Kosten paard p/m en p/j ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Kosten paard p/m en p/j ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 18:02

Hoi,

Omdat mijn verzorghaflinger verkocht moet worden, omdat het toch een beetje te duur word na dramatisch koliek te hebben gehad, vraag ik jullie om hulp. Namelijk; de kosten van het paard p/m en p/j.
De aankoopkosten zijn niet hoog, aangezien ik Arie nu al 4½ jaar trouw verzorg.
Maar ik mag hem dus als eerste kopen, dat is de eigenaars eerste voorstel. Aangezien ik Arie heel goed ken en de eigenaar vind dat ik goed met um omga.
Maar nou wil ik niet aan iets beginnen, waarvan ik niet zeker weet dat ik het RUIM red. Waardoor ik Arie weer door moet verkopen.
Ik heb alle spullen die ik nodig heb voor Arie, dus dat zou iig 1 jaar goed blijven. Maar goed.

De vraag dus; wat zijn jullie kwijt p/m en p/j kwijt ? Ongeveer.

Ik hoop dat jullie mij een beetje serieus nemen. Lachen

Alvast bedankt.

Groetjes Danielle

XoNo

Re: Kosten paard p/m en p/j ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:27

Per maand zeker 400 euro. Per jaar kun je dan zelf wel uitrekenen Knipoog

Ligt er natuurlijk aan wat je met je paard doet. Ik rijd wedstrijdgericht en heb er regelmatig een veearts bij om kleine pijntjes weg te helpen, staat op ijzers, staat op een stal waar alle faciliteiten zijn (ook 's winters moet ik door kunnen trainen). Dure spullen (denk aan een showzadel, showhoofdstel, ik rijd western trouwens Tong uitsteken).

Heb je je paard in ieder geval 's zomers dag en nacht op het land staan, dan dalen de kosten p/j aanzienlijk natuurlijk. Mijn paard komt elke dag buiten in een zandpaddock en staat 's nachts binnen, waardoor stallingskosten gewoon doorgaan.

Maar vergeet vooral de entingen, wormenkuren (er zijn goedkope, maar je moet er af en toe ook een dure inpompen!), hoefsmid, stallingskosten en eventueel verzekeringskosten niet! Ik begrijp uit je verhaal dat het paard koliekgevoelig is? Houd daar rekening mee, sluit desnoods een verzekering ervoor af. Wordt dan wel een redelijk dure verzekering, maar je komt nooit voor enorm hoge onverwachte kosten te staan. Denk hierbij aan een operatie. Het spoelen met parafine of een spuitje tegen koliek zijn de grote kosten niet eens. Je paard op een kliniek neer moeten zetten en het opereren is erg duur. Reken maar op zo'n 3500 euro voor een operatie van koliek. Dit kan ook nog eens per kliniek verschillen.

Tandarts is ook erg belangrijk en inderdaad je spullen. Een dekentje kost ook al gauw rond de 100 euro wil je redelijk spul hebben. Een nieuw hoofdstel, een nieuw zadel...allemaal kosten die in de papieren kunnen lopen. Een nieuw hoofdstel kost ongeveer 100 euro (goed spul), maar als je er 2 van verslijt per jaar of er gaat iets aan kapot, dan is dat wel weer even 200 euro wat je dat jaar kwijt bent.

Succes met je keuze Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:34

Ik heb gratis stalling en ben voor het voer en krullen 50 euro per maand kwijt, is een D/E pony. Verder de jaarlijkse entingen, om de 8 weken 20 euro voor bekappen, en dan nog gemiddeld gezien (wel iets ruim geteld) 10 euro per maand aan wormenkuren. Dit zijn echt mijn vaste maandlasten, ongeveer 75 euro dus. Tja, als er nog een keer de veearts boven op komt wordt het een stukkie duurder, maar ik vind dat je dat moeilijk kunt incalculeren. Wel natuurlijk zorgen dat je daar altijd geld voor achter de hand hebt!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:52

ik ben ong 200 euro per maand kwijt.
maar trouwens, er zijn hier al duizenden topics over geweest, zoekfunctie misschien een idee-tje?

vlokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:28

Ik heb ook een haflinger en het ligt er natuurlijk helemaal aan of je een eigen wei hebt of dat je op een manege moet gaan staan of dat je volpension wilt en tussen manege prijzen zijn heel veel verschillen ik betaal E95 kaal voor de stal Maar dan voert hij de paarden en zet ze ook iedere dag op de wei en haalt ze ook weer naar binnen daar komt dan alleen nog stro bij en voer. Maar als ze op de wei staan hebben ze ook niet veel nodig.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:42

Zijn inderdaad veel topics over. Ik ben gemiddeld €250,- per maand kwijt maar dat is dan ook alles (stalling, weidegang, hooi, stro, voer, ontworming, bekappen, inentingen en verzekering). Ik sta echter wel op een doe hetzelf stal, dus moet alles (behalve voeren) zelf doen. Naast dat bedrag heb je dus ook nog andere kosten zoals bepaalde toebehoren, af en toe een blikje ledervet, vitamines, nieuw hoofdstel etc. Dat loopt ook aardig op!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:21

Tja dat is moeilijk te zeggen. Waar ga jij hem neerzetten en wat zullen voor jou de kosten zijn daar en heeft hij wel ijzers of niet? want de smid hoort er ook bij.
Ik betaal per maand 285 reken maar uit wat dat in een jaar kost. Dan komt er 1 keer in de 6 weken de smid voor 80 euro (rondom bekappen en ijzers rondom) en de influenza prikken 2 keer per jaar (weet zo snel niet wat het kost maar het is noodzakelijk).
Krijgt het paard nou iets dan moet er een arts bij komen. De kosten per jaar zijn dus eigenlijk verschillend bij iedereen.
Je moet kijken wat jou eisen zijn en dan het bedrag uitrekenen plus de extra's die kunnen komen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:54

Inclusief les, hoefsmid, wormspuit, inenting, wedstrijden, stalling, voer en kleine spulletjes ben ik iets meer als 280 euro per maand kwijt voor merrie en veulen. Dat is wel exclusief zadel, hoofdstel, trailer en onverwachte veeartskosten.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:43

Wat betalen jullie weinig!!
Ik was toen ik nog in een manege stalling stond totaal per maand een € 550,- kwijt dit was dan wel incl. bekappen, inenting, verzekering. Maar ik moest nog steeds zelf uitmesten.(wou ik dit erbij zou het rond de €600,- komen)
Maar ik denk dat het een heel stuk goedkoper kan!!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:49

Ik ben in totaal 320 euro per paard kwijt. Dit is inclusief stalling, bekappen, wormmiddel, paardentandarts en dan heb ik nog wat extra voor eventuele dierenartskosten....

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:52

Ik ben per maand denk ik ongeveer minder dan €20 kwijt. Bloos! Heel weinig vergeleken bij jullie. Haha!
Onze paarden staan thuis, dus daarvoor hoef ik niks te betalen. Dan krijgen ze om de 6 week een wormenkuur en bekappen kost maar €10 per keer omdat een kennis dat doet. Biks moeten mijn zus en ik zelf kopen maar hooi en stro niet. De spullen moet ik ook zelf betalen, maar dat is niet zoveel want er is (nog) nooit iets echt kapot gegaan in die 3 jaar.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:33

Weinig? Ik vind 550 euro wel erg veel...

Ik zal mijn berekening even uitsplitsen:

- stal + hooi -> 120 euro
- stro -> 15 euro
- brok -> 20 euro
- les -> 85 euro
- hoefsmid (bekappen en beslaan) -> 35 euro (70 per 2 maand)
- wormspuit -> 5 euro (10 per 2 maand)
Dit is in totaal 280 euro....

Oeps, met wedstrijdkosten en inenting kom ik dus nog wel wat hoger uit. Reken voor de wedstrijden zomers 40 euro per maand (2x 2 proefjes) en 's winters 20 euro per maand (2x 1 proefje) extra en de inenting weet ik zo niet.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:49

Prijzen van stalling zijn behoorlijk verschillend, dus om zelf een goed kostenplaatje te krijgen moet je even rondkijken in jouw regio.

Per jaar:
12x Stalgeld à 125,- = 1.500,-
30 baaltjes kuilgras = 165,-
Stro ongeveer: 150,-
Lidmaatschap ponyclub = 140,-
Jaarlijks enten = 40,-
8x Brokken à 7 = 46,-
2x Muesli à 9 = 18,-
Spullen/koopverslaving = 300,-
Totaal = 2.373,-

Alleen de kosten van de hoefsmid weet ik niet, en dat scheelt aanzienlijk tussen beslaan of bekappen.
Per maand ben ik ongeveer 200,- kwijt en dan heb ik alle extra's (weekje kamp, onverwachtse veeartskosten) er nog niet bij.

Bij mijn berekening zit 1/2 jaar dag en nacht op de wei, dan heb ik dus alleen het stalgeld.

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:30

Zal eens uitrekenen:

€125,- euro per maand voor stalling (met hooi/kuklgras en stro)
Wormenkuur: €6,50 per zoveel weken (dacht per 3 weken maar dat hou ik niet bij Tong uitsteken)
Biks: €7,- per maand (Zomers zelf 1,5 tot 2 maanden)
Jaarlijkse inenting: €25,-
Hoefsmid: €80,- (ik doe het maar 1 keer per jaar) met 4 ijzers

Voor de rest koop ik wel eens spullen maar dat is verschillend. En verschillend ook muesli en ander voedsel. Tong uitsteken

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:36

Ik heb ook gratis stalling, betaal per maand ongeveer 25-50 euro aan dingen die echt nodig zijn (hoefsmid en wormspuit) verder eigenlijk alleen de dingen die ik leuk vind! (dekjes, peesjes,...) Haha!

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:48

Goeiemorgen heey wat een bedragen staan hier! Wow!

Ik betaal nu €120,00 in de maand incl. voer stro hooi enz.
Ik moet daar nog wel bij doen de hoefsmid entingen wormspuiten wedstrijden enz.

Waarschijnlijk ga ik naar een andere stal en daar ga ik betalen.
Stal: €70,00 (met binnenbak,buitenbak, en springwei)
Stro: €30,00
Hooi: €37,00
en dan nog het voer.
maar het hoor en stro doe ik langer als een maand mee.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:29

Ik ben ongeveer €250,- per maand kwijt in totaal. Dus doe dat keer 12 en je komt op €3000,- per jaar uit.
En daarnaast word ik door iedere ruitersportzaak hier in de buurt aangetrokken iedere keer weer wat te kopen ...Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:14

Per maand rond de 400 alles bij elkaar. Bij mn jonge pony op de wei ben ik nu rond de 200 per maand kwijt.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 07:05

Bedankt voor de reacties.
Ik heb er weinig aan, omdat hij al is verkocht.
We hebben niet eens de kans gehad om alles te bekijken hoe duur alles word. Zo heel onverwachts.
Het is gister gebeurd.
Ik werd gebelt bij een vriendin door me moeder, dat er mensen sochtends 22 juni kwamen kijken en dat ze hem leuk vonden en dat ze um savonds mee mochten nemen.

Maaikies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:12

Nou moe, dat is wel heel erg raar zeg.
Jij had toch de eerste optie? Het is toch logisch dat je dat niet zo 1 2 3 kan beslissen. L*llig zeg van de eigenaar! Hoe lang wist je dat hij zou worden verkocht? Ik zou als eigenaar toch nog een poosje geduld hebben, als je weet dat hij een goed tehuis kan krijgen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:58

€ 200 voor stalling, hooi, stro, DA, hoefsmid en volop gebruik van weide en piste

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 13:54

Maaikies schreef:
Nou moe, dat is wel heel erg raar zeg.
Jij had toch de eerste optie? Het is toch logisch dat je dat niet zo 1 2 3 kan beslissen. L*llig zeg van de eigenaar! Hoe lang wist je dat hij zou worden verkocht? Ik zou als eigenaar toch nog een poosje geduld hebben, als je weet dat hij een goed tehuis kan krijgen.

2 weken wist ik het. Maar ik had niet verwacht dat ie al zo snel zou handelen, want hij had allemaal belofte's gedaan waar ie zich niet aan hield. Dus ik dacht dat dit er ook zo eentje zou zijn. Verdrietig
Ja inderdaad; Arie kreeg zeker bij ons een goed tehuis, omdat ie ons dondersgoed kent en wij hem.
Laatst bijgewerkt door Poenarie op 23-06-05 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:57

per maand 190 euro stallingskosten per paard.
dan komt er de hoefsmid nog bij eens in de 6/8 weken.
soms entingen, wormenspuit ed

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:41

Ik zou rekening houden met minimaal 250 euro per maand

Dat is dan incl stalling/hoefsmid/enten/wormenkuren aanschaf spulletjes etc..
Maar het is natuurlijk helemaal afhankelijk hoe je je paard gaat stallen..
Ik sta voor 180 euro all inn.. Maar mensen bij ons in de loods staan voor de helft.. Maar dan komt er ook nog biks en stro bovenop..
Het is ook afhankelijk wat je eventueel zelf kan doen .. Ik kies dus voor iets meer luxe en rijdt ook nog wedstrijden en neem les.. Dus dat zijn ook kosten die je er nog bij moet rekenen.

Denk dat ik gemiddeld tussen de 250 en 300 euro kwijt ben per maand..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:51

aafje87 schreef:
Wat betalen jullie weinig!!
Ik was toen ik nog in een manege stalling stond totaal per maand een € 550,- kwijt dit was dan wel incl. bekappen, inenting, verzekering. Maar ik moest nog steeds zelf uitmesten.(wou ik dit erbij zou het rond de €600,- komen)
Maar ik denk dat het een heel stuk goedkoper kan!!

Je zit midden in de stad. Dan is het inderdaad een stukkie duurder dan buiten de randstad.

Als je weet wat je stal kost, tel daar ongeveer 100 euro bij op (per maand). Als je dat op zou kunnen brengen, denk ik dat je een heel eind komt.