wat doen jullie als jullie klaar zijn met rijden ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

wat doen jullie als jullie klaar zijn met rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:24

ik zit dus met deze vraag
zie het zoveel mensen anders doen .
Ik zelf laat een paard dus opdrogen en spieren op temperatuur komen voordat ik hem afspuit .(met warm weer in de winter borstel ik alleen na )
bij ons op stal word het op veel manieren gedaan .
warm paard gelijk afspuiten
paard gewoon de stal in en klaar .
paard afspuiten en dan weer in de wei gooien .
etc etc

nu vraag ik me dus af wat nu het beste is iedereen denkt er het zijne van .
dus graag uitleg waarom je het zo doet .

groetjes
Laatst bijgewerkt door Hope2012 op 03-07-05 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Samo

Re: wat doen jullie als jullie klaar zijn met rijden ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:33

Als ik heb gereden en het waait/regent/of het is gewoon koud, dan stap ik hem droog en borstel het zweet weg.

Als het lekker weer is spons/spuit ik hem af en stap met hem tot hij droog is. Als het echt heet is, spuit ik hem af en gaat hij nat weer de wei/paddock op.

Wel spuit ik altijd zijn benen af.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:43

Ik zet haar gewoon weer op stal of in de wei. natuurlijk niet kletsnat, maar ik heb haar na het rijden lekker een paar rondjes laten uitstappen voor de cooling down.
als ze echt nat van het zweet is ga ik er even met een borstel overheen.
meer doe ik niet, al die poespas is nergens voor nodig.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 20:47

nou mijn dierenarts vertelde dus dat als het warm is en de paarden gewerkt hebben het slecht voor de spieren en longen zou zijn om ze dan met ( koud) water af te spuiten .
dat het dus beter zou zijn hem eerst op temperatuur te laten komen en dan spuiten .
Hij zij ook zou jij het prettig vinden om na uur hard gerend te hebben dan 10 min koud water over je heen te krijgen .
En eerlijk gezegt lijkt het me dus niks

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:49

Lekker afsponzen en laten opdrogen in de stal. Daarna de wei op. Als het heeel warm is en er zijn weinig beesten (bijna nooit dus) mag ze nat de wei op. Anders laat ik ze bijna opdrogen zo nog ietsje nat en dan kan ze lekker rollen in het zand, goed tegen de beestjes

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:51

ik stap haar droog, geef haar dan de gelegenheid om te rollen. en daarna krijgt haar voer in de bak. met warm weer spuit ik haar gelijk na het rijden af. daarna gaar zie weer in de wei

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:54

Gewoon meteen de wei of de paddock in, of als ze erg bezweet is eerst in zand laten rollen en dan de wei of paddock in.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:03

Als het niet waait en het is voor mijn gevoel lekker weer, dan spuit ik haar af. Ze is meestal al aardig droog, alleen nog een beetje klam.

Dan al het overtollige water er met een zweetmes afhalen en dan naar de wei stappen. Daar kan ze lekker rollen

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:29

Hey Miranda, nou met het hele warme weer stap ik goed uit, meestal zonder zadel. Daarna spuit ik hem helemaal af, maar doe hem met het zweetmes droogtrekken. In de winter dag, zo af en toe de beentjes maar niet elke dag. Na het rijden een zweetdeken op en daarna heel goed rossen en borstelen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:41

Ik geef haar even de gelegenheid om te rollen en daarna gaat ze terug de wei in..

Nadine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:45

ik spuit mijn pony alleen de benen af als het echt warm is... als ze heel bezweet is en dan ga ik meestal eerst droogstappen.. als ik er nog opzit... en dan afzadelen en afspuiten en dan ermee lopen.. ik zou haar dan echt nooit op stal of op wei zetten als ze nog nat zijn.
en als het niet zo warm is dan eerst afzadelen en dan droogstappen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:54

In de winter spuit ik nooit af, dan gelijk de deken er over.

In de zomer spuit ik eigenlijk altijd af. Dan is hij erg bezweet dus is het wel zo lekker met de warmte.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:56

Uitstappen, als de bak vrij is daarna laten rollen, afspuiten (op haar lijf met lauw water, de benen koud) en daarna met een bak slobber op stal. Als het koud is laat ik haar niet rollen (buitenbak) en spuit ik ook haar lijf niet af.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:11

1: hoofdstel en zadel eraf halen
2: spullen opruimen die ik niet meer nodig heb
3: wortel of appel pakken
4: benen afspuiten,of met warm weer heel haar lichaam
5: neus poetsen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:17

Ik stap eerst gewoon uit.
Dan nog 3 minuten op het verharde (voor de pezen.)
Met warm weer spuit ik haar helemaal af, bij nic met warm water, thuis met koud. (hoofd doe ik met een spons)
Benen spuit ik bijna altijd wel af, (alleen als het vriest niet)
Met koud weer laat ik haar binnen opdrogen met een zweetdekentje, dan de wei op met haar winterdeken.

Met warm weer stuur ik haar gelijk de wei in.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:08

Als mijn paard na het rijden bezweet is ga ik met haar lopen tot ze weer droog is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:49

Afspuiten, borstelen, en de wei op.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:52

Ten eerste natuurlijk goed uitstappen tot ie droog en weer helemaal op adem is. Als hij echt gezweet heeft was ik hem daarna (alleen in de zomer) Goed op laten drogen vliegendeken erop en voila weer in de wei!

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:31

Op mijn werk gingen de paarden meteen onder de koude douche en daarna lekker onder het solarium..
Maar met mijn eigen paard heb ik die luxe niet, ik stap hem zo goed als droog, en dan spons ik de zweetplekken weg met warm weer, anders gaat hij op stal met zweetdek, en als hij droog is haal ik er een borstel overheen..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:08

Na het uitstappen vastzetten en afzadelen etc. Dan al mn spullen opruimen zodat hij niet te warm meer is en even tot rust kan komen. Dan afspuiten/afborstelen. Even laten rollen in de bak (alleen na afspuiten). Dan eten geven en weer de wei in

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:17

nu m'n paard op de wei staat (ivm mijn zomervakantie), kan ik hem alleen thuis afspuiten met kou water. Hier voor moet ik dus ff naar huis lopen als ik dat wil (2 straten verder).
Meestal is het zo dat ik niet naar huis ga, maar hem gewoon bij de wei afzadel, eventueel ff naborstel of anders als ik de volgende keer kom naborstelen.
Uitgestapt en op adem is hij altijd al, ik stap in de bak altijd al ff uit, en dan moet ik nog ongv. 5-10 minuten naar de wei stappen, want wei hebben geen bak bij de wei, dus ik moet altijd een stukje rijden naar de bak toe.

Toen hij nog op school stond deed ik hem altijd of gelijk afspuiten, of op stal zetten (al dan niet met zweetdeken, lag aan het weer), en dan later naborstelen als hij droog was en nog de benen+hoeven afspuiten (om ze schoon te maken) (als ik hem niet gelijk had afgespoten)

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:19

Als het warm is en de zon schijnt en hij heeft erg gezweet dan eerst uitstappen (buiten op de harde weg) daarna rustig afzadelen, spullen opruimen, voer pakken. Daarna krijgt hij zijn voer en terwijl hij dat opeet spuit ik hem helemaal af met koud water. Daarna met een zweetmes het meeste water eraf. Als ik dan niet veel tijd heb gelijk terug naar de wei en heb ik wel tijd dan laat ik hem opdrogen en gaat er nog een borstel overheen, en natuurlijk lekker ermee tutten, maantjes en staart uitpluizen

Als het kouder is zweet hij ook haast niet (hij is pas 3 dus hij hoeft ook nog niet zoveel te doen ) en dan borstel ik hem gewoon na het rijden. Wel spuit ik soms zijn benen af want die worden helemaal grijs van het zand van de bak (zwarte beentjes met redelijk veel sokken)

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:30

Een paard wat gewerkt heeft moet je nooit met koud water afspuiten, dus met warm, anders koelen de spieren veel te snel af=>spierpijn. Adolf spons ik een beetje af met warm weer en dan gaat hij lekker op de wei.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:41

Als ik mijn paard gereden heb, dan krijgt ze na de tijd brok, en gaat ze nog even de wei op, kwartiertje dan op stal.
Als het mooi weer is spuit ik haar helemaal af.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 11:08

Brendageene schreef:
Daarna krijgt hij zijn voer en terwijl hij dat opeet spuit ik hem helemaal af met koud water.

Ik vind dat je je paard met rust moet laten als het eet, het is dan zijn moment voor rust. Ook al is het goed bedoelt. Zou jij het leuk vinden als je aan het eten bent en er word aan je gezeten en je word besproeit met water. Ik denk het niet.
*Niet aanvallend bedoeld dit is gewoon mijn mening*

met warm weer:

Alles er af en halster om en uitstappen op de harde weg. Op stal zetten eten geven 30 minuten wachten na de maaltijd dan lekker afspuiten en in de paddock zetten.

Met koud weer:

Alles er af halen halster om en zweet deken op aan de hand uitstappen op stal zetten, eten geven 30 minuutjes wachten. 15 minuten stappen. borstelen en op stal zetten.
(als de paddock/wei goed is gaat hij los maar dat kan niet altijd in de winter/herfst.)