Mijn paardenverleden gaat terug naar toen ik 8jr was (inmiddels ben ik 30jr) Ik heb continue gereden van mijn 8e tot mijn 18e, even ertussen uit geweest (maar tussendoor nog wel op paarden van vriendinnen gereden) Heb ook al die tijd een eigen pony gehad, waarmee ik tot de M ben gekomen.
In 2002 kon ik dankzij Manlief weer aan mijn grootste passie beginnen, Paardrijden... van hem kreeg ik ook mijn merrie...
Helemaal in de wolken, en zo trouw als een hond ging ik bijna (op 1 dag na) elke dag naar d'r toe! De merrie was destijd 3 jaar, is zadelmak gemaakt en ben met haar gaan lessen...
Dit ging lange tijd goed. Op een koude winterochtend ging het MIS!!!

De merrie beging om onverklaarbare reden (mij was niets opgevallen althans) te bokken, dit ging nog wel, maar kwam daardoor tussen de bakrand terecht en daar sloeg de paniek toe! Ik kon niets anders doen dan mijzelf ervan af te laten (ook op advies van instructrice) Maar dit ging fout!!! Aiiii.... ik bleef met mijn voet aan de beugel hangen en ging zo een halve bak door... toen ik eenmaal los kwam... kwam ik zo hard neer... dat ik geen lucht meer had!
Moet er wel bij vermelden dat ik toen 1 maand zwanger was... dus de schrik was groot!!!
Ben er wel weer meteen opgestapt... maar tussen de merrie en mij is het nooit meer hetzelfde geweest... 1 week later gebeurde het weer... alleen dan door alleen te bokken.
Dit voorval ben ik dus nog steeds niet kwijt... en heb er ontzettend de balen van, dat ik vanaf die dag, mijn angsten nog steeds niet kwijt ben... stap sporadisch op een paard, terwijl ik er zelf 3 heb... (2 nog heel jong en een 3 jarige)
Ik kan soms ook echt boos en verdrietig worden hierom, mijn grootste passie, mijn liefste hobby, gewoon naar de knoppen...
Mijn merrie heb ik verkocht omdat het tussen ons van kwaad tot erger werd... tijdens het longeren begon ze soms gewoon tegen mij op te steigeren... en Brrrr... mijn angst voor haar werd NOG groter... BIZAR... Nooit in mijn verleden zo meegemaakt...
Ik kan me niet meer ontspannen tijdens het rijden, niet meer genieten, en dit terwijl ik het ZO graag wil...
WAT MOET IK NOU? Het kriebelt elke dag weer... Maar de stap wagen...
Ik kan soms ook uitvluchten zoeken... Zou ik van mijn hersenspinsels afkomen als ik een makke schaap aanschaf???
Ik wil zo graag op mijn EIGEN topper stappen...
maar besef wel dat het daar nog te vroeg voor is... hij is super-braaf... maar heel erg voorwaarst... snappie???
En nou aub niet komen vertellen dat ik een andere hobby moet zoeken! Dit is MIJN hobbie... het gaat niet alleen om het rijden... alles eromheen doe ik met plezier...
Maar hoe krijg ik mijzelf weer aan 't RIJDEN!????
ANYONE???
ERVRINGEN???
waarop je weer kunt leren ontspannen. Je hebt een nare ervaring met die merrie achter de rug, maar dat ligt nu achter je en de merrie is ook weg. Begin gewoon weer even rustig opnieuw, gewoon op een betrouwbaar manegepaard, neem wat privelessen en begin desnoods weer met hele simpele evenwichtsoefeningen etc. Even rustig terug naar de basis. Een rustig paard geeft jou weer het vertrouwen dat je nodig hebt en je zult zien dat je dan ook sneller weer op je eigen topper zult stappen en er dan wel van kunt genieten! Wie weet heb je maar 10 lesjes nodig en ben je er dan al weer "doorheen". Heel veel succes!
.... voor dit probleem helpt denk ik toch maar 1 ding: ga een idd tijdje naar een manege, of zoek het via een bijrijdpaard ofzo.... 
no problemo