Info over Dettol gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

menske

Info over Dettol gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 08:13

Hoi,

Ik lees heel veel verhalen over dettol, als ik de verschillende topics op bokt zo eens doorlees lijkt het een of ander wondermiddel te zijn dat werkt als vliegenmiddel, ontsmet, helpt bij de behandeling van exceempaarden enz enz dus mijn vraag wat vinden jullie van dettol, waar gebruik je het voor, werkt het, waar kun je het kopen en tot slot wat kost het ongeveer.

Ben benieuwd.

Faas

Re: Info over Dettol gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:18

Ik gebruik Dettol eigenlijk overal voor. Maak mijn keuken ermee schoon (heb daar dan gelukkig ook geen vliegen meer), dweil mijn gang ermee omdat daar de kattenbakken staan. En als nodig verzorg ik er ook wonden mee.

Superspul. Werkt ook goed tegen schimmel.

katiecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:35

Ik gebruik dettol om bij mijn zelf gemaakte vliegspray te doen, werkt echt super! En ook voor wonden inderdaad!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:43

Dettol is een ontsmettingsmiddel dat vroeger in ziekenhuizen werd gebruikt. Het is bacteriëndodend, schimmeldodend en werd gebruikt voor wond/huidsterilisatie.

Je kunt het gewoon kopen bij de drogist. ik geloof dat het ruim 5 euro kost voor een klein flesje van 100 ml, je moet het wel erg verdunnen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:44

3 euro nog wat voor een klein flesje.
Ik ga het ook gebruiken voor een dazenmiddel, ben benieuwd.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:59

Ik gebruik het als ik een schaafwond heb, dat ontsmet.
Verder maak ik mijn paardenboxen er 1x in de 3 maanden mee schoon. Incl. de wanden en de voer/waterbak.

Heel goed naspoelen daarna (vooral de water en voerbak) en dan ruiken ze weer lekker fris Haha!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 10:34

Als je dettol in vliegenmiddel wilt gebruiken hoeveel moet je er dan indoen (per liter vliegenspray) en waarom werkt het zo goed tegen dazen???

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:47

Ineke2 schreef:
Verder maak ik mijn paardenboxen er 1x in de 3 maanden mee schoon. Incl. de wanden en de voer/waterbak.

Heel goed naspoelen daarna (vooral de water en voerbak) en dan ruiken ze weer lekker fris Haha!

Heej, je brengt me op een idee. Mijn paard staat vanaf vrijdag 2 weken (minstens) in Utrecht, komt ze weer lekker thuis in een zeer fris stalletje. Lachen

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:50

ik heb ook gehoord dat dettol goed is voor vliegen e.d.
moet je het dan puur gebruiken of mengen met iets
ik gebruik nu citronella voor de vliegen maar ik vind het maar een beetje werken
en al de andere middeltjes bij de ruitersportzaken helpen ook niet

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:00

Ik neem zo'n schoonmaaksprayfles. Daar doe ik de helft dettol in en de rest water. Is wel erg sterk maar ja, helpt als een tijger Haha!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:04

ik gebruikte het eerst in zelf gemaakt vliegenmiddel, je kan het gewoon bij de drogist kopen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:06

krijgt je paard er geen irritaties van?

anders ga ik dettol ook eens proberen Lachen

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 11:29

beautylover schreef:
krijgt je paard er geen irritaties van?

anders ga ik dettol ook eens proberen Lachen

Hier ben ik idd ook heel benieuwd naar.
Ik maak meestal zelf een vliegenmiddeltje maar het werkt niet zo goed tegen dazen dus ik dacht misschien kan ik er gewoon dettol doorheen doen. Moet je dettol gewoon koud toevoegen of moet je het eerst verwarmen???

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:05

Mijn mix die prima werkt is:

30 druppels citronellaolie ( 89 eurocentjes bij Kruidvat voor een flesje waar wel 500 druppels inzitten)
handje vol kruidnagelen (poeder is nog beter)
knoflookpoeder
Scheut Dettol
200 ml azijn
tot 1 liter aangevuld met sterke thee
even afkoelen en zeven door een koffiefilterzakje en klaar is je spray.

Ons schimmeltje heeft geen last meer en is er ook niet allergisch voor. Heb wel op bokt.nl klachten gehoord over Dettol dat paarden vooral in de zon hier allergisch op reageren.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:24

Tot een paar jaar geleden werd Dettol ook in de kraamverzorging gebruikt, bij ontsmetten van wonden, bij mijn eerste twee kinderen werd het gewoon gebruikt, op mij dus, maar bij mijn laatste kindje die nu 2 jaar is, vertelde de kraamverzorgster dat het absoluut niet meer gebruikt mocht worden op mensen en je aanraking zeker moest vermijden omdat gebleken is dat Dettol erg kankerverwekkend is. Ik heb het vroeger ook gebruikt, maar nu dus zeker niet meer.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:09

toverpaardje schreef:
...dat het absoluut niet meer gebruikt mocht worden op mensen en je aanraking zeker moest vermijden omdat gebleken is dat Dettol erg kankerverwekkend is. ...

Ik kan me dat niet voorstellen. Dan zou het absoluut uit de handel zijn genomen, lijkt me. Op de fles staat: voor wond- en huidontsmetting, handendesinfectie.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 14:00

Dettol kun je idd nog gewoon kopen bij de drogist.
@toverpaardje: weet je zeker dat we het over hetzelfde spul hebben???

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:26

Tegenwoordig is zowat alles kankerverwekkend. Als het echt zo erg is dan word Dettol zeker weten uit de handel genomen. iedereen kan het nog steeds gewoon kopen in de drogist en bij de apotheek. Er staat ook niks geschreven dat het kankerverwekkend is, is ook niet in het nieuws enzo geweest dus volgens mij is het gewoon kletskoek...

Edit: Ik hoor net van iemand anders dat Toverpaardje 2 dingen doorelkaar haalt, Dettol en nog een ander ontstmettingsmiddel dat ik de kraamzorg gebruikt werd. (naam weet ik helaas niet) Dat laatste word idd niet meer gebruikt, maar Dettol nog steeds wel hoor Ja

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 14:32

Ik weet het niet. Voor de mensen die dettol gebruiken als vliegenmiddel:
- hoeveel dettol gebruiken jullie?
- waarmee meng je de dettol?
- hoe werkt het?
- krijgt je paard er geen uitslag van?
- Dettol is natuurlijk wel chemisch maar is het echt slecht voor een paard??

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:27

Ik zou het NOOIT in vliegenmiddel doen! Enkele mensen op stal gebruikten het in ontzettend verdunde vorm als vliegenspray, paarden ingespoten en de wei in, en wat het resultaat was? Paarden met heel der brandwonden... Mij niet gezien!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:29

slimmerik schreef:
Mijn mix die prima werkt is:

30 druppels citronellaolie ( 89 eurocentjes bij Kruidvat voor een flesje waar wel 500 druppels inzitten)
handje vol kruidnagelen (poeder is nog beter)
knoflookpoeder
Scheut Dettol
200 ml azijn
tot 1 liter aangevuld met sterke thee
even afkoelen en zeven door een koffiefilterzakje en klaar is je spray.

Ons schimmeltje heeft geen last meer en is er ook niet allergisch voor. Heb wel op bokt.nl klachten gehoord over Dettol dat paarden vooral in de zon hier allergisch op reageren.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:25

Dettol is een goed middeltje maar je moet het wel heeel erg verdunnen, anders kan het idd gaan irriteren.
Ik gebruik het voor ontsmetten van de thermometer, voor wondjes, en ik doe dan water in een bekertje, en op en watje een heeel klein beetje dettol en dat dan in het bekertje, dan is het goed genoeg vermengd...
Op zich is dettol ook niet duur, je moet het toch heel erg verdunnen.
Op t flesje staat trouwens hoe erg je het moet verdunnen.
Ik gebruik het zelf ook voor wondjes enzo en ik heb nog nooit brandwonden er van gehad dus ik denk dat ze het dan niet goed verdunt hebben

Uponastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:01

Koop Dettol bij de apotheek, grote fles laten bestellen: is schrikbarend veeeeeeel goedkoper !!!!!!!!!!!!!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:11

Ik heb net even de MSDS (Material Safety Data Sheet) bekeken van Dettol. Het is niet kankerverwekkend.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor vliegenmiddel niet geschikt is omdat lang gebruik huid irritaties met zich mee kan brengen + er zit natuurlijk alcohol in, wat weer heel snel verdampt en de brandwonden kan verklaren wat Memuska zegt (hoewel dan de concentratie hoog moet zijn)
Het is weer wel gevaarlijk bij inslikken....daarom kan ik me voorstellen dat het voor de kraamzorg niet geschikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:27

Bij ons in huis wordt het ook voor van alles en nog wat gebruikt, mijn moeder moet dan altijd weer terug denken aan haar kraamtijd Haha!.

Voor de pony's gebruik ik het niet, alhoewel het natuurlijk wel zou kunnen als ontsmettingsmiddel.