welk voer en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

welk voer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:24

ik heb gezocht met de zoekfunctie, maar kon niet echt wat vinden...

ik heb namelijk een vraag.
mijn paard staat op een pensionstal waar alle paarden dezelfde brok krijgen namelijk subli sportbrok.
mijn paard wordt er erg heet van,hij kreeg 2 kilo per dag.
omdat hij magertjes bleef,kreeg hij wel meer hooi/kuil maar dat hielp niet echt veel.

Nu staat hij inmiddels alweer sinds mei op de paardenkliniek vanwege een operatie.
daar krijgt hij 2 kilo basisbrok per dag,van (ik meen)Hartog/
hij is enorm aangekomen,eindelijk ziet hij er goed uit.
ook is hij wat rustiger in zijn doen en laten(voor zover je dat merken kan want hij staat al 2 maanden op stal...) Ach gut

Nu mijn vraag dus.
welk voer voeren jullie en waarom?
Ik wil zodra mijn paard thuis komt dus zelf wat anders gaan voeren en dacht aan een mengeling van musli en brok.
ik rijd normaal ongeveer 4 tot 6 keer per week, dressuurmatig. geen wedstrijden.
paard is een 5 jarige redelijk felle ruin van 1.63

fijne tips of juist wat ik beter niet zou kunnen kiezen, alles is welkom Knipoog

Anoniem

Re: welk voer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:53

Mijn ruin van 10 jaar en 1.66m wordt 5 keer in de week gereden intensief

Hij krijgt per dag (in de winter dan) 2 kilo basisbrok , 1 kilo muslie en 4 plakken hooi

hij krijgt bij mij geen sportbrok om dat ik merk dat hij hier op alleen maar fel reageert en ook vrij mager was. Meer basisbrok en muslie is voor hem een goed evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:30

Amanda, Haflinger redelijke arbeid : 300 g Pavo basisbrok, en soms beetje muesli of merriebrok en soms ook zemelen + 3 uur weidegang + 10 kg graszaadhooi.

Dewi, Tinker, zogend : 1,5 kg Pavo merriebrok, 0,5 kg muesli, 3 uur weidegang + 10 kg graszaadhooi.

Bella, tinkerveulen, melk, hooi + gras? 3/4 handjes veulenbrok per dag.

Ik voer Pavo omdat ik nu veel meer brok nodig heb, en wij bij de dealer zitten voor de koeienpulp die daarnaast Pavo voert, dan kan het tegelijk bezorgd worden. Scheelt. Ik voer muesli om wat variatie in het voer aan te brengen, maar niet te veel, want echt lekker vinden ze het niet.

Ik voer graszaadhooi omdat we dat zelf telen, en ik het fijn vind dat ze veel ruwvoer kunnen krijgen, wat betrouwbaar is. Dus geen kans op giftige planten erin. Bovendien vind ik het grote formaat pakken handig in gebruik.

Ik heb Subli gevoerd, op zich aardig brok, niet bepaald energierijk ofzo, vind Pavo wel beter qua samenstelling.

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:47

wij voeren havens basisbrok (die blauwe) en havens haver en daarbij 2, 4 of 6 palkjes hooi op n dag (ligt eraan welke pony)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:04

Voor en pensionstal is het niet echt handig sportbrok te voeren, immers niet elk paard rijdt intensief wedstrijden. Deze brok is aangepast op paarden die dat wel doen, en dus meer energie nodig hebben.

Wat jij nodig hebt is eigenlijk een basisbrok, voor lichte tot matige arbeid. Hartog Kruidenbrok is een goede brok, maar met een zeer hoge energiewaarde nl, 970 VEP, dus je hoeft hier ook minder van te voeren. Horsefood heeft een goede biologische basisbrok,waar over het algemeen de paarden het wel goed op doen. Als je paard wat aan de hete kant is, zou je kunnen denken aan Cavalor Pianissimo, deze is speciaal voor de wat hetere paarden. Prijzen van Cavalor producten staan wel op mijn site, maar je kunt voor meer info oop op de www.cavalor.be kijken. En je kunt natuurlijk uitgebreid advies aanvragen.

Aman__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:13

Bij ons krijgen ze 's ochtends 1 kilo biks, 3/4 granenmix en 3/4 muesli. Ze krijgen 2 tot 3 keer per dag kuilgras. (In de zomer op het land). 's avonds krijgen ze pilp met zemelen en haver.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:21

Mijn kwpn-er (1,72, ruin, dressuur, 6 keer in de week) krijgt 2 kilo basisbrok, 2 maatbekers bietenpulp en een berg wortels per dag.

Mijn arabier (25, merrie, wordt niet meer gereden) krijgt 1,5 kilo basisbrok, 1 maatbeker bietenpulp, 1/2 kilo muesli per dag en nog 30 ml olie. en een paar worteltjes.

De kwpn-er is goed op gewicht, de merrie wilt maar niet aankomen, maar is niet echt veel te mager.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:57

als jouw paard het goed doet op de brok van die kliniek, waarom zet je hem daar niet op dan? informeer even bij ze , en stap zelf over op dat voer..

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:01

Ik voerde mijn paard voorheen altijd Subli sportbrok maar ik ben advies van mijn va overgestapt op Pavo all-sports icm. subli kruiden muesli.

Mijn paard (KWPN, 1.61) krijgt denk ik ongeveer dezelfde beweging als die van jou. Ik rijdt haar +- 5x per week dressuurmatig (geen wedstrijden) en het is best een pittige dame Ze krijgt op de dagen dat ze ''werkt'' 1,5 kilo sportbrok en +- 1/2 schep muesli. Daarnaast krijgt ze 2x pd. een bergje kuil en staat ze verder van 9 tot 17.00 op de weide. Op de dagen dat ze niks doet krijgt ze 2x 1/2 kg brok + 1/2 schep muesli. (+kuil en weide uiteraard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:28

@ellepel:
ik vind dat hij nu wel goed in zijn vel zit, maar ik vind het nog wel wat moeilijk om te bepalen hoe en wat.
voornamelijk omdat hij natuurlijk herstellende is van een operatie en al 2 maanden stil op stal staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:07

ik zou nog wel wat meer tips en ervaringen willen...
welke merk bijvoorbeeld en dergelijke..

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:16

ik heb twee paarden en van de ene kan ik nog niet veel zeggen die heb ik net twee weken en ben ik mais met basis brok aan het voeren zodat hij wil aankomen.

Mijn arabier die ik al heel lang heb krijgt in de winter naar beweging eten. Als hij niet rijdt krijgt hij een kilo biks per dag. Rij ik wel dan krijgt hij ongeveer 2 / 2.5 kilo per dag en een halve emmer peen

zomers dtaat hij op het land en krijgt hij bijna niets. Alleen als hij voor de wagen heeft gelopen een halve kilo muesli

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:17

Pavo. Omdat dit kwalitatief gewoon super voer is en de paarden er op reageren zoals wij willen.

Liever een duur merk, dan een goedkoop merk. Heb al vaker meegemaakt dat paarden bloedarmoede oplopen doordat de eigenaar het goedkoopste voer koopt.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:26

tjah, mijn paardje (een 3/4 volbloed, maar eigenlijk KWPN haha) van 16 jaar krijgt normaal (nu heeft ze een veulen aan de voet maar normaal loopt ze intensief 6 dagen per week onder het zadel, 7 dagen per week in de molen en ongeveer 1 x per 2 weken een concours) maar goed, ze kreeg dus eerder al 8 jaar lang 3 kg sportbrok en 1 kg haver per dag met 2 x op een dag een hoop hooi. zo'n anderhalf jaar terug heb ik gevraagd op ze de haver weg wilden laten, 2 kg brok per dag wilden voeren en 2 kg muesli (Build up) voor wat oudere paarden, zonder haver (omdat ze nogal heet en stresserig van aard is). ze krijgt ook altijd wortelen e.d. en sinds een jaar voer ik haar ook Bricks van de paardendrogist en ik merk dat ze het ook echt nodig heeft op aanvulling van haar ruwvoer. (zoiets vervangt geloof ik 2 plakken hooi ofzow, ik weet het niet zo uit mn hoofd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:30

ik hoef niet het goedkoopste voer,ik wil gewoon goed voer.
ik twijfel wat tussen havens,pavo,en hippostar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:33

Begin met bijvoorbeeld Havens.
Loopt hij daar niet lekker op, rommel wat in de hoeveelheid. Lost dat ook niets op? Ander merk proberen.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 20:34

Noon schreef:
tjah, mijn paardje (een 3/4 volbloed, maar eigenlijk KWPN haha) van 16 jaar krijgt normaal (nu heeft ze een veulen aan de voet maar normaal loopt ze intensief 6 dagen per week onder het zadel, 7 dagen per week in de molen en ongeveer 1 x per 2 weken een concours) maar goed, ze kreeg dus eerder al 8 jaar lang 3 kg sportbrok en 1 kg haver per dag met 2 x op een dag een hoop hooi. zo'n anderhalf jaar terug heb ik gevraagd op ze de haver weg wilden laten, 2 kg brok per dag wilden voeren en 2 kg muesli (Build up) voor wat oudere paarden, zonder haver (omdat ze nogal heet en stresserig van aard is). ze krijgt ook altijd wortelen e.d. en sinds een jaar voer ik haar ook Bricks van de paardendrogist en ik merk dat ze het ook echt nodig heeft op aanvulling van haar ruwvoer. (zoiets vervangt geloof ik 2 plakken hooi ofzow, ik weet het niet zo uit mn hoofd)

volgens mij is de veulen-opfok en de merriebrok van hippostar en de de sportbrokken komen uit Duitsland, daar is het goedkoper haha. maar het is i.i.g. goed voer want er zijn recreatiepaarden die het er goed mee doen maar ook internationale sportpaarden....

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:54

Ik heb slechte ervaringen met Subli. Ik vind het geen schoon voer en mijn paarden zien er niet goed uit met dit voer.

Ben na veel zoeken (Pavo, Equiral Naturals, Equiral structuurmix en Marstall over gegaan op Havens Muesli zonder haver. En hier doen ze het super op. Zowel mijn gezelschapspaard als mijn sportpaard lopen hier erg goed op. En ze zien er super uit met veel glans zonder poetsen!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:31

Goede merken zijn: EquiFyt, Cavalor, Havens, Hartog
Hippostar en Subli ben ik minder kapot van

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:15

wij voeren havens, en dit bevalt al jaren prima! goede prijs voor goed voer. veel keuze binnen het merk, en ons oude sportpaard tot onze koudbloeden doen het op Havens super.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 02:59

Alle paarden bij ons op stal krijgen Havens 5 granen mix .

Het is erg fijn voer , en de paarden worden er niet heet van , anders zou ze het nooit aan de pony van haar dochter geven zegt de eigenaresse tegen mij

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 06:20

Waarom is subli minder? De reacties die ik hier boven lees zijn niet echt positief over subli. De vorige eigenaresse van mijn fjord gaf ook musli en die was zeer tevreden erover. Het maakte hem actiever. Ik zit nu dus te twijfelen...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:41

Ik voer Pavo, de Basic + en de Herbasan - af en toe ook nog de slobber. Verder krijgt ze muesli, huismerk van de winkel en melasse. Ik voer Pavo om de eenvoudige reden dat mevrouw geen ander merk lust

vlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:55

Ik heb altijd equiral gevoerd, toen ik vorig jaar ging verhuizen ben ik subli gaan voeren omdat dat het enige merk was wat hier in de buurt te krijgen is. Sindsdien heeft hij al 2 x koliek gehad en was een beetje down.....sinds een paar weken voer ik weer equiral (Dan maar wat verder rijden voor mn voer) en hij zit weer prima in zn vel.
Geen subli meer voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:06

meer mensen met fijne tips?