Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

lubbie schreef:zal idd van dat spuitgeluidje zijn. je kan een roller kopen , dat bestaat ook al. Of wat van je spuitbus op een spons of doek gieten en op je paard wrijven.
andrea16 schreef:Het is toch een kwestie van vertrouwen denk ik...
PartTwo schreef:ik zou hem iedergeval niet vastzetten maar met je ene hand vasthouden en met je andere hand spuiten, dan kan die gewoon om je heen draaien.
dom, dom, dom!). Het op de spons spuiten kan ik steeds dichter bij hem in de buurt gaan doen.Fielychi schreef:andrea16 schreef:Het is toch een kwestie van vertrouwen denk ik...
Dat denk ik eerlijk gezegd niet.
Hij vertrouwt me aardig, kan de gekste dingen met em uithalen, van een zeil op zijn rug leggen tot grote plastic zakken, tot blikken omtrappen. Geen kik.
Ook met longeren/omgang heeft hij mij altijd goed in de gaten.
Ibbel schreef:Als je stopt met spuiten als je paard ervoor wegloopt, gaat draaien, gaat hangen, enz, beloon je hem voor z'n gedrag door het enge ding weg te halen / te stoppen met sissen.
Dus, pas stoppen met spuiten als het paard stilstaat! In het begin dus meteen stoppen, zodra hij stilstaat. Dan beloon je hem voor het gedrag dat je wilt: nl stilstaan. De periode tussen dat je paard stilstaat en dat jij stopt met spuiten maak je van dag tot dag steeds groter, totdat hij stil blijft staan tijdens de hele behandeling.
Je kunt het best oefenen met een plantenspuit met water trouwens. Da's minder duur...

.
Of gewoon om je heen laten draaien, en goed belonen als ie even stilstaat.