beetje een mietje in.

Mijn paard gaat 's nachts naar binnen, je hoort de laatste tijd zo vaak van die enge dingen over mishandelaars enz. dat ik hem 's nachts niet buiten wil hebben, en daarbij vind ik een grasbuik ook niets staan als ik op wedstrijd ga.

Met regen staat hij gewoon buiten, maar bij heftige buien en onweer gaat hij naar binnen. Normaal staat hij ongeveer van 9 tot 7 buiten.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:34

als we zeker weten dat het niet gaat onweren enzo laten we ze gewoon buiten staan.

Maar als het 30 graden of keihard gaat onweren en regenen halen we ze er wel af

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:36

lindsey schreef:

Ellepel geeft aan dat als een paard er zichtbaar last van heeft dat je het paard dan naar binnen zou doen.
Hoe zie je dat eigenlijk?

Naadje 24 geeft aan dat haar paard dan niet meer graast. Dat doet mjin paard dus wel. Het weiland is inderdaad behoorlijk soppig weet dus niet of hij nog gaat liggen. (Had ik ook nog niet over nagedacht )

Bij ons worden de paarden onderling gecontroleerd door elkaar (zo'n 80 pensionners)
ik merk het aan mijn paard met heel veel.....
hij wordt mager....loopt zeer kort en stram zowel aan de hand als onder het zadel
hij wordt dof en chagerijnig (terwijl het een zeer opgewekt paard is)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:37

Javmo schreef:
Ik ben er wel een beetje een mietje in.

Mijn paard gaat 's nachts naar binnen, je hoort de laatste tijd zo vaak van die enge dingen over mishandelaars enz. dat ik hem 's nachts niet buiten wil hebben

Mijn paard laat zich niet zo heel makkelijk pakken op de wei dus daar maak ik me niet druk over

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:45

DAANN schreef:
Laat maar gewoon buiten. Paard is niet van suiker! Ook al denken sommige mensen van wel

Mijn paarden zijn wel van suiker hoor !

Nee, is natuurlijk maar een grapje .
Als de temp. ´s nachts bij regen zo rond de 10 C° is, laat ik ze ook gewoon buiten staan. Is het kouder en/of er is onweer, gaan ze lekker naar binnen .

Binnenkort is mijn eigen stal klaar. Ze krijgen dan ook een onderstand en dan zal ik ze waarschijnlijk ook niet binnen zetten als het wat kouder is.
Als de regen echt met bakken uit de lucht komt (zoals vandaag), staan ze ook ´s ochtends wel een paar uur langer op stal. Ze krijgen hun hooi dan gewoon binnen, ipv op de paddock.