Paard afspuiten, toch niet zo goed..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Paard afspuiten, toch niet zo goed..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 23:26

Omdat het de laatste paar dagen zo ontzettend warm is, spuit ik m'n paard lekker af.
Dit heb ik altijd gedaan omdat het mij fijn leek voor mijn paard maar bij de stal waar ik nu sta zijn de meningen daarover verdeelt.
Het zou niet goed zijn omdat het koude water ineens te koud is.
Je paard afspuiten en terug in de wei zetten is helemaal niet goed omdat het paard zijn warmte dan minder snel kwijt kan omdat het water wordt verwarmt door de zon..?

Wie kan me hierover meer vertellen?
Of wil er wat over kwijt..?
Ik weet nu even echt niet meer wat goed of fout is.

Angela

Re: Paard afspuiten, toch niet zo goed..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 23:47

Ik spons de paarden nu regelmatig even af. Ik gebruik het water dat in de wei staat, dat is niet zo koud.

Ik denk niet dat je paard warmer wordt van het afspuiten. Verdamping kost energie. Als je een fles water in de zon legt met een natte handdoek erom, verdampt het water uit de handdoek, om de een of andere reden wordt hierdoor het water in de fles koeler. Ik denk dat je paard ook koeler wordt als het water in de vacht verdampt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 06:33

Ben het eens met Angela88 dat wanneer het water van de vacht verdampt je paard koeler wordt.

Daarbij trekt een schoon lijf minder vliegen aan dan een bezweet lijf.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 06:35

als je de mogelijkheid hebt om lauw water te gerbuiken is dat beter..... en stap daarna nog even... dan koelt je paard niet in 1 keer af....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 06:36

Lekker blijven sponsen of afspuiten hoor! Als je paard gewoon lekker op adem is... Bij de hoef beginnen en langzaam omhoogwerken. We hadden zelf ook alleen maar koud water, nooit problemen mee gehad. Overigens stapte ik naderhand nog wel een paar rondjes (5 a 10 minuten) voor ik ze de wei op smeet.

Verder ga ik helemaal met angela88 en luuntje mee Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:27

even kort afspuiten is niet zo erg, als je het vrij lang doet natuurlijk wel, de temperatuur van het dier daalt dan heel erg, wanneer ze dan erna weer warm worden, dan kan het zijn dat ze juist iets warmer worden.

ik spuit ze heel kort even af, en laat ze daarna even rollen in het zand.
vinden ze heerlijk!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:30

..zo doe ik het ook hoor..afspuiten en ff lekker rollen in het zand...zijn ze lekker afgekoeld en is gelijk goed voor de vliegen!..en ze vinden het echt heerlijk!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:42

Ik doe het ook gewoon hoor. En gewoon met koud water.. ALLEEN... ik doe hals, buik, stukje rug MAAR niet de achterkant. De grote spieren wil ik niet zo snel afgekoeld hebben. Verder tussen de benen en dergelijke geen probleem.

Mijn knollen vinden het heerlijk. DOe het ook wel als ze in de wei staan, ze komen er zelf op af.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:06

Ik spuit hem ook gewoon af met koud water. Hij staat de hele dag op de wei, hij is zwart, dus met dit weer wordt hij aardig warm. Als ik hem van de wei heb gehaald spuit ik hem af, laat ik hem rollen en dan zet ik hem op stal Knipoog

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:13

Ik spuit mijn paard gewoon af met lauw water(hebben ze wij ons op stal) en daarna zet ik haar 5 minuten op stal - tot ze droog is - en daarna mag ze op de wei. Als ze dan weer terug komt van de wei spuit ik haar nog een keer af omdat ze zwart is en dan wordt ze weer helemaal warm...

CoSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:25

Ik spuit mn paardje lekker bij de stal af met dit weer. Moet dan nog dik 5 minuten wandelen om biuj de wei te komen.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:40

Ik spuit die van mij na het rijden altijd af met deze temperaturen, daarna gaat hij nog even een kwartiertje in de stapmolen en lekker met hooi op stal. Tong uitsteken Hij trekt ook minder vliegen aan en stinkt niet zo als je hem afspuit of sponst. Knipoog

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:41

Ik ben ook voor afspuiten. Het vocht verdampt o.a. door de zon maar ook door de hitte die het paard uitstraalt. Die hitte gaat dus mee in de verdamping waardoor het paard afkoelt, heerlijk toch? Die van mij staat nu lekker in de wei (hé dat rijmt Haha! )en hoewel ze ook een schaduwplekje hebben staat ze bijna altijd in de volle zon, samen met haar vriendjes. Ik vind het dan wel lekker dat ze even wat extra verkoeling heeft. Ik denk ook niet dat het dan te snel gaat, het gaat geleidelijk bij haar, het duurt best lang voordat ze helemaal opgedroogd is. En ik vind het gewoon fijn of al die restjes 'vliegensteekvliegenaantrekkende' zweet eraf te hebben.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:41

Als jij jezelf nu afspuit met koud water (ik neem even aan dat je dat gebruikt) na het werken, dan vind je dat ten eerste al een heerlijke verkoeling, en daarnaast is het zo dat wanneer dat het water warmte nodig heeft om te verdampen, en zo wordt je dus van nog meer warmte verlost en voelt je huid even lekker koel aan.
Persoonlijk wordt ik liever na inspanning afgespoten met koud water dan dat ik gelijk in de zon moet gaan staan en m'n warmte dus helemaal niet kwijt kan.

En als het lekker is voor mensen waarom zou het dan voor paarden niet lekker zijn? zoveel anders zitten die toch niet in elkaar?

Warmte is trouwens funest, het is beter een paard om snel van zijn warmte af te komen, dan dat misschien zijn spieren 'een klap' krijgen.

Je stalgenoten denken precies andersom, als je niet afspuit, dan kan je paard minder snel z'n warmte kwijt dan dat je hem wel afspuit.

Laueef --> ze voelen idd eerst even warmer aan dan (warmte uit het lichaam komt dan allemaal naar het 'oppervlak', maar als ze dan opdrogen gaan ze lekker koel aanvoelen omdat ze dan die warmte gebruiken om het water te verdampen

(misschien klopt het wel allemaal niet wat ik zeg hoor, maar ik heb het idee dat het zo werkt)

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:44

Ja eens met de rest...

dat je paard z'n warmte niet kwijtraakt doordat het water opwarmt is grote onzin.... Een door de zon opgewarmde vacht is nog altijd stukken warmer dan opgewarmd water..

nee het is heel lekker voor het paard om lekker even af te koelen..

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:45

Ik ga helemaal mee met Sharirbobby.

Daarom koelen wij de paarden in endurance ook zo goed Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:49

Ik spuit ze na het rijden gewoon af...Ik stap eerst een kwartier uit, dan zijn ze lekker op adem en is er al wat warmte van het rijden weg.
Begin met de hoeven en benen, eerst hetzand eraf en dan wennen ze gelijk een beetje aan het koude water.

Dan ga ik zo door omhoog en douche ze lekker helemaal. heerlijk vinden ze dat! Mijn ruin wil dan ook graag water in zijn mond, eerst een beetje drinken en dan er mee spelen Knipoog

Voordat ze in de wei staan zijn ze alweer droog, ik moet namelijk een half uur lopen daarheen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:03

Ik zet meestal twee emmers water in de zon voordat ik ga rijden, kan het water een beetje opwarmen.
En dan lekker afsponzen.

Ik hoor ook wel eens dat het slecht zou zijn om ze dan meteen op wei te zetten. waarom? geen idee! Maar voor de zekerheid ga ik dan toch nog meestal 5 minuten met hem stappen Lachen

Maar iig wel lekker afsponzen na het rijden met dit weer. Zweet kan flink gaan jeuken en trekt ook nog eens vliegen aan! Ik ben t helemaal eens met de rest.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:06

Vantevoren een emmer water in de zon zetten en daarmee afsponsen. Daarna vliegendek op óf laten rollen in het zand (en het dan niet meer afborstelen). En al zéker niet meer terug in de zon zetten!! Dan brandt het erin!

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:20

afspuiten is goed en lekker voor je paard. Als je het maar niet te lang doet. Het water dat van je paard afkomt mag niet koud zijn, dan spoel je te lang. Zolang het water dus maar warm / lauw van je paard afkomt onderkoelt hij echt niet hoor.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:20

Hmm, ik heb ook een keer gehoord, dat van heel koud water de porieën sluiten en dat het paard dan idd zijn warmte niet meer kwijt kan, daarom spuit ik ze altijd af met lauw water, de benen doe ik wel koud, dat is goed voor de pezen.
Lekker in de wei zetten of in de paddock als ze dan gaan rollen vormt het zand een extra bescherming tegen de zon.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:45

Myrdal schreef:
Hmm, ik heb ook een keer gehoord, dat van heel koud water de porieën sluiten en dat het paard dan idd zijn warmte niet meer kwijt kan, daarom spuit ik ze altijd af met lauw water, de benen doe ik wel koud, dat is goed voor de pezen.
Lekker in de wei zetten of in de paddock als ze dan gaan rollen vormt het zand een extra bescherming tegen de zon.

De porien dienen voor de afgifte van zweet, de warmte komt vanuit de huid (bloedvaten die eronder door lopen). Dus dat ze dan hun warmte niet meer kwijt raken dat klopt niet helemaal. IPV de warmte af te geven aan het zweet doen ze het nu aan het water Klinkt een beetje vaag allemaal maar zo heb ik het geleerd met biologie, paarden zijn (één van de? dat weet ik dan niet meer) weinige zoogdieren die zweten om de warmte af te geven)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:53

Ik spuit mijn paard met dit weer ook lekker af met water Lachen Volgens mij kan dit echt geen kwaad, zij lijkt het zelf iig geval ook heerlijk te vinden Lachen

Uponastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:59

Mijn paarden geven zelf aan wanneer ze afgespoten willen worden: ze gaan dan stoicijns bij de waterplaats (in de wei) staan. Dat is mijn sein. Ik spuit ze af terwijl ik ze niet eens vast heb staan. Hebben ze er genoeg van, nou dan lopen ze vanzelf weg om weer verder te grazen.

Sjoerdje, m'n Fries, die gaat er ECHT helemaal voor staan: hoofd omhoog, achterbenen uit elkaar, hij draait zelf waar ie de waterstraal wil hebben...en daarna heerlijk rollen in het stof.

Dit ritueel herhaalt zich tijdens de warme dagen zo'n 4 a 5 keer per dag.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:11

Ik spuit ze altijd even af na het rijden met dit weer, ff al dat zweet er af.