Handelsstallen...zijn die betrouwbaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Handelsstallen...zijn die betrouwbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 10:19

Hoi
Ik weet niet of deze topic hier hoort te staan, maar in ieder geval ik heb een vraagje of handelsstallen.
Welke handelsstallen zijn betrouwbaar en heeft iemand wel eens een pony/paard bij een handelsstal gekocht ?
-xXx- Marijke

lailapri

Re: Handelsstallen...zijn die betrouwbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:24

Nu al een aantal keer meegemaakt, 2 jarige als 3 jarige net onder het zadel verkocht, jij gaat ze trainen, en kijkt eens tanden, zijn ze 3 jaar (had je natuurlijk kunnen laten keuren maatr ik was het zelf niet) Paarden die vanalles blijken te mankeren achteraf, mok, schimmel, wormen+lintworm. Ook ruinen die achteraf een klophengst blijven te zijn, waarvan 1 bal is weggehaald of beide niet. Paard dat met beide voorbenen kreupel loopt, wat je dus niet kan zien als je er geen verstand van hebt en ga zo maar door

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:30

Onze manege werkt zo ongeveer samen met een handelaar en daar mogen we dan ook wel eens pony's van rijden. Met geen van allen is iets mis.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:30

Tja een handelaar is een handelaar. Er zullen ook wel goede handelaren zijn maar de handelaren die ik ken zijn niet echt best. Ze doen er alles aan om de paarden te verkopen en zullen zo ook verkeerde dingen roepen.
Als je een paard bij een handelaar koopt is het denk ik wel belangrijk dat je het paard laat keuren. Dan kunnen er al veel dingen uitgesloten worden.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:07

het ligt eraan wat voor handelstallen, je hebt de goedkopere en daar komt meestal troep vandaan daarnaast lopen er soms wat oplichters rond, maar er zijn ook veel goede wel wat duurdere kwaliteitshandelstallen!Waar je vaak beter paarden koopt dan bij een particulier!Veel bekende ruiters hebben ook een handelstal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:12

lailapri schreef:
Nu al een aantal keer meegemaakt, 2 jarige als 3 jarige net onder het zadel verkocht, jij gaat ze trainen, en kijkt eens tanden, zijn ze 3 jaar (had je natuurlijk kunnen laten keuren maatr ik was het zelf niet)

Om iemand te bedonderen heb je er 2 voor nodig .. Haha!
Dat iemand een zonder kennis van zaken een paard koopt, zegt meer over de koper dan de verkoper....
Hoe vaak ik niet gehoord en gezien heb dat een koper perse het paard wilde hebben dat afgeraden werd...

lailapri schreef:
Paarden die vanalles blijken te mankeren achteraf, mok, schimmel,
Huidaandoeningen kun jezelf ook zien, als je een paard laat keuren moet een DA het opmerken... de schimmelinfectie kan ook zo de kop opsteken zonder dat een verkoper daar weet van heeft, soms staan paarden maar heel kort op stal bij een handelaar, en om dan te zeggen dat het door de handelsstal komt...

lailapri schreef:
wormen+lintworm. Ook ruinen die achteraf een klophengst blijven te zijn, waarvan 1 bal is weggehaald of beide niet. Paard dat met beide voorbenen kreupel loopt, wat je dus niet kan zien als je er geen verstand van hebt en ga zo maar door

worminfectie kan onopgemerkt omdat je de duur van verblijf niet weet op die handelsstal... en je zou kunnen weten of eerder toepassen dat ieder nieuw paard op stal ontwormd wordt als het arriveerd op stal en dan volgens de stalkalender ontwormt wordt met de rest....

Een ruin verkopen wat klophengst blijkt te zijn kunnen ze mij ook, dat kan ik ook aan de buiten niet zien... waarom die handelaar dan wel.

@Princess: wat een onzin... het pobleem bij de lowbudget paarden is dat de kopers een Salinero verwachten voor slachtprijs..... om mensen te kunnen oplichten heb je altijd 2 partijen nodig.....

@TS: bezoek handelsstallen bekijk de paarden, luister vooral goed en koop als je er een goed gevoel bij hebt en probeer het paard uit (indien van toepassing) en het liefst meerdere keren, borstel het paard zelf een keer en zo zul je het dier ook leren kennen maar ook bijv. kale plekjes of bultjes opmerken....
handelsstallen zijn zo betrouwbaar als jezelf bent Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:52

Het probleem is dus dat de verkopers zeggen dat het paard 100% in orde is, en acheraf blijken dan dingen met het dier te zijn die niet kloppen. Als je geen verstand hebt van paarden moet je toch ook eerlijk behandelt worden en niet een of andere knol aangesmeerd krijgen.... Ik zeg altijd maar eerlijkheid duurt het langst, ik weet niet hioe jij daarover denkt alane

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:30

Een goede handelaar heeft zijn naam hoog te houden.
Als hij een aantal keren een slecht paard verkoopt krijgt hij een slechte naam en gaat hij steeds minder verkopen. En het handelen van paarden is voor hem wel brood op de plank.
Daarbij krijg je bij een handelaar vaak een proeftijd en ik zie dat particulier nog niet zo snel gebeuren.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 14:44

Hoi
Ik zie de laatste tijd veel reclame voor bmstables, is dat wel een goede handelsstal, want de paardjes zien er goed uit.
-xXx- Marijke

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 15:27

Tja, particulieren bedonderen de boel ook vaak en als je daar dan achterkomt, krijg je moeilijk je centjes terug: het geld is al op enz enz. Een handelaar is hier gevoeliger voor (garantie) en heeft idd zijn naam hoog te houden. Belangrijk dat je het paard goed laat keuren en goede afspraken maakt (bijv. of op proef mag, als binnen xxxx blijkt dat het paard niet geschikt is dat hij terug mag enz enz). Zou wel bij een betere handelaar gaan, dus niet naar een waar het echt een zooitje is en die af en toe een paardje verkoopt. Sowieso ook een paar keer gaan kijken/rijden enz.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 15:40

marijkjuh, ik denk dat je zelf moet gaan kijken of het wat is.
Zowel het paard als de handelsstal.
Ga niet over 1 nacht ijs, hou je hoofd erbij en neem iemand mee met verstand van paarden.
En laat het dier keuren.
Veel succes!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:15

Mijn mening is van niet.
De handelstallen die ik tot nu toe ken werken allemaal slecht etc.
Er zullen er vast wel goede zijn, maar of jij daar bij de juiste bent?
Geen idee.
Ik zou het nou nooit doen.

Op Marktplaats staat er een Haflinger Ruin te koop met vader Wallenstein, ivm werk moest 'ie weg, 3 jaar zadelmak maar verder niet longeren of rijden.
De haflinger genaamd 'Weredie' is wel degelijk onder het zadel met ruiter. Alleen omdat hij het niet goed oppakte staat er van niet.
Oftewel onder het zadel is er geen rijden aan, opstappen gaat 'ie ervan door.
Ik ken de Haflinger(Weredie) en is bij de soort haflinger handelstal terug gegaan naar de vorige eigenaar bij ook een handelstal dus.
Daarvan komt nu die advertentie vandaan.

Voor je ergens heen gaat, een paard/pony koopt.
Weet goed wat je doet en neem een ervaren persoon in dat soort dingen mee!!

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:42

BMStables Haha!
Gister naar een ponytje gekeken voor mijn zusje, Vet lief, voor de kar onder het zadel aan de hand,,enz.

Vandaag konden we haar al ophalen, ze zijn heel aardig Tong uitsteken

Dus mijn mening is dat BMStabels zeker te vertrouwen is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:51

handelsstallen zijn betrouwbaarder dan particulieren

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:51

Ik heb vorig jaar ook een paard gekocht bij een handelstal en er is zeker niets mis mee, het is echt een schat en hij mankeerde niets toen ik hem kocht (en nu nog niet) Ik denk dat je het beste zelf kan gaan kijken bij een handelstal goed bedenken wat je wil / zoekt en iemand meenemen die "er verstand van heeft" als je dat zelf niet hebt.
Zoals in elke markt zijn er goede en slechte mensen je kunt niet iedereen over 1 kam scheren. Als er 1 slecht is zijn ze niet allemaal slecht Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:57

lailapri schreef:
Het probleem is dus dat de verkopers zeggen dat het paard 100% in orde is, en acheraf blijken dan dingen met het dier te zijn die niet kloppen. Als je geen verstand hebt van paarden moet je toch ook eerlijk behandelt worden en niet een of andere knol aangesmeerd krijgen.... Ik zeg altijd maar eerlijkheid duurt het langst, ik weet niet hioe jij daarover denkt alane

over de eerlijkheid ben ik het geheel eens...
maar de het zit 'm in de eerlijke behandeling..... kopers zijn zo vaak doof en blind en geven de verkoper dan de schuld van hun blindheid en doof zijn...

Wat is 100 % in orde? schimmel en wormen is simpel op te heffen en niets aan te doen (verkoper zijnde kan onopgemerkt blijven) idem voor klophengst...
bedenk eens dat de paarden bij die handelaar ook ergens vandaan gekomen zijn, een een groot deel bij een particulier...... en vetelt die altijd de waarheid?

bokkenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:29

Wij hebben een pony gekocht bij BM stables, een schatje dat wel maar hij zat wel vol met rode bloedworm en zo erg dat hij na 3 keer ontwormen pas schoon was, hij zat dik in het haar toen we hem kochten maar de lange haren op zijn buik bleken dus door de wormen te komen! Hou dat wel in de gaten voordat je een pony bij anderen plaatst. Ik heb de indruk dat handelsstallen het vaak niet zo nauw nemen met ontwormen en enten laat staan chippen of een paspoort. Verder blijft de aankoop van levende have toch een kwestie van klikken tussen mens en dier en dat is en blijft het belangrijkste ga op je gevoel af, kijk hoe de stallen eruit zien, hoe de andere paarden reageren. Wat ik ook nog wel wil zeggen dat ze bij BM stables wel heel eerlijk waren over de eventuele gebreken van de dieren, want er stond echt een schatje maar dat was een luchtzuiger en dat werd er echt netjes bijverteld. En ja die wormen... pech of ... je kan dat aan de buitenkant vaak niet zien. Maar wees allert.

N0_Limit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:07

Ja je hoort veel slechte verhalen over handelstallen en de meeste zijn ook echt slecht ze doen alles om maar zo snel mogelijk om de paarden weg te krijgen,, zelf werk ik bij een handelstal en die zijn werkelijk goudeerlijk .. ze vertellen eerlijk over hoe het paard is en pas jij als ruiter niet bij het paard krijg je het paard ook niet mee zo simpel ligt dat, zelf heb ik dus alleen maar goeie dingen mee gemaakt, maar je hoort idd vele rare verhalen,, ik zou ook geen paard kopen bij een handelaar die je niet kent, ik bedoel je weet maar nooit ...

N0_Limit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:08

idd is inderdaad sorry dat ik met msn taal schreef zal der voortaan beter opletten

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:14

Tja, wie is nou wel betrouwbaar. Een handelsstal met goede naam en reputatie, die tegelijk ook trainings/africhtingsstal is, is misschien nog wel het meest betrouwbaar. Die gaan hun goede naam niet te grabbel gooien.
En natuurlijk worden er dingen verzwegen, paarden de ochtend voordat de kopers komen een uur gelongeerd etc.
Maar die trucjes kennen particulieren net zo goed.
Gewoon paard laten keuren door veearts, iemand meenemen die er verstand van heeft. Handelaren staat volgens mij ook een stuk minder sterk als het paard geborgen gerbreken heeft dan een particulier. Dus zal zich daar minder snel aan wagen.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:19

KiWiKo schreef:

Dat vind ik wel erg kort door de bocht... het ligt er maar net aan welke handelsstal en welke particulier je treft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:25

betrouwaarder.. .. dat is het sleutelwoord.
een handelsstal heeft een naam hoog te houden een paticulier niet Haha!
jansen bedonderd 1 X als parti. ..... de handelsstal ook maar verliest daarmee zijn naam en verkoopt steeds minder/slechter

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:27

KiWiKo schreef:

Vork

Waarom je alleen negatieve dingen over handelaren hoort, komt omdat de tevreden klanten niet hoort, en dat zijn er over het algemeen meer.

Bohjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:50

Alane schreef:
een handelsstal heeft een naam hoog te houden een paticulier niet Haha!
jansen bedonderd 1 X als parti. ..... de handelsstal ook maar verliest daarmee zijn naam en verkoopt steeds minder/slechter

In een ideale wereld werkt het wel zo ja, maar in real life... ten eerste zal niet iedereen die zich bij een handelsstal bedonderd voelt dat in de krant ofzo gaan zetten, dus er zijn genoeg potentiele klanten van die handelsstal die zo'n negatief verhaal nooit te horen krijgen. Ten tweede kan die handelsstal zich verdedigen door te zeggen dat het verhaal heel anders in elkaar zit dan de koper beweert, en tja, wie moet je dan geloven als je er zelf niet bij bent geweest? Dan geef je die handelaar misschien wel het voordeel van de twijfel als ie met een plausibel verhaal komt.
Dus dat een handelsstal die niet/minder betrouwbaar is steeds slechter gaat draaien of failliet gaat, zou mooi zijn, maar hoeft echt niet zo te zijn.

Maar goed, de beste tips zijn denk ik al gegeven... deskundige meenemen, meerdere keren gaan kijken/rijden/poetsen en dergelijke, altijd laten keuren etc.
Laatst bijgewerkt door Bohjal op 19-06-05 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:51

bokkenootje schreef:
Wij hebben een pony gekocht bij BM stables, een schatje dat wel maar hij zat wel vol met rode bloedworm en zo erg dat hij na 3 keer ontwormen pas schoon was, hij zat dik in het haar toen we hem kochten maar de lange haren op zijn buik bleken dus door de wormen te komen! Hou dat wel in de gaten voordat je een pony bij anderen plaatst. Ik heb de indruk dat handelsstallen het vaak niet zo nauw nemen met ontwormen en enten laat staan chippen of een paspoort. Verder blijft de aankoop van levende have toch een kwestie van klikken tussen mens en dier en dat is en blijft het belangrijkste ga op je gevoel af, kijk hoe de stallen eruit zien, hoe de andere paarden reageren. Wat ik ook nog wel wil zeggen dat ze bij BM stables wel heel eerlijk waren over de eventuele gebreken van de dieren, want er stond echt een schatje maar dat was een luchtzuiger en dat werd er echt netjes bijverteld. En ja die wormen... pech of ... je kan dat aan de buitenkant vaak niet zien. Maar wees allert.

Wij ontwormen en enten alles wat binnenkomt en wat onbekend is kwa ontwormen en enten.
Maar je kan er idd niet inkijken.Soms moeten wormenkuren een paar keer herhaald worden.

Ook laten we wekelijks paarden chippen.
Bedankt verder! Knipoog