halster om: hoe kale plekken voorkomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

halster om: hoe kale plekken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 15:18

Des staat nu dag en nacht in het land. Ze staat met een koppel andere paarden op een heel groot stuk, vandaar dat de grootste druktemakers een halster omhebben. Mocht er iets gebeuren en ze moeten uit het land, dan is het wat makkelijker om ze te pakken te krijgen.
Het probleem is dat Des nu kale plekken van het halster heeft gekregen, op haar onderkaak, de plek waar de neusriem van het halster zit.
Zijn deze kale plekken te voorkomen? Momenteel heb ik haar een ander halster aangedaan, daar is de neus wat wijder van en kan dus wat hoger gehangen worden.
Is het verstandig om het halster iedere week te wisselen (ik heb er 2 die voor het land in aanmerking komen, een 3e wil ik graag een beetje netjes houden). Of is een ander soort halster beter? (Heb nu een eenvoudige nylon die op neus en in de nek te verstellen is, en een leren die op de neus te verstellen is en normaal in de nek ook, maar daar heeft madam al eens een stuk afgetrokken, zodat er nog maar 1 gaatje over is).

Iemand ideeen?

Ps: ik heb weinig aan opmerkingen dat ik haar beter zonder halster kan zetten, want dit gaat echt niet. Op zich ben ik geen voorstander van een halster om in het land, maar in sommige gevallen kan het niet anders....

Loenz

Re: halster om: hoe kale plekken voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:25

Ik denk dat je dsn het beste een halster kan nemen die (exstra) zacht is onderlegt. Je hebt ook halsters die met bont zijn onderlegt als gewoon onderlegt alsnog niet helpt!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:04

als het goed is( heb ik met gino Tong uitsteken ) gaat ie niet schuren als het halster groot genoeg is..probleem is alleen dat ie dan wel makkelijker afgaat
anders een halster onderlegd met iets, maar bij de gespen blijft het schuren dan denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:07

Bont eromheen helpt goed.
kawa moest op zijn vorige stal ook een halster aan en met zijn zomerhaartjes werd hij ook kaal.
Bont achter de oren en op de neus, maar ook bij de bakstukken hielp goed.

ik denk als hij onder de kin kaal word dat het halster daar wat te klein is.

ik wisselde trouwens ook regelmatig af, of het hielp weet ik eigenlijk niet, maar het leek me wel prettig voor hem.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:08

runningkawa schreef:
Bont eromheen helpt goed.
kawa moest op zijn vorige stal ook een halster aan en met zijn zomerhaartjes werd hij ook kaal.
Bont achter de oren en op de neus, maar ook bij de bakstukken hielp goed.

ik denk als hij onder de kin kaal word dat het halster daar wat te klein is.

ik wisselde trouwens ook regelmatig af, of het hielp weet ik eigenlijk niet, maar het leek me wel prettig voor hem.

zo;n bontje kan je dr heel makkelijk zelf omheen naaien Knipoog
dus ook een redelijk goedkope oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:18

klopt, voor een paar euro heb je op de markt een groot stuk bont

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:43

Er zijn ook halster van dat soft-materiaal waar ze ook longeerlijnen van maken, misschien is dat wat?

Of een halsband ipv een halster.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:59

Of een touwhalster? Is mss wat dunner en lichter dus gaat minder snel irriteren.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:01

ancksunamun schreef:
Of een touwhalster? Is mss wat dunner en lichter dus gaat minder snel irriteren.

nee
als ze dan blijven hangen snijd het touw!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:06

Vorig jaar had mijn pony z'n kin ook opengehaald door z'n halster..
Toen heb ik zo'n soft-halster gekocht, idd van dat spul van de longeerlijnen.
Erg fijn halster, en die kan ook vrij ruim rond de neus Lachen

Ik kan me trouwens héél goed voorstellen dat een halster in het land verplicht is.
Stel je paard valt in de sloot Scheve mond lekker als je paard geen halstertje om heeft...
Ik weet niet óf ze in de sloot kunnen vallen, maargoed...

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 07:50

Als het halster om de neus erg wijd zit (ik heb hem nu ook een gaatje wijder gezet overigens), loop je dan niet de kans dat ie makkelijker ergens achter blijft hangen? (Dat is altijd mijn grootste angst van een paard met halster om in het land!)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:59

Dat lijkt mij wel.
Overigens is mijn ervaring dat halster met zo min mogelijk verstelpunten nog het minste schuren, het zijn vaak juist de sluitingen die schuren. Gewoon een zo simpel mogelijk halster nemen, of je paard moet echt een "moeilijk" hoofd hebben.
Ik neem ook nooit een al te "degelijk" halster voor in het land, er moet iets stuk als ze blijven hangen en dan liever halster stuk dan paard stuk.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:36

sja, als er geen voorwerpen zijn waar je paard achter blijft hangen Tong uitsteken
Dat was bij mij het geval.
Je paard blijft over het algemeen niet achter een grasspriet hangen Nagelbijten / Gniffelen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:40

Nooit een paard met z'n achterbeen achter z'n eigen oor zien krabben?
Met name als ze achter beslagen zijn is het niet denkbeeldig dat ze dan met de tak van een ijzer blijven haken.
En er zal toch ook wel iets van een omheining zijn.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:50

Nee, geen omheining, rondom sloot Clown
En zijn neus zit niet achter zijn oor, toch? of zie ik dat verkeerd?

En trouwens, zo tevig zijn die soft-halsters niet.
Dus mogen ze ergens aan blijven hangen, trekken ze ze zo kapot..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:54

Praktisch, zo'n wei waar je alleen uit kunt door over de sloot te springen Knipoog

Ik kan er verder geen punt van maken hoor, je kunt wel overal over in discussie gaan.... Lachen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:15

Mijn mening is dat je een paard zonder halster in de weide zet. Ik heb een paardje wat er helemaal niet tegen kan als het halster te lang omzit. Hij krijgt dat echt wonden op de plekken waar het metaal zit. Vorig jaar had ik het halster wel de eerste dagen omgelaten in de wei, omdat hij ook nog heel moeilijk deed met het halster om en af doen. Maar als dat geen probleem meer is zou ik het halster zeker aflaten.
Ze kunnen altijd blijven hangen en als je paard er kale plekken van krijgt (en bij mij dus zelfs wonden) zou ik het er helemaal afhalen.

Als je toch perse een halster omwilt dan zou ik een halster kiezen die ten eerste los schiet als hij blijft hangen (strotouwtje bij de knip bijvoorbeeld) en idd met bont of iets anders zacht onderlegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:33

Bij ons in de opheining zou ik ook niet weten waar ze achter kunnen blijven haken.

Allemaal gaas hekwerk met daar een isolator met stroom lint erop.
Dus daar blijven ze wel weg

Maar met het krabben kan het idd.
Hoor je ook wel eens.

Ik had eerst ook geen keus, dus dan probeer je het maar zo fijn mogelijk voor je paard te maken.
Nu heb ik dat gelukkig wel de keus Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:36

Als je paard kaal wordt van het halster kun je ook proberen of het met een halsriem wil lukken.
Touwhalster is iig NIET bedoeld om een paard mee los te zetten.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:41

Ik zou er bont omheen doen. Paar dat ik rijd krijgt ook kale plekken van het halster. Heb zo'n bontding gekocht en het probleem is verlegen tijd Haha!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:29

Op de sluitingen heeft ze gelukkig geen kale plekken. Het is echt aan de onderkaak waar het halster met kauwen de onderkaak raakt. Ik heb het halster dat ze nu om heeft een stukje wijder gemaakt, zodat ze volgens mij met kauwen niet gehinderd wordt door het halster. Even afwachten hoe het nu gaat, anders idd een bontje eromheen flansen.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

(wat het ergens achter blijven hangen betreft, Des staat gelukkig niet op ijzers, dus darmee kan ze niet vast blijven zitten. Wel is er een omheining van schriklint (maar daar blijft ze gelukkig uit de buurt aangezien ze als de dood is voor schrikdraad/lint. Staan er alleen nog bosje om de omheining heen (en hier en daar er een beetje doorheen). Maar aangezien dat dunne twijgjes zijn, breken die sneller af dan dat zij blijft hangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:33

Als ze kaal wordt aan de onderkaak is het halster wat aan de krappe kant...kale plekken achter de oren kunnen idd komen van een te stroef halster. Je kunt behalve een bontje ook een keer een leren halster proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:36

Een leren heb ik toen bij Kawa ook geprobeerd, maar dat hielp helaas niet.
Misschien wel als je er eerder mee begint

brenda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:18

Bij ons hebben alle paarden op de wei geen halster om, vindt ik ook normaal. Stel je voor dat ze vast komen te zitten met hun achterhoef in het halster. Ook spelen de paarden met elkaar (hier tenminste wel) en kunnen ze ook vast komen te zitten. Wij hebben wel als voordeel dat alle paardjes zich goed laten pakken. En ach ja, als er eentje zich niet wil laten pakken, dan doen we er maar wat langer over, vindt ik minder erg dan dat mijn paardje zich bezeerd aan het halster Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:31

Als je op pension staat heb je niet altijd wat te beslissen