shetlanders kinderponies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

casanova

shetlanders kinderponies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:21

ik kan mij er weleens goed kwaad om maken wat mensen wel niet van een shetlander verwachten...

vaak veel te veel!

hun kind moet er alle rottigheid mee kunnen uithalen en pony moet alles pikken.

shetjes krijgen weinig tot geen opvoeding van kinderen en toch moet het beestje niet mogen stoppen in de hoek van de bak.

shetjes hebben vaak onregelmatig beweging en toch moeten ze een sulletje zijn als het kind weer eens opstapt.

serieus dressuur/beleren,welnee bij een shet niet nodig!
(juist wel)

zadeltjes moeten goedkoop zijn en hoeven voor geen meter te passen want het is maar een shet.

goede shetlanders hebben een zacht karakter wat veel pikt van een kind in omgang maar betekent niet dat ze geen stap verkeerd mogen doen onder zadel.ze zijn vaak onvoldoende beleerd maar moeten 100% lopen onder zadel?

nee,ik ben van mening dat er altijd begeleiding moet zijn.

toch vind ik shetlanders wel degenlijk kinderponies want ze pikken meer dan andere ponies,zijn toch vaak gemoedelijk dan temperamentvollere ponies en...je valt niet van hoog.
voor een klein kind is een shetlander ooghoogte dus alsnog ''groot''.

wat vinden jullie?

Dennis

Re: shetlanders kinderponies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:16

Shetlanders zijn weldegelijk kinderpony's.
Zeker grote maatse pony's (mini's willen nog wel eens veel feller zijn), die worden gewoon goeiig geboren.

Maar ze moeten wel opgevoed worden anders heb je idd een kreng. Juist omdat ze zo slim zijn kunnen ze dat zowel voor je als tegen je gebruiken. Als ouder van een kind met shet moet je zorgen dat die shet het voor je kind gebruikt en niet tegen je kind.

Ik heb nu zelf 4 shetlanders(en een in pension waar ik alles mee mag doen en 1 in wording) en ze zijn allemaal lief voor kinderen. Van mijn jaarling merrie tot mijn dekhengst, van mijn hengstveulen tot mijn jonge merrie. Mijn hengst loopt zelfs kinderlesjes met beginners op z'n rug tussen de merries!

Ik moet toegevend a mijn pony's ook niet altijd regelmatig gereden worden, maar na een week kan je er zo weer op stappen, niets aan de hand. Of na maanden spontaan weer naar buiten, alleen maar leuk.

Voor mij niets anders meer dan een shet. En in de toekomst voor mijn kinderen dus ook niet!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:30

Shetjes zijn SUPERPONY"S!!!! Ik heb er 2 (behoorlijk grote overigens 1,10 en 1,15) en dat zijn echt geweldige pony's. Mensen vragen wel eens aan mij wat ik als volwassen vrouw nou moet met die kleine dingen, maar ik ben een echt shetlandfan. Al sinds mijn 13 heb ik altijd wel shetjes verzorgt en sinds ik zelf mijn paarden aan huis heb ook heb ik ze dus zelf. Mijn oudste merrie is Roosje 22 jaar en nog steeds heel fief. Haar 4 jarige dochter heet Quinta en is een echte superondeugende shet.
Ze zijn allebei superbraaf met kinderen. Hoe kleiner de kids hoe liever ze zijn. Ze voelen precies dat ze voorzichtig moeten zijn of dat ze zich iets kunnen veroorloven.
Ook mijn pony's worden helaas niet (meer) regelmatig bereden maar ook bij hun, al hebben ze een maand niet gelopen, je kan ze zo met een kind het bos in sturen (bij wijze van dan).
Ik neem mijn oudste zoon (5) af en toe mee op een buitenritje door het bos, op Roosje (aan het halstertouw) en dat vind hij helemaal geweldig. Ook mag hij graag thuis in de bak een beetje rondhobbelen. Het liefst zo hard mogelijk, maar Roosje doet alles op haar eigen tempo en wil ze nog niet galopperen dan zal ze het echt niet doen.
Soms wilde ik dat ze 30 of 40 centimeter groter waren want zulke intelligente dieren zijn natuurlijk super.
Hier in de buurt zijn er mensen die vorige jaar een jaarling appaloosa shetje gekocht hebben. Die hielden ze in een tuinhuisje in hun flinke tuin!! en de kinderen reden er al op!!!!! Gelukkig heeft een vriendin van mij daar een stokje voor gestoken, en staat de pony nu op een weitje, maar het is toch idioot dat mensen die zelf totaal geen verstand hebben van paarden, zo'n pony kopen voor de kinderen!!!!!
En dan nog heel dom reageren zo van "o mag je niet op een jong paard rijden dan"???
Je zou toch denken dat je op zijn minst een boek gaat lezen over hoe je voor ze moet zorgen.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:35

ligt er maar net aan.. kijk, ik vind dat een pony wel degelijk goed moet zijn opgevoed en beleerd, voor je het aan een klein kind verkoopt. ze kunnen nog weleens een eigen wil hebben, maar daarom vind ik ook dat er altijd begeleiding bij moet zijn.. op zich vind ik het dus wel kinderponies, als er begeleiding bij is en het dier goed is opgevoed en beleerd!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:06

Mijn mini is een super kinder pony, maar dan alleen bij de kinderen die ze zelf uitkiesd, mijn nichtje van 2 bijvoorbeeld. Haar zus van 7 mag ze niet en ken er dus ook niets mee. Ze is idd wel fel, maar ook nog gewoon een jonge pony die graag hard wilt werken en veel wilt ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:13

shetlanders zijn zeker goede kinderpony's mist goed beleerd. Het probleem is alleen dat zodra mensen goed kunnen rijden ze al te groot zijn voor een shet, en deze dan maar word ingereden door een 7jarig pennymeisje en zo verziekt word

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:17

shetlanders zijn vaak stront eigenwijs, maar goede kinderpony's!
en ben het ook wel met Debo eens, ze moeten wel marnieren geleerd worden!
maar op een shet leer je veel
heb het ook op een shet geleerd!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:54

Het zijn maybe goede kinderpony's (men verzorgshetters wel)

Maar ik ga voor mijn shetje toch mee met wat casanova zegt Hij is wel goed beleerd hoor! Maar ik durf er echt geen klein kindje bij te laten Zelfs een volwassene heeft het soms moeilijk ... Waarom? Hij probeert je gewoon vreselijk uit!! En met rijden hij stopt in een hoek bv. in galop en bokt dan, bij mij niet zo veel en alleen af en toe, maar bij andere veel vaker! Dus ik wil er toch echt wel altijd bij zijn!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:15

Mijn shet Hero is een geweldige goedzak. Als ik erop rij (incidenteel want ik met met mijn shetten) is hij strondeigenwijs en ook voor de wagen is hij heel pittig. Als ik mijn onervaren neefje erop zet dan kan ik ze zo het bos in sturen want hij doet geen stap verkeerd. Hij voelt dat heel goed aan. Zeker geschikt voor kinderen maar heeft wel de nodige opvoeding nodig gehad die je niet aan een kind kan overlaten.
Mijn andere shet Nickey was een 'kinderpony'. Ook altijd op het land en soms wel eens een kind erop. Ik vertrouw Nickey voor geen meter met een kind samen. Ik loop regelmatig tig rondjes achter mijn pony aan op het erf omdat hij hem weer gesmeerd is met halstertouw en al. Hij houd geen rekening met je. Als hij zin heeft om zich om te draaien en je staat in de weg dan beukt hij je omver. Absoluut (nog geen) kinderpony en ik ben in dat opzicht wel blij dat ik hem gekocht heb en niet iemand voor zijn kinderen.
Shetten zijn wel vergevingsgezint. Ze nemen je fouten vaak voor lief en zijn niet zo snel beledigd. Dat is natuurlijk wel ideaal met een kind erop.
Ik zelf zou wel wat meer grotemaats, rijtypische shetlanders willen zien op de manege's. Een goede shet is een hele goeie leerpony.

Ik zweer bij mijn shetten. Ik wordt wel eens gevraagd waar ik later mee ga mennen en dan zeg ik misschien wel een 4 span shetten. Veel mensen denken toch dat ik shetten hou voor de kosten (zou geen groot paard kunnen betalen) maar ik betaal net zo veel en geef net zo veel uit aan de shetten als ik zou doen aan een groter paard.

liekjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:11

kheb zelf een verzorgshetje super lief paardje maar wel heel erg eigenwijs en enorm druk absoluut geen kinderpony maar ik zou nooit een ander verzorg ponytje willen kheb zelf een verzorgshetje super lief paardje maar wel heel erg eigenwijs en enorm druk absoluut geen kinderpony maar ik zou nooit een ander verzorg ponytje willenkheb zelf een verzorgshetje super lief paardje maar wel heel erg eigenwijs en enorm druk absoluut geen kinderpony maar ik zou nooit een ander verzorg ponytje willen

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:31

één keer is genoeg hoor liekjuh1

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:39

nou,, sory dat ik het zeg hoor,, maar dit is wel beetje erg overdreven!! want zo erg is het nou ook weer niet hoor:S ik heb zelf ook 1 grote shet en 1 mini shet die ik verzorg.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:14

Queengekje schreef:
Het zijn maybe goede kinderpony's (men verzorgshetters wel)

Maar ik ga voor mijn shetje toch mee met wat casanova zegt Hij is wel goed beleerd hoor! Maar ik durf er echt geen klein kindje bij te laten Zelfs een volwassene heeft het soms moeilijk ... Waarom? Hij probeert je gewoon vreselijk uit!! En met rijden hij stopt in een hoek bv. in galop en bokt dan, bij mij niet zo veel en alleen af en toe, maar bij andere veel vaker! Dus ik wil er toch echt wel altijd bij zijn!

Waarom zou je shet dat doen? Is het geen pijn of houd hij niet van mensen die niet kunnen rijden. Mijn shet doet dit soort dingen ook, maar gewoon bij mensen die niet netjes met haar omgaan of als ze teveel energie heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:21

whizlover schreef:
nou,, sory dat ik het zeg hoor,, maar dit is wel beetje erg overdreven!! want zo erg is het nou ook weer niet hoor:S ik heb zelf ook 1 grote shet en 1 mini shet die ik verzorg.....

Ik vind het wel goed om even bij stil te staan want vaak gaat het wel zo. Maar aan je reactiue te zien ben jij een van die pennymeisjes die de shets beleren en... Als ik het mis heb sorry

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:11

Dennis is zelfs zo braaf dat hij iedereen op zijn eigen nivo in de maling neemt.

Met echte kleintjes is hij super lief en gaat hij stilstaan zodra hij denkt dat het fout gaat. Bij meiden van een jaar of 10 zonder ervaring gaat hij af en toe in stap links ipv van rechts. En als je meer ervaring heb neemt hij je ook in de maling maar steeds iets 'erger'. Een meisje van 8 die al 3 jaar op de manege rijd is hij af en toe niet vooruit te branden, maar hij zal echt niet bokken ofzo. En als ik of Michelle er op gaat zitten, berg je dan maar want hij haalt veel uit de kast om jou te pesten(maar hij zal je er dus nooit afgooien of bokken).

Roos net zo, daar rijd mij buurmeisje van 4 af en toe op. Roos is zelf ook pas net 4!

Ze zijn heel goeiig, maar ze nemen wel iedereen op hun eigen nivo in de maling . Want zo slim zijn ze ook wel weer.

Ik heb met van alles gewerkt, maar voor mij niets liever dan een shet. Ik heb nu ook een echt mini paardje(vader 100% welsh en moeder AMHA oid) en een dartmoor lopen maar ben daarna blij dat ik weer met een shet aan de gang kan .

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:03

Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens casanova,
Ik vind dat je grote shetlanders best kunt beleeren en dresuur mee moet kunnen rijden. maar dan moet je er ook echt werk van maken echt gewoon goed erop rijden en niet af en toe een keer en kindje ofzo..
Dan moettie ook niet ff snel beleerd zijn(ookal gebeurt dat veelste vaak), maar echt een goede opvoeding geven en goed beleeren!
Half om half heb je niets aan of het is een echte rijpony of niet! niet van allebij wat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:14

Het is idd soms belachelijk, je ziet ze regelmatig in de wei staan, daar staan ze maar te staan n e wordt nooit wat meegedaan! Het zijn idd leuke kinderponies, maar toch ze ik kinderen eerder met een Dartmoor ofzo.. ls ouder kind o volwassene kun je er ook nog veel mee; mennen, VD-en, wandelen, zwemmen & fietsen.. Zelf verzorg en berijdt ik nog steeds een grote Shet. Die shet had hetzelfde probleem; daar werd ik nooit wat mee gedaan..

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:40

ik ben geen penny meisje:@

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:13

crazycactus schreef:
Shetjes zijn SUPERPONY"S!!!! Ik heb er 2 (behoorlijk grote overigens 1,10 en 1,15) en dat zijn echt geweldige pony's. Mensen vragen wel eens aan mij wat ik als volwassen vrouw nou moet met die kleine dingen, maar ik ben een echt shetlandfan. Al sinds mijn 13 heb ik altijd wel shetjes verzorgt en sinds ik zelf mijn paarden aan huis heb ook heb ik ze dus zelf. Mijn oudste merrie is Roosje 22 jaar en nog steeds heel fief. Haar 4 jarige dochter heet Quinta en is een echte superondeugende shet.
Ze zijn allebei superbraaf met kinderen. Hoe kleiner de kids hoe liever ze zijn. Ze voelen precies dat ze voorzichtig moeten zijn of dat ze zich iets kunnen veroorloven.
Ook mijn pony's worden helaas niet (meer) regelmatig bereden maar ook bij hun, al hebben ze een maand niet gelopen, je kan ze zo met een kind het bos in sturen (bij wijze van dan).
Ik neem mijn oudste zoon (5) af en toe mee op een buitenritje door het bos, op Roosje (aan het halstertouw) en dat vind hij helemaal geweldig. Ook mag hij graag thuis in de bak een beetje rondhobbelen. Het liefst zo hard mogelijk, maar Roosje doet alles op haar eigen tempo en wil ze nog niet galopperen dan zal ze het echt niet doen.
Soms wilde ik dat ze 30 of 40 centimeter groter waren want zulke intelligente dieren zijn natuurlijk super.
Hier in de buurt zijn er mensen die vorige jaar een jaarling appaloosa shetje gekocht hebben. Die hielden ze in een tuinhuisje in hun flinke tuin!! en de kinderen reden er al op!!!!! Gelukkig heeft een vriendin van mij daar een stokje voor gestoken, en staat de pony nu op een weitje, maar het is toch idioot dat mensen die zelf totaal geen verstand hebben van paarden, zo'n pony kopen voor de kinderen!!!!!
En dan nog heel dom reageren zo van "o mag je niet op een jong paard rijden dan"???
Je zou toch denken dat je op zijn minst een boek gaat lezen over hoe je voor ze moet zorgen.

Het klopt wat crazycactus zegt over die appaloosa shetje.
Die wonen vlak bij mij in de buurt.
Toen ik er een keer langs reed zag ik dat er een kind op die pony zat.
Maar ik had zelf niet de moed om het tegen die mensen te zeggen dat het nog niet mocht.
Die mensen hebben geen verstand van paarden denk ik.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:24

veel mensen zeggen bijvoorbeeld bij mij, dat ik veel te groot ben, dat is ook gewoon zo, maar regina is net 4 en moet een goede opvoeding hebben, en ik wil haar zelf inrijden, want als je een kleutertje krijgt, komt dat nooit goed natuurlijk (ik kan ook niet meer als b/l maar heb wel jaren ervaring, en kan het toch iets beter als die kleine kindjes) ik laat pas over een jaar of misschien 2 jaar een kleiner iemand erop rijden, want ik vind dat ze wel goed ingereden moet worden, ook vind ik dat het gewoon goede kinderpony's zijn, vooral kwa hoogte, alleen moeten het niet te jonge pony's zijn (meestal) omdat die nog wat speels kunnen zijn...

het is ook een ideale verzorgpony, als hij/zij goed is opgevoed/ingereden!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 19:10

PP => VMR

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 21:44

mijn shetten moeten ook af en toe alles pikken van een kind. ze moeten uren stilstaan om gepoetst te worden, rusig op snoepjes wachten omdat het kind dat niet erg snel doet, rondjes stappen en vooral luisteren naar hulpen die niet juist worden gegeven.
en ze vinden het geweldig om dat af en toe te doen.
het is voor hun een hele afwisseling om eens in de 2/3 maanden een keer een dagje als kinderpony te spelen.
normaal moeten ze aangespannen dressuurproeven lopen, hindernissen rijden en complete marathons erbij. ze zijn dus zeker 4 x in de week aan het trainen en eigenlijk ben ik best streng voor ze. ze mogen niet veel en daarom kan ik ze gerust alleen laten met een kleuter. hoewel ik er altijd bij ben als een kind aan de slag gaat, want het blijven strondeigenwijze pony's.

een shet echt alleen als kinderpony? ja eentje van 30 + maar dan wel voor een kind met verstandige ouders die wel toezicht houden.

veertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:08

dat is gemeen als je een shet zo behandeld
ze zijn net zo lief als andere pony's en paarden
maar ze laten meestal meer toe maar ze zijn echte knuffelbeesten en sterk en ondeugend!:P

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 22:16

elk paard moet opgevoed worden
zelf hou ik helemaal niet van het shetten karakter al vind ik ze er wel heel leuk uitzien
kinderpony's ja als ze goed opgevoed zijn zal je er vast en zeker een leuke pony aan hebben

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 06:36

ehm eentje van 30+ ben ik niet mee eens de shet die hier heeft gestaan was door niemand te vangen en trapte als je te dicht bij kwam en die was al 36 jaar toen, met rijden (voor haar 34ste) ging ze er regelmatig vandoor, bokte haar ruiter eraf en stond er trots naast.

Even over de juiste hulpen. Mijn pony's zijn dan makkelijk en willen gerust luisteren naar foute hulpen, alleen krijgen ze van mij toestemming om heel duidelijk te laten merken dat het zo niet hoor, dan leg ik de ruiter wel uit hoe het wel hoord.

Mijn oudje had laatst ook zo'n actie meisje mocht het zadel niet meer vast houden met lichtrijden. Zij ging zicht toen optrekken aan haar teugels en hield haar handen heel hoog. Ik had aan aantal keer gezegt handen lager etc.
Nouja dan moet je natuurlijk net mijn pony hebben. Ze vond het niet leuk en ging ipv draven heel beheerd galoperen. Nouja meisje heeft vanaf toen altijd netjes haar handen zo gehouden en grijpt manen of zadel als ze uit evenwicht raakt.

Mijn fjord. zodra je schop en trekt, doet hij niets meer,. je kunt dan immers niet rijden dus waarom moet hij dan luisteren. Als je zache maar wel duidelijke hulpen geeft doet hij het wel. De beginners rijden hem dus op hun stem, want zachte hulpen met benen die niet onder het zadel vandaan komen wordt moeilijk.