Laarzen losgesneden,ritsen erin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Laarzen losgesneden,ritsen erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 14:40

Ik heb even een vraagje..
Ik heb al een tijdje problemen met mn leren rijlaarzen,vandaag was het zo erg dat ik er door omstandigheden uit moest worden gesneden.
Ik viel bijna flauw van de kramp.
Ze zijn heel netjes via de naden losgemaakt.
Is er iemand dit dit ook heeft gehad, zo ja kunnen er nog ritsen in worden gezet? en wat heeft dit tot gevolg met de wijdte,worden ze wijder of smaller?
Ik heb Petri's.

Sting

Re: Laarzen losgesneden,ritsen erin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:01

Ik denk wel dat er ritsen in kunnen worden gezet. Moet je ff bij een goede schoenmaker vragen. Ik denk dat ze smaller worden (je hebt nog wat naad nodig om de rits vast te maken).

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:31

ok dank je wel..
zouden ze na het plaatsen van een rits nog kunnen worden opgerekt?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:53

Ligt eraan of de rits onzichtbaar moet worden of zichtbaar mag zijn.
Bij onzichtbaar moeten de naden aan weerszijden stotend zijn.
Bij onzichtbaar komt de rits er tussenin en is de laars volgens mij dus wijder.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 19:00

Wat Margee zegt is idd zo, ik heb destijds ook een rits in mijn laarzen laten zetten omdat ik ze anders 's avonds en bij warmte niet met goed fatsoen aan kon. Bij mijn laarzen is er een vrij brede rits ingezet die zichtbaar is, en dus zijn mijn laarzen ruimer nu! Ben er erg blij mee, beter dan kramp e.d. en elke keer maar afwachten of je ze nog aan/uit krijgt...

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 19:06

Tizzy1 schreef:
Wat Margee zegt is idd zo, ik heb destijds ook een rits in mijn laarzen laten zetten omdat ik ze anders 's avonds en bij warmte niet met goed fatsoen aan kon. Bij mijn laarzen is er een vrij brede rits ingezet die zichtbaar is, en dus zijn mijn laarzen ruimer nu! Ben er erg blij mee, beter dan kramp e.d. en elke keer maar afwachten of je ze nog aan/uit krijgt...

fijn dat te horen
ik denk dat ik ook een zichtbare rits neem,
waar heb jij de rits laten zetten? kan dit ook gewoon bij een schoenmaker zeg maar?

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:20

Gewoon bij de schoenmaker, was wel in een boerengehucht, maar weet niet of dit verschil uitmaakt... (in vergelijking met een schoenmaker in de stad?) In eerste instantie vond ik de rits echt foeilelijk maar ben er nu aan gewend en er erg blij mee! (rits is nl goudkleurig...)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:36

Ik heb ook zichtbare ritsen in mijn laarzen laten zetten. Ze zijn ongeveer 1 cm wijder geworden. Ben er zelf heel blij mee

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 12:51

ik ga zo denk ik maar even langs de schoenmaker..
fijn te horen dat het wel kan...ik was al bang dat ze verpest waren!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:37

Ik ga straks na de borstvoeding gewoon op dieet om mijn kuiten dunner te krijgen. Ik paste er eerst in, en moet straks ook weer in passen!
Overigens schoot ik er van de week zo zonder problemen in! heb altijd moeite met mijn linkerbeen, vooral als ik 's ochtends al een stuk heb gefietst of lang heb gestaan. En die dag was ik dus met de auto weggeweest....

Wat kun je anders enorm kreupel lopen he, als laarzen te strak zitten! had ik dus vorige week. Was 's ochtends op fiets naar assen geweest, daarna rijden met Des. Laarzen aan, op fiets naar haar toe (kreeg al kramp op de fiets). Toen beest uit het land plukken (rotknol wou zich dus niet laten pakken, en bij ston dhet huilen nader als het lachen omdat die verrekte laars zo'n pijn deed!). Na een kwartier ofzo was de laars wat opgerekt, kon ik weer redelijk normaal lopen en bovendien met laars op mijn knollie klauteren!

Ik hoop voor je dat de rits voldoende uitmaakt om goed in de laars te komen!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:40

Ik heb nu al ritsen in mijn laars en als ik die niet meer gemakkelijk toekrijg dan weet ik hoe laat het is.
Een beetje minder snoepen en na een paar dagen pas ik er weer perfect in.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 14:43

Een goede ruitersportzaak kan ze aan de binnen of buitenzijde (achter) inzetten en dan worden ze ca 1 a 1,5 cm breder. Kan natuurlijk ook nog met elastiek ernaast en dan kan het nog iets breder. is wel kwetsbaarder omdat elastiek niet zo sterk is als leer.

succes

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:34

Riëtte schreef:

Wat kun je anders enorm kreupel lopen he, als laarzen te strak zitten!

ja echt een vreselijk gevoel! daardoor heb ik ze ook een tijdje niet meer aangehad omdat ik er zo tegen op zag omdat weer te moet voelen

ik heb met een schoenmaker gesproken in stadskanaal en die kan voor mij aan de achterkant een rits plaatsen,ik ben benieuwd ik ga deze week even bij hem langs.
een andere schoenmaker zei trouwens dat alleen aan de zijkanten een rits kon terwijl ik toch echt heel vaak ook 1 achter geplaatst zie.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 18:35

pantarhei schreef:
Een goede ruitersportzaak kan ze aan de binnen of buitenzijde (achter) inzetten en dan worden ze ca 1 a 1,5 cm breder. Kan natuurlijk ook nog met elastiek ernaast en dan kan het nog iets breder. is wel kwetsbaarder omdat elastiek niet zo sterk is als leer.

succes

bedankt voor de tip,want ik denk wel dat ze ietsje wijder mogen

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 18:40

Lianne007 schreef:
Riëtte schreef:

Wat kun je anders enorm kreupel lopen he, als laarzen te strak zitten!

ja echt een vreselijk gevoel! daardoor heb ik ze ook een tijdje niet meer aangehad omdat ik er zo tegen op zag omdat weer te moet voelen

ik heb met een schoenmaker gesproken in stadskanaal en die kan voor mij aan de achterkant een rits plaatsen,ik ben benieuwd ik ga deze week even bij hem langs.
een andere schoenmaker zei trouwens dat alleen aan de zijkanten een rits kon terwijl ik toch echt heel vaak ook 1 achter geplaatst zie.

Volgens mij zijn de meningen van schoenmakers nogal verdeeld.. Ik heb een tijdje geleden alle Emmense schoenmakers die ik in de gids kon vinden afgebeld of het kon en zo ja, wat de prijs was. De een vond het een heel goed idee, een ander vond dat ik ze beter kon laten oprekken en weer een ander zei dat ik er zéker geen ritsen in moest laten zetten want dat gaat volgens hem altijd kapot...

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 07:26

Waarom zouden er zoveel laarzen met rits worden verkocht dan? Niet omdat die zo slecht zijn.... Met oprekken kun je ze wel iets wijder krijgen, maar wrsch voor TS niet voldoende!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:21

Helaas zijn veel schoenmakers niet echt kundig met het repareren van rijlaarzen. Da's jammer, want er zijn genoeg klanten voor ze. Wanneer je naar een ruitersportzaak gaat kunnen je beenmaten opnieuw gemeten worden. Aan de hand van deze resultaten zal de fabrikant ritsen kunnen plaatsen (op de plaats die jij wilt) en eventueel kunnen oprekken.
Het is helaas wel waar dat ritsen niet het eeuwige leven hebben. Meestal houdt het bij 2 jaar gebruik wel een keer op. Een rits is wel heel makkelijk en de laars kan daardoor bijvoorbeeld ook smaller bij de enkel gesneden worden.... 't is maar waar je voor kiest. Laat je altijd goed informeren!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 18:10

ik ga deze week met mn laarzen naar de schoenmaker toe,en dan overleg ik even.
Ik heb ook meerdere opgebeld en heb net als rommie verschillende meningen gehoord.
Mijn laarzen zijn nu toch niks meer waard, ik laat gewoon ritsen plaatsen dat is nog het enige wat ik kan doen..gelukkig heeft deze schoenmaker er wel ervaring mee

oprekken was idd geen optie

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 18:11

ik ga deze week met mn laarzen naar de schoenmaker toe,en dan overleg ik even.
Ik heb ook meerdere opgebeld en heb net als rommie verschillende meningen gehoord.
Mijn laarzen zijn nu toch niks meer waard, ik laat gewoon ritsen plaatsen dat is nog het enige wat ik kan doen..gelukkig heeft deze schoenmaker er wel ervaring mee

oprekken was idd geen optie

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:38

ik heb ook leren laarzen hoeveel kost het ongeveer als ik me laarzen aan heb dan gaan ze helemaal tintelen en worden ze blauw/paars

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:37

ik heb ook leren rijlaarzen. En als ze verkeerd zitten dan krijg je echt zon verschrikkelijke kramp! wat bij mij helpt om ze aan te krijgen zodat ze goed zitten zijn nylon kousjes (tip van bokt gekregen btw!) maar alleen een rijbroek geen kousen over je rijbroek. behalve je nylon kousen dan! eenmaal ze op de juiste plek zitten zitten ze heerlijk!
Vandaag weer, ik heb nét onder het 'einde' van mijn laars een flinke blauwe plek van een val, en die doet nog heel erg fel pijn, en mijn laars zat verkeerd maar ik heb ze gisteren niet aan gehad dus logisch ze spannen, maar toen ik op stond Ik wist niet hoe snel ik dat ding weer uit moest krijgen! probleempje: hij zat zo verkeert dat ie zo vast zat, dat uitkrijgen bijna onmogelijk was. Had zon kramp en mam heeft me geholpen met uittrekken, kous uit, nylon kous weer aan en ja hoor! zaten weer lekker!
rits is geloof ik minder sterk maar als het helpt, waarom dan niet?
tis wel eigen aan leren rijlaarzen dat ze nog moeilijker aan gaan dan gewone rijlaarzen. (geloof ik toch) vooral die zonder rits!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:08

Ik heb in mijn rijlaarzen een bredere spiets laten zetten. Het scheelt ongeveer een centimeter maar ik ben er weer helemaal happy mee. Een rits was allang stuk gegaan bij mij denk ik.

guusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:33

ik heb juist hele dunne kuiten en een lange smalle voet en daardoor ook altijd problemen met laarzen aan en uitrekken. Een nylon kous helpt iid erg goed (ik hoef echt geen katoenen of wollen kousen aan te trekken want dan krijg ik ze na het rijden en zeker met warm weer helemaal niet meer uit..) en ik draag ook altijd een rijbroek van een gladde dunne synthetische stof (die ook na het wassen heel snel weer droog is, zeg maar) nooit eentje met katoen of een dikkere synthetische stof waardoor je meer zweet en je dus een vochtigere broek hebt na het rijden en je broek nog meer aan je laarzen blijft plakken.
Ik ga nu ritsen laten zetten in mijn laarzen, maar niet in de achterkant van de laars. Ik laat ze net voor mijn enkel langs gaan, zodat ik een betere draai kan maken met mijn voet en dat ik niet meer met mijn voet bij de hak van de laars blijf steken. Dus als je echt zo in de laars wilt stappen is het misschien een idee om ze daar te plaatsen (mits ze je laars waar ie is open gesneden is weer netjes kunnen maken natuurlijk).

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:01

Ik trek mijn laarzen altijd aan met plastic zakjes... Nylonkousen lukt niet maar pedaalemmerzakken gaat prima

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:19

Speciaal voor mensen die nauwsluitende laarzen hebben heeft Kingsland dunne nylon sokken... voor maat 36-41 en 42-46. Voordeel is dat ze erg elastisch zijn en een verstevigde voet hebben tov pantysokjes. Een setje van 3 paar kost € 16,50

Afbeelding