Bang voor je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Bang voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 00:07

Eigenlijk een simpele vraag: wie was er bang voor zijn/haar paard en hoe heb je die angst overwonnen? En daarbij ben ik erg benieuwd waarom je die angst had...

Ik hoop op reacties... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-06-05 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tikfout in titel aangepast ;-)

XxJodyxX

Re: Ban voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 00:23

Ikku !
het was niet mijn paard maar van de manege.
als je haar wilt opzadelen, of als ze in een hele slechte bui is
in der stal komt bluf bijten.

plots gewoon gezegd ik ga gwn naar binne ze kan de pot op
ben toen meteen naar der hoofd gelopen halster omgedaan
en klaar
nu loop ik stallen veel makkelijker in..Lachen

groetjes Jody

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 02:12

Ik ben niet bang voor mijn paard, dus kan daarbij niet helpen.

Maar bij het zien van de titel van het topic, vond ik het boktbeleid wel erg ver gaan... Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 06:28

ik ben in het begin bang geweest voor Banjer, toen ik haar pas had.

Banjer was een hele erge staker... stilstaan, bokken als ze maar dacht dat je haar vroeg om vooruit te gaan, ......

Met goede hulp en begeleiding ben ik helemaal van mijn angsten afgekomen, en nu kan (en doe) ik echt ALLES met haar... we zijn echt een goed team... Lachen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 06:35

Jasmijn schreef:
Maar bij het zien van de titel van het topic, vond ik het boktbeleid wel erg ver gaan... Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Ha ha ha, ik dacht ook al Verward

Ik ben zelf niet bang voor mijn paard, zou je dus ook niet kunnen vertellen hoe je dit kunt overwinnen. Ik denk inderdaad dat goede hulp en begeleiding wel goed zouden kunnen helpen. Je voelt je denk ik dan ook al iets zekerder met iemand anders erbij.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 07:04

Toen ik na een halfjaar stappen weer mocht gaan rijden.
Op het moment dat ik wilde opstijgen begon mijn paard te steigeren. Toen wilde ik eerst op de grond staan omdat ik bang was dat ze er vandoor zou gaan en dat mocht niet ivm opbouwen na een peesblessure.
Helaas bleef bij het afstijgen mijn voet in de beugel hangen en begon ze weer te steigeren. Gelukkig is er verder niets gebeurd.

De weken erna heb ik iedere keer met opstijgen aan iemand gevraagd om haar vast te houden.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 07:19

Ja, ik heb een 'verzorg' paardje. hij was 2.5 jaartjes en moest dus nog ingereden worden. we gingen een paar maanden beetje stappen enzo aan de hand, en andere dingen leren. maar, hij schrok dus nogal vaak ( tja.. elk jong paard heeft dat wel ) en ging er vandoor. je kon hem verder wel houden. toen mocht ik een keer met hem lopen.. dat was wel spannend. het is wel een jong beestje.. dus, ja ik was een beetje bang. maar hij was wel een grote knuffel kont.. Haha! en nu heb ik er 2x opgezeten.. ben niet meer bang voor 'm dus.. Lachen

Karin

Re: Bang voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 07:42

Titel is aangepast. Haha!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 07:53

Ik ben wel een tijd bang geweest voor mn paard. Dat was vorig jaar, toen de hoefsmid kwam sprong hij ineens weg en duwde daardoor mij heel hard opzij. Ik kwam toen tegen een metalen deur aan en kon vervolgens 9 hechtingen in mn arm laten zetten in t ziekenhuis.
Daarna was ik zeker 10 dagen uit de roulatie dus ik kon eigenlijk alleen maar naar de wei en naar hem kijken (hij was pas 2 toen) Toen ik mijn arm weer kon gebruiken durfde ik hem niet meer uit de wei te halen, constant bang dat hij zich ineens los zou rukken en mij omver zou lopen of ergens tegen aan zou drukken.

Ik heb ongeveer 3 weken alleen maar elke dag in het weiland gezeten en met hem geknuffeld en naar hem gekeken. Toen besloten dat ik dit paard toch echt niet weg wilde doen en me eroverheen gezet. Toen heb ik hem weer uit de wei gehaald, maar alleen als er niemand op stal was en ik moest alles 5 keer checken of het wel veilig was. Dus alle deuren dicht, opletten waar ik liep met hem etc. In het begin zette ik hem na 2 minuten alweer terug in de angst dat er wat zou gebeuren. Uiteindelijk ben ik dit steeds langer gaan doen en langzaam kwam mijn vertrouwen weer terug en kon ik ook weer met hem wandelen.

Nu heb ik gister mijn allereerste buitenritje gemaakt op hem en hij deed het geweldig Haha! Dus ik ben echt superblij dat ik zoveel geduld heb gehad want ik heb toch echt mijn droompaardje gevonden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 08:47

Quellian (mijn 3-jarige paard) wordt momenteel ingereden, ze komt over anderhalve week naar stal. Maar ik durf er gewoon echt niet op... Met uitstappen zit ik al te rillen als een rietje en gister schoot ze een stap naarvoren en heb ik gevraagd of ik er 'alsjeblieft' af mocht... Maar ik wil haar niet verkopen... Verdrietig

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:52

Misschien helpt het als in het begin iemand er naast loopt en haar vasthoudt of aan de longe wanneer je erop zit.

Zo kun je rustig aan elkaar wennen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:53

Ik ben bang geweest voor mijn pony. Hij viel me steeds aan. Ik kon niet door de bak heen lopen als hij daar in stond en als hij achterin de bak aan het eten was en ik stond in de stal met mijn rug naar de bak toe, dan kwam hij er in volle galop aan om me aan te vliegen. Ik vroeg me af wat ik met hem mest doen omdat het gewoon gevaarlijk werd. Ik vond het niet meer leuk om te gaan. Een tik met een zweep of boos schreeuwen had geen enkele zin. Op een dag hoorde ik hem weer aan komen rennen ik heb gewacht totdat hij vlak bij was en heb me ongedraaid en hem helemaal in elkaar geschopt Bloos .

Vanaf die dag was het over. Hij is nog een jaar lang moeilijk geweest dat ik steeds op mijn hoede moest zijn en nu heb ik een geweldige pony die alles doet wat ik zeg en door het vuur gat voor me.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:02

@ Winddancer; ze houden haar vast als ik aan het uitstappen ben, maar dat kan natuurlijk ook niet eeuwig duren... Gister zat ik ook aan de lijn en toch wilde ik eraf... Scheve mond

@ karoliena; ze doet dus geen gekke dingen... Bloos

Ik heb wat meegemaakt met eerdere pony's dus de angst zit er echt bij mij in. Ze doet wat typisch (tja, jong bloederig paard) en nerveus, want het is allemaal nog wat nieuw.

Moet ik er ook heel eerlijk bijzeggen dat ik op geen enkel ander paard durf dan mijn eigen dikke pony a la haarbal, want dat is gewend en ik weet hoe ik zijn bokken e.d. moet uitzitten.

Ik weet het echt ff niet meer... Verdrietig

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:06

Nee, ik ben niet bang van mijn paard, ook nooit geweest trouwens.

Als je bang bent voor je eigen paard, zit er wat mij betreft maar 1 ding op: verkopen en op zoek gaan óf naar een paard waar je niet bang van bent, óf serieus bij jezelf ten rade gaan of je wel wílt paardrijden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:09

imker schreef:

Als je bang bent voor je eigen paard, zit er wat mij betreft maar 1 ding op: verkopen en op zoek gaan óf naar een paard waar je niet bang van bent, óf serieus bij jezelf ten rade gaan of je wel wílt paardrijden.

Ben ik het dus niet helemaal mee eens. Bij mij was het ook een ramp maar het is uiteindelijk goed gekomen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:10

XxJodyxX schreef:
Ikku !
het was niet mijn paard maar van de manege.
als je haar wilt opzadelen, of als ze in een hele slechte bui is
in der stal komt bluf bijten.

plots gewoon gezegd ik ga gwn naar binne ze kan de pot op
ben toen meteen naar der hoofd gelopen halster omgedaan
en klaar
nu loop ik stallen veel makkelijker in..Lachen

groetjes Jody

is dat donna?
oow als je lang genoeg wacht komt ze vanzelf naar de deur, is ze veel te nieuwsgierig voor Haha!

maar ben niet bang, maar wel op mijn hoede, zodra ik weet dat ze gaan/kunnen trappen of iets dergelijks mag iemand anders het oplossen
(heb van mijn bijrijdpaardje in november zon klap gehad dat mijn bloedvaten in men knie beschadigd zijn Boos! )

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:10

Ik ben bang geweest voor mijn vorige verzorgpony. Zij had bij haar vorige eigenaar ongeveer 2 jaar stil gestaan en moest dus aan veel dingen opnieuw wennen. Wanneer ik opstapte draaide ze steeds haar kont naar mij toe, zelfs als iemand haar vast hield. Ze merkte dat ik onzeker was en daar maakte ze gebruik van op verschillende manieren. Ik ben er voor 1 keer nog opgestapt wat ik doodeng vond, maar daarna ben ik met haar gestopt. Eigenlijk niet zo goed, maar ik ging er met zoveel tegenzin heen.. Bloos
Nu heb ik een ander verzorgpaard dat af en toe ook wel eens gek kan doen, maar haar vertrouw ik en dan is er voor mij niks aan de hand. Lachen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:19

Ik ben ook wel eens bang geweest, maar dat kwam niet door mijn paard. Ik was binnen 4 maanden 2x van 2 verschillende paarden afgevallen en 2x mijn arm gebroken op dezelfde plaats. Toen heeft de dokter mij gewaarschuwd dat als ik mijn arm nog een x zou breken, ik de rest van mijn leven arbeidsongeschikt zou zijn. Nou, dan wil je geen risico's meer lopen.
Juist mijn paard heeft mij weer een beetje over die schrik heengeholpen, want als hij voelt dat je echt bang bent, gaat hij er niet vandoor en haalt geen rare fratsen uit, wat hij dus wel doet als je heel erg zelfverzekerd bent en even niet oplet.
Waar ik wel bang voor ben is dat mijn paard rare dingen gaat doen bij mijn nichtje als ze naar buiten gaat en dat er dan iets vreselijks gebeurd, met haar en/of het paard. Het is gewoon een etter op z'n tijd die soms de ernst van zijn lolletje niet inziet.
Maar voor mij is hij heel lief hoor!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:20

imker schreef:

Ik begin me idd serieus af te vragen of ik dat hele paardengebeuren wel zo leuk vind... Scheve mond Volgens mams ben ik geen paardenmeisje Haha!

Maar ik kan het me niet voorstellen zonder m'n paarden, maar ja...

Voor mijn pony was ik ook bang (terecht!!), maar die heb ik nu 5 jaar en dat is koekie! We weten wat we elkaar kunnen maken en die rij ik buiten lekker op een lang teugeltje. Zo wil ik dat met Quell ook...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:24

En kan je niet op zoek gaan naar een ander paard. Echt zo'n braverik zeg maar. Misschien kan je dan het vertrouwen weer terug krijgen en ga je het dan ook weer leuk vinden. Ik denk niet dat dit zo langer gaat met een paard dat net ingereden is. Zodra dat paard doorkrijgt dat zijn ruiter bang is is het natuurlijk gebeurt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:27

Ik heb het bij mijn bijrijdpaard gehad. En er was nog een goede rede voor die angst ook(paar daagjes IC, nog meer daagjes ziekenhuis, 2 maanden niets kunnen en mogen doen en nu, 4 jaar later, nog steeds last van m'n ribben en een alcohol allergie).

Het ging om een paard(forse KWPNer) waar ik kinderen van een jaar of 8 rustig op zette zo braaf dat ze is. Maar er zelf op stappen, nee dat zeker niet. Maar aan de andere kant, het is een geweldig leer paard en mijn vriendinnetje waar ik na dat ongeluk alleen maar een sterkere band mee bekregen heb. Dus vond ik dat ik eigenlijk gewoon niet moest zeuren. Ik kben er dus gewoon op gaan zitten en ben gaan rijden. Eerst alleen wat rondjes stappen, toen af en toe een drafje er bij en rustig op bouwen. Na een tijdje galopeerde ik weer zonder zadel en hoofdstel met haar door de bak. En ging ik haar zonder zadel, enkel met een halstertje met een hand paard er naast van het land halen(zo'n 500 meter iedere keer).

Het stomme was dat ik op iedere rotzak stapte, geen probleem, maar dat ene lieve, super brave paard wat door mij voor het vuur ging vond ik eng.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:43

ik denk dat het heel belangrijk is dat je constant iemand bij je hebt die jou kan helpen, in het begin alleen zelf uitstappen en het paard vast laten houden, lekker poetsen, knuffelen longeren etc. en het rijden aan iemand overlaten die er verstand van heeft en jou goed kan helpen! dan kan je het rustig verder uitbouwen naar zelf rijden. je moet er gewoon je tijd voor nemen, niets willen overhaasten en maling hebben aan wat andere mensen misschien denken, jij doet het op jouw maner voor je eigen plezier! zoek een vast iemand voor jouw paard en laat je begeleiden dan komt het echt wel goed! Ach gut

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:53

Heej,

Ben een tijdje bang geweest voor mijn verzorgpony... Bloos

Met rijden was ie egt een lieferd (op de eigenwijsheid en af en toe stoppen en niet meer verder willen en dan achteruit, liefst weg of sloot in, na)

Maar op stal...

Ik kon haar met veel moeite te pakken krijgen, dan vastzetten lukte oowk nog wel (alhoewel ze het kwaadste gezich opzette dat ik ooit bij een paard zag) Maar als ik wilde poetsen dan was het mis, bokken naar me (echt gericht) bijten, stijgerens enz. En opzadelen kon al helemaal niet.

Toen heb ik van de eigenaresse de join-up geleerd. Na een paar keer was ik de baas. Ik bleef wel bang met opzadelen, als hij zijn oren naar achter deed of in een keer bewoog, deed ik tog een stap opzij..

Maar nu...ben ik totaal niet bang meer. Ze weet dat ik de baas ben en is nu egt een schat. Ze doet alles voor me! IK kan achter haar gaan staan enz. enz.. kortom het is nu voor mij superpony Haha!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:58

Hier meld zich nog iemand die bang is geweest voor haar eigen paard.

Reed al een een tijd en had ook vaak genoeg in het zand gelegen, maar nog nooit echt bang geweest. Todat ik een eigen paard had en er nieteens meer op kon stappen. Met springen ben ik ook een aantal keren echt gelanceerd. Ben over de bakrand heengevlogen en door een draadglasruit heengegaan. Het eerst jaar heb ik haar ook altijd moeten longeren voordat ik erop stapte. Ben haar altijd zelf blijven rijden met goede begeleiding naast me. Nu heb ik het paard bijna 4 jaar en het is echt een doetje geworden. Start buiten de deur ga weer langzaamaan naar buiten met haar en ik spring zelfs weer. Zonder die begeleiding had ik het denk ik niet volgehouden en haar allang verkocht. Nu zou ik haar echt voor geen goud meer willen missen.

Moet wel even zeggen dat ze af en toe ( 1 x in de 4/5 maanden) nog weleens een gekke bui heeft en dan neemt de angst nog wel eens de overhand en vergeet ik te rijden, maar dan heb ik de mazzel dat er eigenlijk altijd wel iemand is die me er weer even doorheen praat en ben ik binnen tien minuten klaar en loopt het als een trein.

Zo zie je maar met goede begeleiding en doorzettingsvermogen kan je best over je angst heen komen.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:59

Angst is niets vreemds. En als je een nare ervaring hebt ook erg begrijpelijk.

Een stalgenote van mij heeft een grote dikke tinker die erg brutaal is, maar ontzettend lief. Ze heeft een aantal flinke smakkers gemaakt en is er 4 maanden niet meer opgeweest. Ze is nu weer begonnen en is veeeeel te lief. Laat alles toe, maar goed, dat is haar manier. Ze heeft er eerst op haar gemak opgezeten..stilstaan en iemand hield het paard vast. Nu heeft ze al gedraafd e.d. , wordt ze strenger en komt het vertrouwen langzaam terug.

Ik heb weinig angst, wel onzekerheid. Omdat ik nog maar 2 jaar weer paardrijd, sinds een half jaar mijn eigen pony heb...en deze erg pittig is denk ik snel dat het aan mij ligt. Ze bokt, steigert, staakt en probeert me continu uit. Alleen onder het zadel. Ik heb er 2 weken terug afgelegen (ik riep..oeh...daar kom ik...oeh daar ga ik...ik viel en riep..en hier lig ik!..dus voelde het al aankomen!) en ben er zonder over na te denken direct weer opgestapt.

Ze heeft een superkarakter, we zijn echt 2 handen op 1 buik, ze hangt ontzettend aan me en ik zou niet zonder willen. Ik heb nog een lange strijd te gaan, maar samen komen we er wel.

Heel belangrijk is....is de klik aanwezig tussen paard en berijder? Is die klik er, probeer het dan wel. Ga niet direct over tot verkoop, daar krijg je wellicht eeuwig spijt van. Zoek hulp en begeleiding en dan komt het inderdaad echt wel goed.