ik heb jullie hulp echt nodig

ik ben een beetje aan het rondkijken voor een pony, ik krijg volgende zomer een pony, ( paard wil ik nie
is me te groot ) en was eigenlijk aan het kijken voor een haflinger, dit is een stevig ras, maar niet te groot, en kan ook wel buiten lopen, ik heb nu zelf 2 shetjes lopen op een wei, dus buiten moet hij blijven staan, ik ben nu toch aan het twijfelen tussen een haflinger of fjord !.. ik wil zelf een beetje een pony die ook karakter heeft, en met rijden toch niet zo sloom is en een beetje drukker zeg maar. ik wil voornamelijk buiten rijden en een beetje in de buitenbak in de buurt, dus beetje springen ( tot 80 cm ong ) en af en toe dressuur wedstrijdjes, in de B of L . ik heb zelf nu ong 4 jaar rijervaring. ik heb op een haflinger gereden, maar heb paar maanden geleden ook een aantal maanden op een fjord gereden. alle2 vind ik het super rassen.
maar wat zijn de voordelen en nadelen van deze rassen ? ( volgens jullie, ) en wat past beter bij mij, oh ja ik ben zelf 1,62 M en weeg ong 48 kg, en wat voor schofthoogte moet ik minimaal hebben. ik heb vandaag op een haf gereden van ong 1.30 ( ik vond hem egt klein
) en toen ik erop zat vond ik het niet vervelend met rijden ofzo..groetjes en bedankt

dan zou ik een haflinger doen
Dit is dus niet iets wat alleen een haf heeft.