Slootwater of kraanwater?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boldly

Slootwater of kraanwater?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:26

Ik ben benieuwd of er veel mensen zijn die slootwater geven aan hun paarden. Bij ons op stal ben ik de enige die kraanwater geeft. De rest geeft allemaal slootwater. Ik vind dat maar niks, het ziet er vies uit en het lijkt me ook vies! Of ben ik nou een zeur?

Wat zijn de voors en tegens?

Tancreda4

Re: Slootwater of kraanwater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:29

Op stal zijn automatische waterbakken en krijgen ze dus gewoon kraanwater. Momenteel doet de waterleiding het niet, en krijgen ze dus uit emmers. Ik ga echt niet met tig emmers (drie paarden zuipen veel...) het hele erf aflopen, dan pak ik liever de sloot die naast stal ligt.

Ja, mischien wat kroos, wat viezigheid enzo, maar goed, als ze op het land staan drinken ze ook gewoon uit de sloot.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:32

Je kan gewoon slootwater aan een paard geven maar je moet wel weten dat het redelijk schoon slootwater is en dat er bv. geen blauw alg in zit van dat is giftig anders zou ik kraanwater geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:34

er woird wel gezegd dat slootwater meer mineralen zou bevatten.
als je en vrij brede "schone "sloot hebt is hier niks mis mee.

heb je daarentegen een stilstaande sloot vlak naast je mestplaats...tja. dan ga ik voor kraanwater.

bij ons hebben we geen sloten dus krijgen ze altijd leidingwater.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:40

Het land van mijn paard is naast een klein meertje. Maar het is ook in aansluiting met een vaart die langs een aantal fabrieken gaat. Het is dus niet zo zeer stilstaand water, maar toch heb ik er iets tegen.. Aangezien mijn eigen paarden (merrie met veulen) alleen in een landje staan is het niet zo heel veel werk om kraanwater te geven.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:45

Bij ons op stal gaat bijna alles met grondwater. Al is dat wel net even anders dan slootwater natuurlijk.
Als het water niet in orde is, dan drinken ze het niet hoor, of in ieder geval niet graag.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:46

kraanwater is eigelijk te hard voor dieren..
het beste is grondwater te geven. ( uit de grond pompen. Sloot water is ook best zo lang het stromend water is dat niet verrot is.

Maar op stal hier geef ik ze ook kraanwater omdat het simpel weg niet anders kan.. met automatische waterbakken..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:07

Wij geven ook gewoon slootwater...in het wild drinken ze ook echt geen kwaanwater hoor

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:17

Wij zitten rondom tussen de sloten, maar ik geef toch leidingwater
Je kent de samenstelling van het slootwater niet, dus dan maar het zekere voor het onzekere.
Ken (door mijn werk) de gevallen van ziek rundvee dat in verband wordt gebracht met riooloverstorten. Dan maar wat met emmers sjouwen....

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:18

Bij ons krijgen ze ook slootwater..

Ik heb me ooit laten vertellen dat kraanwater eigenlijk niet echt goed is voor paarden, maar waarom dat weet ik niet meer..

En verder ben ik het wel met Tamaraatjuh eens, dat paarden in het wild ook geen kraanwater drinken..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:21

Nu mijn pony's op de wei staan willen ze liever geen leiding water. Ze wachten zelfs tot ze weer terug zijn op de wei voor ze gaan drinken na het rijden. (wei is een half uur lopen)

Dat heeft voor mij wel als voordeel dat ze niet meteen na het werk teveel koud water drinken.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:24

Ame kreeg ook altijd gewoon slootwater. Dit was dan wel een vrij breed slootje met stromend water, dus dat scheelt.
Paard zal ook eerder voor slootwater (of iets anders 'uit de natuur') dan voor kraanwater gaan. Tenminste, dat was bij die van mij wel zo (heb ze wel eens laten kiezen )

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 10:24

Ja, de vergelijking met het wild... Altijd weer een issue, de ene keer in je voordeel, de andere keer in je nadeel bij een bepaald standpunt. Ik zou zeggen in dit geval dat paarden in het wild dan kunnen drinken uit schone natuurmeertjes van bergwater of een heldere rivier.. Dat is haast niet te vergelijken met de baggersloten die wij hier in Nederland hebben, met alle troep die er in gegooid en gestort wordt.. Of wel?

Bold durft trouwens niet eens uit de sloot te drinken... Het is een beetje een schijterd.. En nu kan het ook niet eens, want er zit een omheining omheen. Ze staat met een veulen en ik heb er geen zin in dat die straks in de sloot ligt..

Ze is altijd dolblij als ik met schoon water aankom.. Zelfs als er vogelpoep in haar waterbak ligt, drinkt ze het slecht. Maar slootwater heb ik nooit echt geprobeerd..

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:29

Olympia schreef:
Ik heb me ooit laten vertellen dat kraanwater eigenlijk niet echt goed is voor paarden, maar waarom dat weet ik niet meer..

Dat zou vreemd zijn: wel goed voor mensen, niet voor paarden...

Olympia schreef:
En verder ben ik het wel met Tamaraatjuh eens, dat paarden in het wild ook geen kraanwater drinken..
Klopt, ben ik het ook mee eens, maar in de wildernis tref je doorgaans weinig vervuilde sloten aan...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:31

Kraanwater waardoor ik met dit warme weer elke dag wel 2 jerrycans met water loop te verzeulen.
Slootwater neem ik niet wat die sloot naast het weiland is stil staand en ziet er niet echt schoon uit en grondwater kan ik niet opboren omdat het niet mijn weiland is
Op de zomerwei dus gewoon kraanwater en als ze aan huis staan ook.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:40

Op stal krijgen ze gewoon leidingwater, door de automatische drinkbakken.
In het weiland drinken ze uit een stromende schone sloot.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:04

Bij ons is het weiland ook omgeven door sloten. Er is maar een sloot waar ze uit drinken. verder staat mijn merrie 's nachts binnen en dan kan ze gewoon uit de automatische drinkbak drinken.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:39

Bij ons zit een klein baggerslootje ,ben er nie zo blij mee,maar ga dan ook altijd vers water brengen en dat vind ze lkkr.
Maar soms ben ik een dag nie geweest en dan heeft niemand de waterbak gevuld tja en dan staat ze wel uit de sloot te drinken.
Maar ze staan met zijn vieren,en dan is de waterbak gauw leeg natuurlijk!!!
Maar goed mijn keuze gaat uit naar schoon leidingwater vooral met die hitte dan broed er toch van alles in die sloten,of een goede stromende sloot ,dan heb ik er ook geen problemen mee

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:39

Bij ons heb je op stal automatische drinkbakken. Dus dan gewoon kraanwater. In de wei hebben we een put met slootwater. Daar drinken ze overdag uit. Er zijn zelfs paarden die als eerste naar de waterput lopen om te drinken, want dit vinden ze blijkbaar lekkerder.
Maar mijn jaarling moet er niks van weten. Die houdt desnoods de hele dag haar 'dorst op', om op stal te kunnen drinken. Dus nu staat er een speciekuip die ik een paar keer per dag moet vullen met water, speciaal voor haar.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:50

Voors en tegens slootwater vs kraanwater..??

Dat ligt aan de situatie ter plaatse, kraanwater kan knap lastig zijn om in de wei te krijgen en een hoop sjouwwerk. Daarentegen kan de kwaliteit van slootwater natuurlijk "verdacht" zijn.

Dat kraanwater slechter zou zijn dat zal wel meevallen hoor, laatst in de consumentgids nog een test over geweest kraanwater vs fleswater (spa e.d.) en daar kwam kraanwater ook goed uit de bus.

Slootwater alleen als het inderdaad een brede sloot is en niet stilstaand en als het water schoon en helder is en niet in de nabije omgeving van industrie/bedrijven of andere mogelijk "lozende" dan geen problemen. Onze jonge merrie heeft twee jaar in de zomer langs de maas gelopen en daar dronken ze gewoon uit de rivier, niets mis mee en ook geen doen om daar leidingwater te krijgen.

Mijn paarden krijgen in de wei grondwater en op stal kraanwater. Allemaal zonder uitzondering vinden ze het grondwater lekkerder. Grondwater zou sowieso mijn voorkeur hebben als er de mogelijkheid toe is.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:51

Bij mijn paardjes in het land staat een bak met kraanwater in de wei, en ze kunnen uit de sloot drinken.
En ze drinken zelden uit de waterbak, dus denk dat zei het slootwater lekkerder vinden. Bij mijn paardjes dan

_Astrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:25

Mijn paard staat ook op het land en wij scheppen ook gewoon water uit de sloot en dat doen we dan is zo'n grote bak eentje van 65 liter. En we staan naast een auto sloperij dus ze gooien nog wel eens wat auto onderdelen in de sloot, maar de sloot is altijd schoon, tot pas dan en toen moest mijn vader elke avond rijden met 3 jericans(hoe schrijf je dat) eentje van 20 liter eentje van 15 liter en eentje van 6 liter en dan was hij niet helemaal vol maar de er zat altijd nog een beetje in de grote bak.
En nu is de sloot weer schoon, komt denk ik omdat het is afgekoelt en ut waait harder.
En slootwater is eigenlijk best wel gezond als er geen blauwe alg enz. in zit

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:49

mijn pony's krijgen grondwater. mijn vorige pony kreeg op de wei grondwater en op stal leidingwater maar die dronk nooit op stal omdat ze liever grondwater had..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:57

Als ze op het land staan krijgen ze ook gewoon slootwater.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:04

Bij mijn pony staat een halve regenton in de wei waar ze uitdrinken. Deze wordt natuurlijk altijd bij gevuld met kraanwater, tenzij het geregend heeft. Persoonlijk vind ik slootwater ook een beetje raar. Doe mij dan maar kraanwater.