E achter B vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskia23

E achter B vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:18

Ik wil waarschijnlijk mijn E achter B gaan halen maar ik vraag mij af wat beter is. Een 1 dagscursus of dat ik net als met autorijden steeds een x aantal lessen per week nam.
Ik ben zo bang dat ik hem in 1 dag niet haal en dan ben ik wel 500 euro lichter.
Hoe hebben jullie dit gedaan?

Groetjes Saskia

TurdusMerula

Re: E achter B vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:19

ik houd dit topic ook in de gaten, interesseert mij ook...
met toevoegende vraag, als ik zo vrij mag zijn:
wat is denken jullie het beste, na hoeveel ervaring, dus na hoeveeltijd je b hebben is het slim om voor je e te gaan? erbij doen, of jaartje wachten, of hoe hebben jullie dat gedaan?

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:22

Ik denk dat je gewoon met een veilig gevoel lekker in je autootje moet kunnen tuffen. Ik had voor mijzelf zoiets dat ik eerst ervaring op wilde doen met alleen een auto en ik denk dat het voor iedereen verschillend is hoelang dat duurt.
Als jij inzicht hebt in het verkeer en niet bang bent waarom niet?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:26

Ik heb al 14 jaar mijn rijbewijs en ben dit jaar begonnen met E achter B. 29 augustus moet ik examen doen.

Ik heb voor losse lessen gekozen omdat ik het gevoel had dat ik aan een dag niet genoeg had om vooral het manouvreren onder de knie te krijgen. En dat klopte ook wel. Ik heb in totaal zo'n 10 lessen nodig gehad en dat red je niet met een 1 dagscursus.

Maar hoe je het ook doet, succes in ieder geval

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:30

Ik heb morgen proefles, en dan gaan ze kijken of je goed genoeg bent om het in 1 dag te doen. Dus ik ben benieuwd....

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:32

Bedankt voor je reactie, ik ben er ook bang voor dat 1 dag te weinig is. Ik heb mijn B rijbewijs ook dmv losse lessen gehaald zodat ik het op mijn 'gemakkie' kon halen. Zijn die lessen trouwens duur?

@ Pascha .. succes!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 23:26

Ik heb mijn E achter B gehaald in mei.
Ik heb een rijtest gedaan bij mijn rijschool (Bruinsma, Utrecht) waar ik ook bij B heb gedaan. Daar adviseerden ze mij om een dagcursus + 2 uur extra de dag ervoor te nemen. Zo geadviseerd, zo gedaan en hoppa: Geslaagd!
Dmv die rijtest geeft een rijschool vaak ook examengarantie wat inhoudt dat als je zakt, je je tweede examen op kosten van de rijschool kunt doen. Extra lessen moet je wel gewoon betalen.
(Bij Bruinsma: 45 euro p/uur)

Heel veel succes!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:43

Ik zou even wachten. GIster stond in de krant dat ze de regels gaan wijzigen mbt rijden met aanhanger. Ofwel, ze willen eht afschaffen.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:49

Ik heb een paar lessen genomen, dan lijkt t op je zelfverzekerder bent, en je kan je ook laten adviseren door je rijschool!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:54

Ik heb het met zo'n 1-dagscursus gedaan en ben gelukkig in één keer geslaagd. Ik heb echter verschillende mensen gehoord die hetzelfde hebben gedaan en gezakt zijn. Zo'n cursus schijnt meer geschikt te zijn voor mensen die al heel vaak met een aanhanger hebben gereden.

Het is vrij lastig om de dingen zoals achteruit inparkeren in één dag te leren. Dat kreeg ik ook niet zo snel onder de knie. Ik had de mazzel dat het bij mij met het examen wel in één keer lukte......... schrok er zelf van Haha! !

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:00

ik heb toen der tijd gekozen voor les te nemen,ik vond het voorl belangrijk uren op de weg te hebben gemaakt,omdat je toch met een levend wezen gaat rijden.

ben blij dat ik dat toen der tijd heb gedaan,omdat ik in de lessen veel situaties ben tegengekomen,waar ik nu nog steeds heel veel aan heb.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 08:07

Bedankt voor de reacties, ik ben over de streep.
Ik ga het zeker niet met zo'n 1 dagscursus doen, dat zal voor veel mensen zeker geschikt zijn maar mijzelf kennende niet voor mij Bloos .
Blijf vooral reageren.

Groetjes Saskia

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:09

Of je nu goed genoeg bent voor in 1 dag het te halen, je moet je wel realiseren dat het een hele lange en vermoeiende dag is. Dan moet je aan het eind ook nog examen doen.
Ik heb ervoor gekozen om 3 keer een 2 uur te lessen en dat ging goed.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:17

Ik heb het ook in 1 dag gehaald, maar ik was wel gewend om met een aanhanger te rijden.
Als je niet zo handig bent, zou ik als ik jou was wel wat lessen nemen.
Er zijn ook veel bouwvakkers die dagelijks met een aanhanger rijden en toch zakken.....(die rijden weer te wild)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:58

Mijn vriend gaat hem over twee weken doen. Hij doet de cursus in 1 dag. s'Ochetends heeft hij drie uur les. dan een aantal uren pauze. Daarna weer twee uur les en direct erachteraan het examen. Ik vind dit een goede manier. Je zit er helemaal in als je examen moet doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:00

Citaat:
Ik zou even wachten. GIster stond in de krant dat ze de regels gaan wijzigen mbt rijden met aanhanger. Ofwel, ze willen eht afschaffen.

dan ben ik wel benieuwd waar jij dat gelezen hebt, ik heb nl gehoord dat de eisen alleen maar scherper worden en dat alles boven de 750kg (dus al die fijne regeltjes van gewichten vervallen wel) voortaan met E moet rijden.

Boris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:13

Ik heb gisteren mijn E gehaald! Na losse lessen overigens (totaal 7 lessen van 1,5 uur; ik kreeg het bochtje achteruit maar niet onder de knie. Bloos ..). Maar goed, wel dus in 1 keer geslaagd. Ik denk niet dat het me in 1 dag gelukt was. Kosten: EUR 70,50 voor 1,5 uur, examen zelf EUR 250. Totaal was ik dus bijna EUR 750 kwijt, maar goed...nu mag ik wel met paard op pad (moet alleen nog wel een trailer regelen Haha! ).
Succes in ieder geval.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:15

Krant. Ben voor je aan het zoeken maar kan niet meer zover terug. Stond er gister in. Beslissing vanuit Brussel. Ze wilde zware campers en lichte vrachtwagens ook met B toelaten maar daar was nog niet iedereen het mee eens.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:23

zware campers en lichte vrachtwagens met B toelaten is nog niet hetzelfde als aanhangers toelaten zonder E....

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:30

Nee, dat snap ik ook wel Knipoog, er staat ook dat ze die OOK wilde toelaten. Als in, tegelijk met aanhangers....

Eerste alinea ging over toelaten aanhanger zonder E tweede deel over dat ze dat ook met lichte vrachtwagens wilden doen en daar was dus niet iedereen het mee eens.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:01

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:03

Bedankt Kazoo!!!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:14

Kazoo schreef:

Wie een rijbewijs-B heeft, mag in de toekomst in de hele Europese Unie een combinatie van auto en caravan besturen van maximaal 4250 kilo. Daarvoor bestaat een voldoende meerderheid onder de Europese ministers van Verkeer en in het Europees Parlement. Dat is donderdag vernomen uit diplomatieke bronnen in Brussel. Het is nog niet bekend wanneer het plan zal worden ingevoerd
==============================
wat weegt een combinatie auto+trailer+paard eigenlijk?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:19

IngLio zoals jij het beschrijft ga ik het doen op 18 en 19 juli erg spannend maar vond dit zeer goed idee eerste dag 2 uurtjes daarna halve dag en examen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:48

NotNice schreef:
Wie een rijbewijs-B heeft, mag in de toekomst in de hele Europese Unie een combinatie van auto en caravan besturen van maximaal 4250 kilo. Daarvoor bestaat een voldoende meerderheid onder de Europese ministers van Verkeer en in het Europees Parlement. Dat is donderdag vernomen uit diplomatieke bronnen in Brussel. Het is nog niet bekend wanneer het plan zal worden ingevoerd

Ja dit stond vandaag ook als kort bericht in de Metro. Nu was ik aan het overwegen om m'n E te gaan halen, maar daar wacht ik dus maar mee. Met een gewone wagen zal ik dan toch met een 1,5 paardtrailer kunnen rijden en die 500 euro hou ik in mijn zak!!