Ik doe dit ook vrij regelmatig. Ben eerst veel met Duvel door de polder gaan wandelen, maar dan kun je dus alleen stappen, want mijn conditie is niet zo goed om een eind te draven. En voor je paard is het juist goed, lekker rechtuit draven zonder belasting op zijn rug. Heb met wandelen goed opgelet en weet op welke manier Duvel op veel situaties reageert. Meestal stopt hij, als hij 'schrikt' en door dan het touw te laten vieren (heb het altijd een paar keer dubbel in mijn hand, met het uiteinde het diepst in mijn hand, dus door mijn hand te openen wordt het touw langer) en met de andere hand te remmen, is dat goed op te vangen. En verder weet ik ook dat ik bij erg grote vrachtwagens of tractoren even aan de kant moet gaan stilstaan, dan is er niks aan de hand.
Aangezien je bij ons in de polder ruim genoeg van te voren kunt zien wat er aan komt, vind ik het niet gevaarlijk, als je altijd maar beseft waar je mee bezig bent. Als er dus verkeer aan komt, neem ik hem terug en ga langzamer fietsen, dan heeft hij de tijd om te kijken en schrikt hij niet zo snel.
Ik heb hem aan de fiets altijd zijn hoofdstel in en het (halster)touw bevestigd aan het bit dmv zo'n longeerstukje.
Ik zou dit overigens niet met ieder paard doen, paarden waarvan ik weet dat ze als ze schrikken hard wegrennen of opzij springen, neem ik niet mee aan de fiets, maar met Duvel zijn 'schrikgedrag' durf ik het wel aan. Ik kies overigens wel bewust de wat rustiger weggetjes uit, dan kan hij nl ook lekker een heel stuk flink de benen strekken, dat is nl de bedoeling als ik met hem ga fietsen, anders zou ik wel met hem gaan wandelen...