Luchtzuiger kopen of niet? wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boabo

Luchtzuiger kopen of niet? wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 13:30

Beste bokkers,

Het gaat om het volgende:

Een mooie 4 jarige ruin met goede papieren, mooie gangen en een goed karakter.

Is door de handelaar gekocht als goed, en ook weer verkocht als goed, maar is toen terug gekomen, omdat hij lucht zuigt. De prijs is daar ook naar, dat is nu de helft als van daarvoor. Nog wel een behoorlijk bedrag. Ik ben wezen kijken en heb er niets van gezien of gemerkt, de handelaar vertelde dat hij het de ene keer niet doet en soms weer wel. Hij heeft geen band ervoor om zijn nek.

Op internet heb ik al enige informatie gevonden, en ben erachter gekomen dat ze het uit verveling kunnen doen.

Wat zouden jullie doen? het risico nemen of niet?

Graag jullie mening en ervaringen.

Anoniem

Re: Luchtzuiger kopen of niet? wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:46

Die van mij kwam er vrij snel weer van af met band om en veel naar buiten en zorgen dat hij zich niet verveeld.

Als ik jouw was zal ik na vragen/ kijken hoe erg het lucht zuigen is.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:48

Kopen en zorgen voor veel weidegang, dan is de kans op luchtzuigen klein.
(of je hebt een paard die snel verveelt, ook op het land)

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:40

als je zo'n band om zn nek doet doet hij het waarschijnlijk niet meer en dan heb je er verder een geweldig paard aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:41

Het is niet altijd zo dat paarden het uit verveling doen, sommigen hebben ook maag problemen. dat komt omdat ze dan (vaak) niet de hele dag door wat kunnen eten, daardoor ligt het darmenstelsel een tijdje stil en krijgen sommigen paarden last van maagzweren. Luchtzuigen helpt ze dan blijkbaar, omdat er zo een stof vrijkomt waardoor ze zich lekker voelen.

Weidegang of de hele dag door hooi eten kan een heel stuk helpen!

Zelf zou ik alleen een (matige) luchtzuiger kopen als ik ze het hele jaar door heel veel buiten kan hebben.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:54

mijn paard is ook een luchtzuiger wist ik ook pas toen ik hem had gekocht in het begin een muitkorf om gedaan en daar kreeg ze allemaal wondjes van dus toen zo'n dure band gekocht en toen gin ze alleen met haar hoofd naar beneden staan zag er zielig uit dus band er maar weer afgehaald en ze staat al jaren zonder ze zuigt ook alleen als ze wat lekkers heeft gehad brokken enz. ze heeft ook nergens last van

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:22

Ik heb ook een luchtzuiger,heel goed paard,hij zuigt alleen tijdens het eten..en na stress..de rest van de paarden neemt het niet over,ik heb ook een band die helpt redelijk.Ik zou hem gewoon kopen,dan heb je een goed paard voor redelijk geld.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:38

ik heb ook 2 jaar een matige luchtzuiger gehad. Als hij regelmatig werkte, buitenliep en op zijn gemak(hij deed het dus voornamelijk als hij onder stress stond) was deed hij het stukken minder. En hij is nooit ziek geweest nog heeft zijn weidegenootje het ooit overgenomen

moowyiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:03

niet doen.
koop een gezond paard.
hier krijg je alleen problemen van.
en asl je hem weer wilt verkopen kom je hem ook moelijk kwijt ensow..
-x0xx- Mo0w,,!!

Turbokip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:39

Het hangt af van de mate waarin hij luchtzuigd. Ik heb pas geleden mijn eerste paard gekocht en een dag voordat ik ging kijken vertelde het meisje van wie die was dat ze een luchtzuiger was maar dat ze het maar heel licht deed. Nou, voor mij hoefde het al niet meer maar ik ben toch maar gaan kijken.... Ze zag er kerngezond uit (dat zegt ook iets over de mate waarin ze het doet) en ik heb haar de dag erop opgehaald. In het begin deed ze het tijdens het voeren en opzadelen. Nu doet ze het helemaal niet meer maar ze staat nu dan ook dag en nacht op het land en van de winter zie ik wel weer verder. Het liefste bouw ik een loopstalletje zodat ze buiten kan blijven de hele winter maar weet nog niet of dat kan. Ze doet het op stal (de eerste week stond ze snachts op stal) alleen tijdens het eten maar meer om het zichzelf comfortabel te maken heb ik het idee.... Ik laat het haar ook gewoon oen als zij dat wil doen. Zolang ze een enkel hapje neemt en haar gezondheid niet aantast is het mij gezegend. Ik hoor wel van alle kanten dat je nooit aandacht mag geven aan het luchtzuigen. Negeren dus! Niet tegenhouden, niet afstraffen maar gewoon negeren!!

Maargoed om een lang verhaal kort te maken, je moet je gevoel volgen!!! Als ie er echt goed gezond uitziet en je hebt echt het gevoel: DIT IS ECHT HELEMAAL MIJN PAARDJE: DOEN!!!! Maargoed, das mijn mening......

Succes met je keuze!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:43

Ik heb ook een luchtzuiger gekocht. Die bij de handelaar hele dagen stond te zuigen. Ik heb hem nu 10 maanden. Staat om de dag buiten en op stal met onbeperkt hooi. Hij deed het toen alleen onder het biks eten. Verder niet. Nu staat hij ook nog met een band om (echt heel losjes heeft geen enkele inwerking) En nu doet hij het helemaal niet meer. Als je voor het paard valt gewoon kopen. Vind ik.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:06

Ik heb zelf ook een luchtzuiger gekocht, Hij doet het alleen tijdens en na het eten. Verder staat hij zoveel mogelijk buiten, nu dag en nacht en 's winters alleen overdag en 's nachts op stal.

Maar lees deze topics eens, daarin staat heel veel info over luchtzuigen.

- viewtopic.php?t=222659][MD

- viewtopic.php?p=3712724#3712724

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:39

Zo'n paard is weinig waard en wordt ook nooit meer waard! Hoe goed ze ook worden, dus mocht je hem later nog eens willen verkopen dan ben je je investering kwijt. Handelaren geven max maar 1500 - 2000 voor een luchtzuiger (2000 voor een heel speciale) dus dat zou ik in gedachten houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:01

Nou Kyona jij bent wel heel negatief,geloof me als je echt een goede hebt,dan krijg je er wel wat meer voor.Maar ik geloof niet dat de TS het paard voor de handel wil kopen?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:13

Ik zou het gewoon doen, ik heb er ook een gehad maar die zoog heel erg lucht, toen heb ik na een stuk gelezen te hebben in Bit ben ik begonnen met het geven van Rennie(tegen maagzuur) en hij heeft nooit meer gezogen.
Bij hem was het dus puur uit pijn dan uit vervelinbg, ik denk dat dit wel een heel stuk scheelt.
Kijk naar het paard als het in de wei loopt, doet het het dan nog steeds dan is het een vervelingszuiger. Heeft hij er bijna geen last van dan is het een pijn zuiger. Hier is dan nog gewoon wat aan te doen!
Maar volg je eigen intuitie wat aankoop betreft, voelt het niet helemaal lekker doe het dan ook niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:57

Ik zou nooit een paard kopen waar iets mee is, met een gezond paard haal je al een risico op je hals. Verder zijn de paarden op het moment niet duur, en er is een land vol, dus waarom een paard kopen die niet helemaal goed is!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:12

[***] schreef:
Ik zou nooit een paard kopen waar iets mee is, met een gezond paard haal je al een risico op je hals. Verder zijn de paarden op het moment niet duur, en er is een land vol, dus waarom een paard kopen die niet helemaal goed is!

erg knap dan. elk paard heeft of krijgt in zijn leven wel iets namelijk
je kunt prima een luchtzuiger kopen, mits ze niet om de haverklap er koliek van krijgen.
ikzelf heb een zeer fanatieke die kan het als ze wil 20X per minuut doen.
is echt een superbeest en ik zou haar nooit meer kwijt willen.

als je er zelf geen problemen mee hebt om steeds dat geboer te horen zou ik er gewoon voor gaan.
het is een gewoonte, geen ziekte. dus nu kun je je droompaardje voor een leuke prijs kopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:52

Ik zou een luchtzuiger gewoon kopen, helemaal als de prijs er naar is en het verder een paard is dat aan al mijn wensen voldoet. Alleen vanwege het luchtzuigen zou ik een goed paard niet laten staan.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:29

ik zou hem ook gewoon kopen als het je droompaard is
en zoals cassidy al zegt het is een gewoonte en geen ziekte!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:45

ik zou hem niet kopen. Maar dat komt omdat ik er aardig wat ellende van gezien heb (door het luchtzuigen) pony van een vriendin van me is ook dood gegaan aan luchtzuigen.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:54

ik zou hem wel kopen denk ik. Ik ken zoveel paarden die luchtzuigen, waarvan er maar 1tje een luchtzuigband draagt. luchtzuigen hoeft helemaal niet zo'n ramp te zijn. Ze hebben ook nooit koliek die in verband kan staan met het luchtzuigen.

Ja als je op een manege/pensionstal staat moet je goed tegen gezeur van andere mensen over het luchtzuigen kunnen. Want die kunnen jou hele goede beeld van je paardje verpesten.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:01

heb ook een luchtzuiger, nix mis mee, ze is nooit ziek, heeft een superpapier en kan heel goed bewegen, ze is ook niet mager of wat. het enige voordeel is dat je zo`n paard niet duur hoeft te kopen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:10

Nee. Ik geef mijn geld niet aan een paard met een gebrek, die komen er vanzelf wel dus hoef ik er niet bij te kopen.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:01

Ja, kopen als je het paard verder heel leuk lijkt. Je hoeft er helemaal geen last van te hebben. Met het juiste stalmanagement hoeft ze het bijna niet meer te doen. Verder blijkt inderdaad uit recente onderzoeken dat het vaak geen verveling is, maar maagpijn. Dat zou ik dus zeker verder onderzoeken als ik jou was en het paard dan maagcomposium of pronutrin geven. En veel hooi weidegang en aandacht (rijden enzo), dan heb jij een super paardje helemaal als hij het bij de handelaar ook al niet zo vaak deed.
In ieder geval niet beginnen aan een luchtzuigband, ondingen zijn dat. Het paard heeft er alleen maar last van, en je onderdrukt de symptonen in plaats van dat je ze bestrijdt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:36

Het ligt eraan wat voor plek je voor dat paard hebt. Als hij bijvoorbeeld maar 2 of 3 uur per dag naar buiten zou kunnen dan zal het luchtzuigen toenemen en dan zou ik hem dus niet kopen. Maar heb je en stal waar hij veel naar buiten kan en veel afleiding heeft dan zou ik hem gewoon kopen. Zoals je uit bovenstaande verhalen kunt lezen doen veel paarden het als ze net krachtvoer hebben gehad. Bij veel paarden is het zo dat ze last hebben van de maag. Er is spul in de handel wat bij die types luchtzuiger goed helpt. Een soort paardenrennies!