2 Berijders 1 paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neemt je paard, de rijstijl van je bijrijder over?

1: Ja
Geen stemmen
2: Nee
Geen stemmen
3: Geen mening
Geen stemmen
4: Iets anders dan bovenstaande opties
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

siko

2 Berijders 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:33

Veel paardeneigenaren hebben een bijrijder/ster om hun paard te verzorgen en rijden. Of dit nou komt omdat ze tijdgebrek hebben of gewoon een tijdelijke oplossing zoeken, een uitkomst is het!

Nu kwam ik in een eerder topic een stelling tegen: paarden nemen de rijstijl van de betreffende berijder/ster over tot ergenis van de eigenaar van het paard.

Klopt het nou dat paarden deze rijstijl, de omgangsmethoden van de bijrijder/ster overnemen of is dat gewoon flauwekul en praten mensen zichzelf dit aan? Zijn paarden zo gevoelig voor degene die erop zitten en ermee omgaan? Kunnen paarden de berijders uitelkaar houden?
Kun je als bijrijder/ster het aangeleerde bij een paard weer doen verdwijnen (verpesten Bloos )?

Ben benieuwd naar jullie meningen, graag goed onderbouwen als je ergens wél of níet mee eens bent!

Groetjes

Mocca

Re: 2 Berijders 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:37

Ik denk wel zeker dat paarden de berijders uit elkaar kunnen houden, dat zie ik bij Amo ook terug. Als er iemand anders op gaat, met dezelfde bouw, lengte en rijstijl als ik, is hij heel anders dan als ik erop zit. Hij neemt ze niet serieus, doet wat hij zelf wil, en luistert niet. Als ik er dan weer op stap is er niets aan de hand en doet hij weer als normaal.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:24

Fleur heeft ook heel andere truucjes bij mij dan bij anderen. Ze weten dus dondersgoed bij wie ze wat kunnen proberen.. ik denk alleen wel dat je iets meer kans hebt dat ze het uitproberen, maar het verschil tussen twee ruiters merken ze heus wel Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:29

Toen ik op vakantie was geweest paar jaar terug had een ander mijn paardje gereden. Ik kwam terug kon hij ineens stijgeren en ik bne er nu 4 jaar later nog niet vanaf. Sindsdien laat ik hem ook niet meer door andere rijden. Maar zelfs met losgooien merk ik het aan hem. Hij loopt normaal gewoon braaf rond terwijl ik bijna in het midden kan blijven staan. Nou kwam ik van de winter terug van vakantie moest ik echt de eerste dag tot in iedere hoek meerennen omdat hij niet meer zelf liep. En hij ging ook meteen rollen toen hij binnen kwam en dat mocht hij bij mij pas als hij klaar was.
Ook als mijn vriend erop rijdt. Dan hoeft hij namelijk niet aan de teugel omdat mijn vriend niet zo ver is. Daarna wil hij ook bij mij niet meer aan de teugel naja na een paar minuten ruzien weer wel maar toch.
Ik merk het bij mijn paard al naar een keer.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:53

bij mijn bijrijdster hoefte hij alleen wat minder hard te werken als bij mij. Verder merkte ik er geen verschil van als ik er dan weer op ging rijden. Laatst heb ik 1 keer een andere vriendin van me op hem laten rijden (1 x maar) en toen had hij de volgende dag gelijk een hardere mond (mijn paard heeft een super zacht mondje omdat mijn bij rijder en ik met een zachte hand rijden) dat andere meisje was wat harder in de hand en dat was direct te merken. gelukkig na een kwartier dat hij weer normaal liep maar schrok wel even

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:27

Ja.
Een paard weet dondersgoed wanneer hij onder het werk uit kan komen. Laat de bijrijder dit gebeuren, zal het paard het na verloop van tijd ook bij de eigenaar proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:32

Idd Sjonniej

En dan is het toch vloeken als je elke keer weer tegen dat ge-emmer aanloopt.
Iemand die bijv niet consequent in de hulpen is en je moet het paard regelmatig duidelijk maken dat het nu wel zo is.

Of iemand die vind dat hij de eerste 10 min wel uit mag razen onder het zadel.
Veel succes geen etter onder je kont te hebben de eerste 10 min. en jezelf wel rustig wilt beginnen.

het lijkt me minder een probleem als je recreatief rijd, maar als je in de sport zit, zou ik het nooit willen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:41

jah,

manege paarden merken toch ook verschil?

mijn paard ook,
als er iemand anders op zit,
doet hij vaak heel anders dan wanneer ik erop zit !

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:53

3 berijders en 1 paard ook goed Knipoog Wij hebben er met Gamble niet echt last van ofzo. Hij is eigenlijk wel een heel geschikt paard voor ons. Soms vind ik wel dat mijn vader consequenter moet zijn. Dan is hij aan het longeren en galloppeerd Gamble, dan zie je dat ie bijna terug gaat vallen in draf maar mijn vader ziet dat niet dus laat hij hem in draf overgaan terwijl dat niet de bedoeling is. Dan zeg ik wel tegen hem dat ie dat niet moet doen. Probeerd ie dan wel maar geloof dat mn vader het niet zo goed aan ziet komen. Ik en mn zus zien dat wel aankomen dus waarschuwen we Gamble dan dat hij door moet lopen. Je weet dat Gamble niet zo'n vervelend paard is wat je echt uit probeerd maar tuurlijk weet hij wel wie er met hem bezig is. We hebben wel geprobeerd om hem allemaal dezelfde stemhulpen aan te leren. Maar mijn vader had eerst wat andere hulpen waar Gamble ook op reageerde (nu niet meer geloof ik). Met de training voel ik eigenlijk niet dat een ander van ons hem 'verpest' (ik bedoel niet echt verpesten maar vind het moeilijk om uit te leggen wat ik precies bedoel). Maar ik heb er dan ook niet zoveel verstand van dat ik dat aan kan voelen als dat wel gebeurd. Ik heb wel dat ik bepaalde dingen wil oefenen/trainen en het lang duurt voordat dat erin zit omdat ik maar 2 of 3 keer in de week rijd. Dat vind ik wel jammer, maarja, liever een paard met zijn 3en delen dan dat ik geen paard had gehad Lachen

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:25

Tuurlijk kan een paard de trucjes die bij de één werken ook bij de ander gaan uitproberen.
Maar als de andere ruiter/amazone er niet van onder de indruk is zal het paard snel genoeg door hebben bij wie het wat kan doen.

Mijn zus en ik hebben altijd één paard gedeeld en natuurlijk loop je toch ook wel tegen gezamelijke punten aan die het paard minder makkelijk of juist makkelijker doet, maar soms leken we ook beide een geheel ander paard te hebben Haha!

Zo kreeg ik bij 'mijn' paard er maar moeilijk een vliegende galopwissel uit en mijn zus zonder moeite. Terwijl ik zonder moeite een echt goede keertwending kon rijden en mijn zus weer niet Vork

Ik denk dat als het paard beide ruiters goed kent dat het geen verschil hoeft te geven Lachen

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:43

Ik denk dat manegepaarden de beste voorbeelden zijn van zeker verschil te voelen.
Eventjes uitproberen wie ik op mijn rug heb en dan wel of niet meewerken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:01

Michelle; Dan denk ik dat het bij jullie wel anders is. Dan wanneer je een wildvreemde bijrijder hebt. Die zijn meestal een stuk voorzichtiger en laten eerder over zich heen lopen, dan wanneer het je eigen paard is.
Ik betrap mezelf er ook op. Als mijn pony niet doorloopt, krijgt hij het te weten. Bij een vreemd paard zal ik toch heel voorzichtig eerst een rondje hopen dat hij harder gaat en daarna pas actie.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:25

Nouw laatst was milo een ontdeugend ponytje heel vervelend. Eerst zat ik erop zonder zadel en hij is nog jong, en heeft soms de tic dat hij graag naar 1 kant op wil. Maar dat probeert hij niet zo gauw bij mij. Toen ging 1 van de kinderen erop en begon hij vreselijk te etteren, weg te rennen en te bokken en heeft haar erafgegooid. Toen de 'baas' van hem kwam om hem weer te pakken wist hij dondersgoed dat hij stout was geweest en liet zich toch echt niet pakken! Ik werd erop gezet, maar ik ken hem ondertussen door en door, ik rijd ook op een manege maar bij die paarden heb je dat dus helaas niet. Milo weet wel wanneer hij het 'verloren' heeft en dan geeft hij het op, dan is hij weer lief en is het ook weer goed, en doet het volgende keer ook niet meer.

Maarja dit gaat over mij en niet over dit topic eigenlijk. Maar ik denk eerlijkgezegd niet dat een manegepaard kan onthouden wie er allemaal op hem/haar rijdt, zijn er echt veel te veel. Ze hebben wel door als er iemand op hun rijd die bang voor ze is!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:35

Sjonniej schreef:
Ja.
Een paard weet dondersgoed wanneer hij onder het werk uit kan komen. Laat de bijrijder dit gebeuren, zal het paard het na verloop van tijd ook bij de eigenaar proberen.

Dit heeft mijn paard niet gedaan. Mijn bijrijdster reed voor dit paard alleen manege paarden en heeft dus niet zo heel veel ervaring maar rijd wel gewoon erg netjes, zachte hand, pakt hem aan om momenten dat het nodig is maar vraagt bijv geen buiging in de wendingen etc

Bij mij moest hij dus harder aan het werk als bij haar maar dat deed hij ook wel. Hij liep altijd fijn ook nadat zij er op gezeten had. Maar toen ik een vriendin met een hardere hand er op gehad had die wel meer van hem vroeg was hij de dag erna gelijk heel stug.

Dus denk dat je beter een bijrijden kunt hebben die niet zo veel vraagt als die wel veel vraagt (op een andere manier als dat jij rijd) want na 1 keer voelde ik al dat hij een hardere mond kreeg

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:05

Er wordt (in ieder geval in het deel wat ik heb gelezen) wel erg vanuit gegaan dat de bijrijder 'minder' rijdt dan de eigenaar. Terwijl ik ook gevallen ken waarin het paard alleen maar vooruit gaat dankzij de bijrijder en dan bij de eigenaar uiteindelijk ook beter gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:09

In veel gevallen word er dan geld gevraagd door de bijrijder Haha!

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:15

runningkawa schreef:
In veel gevallen word er dan geld gevraagd door de bijrijder Haha!

Nou bij ons op stal zijn er zo 2 gevallen te noemen, en daarbij wordt geen geld gevraagd door de ruiter.

Het gaat dan ook niet om echt geweldige ruiters. Maar bijvoorbeeld bij 1 paard heet de eigenaar het paard gekocht terwijl hij zelf nog maar kort reed. Dat leverde uiteraard wel problemen op, bijv. wilde het paard eerst niet in de rechter galop en was erg stug en slecht voor het been etc. Nu heeft hij een bijrijdster en die heeft gewoon wat meer ervaring. Tis geen Z ruiter ofzo, maar zorgt wel degelijk voor verbetering bij het paard. Het is nog steeds geen super dressuurpaard, maar dat is het streven ook niet. Nu is hij in ieder geval aan het been en de nagefelijkheid begint te komen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:30

Breitling; Ik gaf zomaar een voorbeeld, niet speciaal op jouw gericht Knipoog Maar dat is het meest voorkomende geval.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:11

Ik heb een paar jaar lang een paard "gedeeld" met iemand en dat ging prima, hoewel onze rijstijlen mijlenver uit elkaar lagen... We waren wel allebei heel consequent en wisten precies wat we wel een vooral ook niet van hem pikten. Ik denk wel dat hij ons qua rijden uit elkaar kon houden, maar dat heeft eigenlijk nooit problemen opgeleverd, ook niet op concours. We reden wel eens ieder 1 proef op een dag, dan wisselden we gewoon na de eerste proef, ging er bij hem ook een knopje om en ging hij gewoon verder met de andere ruiter.
Ik kon het wel altijd aan hem merken of zij hem de dag van tevoren had gereden, maar dat was helemaal geen punt, gewoon even rekening mee houden bij het losrijden.
Ik denk dat het belangrijkste is dat je het onderling eens bent over waar de grenzen liggen, en fundamenteel ook hoe je een paard hoort te rijden. Hoe je dat dan bereikt kan ieder voor zich weten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:15

Pluutje schreef:
Er wordt (in ieder geval in het deel wat ik heb gelezen) wel erg vanuit gegaan dat de bijrijder 'minder' rijdt dan de eigenaar. Terwijl ik ook gevallen ken waarin het paard alleen maar vooruit gaat dankzij de bijrijder en dan bij de eigenaar uiteindelijk ook beter gaat lopen.

Dat heb ik idd ook wel zien gebeuren maar meestal kan de eigenaar er dan nog vrijweinig mee

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:48

Moenira loopt mee in de lessen van een kleine privémanege en ik rijd haar drie á 4 keer per week en breng haar uit op wedstrijden.
Elke keer dat ik opstap moet ik eerst haar weer aan mijn hulpen krijgen. Ze valt door het binnenbeen heen met verkeerde stelling en buiging. Ze is niet lekker ontspannen in haar hals en kaak en het kost mij afhankelijk van haar zin om te lopen zo'n 20 tot 30 minuten om haar weer fijn aan het lopen te krijgen. Pas daarna kan ik verder waar ik een vorige keer was gebleven. Het komt ook wel eensvoor dat ik haar bijna het hele uur niet lekker aan het lopen krijg.
Dat is best frusterend...
Toch maakt ze ook onderscheid, of misschien maak ik die door mijn manier van rijden, want het wordt een heel andere pony als ik haar lekker aan het werk krijg. In de lessen is het een beetje een luie/trage pony die braaf haar rondjes loopt, maar ze kan echt mooi lopen met veel uitstraling. Je moet alleen dat vlammetje wel eerst aan zien te wakkeren Tong uitsteken

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 16:54

Lecy is ook een ramp als ze door anderen bereden wordt. Ze luisterd naar niemand en gaat er met iedereen vandoor. Wanneer ik er dan weer op ga heb ik mijn handen vol om het allemaal weer in goede banen te leiden.
Niet dat ik zo geweldig ben, maar ik heb een hechte band met haar. Zie haar drie keer op een dag, ben altijd de gene die voert, mest en poetst. Heb haar van dat ze twee was en een heel erg on sociaal paard was. Kwam net in haar leven toen ze echt iemand nodig had. Ik kan alles maken bij haar, ze zou door het vuur gaan voor mij en omgekeerd. Ik respecteer dat ze karakter heeft en behoorlijk wat nukken. Een echt paard met gebruiksaanwijzing. Denk dat anderen dat niet gelijk zien en net iets teveel hun wil willen opleggen bij haar. En als er nou 1 ding is dat je niet moet doen, bij haar dan is dat haar dwingen.

Dus denk dat als beide rijders dezelfde visie hebben dat dat geen kwaad kan, maar wanneer er twee compleet verschillende stylen zijn dat het verwarrend kan zijn voor een paard en als dit heel erg vaak gebeurd en op grote basis dan kan zo een paard dood slaat ( zoals een manege paard). Vind het daarom ook niet verstandig om op een jong paard heel erg veel verschillende mensen en stylen te laten rijden. Is behoorlijk verwarrend voor zo een dier terwijl je op die leeftijd vertrouwen moet opbouwen....

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:53

Ja ik kan merken als mijn bijrijder heeft gereden en ik stap er de volgende dag op dat mijn paard sloom is en helemaal niet op mijn hulpen reageert maar mijn bijrijder neemt hier les voor en veder is ze heel lief voor het paard en tuttelt lekker met hem dus ik vind het allemaal wel goed.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:05

Paarden kunnen zeker hun berijders uit elkaar houden. Prisca gebruikt bij mij andere smoesjes dan bij mijn bijrijdster. Als Bregje (crossmonster=lesgeefster) erop zit, past ze zich daar weer op aan met het smoesjescircuit.

Ook heeft het echt wel invloed hoe je bijrijster rijdt, tenopzichte van als je er zelf de volgende dag weer op zit. Wij hebben beide les van Bregje dus qua rijden zitten we gelukkig op een golflengte, dat scheelt al een stuk. We vullen elkaar dus aan in het rijden.

1 smoes vind ik van haar wel grappig. Als Prisca bij Manja geen zin heeft, probeert ze vaak weg te galoperen. Als ze bij mij geen zin heeft, krijg ik haar alleen met veel moeite in galop. Dat is toch wel een goed voorbeeld van hoe ze zich aanpast.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:02

Paarden kunnen dat zeker weten! Rashida weet dondersgoed of ik er op zit of de andere bijrijdster.. Bij mij krijgt ze veel minder voor elkaar en moet ze harder werken.. En bij de ander heeft ze nog wel is mazzel dat als Rashida gek doet dat ze dan lekke rmag stappen en daarna naar stal toe mag.. Helaas lukt dit niet bij mij Haha!