Te dik of niet? (met foto's)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te dik of niet? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:27

'k had mijn camera naar de wei meegenomen om van onze nieuwe tinker nog wat foto's te maken (die errug goed gelukt zijn), maar ondertussen heb ik vanuit mijn ooghoek nog even snel een paar snapshots gemaakt van mijn eigen Fjordje.

Ze moet volgende week mee naar Sevenum voor de premiekeuring, en ik vroeg me af wat jullie nu van d'r "conditie" vinden (voor een fjord he!)... is ze eigenlijk nog te dik of is het goed zoals ze nu is.
Ik vind 't lastig om me er een objectief beeld in te vormen, omdat ze de afgelopen tijd al ruim 75 kg is afgevallen, dus in mijn ogen is ze nu al mooi dun hahaha.

hier een paar snapshots (zelfs één zonder hoofd hihihi)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gymnastiek:
Afbeelding

love_madee

Re: Te dik of niet? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:29

Ik vind niet dat ze er overdreven dik uitziet, maar ik heb er niet zown verstand van
Mooi paard hoor

jipkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:31

ik vind het ook wel mee vallen.. als ik haar zo zou zien, zonder te beoordelen of ze dik is of niet.. dan zou ik niet gelijk denken.. van jee.. pff die is wel dik ofzow..
maarja ben ook geen kenner wat fjorden betreft.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:32

Het valt op zich wel mee, maar voor een premiekeuring zou ik haar toch graag nog iets dunner zien...

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:33

kvind der helemaal niet dik
zelfs mooi firguurtje!!
mooie fjord veel succes met de keuring

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:36

Anjatjeuh schreef:
Het valt op zich wel mee, maar voor een premiekeuring zou ik haar toch graag nog iets dunner zien...

Idd! Hier ben ik het wel mee eens!..
Ze ziet er eigenlijk gewoon zo goed uit alleen zou ik ze voor een keuring wel laten afvallen, zodat ze dan een wat strakker buikje heeft!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:36

Anjatjeuh schreef:

Idd! Hier ben ik het wel mee eens!..
Ze ziet er eigenlijk gewoon zo goed uit alleen zou ik ze voor een keuring wel laten afvallen, zodat ze dan een wat strakker buikje heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 16:44

We zijn nog hard bezig met trainen... iedere dag komt er weer meer spier op en gaat er meer vet af, dus ik hoop d'r deze week klaar te hebben... A.s. zaterag 9 juli is de keuring al, ze ziet er nu beter uit dan ooit qua dikte.. ze was altijd toch wel een kilo of 75 te dik. Die 75kg is er nu af, maar helemaal strak is het idd nog niet (haha, zo paard, zo baasje). We gaan ons best doen!

We hebben al een defenitieve 1e premie (+ model) op zak hoor... maar we gaan dit jaar voor het ster-schap. Daar kwam ze vorig jaar 1 puntje voor te kort.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:33

Ze ziet er goed, gezond en gelukkig uit
Wat wil je nog meer
Voor de keuring is ze misschien iets aan de volle kant. In een week tijd zal het niet meevallen om daar iets aan te doen, als je dat al zou willen.
Tip: de dag voor de keuring en op de keuringsdag zelf wat minder voeren zodat ze zich niet helemaal vol gaat laden
Het is een tijdelijk trucje, maar je ziet wel duidelijk verschil
Alvast heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:37

Goede tip idd, maar ze staat helaas op een weide met 2 van onze andere paarden. Ik kan d'r 0,3kg brok wel achterwege laten, maar gras zal ze toch wat binnen krijgen We hebben geen stallen ofzo, dus ik kan d'r niet binnenhouden.

Het is de afgelopen 4 weken vrij snel gegaan met afvallen, dus er zal nog wel een kilootje of 10 af kunnen deze week als we netjes iedere dag werken en niet te veel bijvoeren.

Bovendien hebben we net een nieuw paard bij d'r in de wei, die haar de hele dag de wei door "duwt" dus aan beweging komt ze nu niet te kort

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:38

Ik vindt dat die fjord er goed uit ziet.
Hij of zij is niet dik.
Ik heb ze wel eens dikker gezien.
Heel veel succes met de keuring.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 17:54

Ze is niet té dik, maar er mogen nog wel wat kilootjes af

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:01

Als er maar niet te veel af gaat.
Dan is ze weer te dun misschien

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 18:29

Kun je niet een schraal stukje wei voor haar afzetten en dan gewoon bijvoeren. Dan heb je zelf een beetje in de hand wat ze binnen krijgt. Verder heb ik weinig tot geen verstand van fjorden. Ze ziet er gezond uit, ze is zeker niet te mager, maar ook niet TE dik vind ik Maar hoe ze daar op de keuring over denken kan ik niet beoordelen, maar dat hebben andere mensen al wel gedaan. Veel suc6 op de keuring in ieder geval en eventueel ook nog met lijnen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:16

Ik zou eens echte fjordenkenners vragen hierover. Mijn ervaring op fjordenkeuringen, is dat fjorden over het algemeen wel wat voller mogen izjn dan bijv. New Foresters ed. Als ik het zo bekijk, denk ik dat ze zo geen slecht figuur zal slaan op een fjordenkeuring

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:29

Er zouden inderdaad nog net wat kilootjes af moeten. Tenminste als ik op de de fjordenkeuringen van 5 jaar terug afga. (wel een tijdje geleden) Maar ik denk dat ze nu zelfs nog luxer willen zien, dat is bij de haflingers tenminste wel het geval.

Vooral op de derde foto ziet ze er trouwens erg goed uit. Wat hierboven ook al is gezegd, inderdaad op de dag van de keuring minder voer geven, het verschil zie je best wel goed.

Veel succes op de keuring! En dat ene puntje extra gaat vast wel lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:33

@BonBon: gelukkig zijn ze daarvanaf gestapt! Een jaar of 5 geleden zag het er heel somber uit voor het fjordenras. Er kwamen allerlei iele paardjes, de stevigheid ging er compleet uit. Er zijn toen een aantal mensen geweest die dit op tijd hebben opgemerkt en de eisen zijn weer bijgesteld. De kampioenspaarden op de keuring zijn weer wat stevigere, volle types met lekkere brede schouders en ronde heupen.
Want zoals het momenteel bij de haflingers is, zou ik mijn paarden niet willen hebben (geen verwijt!!! maar ik vind 't zonde dat zo'n stevig ras uitgeroeid wordt tot barbiepaardjes die geen 1,5 ton meer kunnen trekken)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:33

Neee, juist een lekker fjordenbuikje
Gewoon een gezond buikje, niets mis mee ]
Veel succes met de keuring.

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 19:57

Wat goed zeg, van het fjordenstamboek. Was dat inderdaad ook maar zo bij de haflingers! Ik vind ook dat ze niet zo luxe moeten gaan doen, daar heb je weer andere paarden voor, vind ik zelf. Elk ras heeft zn eigen mooie kenmerken, en die moet je houden ook.

Nou als ze bij de fjorden alweer de wat zwaardere types willen, dan komt het vast wel goe bij de keuring. Nogmaals succes!

Colandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:14

vind hem ook niet te dik.. ze zijn gewoon stevig gebouwt..heb wel dikkere fjorden gezien hoor..en idd succes

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:20

Ik vind dat je fjord er goed uit ziet hoor! Echt niet te dik.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:27

Al 75 kilo afgevallen? Goed zeg..
Ik vind haar er goed en gezond uit zien hoor!
Misschien voor een keuring kan het nog wat slanker, maar daar heb ik verder geen verstand van.

vhnele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 22:38

Blijkbaar moet je (voor een gezond paard te houden) de ribben van je paard kunnen voelen maar niet zien.
Mijn paardje stond haar hele leven te dik en nu zijn haar benen echt wel versleten. Volgens de veearts door altijd dat overgewicht te moeten meesleuren (bij een paard kan dat blijkbaar al vlug een 200 kg teveel zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 23:16

Nou, 200 kg te veel op een fjord zie je wel heeeel duidelijk zitten hoor. Dan zou het paardje ruim 550-600 kg wegen ipv 350-400. Dat is nogal een verschil. Wij hebben vroeger de paarden die ik verzorgde regelmatig gewogen, omdat we daar een weegbrug voor vrachtwagens ter beschikking hadden, dus ik kan nu vrij goed op 't oog schatten hoeveel eraf of erbij is gekomen, maar 200kg te veel is inderdaad een aanval op de gezondheid van je paard, dan loop je grote risico's op hartstilstand, etc. nog voordat de gewrichten slijten.

Bovendien slijten gewrichten sneller van paarden die scheeflopen (bij franse of juist toontredende stand, door maaien of zwaaien) dan gewicht dat er rechtbovenop drukt.

(bijna) Alle paarden in Nederland lijden aan overgewicht. Hetzelfde met honden, katten en konijnen. Alles wordt overvoerd...
Maar 200 kg is wel heel erg extreem.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 01:00

Ik vind haar nog redelijk stevig