bang voor vliegenspray..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

bang voor vliegenspray..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:49

of eigenlijk misschien voor de spuitbus of van het geluid of de geur?

De 3-jarige waar ik samen met nog 2 anderen mee bezig ben, schijt er bagger voor!
Ik ben nu bezig met hem een beetje om te kopen. Vlakbij de spuitbus, snoepje, spray van hem weg, snoepje. Dit gaat goed, maar als het verder gaat? Hij vind het 10x niks, heeft echt een vluchtreactie.

Hoe kan ik hem het beste eraan laten wennen? Zodra hij alles kan zien vind hij het wel aardig goed, maar ik hoef de bus ook niet bij zijn hals te houden.
Verder is het een vrij koel paard, gekke dingen vind hij al snel goed.

Hoe zullen jullie dit oplossen??
Alvast bedankt! Groetjes

alejandro

Re: bang voor vliegenspray..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:55

dat heb ik nou ook met een pony, al zet je hem vast gaat hij hangen en dan bam halstertouw kapot, je hoeft de fles maar tevoorschijn te halen en de oren zijn helemaal naar voren, paard helemaal actief.

iik doe het nu gewoon heel snel en dat vind hij dan niet leuk maar pech voor hem, want het helpt hem

hoe je het kan oplossen: misschien laten wennen aan de fles enzo (bij zijn hoofd houden enzo) als ik dat doe bij mijn paard dan is hij al een stuk rustiger ... en misschien vind je paard het dan niet meer zo eng en kan je het gewoon op hem spuiten

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:57

Ons paardje had dat ook hetl hielp al veel als ik wat uit haa buurt eens met de smpuitbus spoot zodat ze van ver kon zien dat het eigenlijk niet erg was. De volgende dag wat dichter en dan wat product op je hand spuiten en laten rieken. Ze was ook wat bang van de geur denk ik. Dan vasthouden en zachtjes op de schoft en benen spuiten en dan wat hoger. Het heeft een weekje geduurd en nu kan ik zelfs zonder ze vast te houden (als ze in de wei staat of zo) haar een sproeibeurt met de spuitbus geven. Wel een spuitbus die je zo zelf vult geen kant en klare onder druk dat lukt niet. Als dat allemaal niet lukt kan je ook product doen en in bv een lege deoroller doen en ze i.p.v te spuiten met de roller doen.

veel succes!!

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:58

zal idd van dat spuitgeluidje zijn. je kan een roller kopen , dat bestaat ook al. Of wat van je spuitbus op een spons of doek gieten en op je paard wrijven.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:16

Het is toch een kwestie van vertrouwen denk ik... Vorig jaar stond die van mij al te springen als ik met de spuitbus aankwam dus smeerde ik het altijd op een doek, wat ze nog niet leuk vond. Maar ze moest maar
Nu kan ik het gelukkig gewoon op haar spuiten, niet dat ze het erg leuk vind, maar ze springt in ieder geval niet meer weg.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:30

Zorgen dat iemand anders hem afleidt met een appeltje, een worteltje o.i.d. 1x spuiten en als hij geen vluchtreactie vertoond uitbundig belonen nog een appeltje en de rest met een spons opbrengen. Als hij hier aan gewend is zelfde scenario maar 2x spuiten en vervolgen uitbouwen tot hij geen krimp meer geeft als je hem helemaal inspuit. En je kunt het best beginnen met het inspuiten van zijn borst of schouder en zorg dat je hem goed tegen de muur parkeert zodat hij niet echt weg kan.
Op deze manier is mijn ruin er ook helemaal aan gewend en die liet me in het begin ook de hele stal zien als ik met de fles aan kwam lopen. Dus er is nog hoop.

Veel succes en laat nog even horen of het gelukt is.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:30

ik zou hem iedergeval niet vastzetten maar met je ene hand vasthouden en met je andere hand spuiten, dan kan die gewoon om je heen draaien.
die van mij word helemaal gek als ik dr vastzet en dan spuit en toen heb ik het een hele tijd zo gedaan als ik net vertelde en nu blijft ze gewoon staan(maar ik zet dr nog steeds niet vast)

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:33

lubbie schreef:
zal idd van dat spuitgeluidje zijn. je kan een roller kopen , dat bestaat ook al. Of wat van je spuitbus op een spons of doek gieten en op je paard wrijven.

Ja zo had ik het ook gedaan.. Wat van dat spul op een sponsje of doekje spuiten en met dat doekje over de pony gaan wrijven...
Ik denk dat dat het beste helpt

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:37

Mijn pony is bang voor sprays. Dus ik neem al sowieso niets dat onder druk staat, maar gewone spuitflessen. Deze knijp ik dan namelijk niet hard in, maar zachtjes, zo valt het geluid minder op. Ook begin ik altijd bij zijn staart en kont en tegen de tijd dat ik bij zijn hals komt, accepteerd hij het al wat meer. Verder toch door blijven zetten, wordt langzaam aan wel minder.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 12:42

andrea16 schreef:
Het is toch een kwestie van vertrouwen denk ik...

Dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Hij vertrouwt me aardig, kan de gekste dingen met em uithalen, van een zeil op zijn rug leggen tot grote plastic zakken, tot blikken omtrappen. Geen kik.
Ook met longeren/omgang heeft hij mij altijd goed in de gaten.

PartTwo schreef:
ik zou hem iedergeval niet vastzetten maar met je ene hand vasthouden en met je andere hand spuiten, dan kan die gewoon om je heen draaien.

heb hem inderdaad niet vaststaan, zodat hij niet kan gaan hangen of iets dergelijks. Hij knalt alleen achteruit als ik spuit.

Denk dat ik het inderdaad met een spons ga proberen (stom genoeg helemaal nog niet zelf aan gedacht dom, dom, dom!). Het op de spons spuiten kan ik steeds dichter bij hem in de buurt gaan doen.
Went vanzelf wel. Toch??

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:57

dat is gewoon angst die ze moeten overwinnen. hetgeen wat ze niet kennen is snel eng.
ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je : oefenen en in 1 keer doorspuiten. dan schrikt hij maar 1 keer van het geluid dat er opeens is. ook niet gaan touwtrekken met hem. gewoon om je heem laten rennen en gewoon doorspuiten. na 10 x kent hij het!
succes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:06

Als je stopt met spuiten als je paard ervoor wegloopt, gaat draaien, gaat hangen, enz, beloon je hem voor z'n gedrag door het enge ding weg te halen / te stoppen met sissen.
Dus, pas stoppen met spuiten als het paard stilstaat! In het begin dus meteen stoppen, zodra hij stilstaat. Dan beloon je hem voor het gedrag dat je wilt: nl stilstaan. De periode tussen dat je paard stilstaat en dat jij stopt met spuiten maak je van dag tot dag steeds groter, totdat hij stil blijft staan tijdens de hele behandeling.
Je kunt het best oefenen met een plantenspuit met water trouwens. Da's minder duur...

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:09

njord is ook bang voor de spuitbus, ik breng het dan aan met een borstel of spons

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:11

je moet eerst testen of het van de spray of de geur is.
Je kan het vliegenspul op een stukje stof doen en zo je paard ermee in wrijven.
Als het van de spray is er langzaam aan laten wennen.
Ik zit in het tweede deel met mijn paardje.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:15

Fielychi schreef:
andrea16 schreef:
Het is toch een kwestie van vertrouwen denk ik...

Dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Hij vertrouwt me aardig, kan de gekste dingen met em uithalen, van een zeil op zijn rug leggen tot grote plastic zakken, tot blikken omtrappen. Geen kik.
Ook met longeren/omgang heeft hij mij altijd goed in de gaten.

Ik denk ook niet dat dat het is onze merrie heeft hetzelfde we kunnen nog net antiklit in haar staart spuiten maar met vliegen spray wordt ze helemaal gek.Vorig jaar heb ik een soort vliegengel in een potje gekocht en dat er met een spons op gesmeerd.Maar dit jaar heb ik een vliegen deken gekocht en wilde dat ik dat jaren geleden al had gedaan.Vliegenspray werkt vaak maar even en nu staan ze de hele dag rusig op het land en alle andere paarden staan de hele dag door te kwispelen en te stampen.

S'nacht heb ik hem af die steekvliegen zitten niet in de stal maar zijn alleen overdag op het land en s'morgens voor mijn werk doe ik ze weer op.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 16:47

Ibbel schreef:
Als je stopt met spuiten als je paard ervoor wegloopt, gaat draaien, gaat hangen, enz, beloon je hem voor z'n gedrag door het enge ding weg te halen / te stoppen met sissen.
Dus, pas stoppen met spuiten als het paard stilstaat! In het begin dus meteen stoppen, zodra hij stilstaat. Dan beloon je hem voor het gedrag dat je wilt: nl stilstaan. De periode tussen dat je paard stilstaat en dat jij stopt met spuiten maak je van dag tot dag steeds groter, totdat hij stil blijft staan tijdens de hele behandeling.
Je kunt het best oefenen met een plantenspuit met water trouwens. Da's minder duur...

je hebt wel gelijk ja. Stoppen = bevestiging van zijn gedrag.
Ik had het voor de zomer inderdaad al willen oefenen met een plantenspuit met water, maar is er helemaal niet van gekomen! Ook dom, dom, dom!
Toch kies ik denk ik voor de manier van langzaam aan laten wennen nu.
Hij is toch nog wel gevoelig voor zulke dingen. Omdat ik de eerste keer dacht dat ie weleens zou kunnen reageren, doet hij het. Volgens mij voelt hij me te goed aan...
Denk dat spons nu eerst de vieligste manier is, steeds dichterbij komen en uiteindelijk zo erop spuiten.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:11

Zelf gebruik ik Veerust; ook een spray wat best veel lawaai maakt; maar mijn pony is er niet bang voor .

Maar je hebt toch ook gewoon pompjes; daar kunnen ze toch haast niet bang voor zijn. Misschien dat het hem prikt ofzo!? Idd; anders moet je een spons gebruiken.

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:27

Mijn paard was er ook ontzettend bang voor, maar nu kan ik haar al redelijk goed inspuiten.Ik heb mijn paard op de poetsplaats/in de hoek van de bak gezet zodat ze niet weg kan en door iemand anders vast laten houden. Daarna gewoon gaan spuiten, maakt niet uit of je hem raakt of niet, maar wel door blijven spuiten. Dit heb ik iedere dag volgehouden en nu kan ik het al alleen als hij nog ergens staat waar hij een beetje "opgesloten" is.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 18:56

Cyril had dat laatst toch ook toen ik hem wilde inspuiten voor de buitenrit?
Het rare was alleen dat ik niet direct op hem mocht spuiten, maar wel vlak naast hem mocht spuiten (zelfs bij zijn hals) als ik het maar eerst op mijn hand deed en hem daar mee inwreef.

Hij was dus denk ik niet bang voor de geur, en niet voor het geluid maar voor de nevel die op hem neer kwam.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:38

Knetterhard gaan zingen, zo deden wij dat altijd Of gewoon om je heen laten draaien, en goed belonen als ie even stilstaat.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:39

Dat pssst-geluid vinden er wel meer eng.
Bij Stef deed ik wel eens zijn hand voor mijn hoog, en dan spuiten. Maar hij was er ook nie tzo denderend bang voor..

Misschien op een spons spuiten en dan op je paard smeren. Of idd een roller kopen
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 06:29

Je moet net mazzel hebben, Ulysses heeft 1 keer gekeken naar de spuitbus( veerust) en vrat toen gewoon door.

Nu kan ik hem overal inspuiten, zelfs al hij los staat. Maar hij is van zichzelf idd een hele koele kikker.

Heb je die mazzel niet dan kun je op een spons spuiten en belonen als hij niet wegspringt bij het geluid en dat proberen zo op te bouwen dat je ook op zijn lijf kan spuiten.

Die tip van de plantenspuit met water is fantastish! Die ga ik onthouden.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:53

My way was er ook bang voor... vooral als je ook maar in de richting van zijn hoofd kwam. Voor zijn schoft had ik meestal een probleem.

Ik ben rustig aan begonnen bij zijn benen. Zodra dat niet meer eng was iets hoger en zo steeds meer naar zijn hoofd toewerken. Nee, hij vind het nog steeds niet leuk maar weet wat het is dus tolereer ik geen onzin. En dat helpt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:32

Mijn vorige verzorgpaard vond het ook eng, iig ALS ze de ruimte had. Buiten op de poetsplaats was het een crime, net als in haar ruime stal. Maar in het gangetje op de poetsplaats, niet heel veel ruimte, ging het prima.

Ik denk dat het niet echt een goede manier is, spuit-snoepje-spuit enzo.
Mijn merrie raakte namelijkd e eerste spuit wat schrikkerig, maar dan bleef ik spuiten en was de eerste schrikreactie gelijk weg. Deed ik echter spuit-rust-spuit-rust schrok ze steeds weer als ik weer begon te spuiten.

Verder wat voor vliegenspray heb je?
MIjn huidige verzorgpaard heeft totaal gene problemen met Veerust, aangezien ze dit niet voelt- echte spray verstuiver. (al knetterd het wel iets, maar daar geeft ze niet om). Maar doe ik met citronella spul dat vind ze wel dood eng. Dat lijkt net water dat je op haar spuit, voelt ze ook goed, en vind ze dus echt 1000x niets.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:36

hoi ik heb gelukkig zelf geen paarden die hier bang voor zijn.
Maar je hebt ook rollers met vliegenspul.. dit is een soort deodorant roller. Ik weet dat je ze iig bij AGRADI kunt bestellen. Verder heb ik ze nog nergens gezien.

groetjes