fjord of haflinger ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

fjord of haflinger ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 20:28

hoi,
ik heb jullie hulp echt nodig

ik ben een beetje aan het rondkijken voor een pony, ik krijg volgende zomer een pony, ( paard wil ik nie is me te groot ) en was eigenlijk aan het kijken voor een haflinger, dit is een stevig ras, maar niet te groot, en kan ook wel buiten lopen, ik heb nu zelf 2 shetjes lopen op een wei, dus buiten moet hij blijven staan, ik ben nu toch aan het twijfelen tussen een haflinger of fjord !..

ik wil zelf een beetje een pony die ook karakter heeft, en met rijden toch niet zo sloom is en een beetje drukker zeg maar. ik wil voornamelijk buiten rijden en een beetje in de buitenbak in de buurt, dus beetje springen ( tot 80 cm ong ) en af en toe dressuur wedstrijdjes, in de B of L . ik heb zelf nu ong 4 jaar rijervaring. ik heb op een haflinger gereden, maar heb paar maanden geleden ook een aantal maanden op een fjord gereden. alle2 vind ik het super rassen.

maar wat zijn de voordelen en nadelen van deze rassen ? ( volgens jullie, ) en wat past beter bij mij, oh ja ik ben zelf 1,62 M en weeg ong 48 kg, en wat voor schofthoogte moet ik minimaal hebben. ik heb vandaag op een haf gereden van ong 1.30 ( ik vond hem egt klein ) en toen ik erop zat vond ik het niet vervelend met rijden ofzo..

groetjes en bedankt
Laatst bijgewerkt door xJurdyWonanx op 29-06-05 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijkjuh

Re: fjord of haflinger ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:42

Hoi
Ik zou als ik jou was gaan kijken voor een grotere maat fjord of haflinger. Vanaf 1.45 ofzow.
En de nadelen van fjorden zijn dat sommige niet goed ana de teugel kunnen omdat ze zó'n dikke hals hebben. Maar haflingers kunnen ook stronteigewijs zijn.
Ik ben trouwens zelf ook op zoek naar een paardje.
-xXx- Marijke

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:49

Het zijn allebij geharde bergpaardjes, koudbloeden, dus kunnen stront eigenwijs en bot zijn, maar wel heel betrouwbaar bij de weg enzo en veelzijdig.

En eh.....sorry Marijkjuh, maar ik moet je toch even corrigeren, maar fjorden willen prima aan de teugel, de dikte van de hals/nek heeft daar niks mee te maken. Paardjes met de dikste halzen kunnen zelfs aan de teugel, maar omdat fjorden nogal van doe doordouwers kunnen zijn, wil er nog wel een een trekspelletje ontstaan. Tja, en dat win je niet gauw tegen een dikke hals/nek. Dit is op een goede rijtechnische manier prima op te lossen, mits consequent...

En ik weet wel leuke fjordjes te koop.....

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 20:50

ja ik ben nu een beetje verder aan het sparen, aangezien de prijzen van een fjord/haflinger rond de 1200/2000 gaan.. ik heb nu pas 800 euro, en idd dat aan de teugel heeft te maken met de ontspanning enz. en het voorwaarts rijden, met goede les is dat zo

Leo3hoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:07

hey ik zit met het zelfde, ik twijfel ook tussen een fjord en een haflinger, mij is verteld dat een haflinger meer zou kunnen op wedstrijd niveau, maar ik denk dat het een kwestie van trainen (en natuurlijk aanleg) is.
Maar zelf ben ik meer van de fjorden
ook ik heb nu 800 euro, dus dat wordt nog even doorsparen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:08

Waarom nu al voor 1 ras kiezen? Als ik jou was zou ik gewoon een aantal haflingers en fjorden gaan bekijken en daar de leukste van nemen. Beide rassen hebben in mijn ogen even veel voor-en nadelen en kunnen even goed op sportgebied presteren. Succes!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:15

Bij een fjord moet je wel meer toileteren...
Misschien is een haflo wel wat voor je die zijn wat feller en volgens mij kunnen die ook gewoon buiten blijven staan, desnoods gooi je der in de winter een deken op....
Of misschien kan je wel een fjord x arabier vinden. Die zijn ook erg leuk

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 21:26

ja maar ik wil dan wel graag een ' echte' haflinger, daarom ben ik weer aan het twijfelen, want de meeste hafjes van nu zijn net echte arabieren of welshjes ( niet beledigend bedoeld hoor ) maar ik wil een mooie stevige dan, en die heb je bijna niet.
en ik weet wel dat je zowieso een klik moet hebben met het paard, want stel je wilt tog een haf dan ofzo, dan kun je nog een klik krijgen met een fjord, maar ik wil me toch al een beetje bekijken, over alletwee de rassen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:28

Gewoon bij een aantal fjorden/haflingers gaan kijken. Het paardje moet ook bij je passen, ongeacht het ras. Ik ben zelf helemaal weg van haflingers, super paardjes om mee te werken! Mijn zusje verzorgt een fjord, ook een heerlijk beestje. Het is maar net wat je treft denk ik.

edit: Ouderwetse hafjes bedoel je? Tegenwoordig worden ze wel steeds luxer gefokt, maar de ouderwetse types zijn er nog genoeg hoor.

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:34

als je toch bezig bent met het zoeken van een eigenwijze knol dan zou ik een haflinger doen hahah nee ik zou wel even goed nadenken of je egt een koudbloed wil ze zijn mooi maar wel heeel eigenwijs en bokkend.. Maar een haflinger heeft gauw meer mogelijkheden maar dat is aan jouw de keuze.. succes er mee!!!

En haffies zijn er ook nog stevig die van mij was heeel luxe maar ook heel stevig maar dat kwam door het niveau van trianen ook een beetje..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:00

Tja, de voor en nadelen van fjorden en haflingers tegenover elkaar opnoemen zal moeilijk worden, zoveel verschillen ze niet...

Ik zou er lekker wat gaan uitproberen

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:14

'dit is een stevig ras'

Zeg dat maar niet te gauw, want er zijn nu steeds meer luxer gefokte haflingers

Ik heb er zelf ook zo een en reken maar dat die pit hebben hoor

Maar ik zou dan idd voor een iets groter maatje kiezen, rond de 1.48 ongeveer

Succes ermee

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:21

Tja je hebt nou het een en ander van een aantal Haflinger liefhebbers gehoord, nu ga ik even met de fjorden verder.
Dit vind ik nl. net even wat meer hebben. Dit dan voor al qua uitstraling. Maar ook omdat ik een fjord net even wat makker vind in bv. verkeer.(dit komt vaak omdat de haf met arabisch bloed is doorgefokt)
Ik moet er wel bij zeggen dat een fjord ook erg voorwaarts en heet kan zijn Dit is dus niet iets wat alleen een haf heeft.

Maar als je zoiezo voor het oudere type gaat, dan denk ik dat je gewoon heel goed je ogen open moet houden en ga rijden en ga kijken.

Ben wel van mening dat alle 2 de rassen, zonder pardon gewoon buiten kunnen staan in de winter! Ze komen alle 2 oorspronkelijk van een koud klimaat en hun teddyvacht die ze in de winter ontwikkelen is dik genoeg om de ergste kou gewoon te kunnen doorstaan!

Ach kijk en vergelijk. En wat betreft je lengte moet eentje van een 1,45 groot zat zijn!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:36

je moet idd even rond gaan kijken naar verschillende fjordjes en haflingers..
ikzelf rijd op een haflinger van ong 1.48(beetje ouderwetse type) en ben 1.65 (foto in mijn profiel)
en dat gaat prima
maar heb ook ooit op een kleiner fjordje gereden en dat ging ook goed en kwa karakter ik denk dat dat niet zoveel van elkaar verschilt

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:54

ik moest nooit iets hebben van fjorden, want ik vond ze lomp en dom.

Ja vorig jaar heb ik toch een fjord gekocht en ben niet op zijn ras gevallen maar op zijn karakter en uitstraling. Niek is alles behalve lomp. Het is een super fjord waar ik velen kanten mee op kan. Hij houd van springen, buitenritten en dresuur. Bij zijn vorige eigenaar heeft hij M2 gelopen. Dus er zit genoeg in. Niek is voor mij een topper!

Je moet gewoon gaan kijken bij haflingers en fjorden en dan je keuze maken.

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:05

Ik zou een fjord nemen als ik jou was, je treft namelijk eerder een ontzettend koppige haflinger dan een ontzettend koppige fjord en dan bedoel ik ook echt koppig. (Er zijn veel verhalen bekend van haflingers die snel naar de andere kant van de bak rennen in een sprintje en dan staken) EN NEE IK BEDOEL NIET ALLE HAFLINGERS ik geef gewoon mijn mening.

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:19

Ik zou een Haflinger nemen! Qua karakter zijn die liever dan fjorden. Fjorden eten superveel, haflingers ook wel maar minder. Haflinger rijd super lekker!
Van 1.45 ofzo

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:40

Wat een rare dingen worden hier opgenoemt zeg!! Een haf eet minder dan een fjord? Een haf is koppiger dan een fjord?
Het zijn precies dezelfde paarden, alleen dan met een andere kleur. Ze eten evenveel en kunnen even koppig zijn, dat hangt van de opvoeding af. Ikzelf houd meer van haffen, geen idee waarom, vind Fjorden ook best leuk, maar ik vind dat haffen mooier zijn. *dit vind IK dus*

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:46

Ik moet toch even reageren op aafje87.... Een fjord makkelijker in het verkeer? Dat is gewoon een kwestie van gewenning van jongs af aan. Loop nu veel met mijn 2 maanden oude haflingerveulen buiten en die heeft nog nooit een stap opzij gezet voor iets idem mijn twenter die van jongs af aan buiten is. Zelfs mijn 5 jarige merrie die ik van 3 jarige leeftijd heb heeft nog nooit een hoef naar een auto uitgestoken. Nee dat een fjord relaxter is buiten o.d. ben ik het niet mee eens.
Dat ligt wederom aan het paard zelf.

Zoals je nu dan weet heb ik Haflingers. Heb er nu 4 en ben gek op deze blonde gekken. Ik wandelde vroeger altijd in Oostenrijk en toen ben ik ze fantastisch gaan vinden idem mijn vader. We vonden beide fjorden gewoon niks als eigen paard, maar misschien heb ik zelf ook nooit op een leuke fjord gereden ze trekten me altijd de handen uit het lijf maar dat kunnen haflingers ook (pfff denkt terug aan Oostenrijk)

In ieder geval ik zeg niet welke je moet kiezen ik zeg kijk bij beide als het je weinig uit maakt

Wel kan ik je het haflingerforum aanraden:
http://www.haflingerforum.tk

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:14

het gaat er natuurlijk om welk ras en uiterlijk je het meeste aanspreekt en bij beide rassen heb je wel eens vervelend/ eigenwijze etc paardjes zitten, dat is ook p paard verschillend.
maar onderschat ze niet, ook al worden ze vaak als kinder ponytjes gezien; dat zijn ze zeker niet.

ik ben al jaaaaren trouwe fjordenfan, haflinger zal ook wel leuk zijn maar ik wil niks anders dan fjord!

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:44

Ik heb zelf een fjord.. En eigenwijs?! Bokkend?! Nou ik vind ze gewoon slim, hij heeft een hele truckendoos als hij iets niet wil. Ik noem het niet eigenwijs maar gewoon slim, waarom zou ik gewoon over het bruggetje gaan, als het ook langer kan duren met snoepjes? Gewoon niet willen dan krijg ik wat lekkers als ik het op een gegeven moment wel doe. Want eng vind hij het niet maar hij staat gewoon te kijken van kom maar met die snoepjes dan probeer ik het! En bokkend tja... Als ik hem onterecht boos wordt ofzo dan geeft ie een bokje. Maar ik kan er alles mee op zn kont springen alles er onderdoor(eigenlijk is het gewoon een banketstaaf :p) Maar ik denk ook het zijn zeker geen kinderpaardjes want ze nemen wel een loopje met je. En ze kunnen sterk zijn, en onthou: Heeeeeel slim

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:48

nee, ik vind het inderdaad ook geen kinderpony's, ik denk dat je dan nog beter een leuke welshpony ofzo kan nemen. De fjorden waar ik ervaring mee heb waren toch eigelijk allemaal wel zo dat ze graag een loopje met je wilden nemen, en erg eigenwijs waren. Als je ze de kans geeft zullen ze het ook niet nalaten hun kracht tegen je te gebruiken. 'maar ik móet nú die grasspriet baas!'
Maargoed, een haflinger of fjord, t is maar wat je smaak is, ik ga in ieder geval voor de fjord!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:51

ja ik ga zowieso naar een aantal hafjes/fjorden kijken, het zal toch waarschijnlijk niet meteen klikken met de eerste de beste. en dat met dat verkeer is idd de opvoeding en wat hij gewent is, mijn shette beesten kan ik alle2 voor een vrachtauto zetten, maar blijven wel staan . ( niet dat ik dat zou doen ) en dat kan ik met een andere shet dus niet doen..

@ faniek: bedankt, ik zal zeker even kijken op het forum

@ dovish: dat het geen echte kinderpony's zijn weet ik, daarom juist, ik wil geen ( niet beledigend bedoelt ofzo , ) slome pony die nooit eens iets zal doen. want een kinderpony heb ik aan mijn 3 jarige shethengstje .. nee maar ik wil geen welsh of iets, aangezien ik er toch gewoon op wil rijden . en ik niet egt een ' kind ' van een jaar of 9 meer ben he..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:56

Paris85 schreef:
Ik zou een fjord nemen als ik jou was, je treft namelijk eerder een ontzettend koppige haflinger dan een ontzettend koppige fjord en dan bedoel ik ook echt koppig. (Er zijn veel verhalen bekend van haflingers die snel naar de andere kant van de bak rennen in een sprintje en dan staken) EN NEE IK BEDOEL NIET ALLE HAFLINGERS ik geef gewoon mijn mening.

HOEZO EEN VOOROORDEEL

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 13:11

meissielief schreef:
Paris85 schreef:

HOEZO EEN VOOROORDEEL

Inderdaad. Mijn ervaring is juist andersom, maar dat komt gewoon omdat ik weinig fjorden heb gereden dus daar ga ik geen vooroordeel over geven.