Jacobs Kruiskruid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tricky1

Jacobs Kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 19:41

Beste mensen,
Ik heb een probleem met het herkennen van Jacobs Kruiskruid. Dat wat bij ons op de weide staat (geen hooiweide, trouwens) lijkt er beslist op. In de plantengids vind ik plaatjes van klein kruiskruid en daar staat dan bij dat het erg op JKK lijkt.

Maar hoe weet je nu als leek of het dat nu wel of niet is?

Ik kan het kruid bij ons gemakkelijk uit de grond trekken. Volgens mijn boeken valt dat bij JKK niet mee. Ik heb ook geen grote bloemen. Het blad dat eraan zit is erg smal. Dus: hoe kun je de verschillen goed zien??

Wie foto's heeft van vergelijkbare soorten en natuurlijk van JKK: zeer welkom!

Tyrza

Re: Jacobs Kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:45

www.kruiskruid.nl

Meteen eruit trekken, dat rotkruid!

Wij hebben er vorig jaar voor het eerst last van gekregen en dit jaar is het 3 x zo erg terug gekomen. We zijn al bezig met spuiten van gif, want eruit trekken is niet te doen.

Hiervoor gebruiken wij het gif MCPA, welke uitstekend is tegen kruiskruid (niet te verwarren met MCPP, welke voor netels en distels kan worden gebruikt).

Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:57

Mijn ervaring is dat MCPA niet echt goed werkt tegen Jacobskruiskruid. (Maar dat merk je volgend jaar wel )
Starane werkt veel beter. Dat kost alleen wel 70 euri per liter...

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:30

Is dat zo??

Verdorie

ik ga meteen informeren naar Starane, dank je Ibbel!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 20:59

Finale moet je gebruiken. Dat doodt alles. Zelfs berenklauw gaat dood. Het is wel duur, maar het helpt. JKK is moeilijk te bestrijden, dus heeft het een harde aanpak nodig. Finale kan je bij de Boerenbont/Welkoop winkels kopen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:06

Pfff... Finale.... ga ik daar wel even naar informeren... thanks...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:14

Hier zijn we ook met Finale aan de gang gegaan, de eerste plantjes (maandje of 2 terug gespoten) lijken nog weg te blijven, dus we hebben goede hoop!.

Round up doet hetzelfde btw

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:22

Een medewerker van Welkoop heeft rond gebeld en er werd gezegd dat Finale het beste werkt.
We hebben geen JKK, maar voor het geval dat heb ik het in huis. Ander onkruid gaat dood en blijft dood.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:27

Ik vind het ook moeilijk te herkennen hoor. Wij hebben iets wat op JKK lijkt, maar het niet is. Maar is het dan de giftige versie
Ik trek er binnenkort eentje uit de berm uit, die bijna bloeit en breng die naar onze DA. Misschien kan hij het zien of anders ergens naar toe opsturen om te horen wát het is en in welke mate het giftig is.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:30

wij hebben er ook last van in de wei. ben er wel een kei in geworden om het eruit te krijgen een paar keer hakken met een harkje (zo'n kinderding) en dan zit het los.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:43

romatjuh schreef:
wij hebben er ook last van in de wei. ben er wel een kei in geworden om het eruit te krijgen een paar keer hakken met een harkje (zo'n kinderding) en dan zit het los.

1 nadeel , ze hebben een hele lange wortel, dus dikke kans dat ze volgend jaar weer terugkomen. Je moet overigens wel uitkijken voor jezelf, want het is ook gevaarlijk voor mensen. Vorig jaar heb ik er hier een aantal uitgetrokken en heel mijn armen werden rood. Dat doe ik dus geen 2e keer meer.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:05

Dat zei ik dus ook: moeilijk te herkennen en ik trek het er echt zo uit met wortel en al. Geen diepe wortel: meer een breed vertakt wortelstelsel. Ga zo even proberen te uploaden want heb er een foto van gemaakt. De bloempjes lijken er wel verdacht veel op. Maar ja, klein kruiskruid ziet er ook zo uit. En is dat ook giftig?

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:13

Hier zijn de foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 22:16

De plant staat in lange bossen op de weide, de paarden eten ze niet gelukkig. Ze zijn kniehoog en de bloemen zitten alleen bovenin. Als ik onderaan de stengels pak, trek ik 'm gemakkelijk zo uit de grond. Het blad, hier al een beetje verdroogd, is smal. De bloemen zijn klein, maar lijken wel dezelfde vorm te hebben als die ik op het Internet zag bij JKK. Ben benieuwd wie meer weet!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:42

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:00

ik heb geluk!! mijn haf staat op een zorgboerderij en ieder jaar wordt het jkk er uit gehaald door een van de hulpboeren.... deze jongen is autistisch dus er zal ook geen plantje achter blijven gelukkig!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:33

Tricky1 schreef:

Dit is idd Jacobs Kruiskruid.

Nog even over Finale: Finale is een allesdoder, dus ook gras gaat ervan dood. Als je het pleksgewijs toepast is dat niet erg. Volvelds ben je je wei ook meteen kwijt. En als je dan tóch een allesdoder wilt gebruiken kan je net zo goed RoundUp (glyfosaat) gebruiken. Dat kost maar 20 euri per liter of zo.
Starane doodt alle 1-jarige, 2-jarige en overblijvende 2-zaadlobbige onkruiden. Gras blijft gewoon leven.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:40

Wij hebben dus boerenwormkruid als ik dat zo zie hierboven. Ik ga nog eens kijken op kruiskruid.nl!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:01

Een boer vertelde ons dat Round Up daar niet geschikt voor was en raadde ons dus MCPA en MCPP aan.

Tricky, dat is idd JKK.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 11:47

Bedankt voor jullie reacties. We gaan dus aan de pluk, dit weekend. Zekerheid voor alles! Wat een verraderlijk lief uiterlijk voor zo'n rotplant!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:38

Tricky, idd JKK.
Hulpmiddeltje ter herkenning: het bloemetje van JKK heeft 13 bloemblaadjes.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:43

gelukkig hebben we een wei met brandnetels aan de kanten .. kamille wat de paarden zeer smakelijk vinden ... en jammer genoegt boterbloemen ... we zorgen gewoon dat elk plantje wat bovenkomt en niet bekent is er uit word getrokken ... of dood gespoten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:48

Op de plekken waar ik vorig jaar vergif heb gespoten, groeit het gras amper meer. JKK is momenteel bloemetjes aan het vormen, dus wel snel zijn.

Het beste kun je na een regenbui de riek aan de zijkant van de plant diep in de grond duwen even wrikken en dan aan de andere kant van de plant hetzelfde en dan kun je hem met bijna wortel en al uit de grond trekken, voorzichtig trekken. Als er een stukje wortel blijft zitten, groeit hij weer aan. Dan zou je in dat gaatje een beetje vergif kunnen spuiten, zodat ook die achtergebleven wortel doodgaat.

Nu zul je ook 2 jarige planten tegen komen en die zijn anders. Je hebt nu echt de rozetten en de planten.

Hier hebben we een rups de sint jakobsrups of zo, zwart met geel en die eet die plant op. Men verwacht dat deze plant over een paar jaar bijna niet meer zal voorkomen vanwege deze rups. Maar dat valt denk ik wel mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:52

Ik denk dat de rups toch echt de aantallen JKK die overal groeien niet kan doen uitsterven, zo zeer we daar ook op hopen. Het schoonhouden van je eigen weilanden is ook dweilen met de kraan open als daarnaast de bermen volstaan met dat spul.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:59

maakt je de bermen kort .... gewoon met n zeis of bosmaaier ... even er overheen .... en klaar .. geen zaad wat door de lucht vliegt