Met 30 graden op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wespel78

Met 30 graden op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 14:02

Misschien een stom vraagje hoor maar zetten jullie je paarden met dat hele warme weer overdag op de wei, of kiezen jullie voor 's nachts?
Bij ons op de wei is geen schaduw vandaar. Aan de andere kant is het binnen natuurlijk ook niet zo fijn voor een paard met dat superweer. Dus wat zouden jullie doen?

Karin_deB

Re: Met 30 graden op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:05

de mijne heeft ook geen schaduw in de wei, en staat gewoon dag en nacht op de wei.
Ik zorg er wel voor dat de waterbak goed gevuld is de hele dag en eventueel een vliegendeken op, anders helemaal sprayen met vliegenspray!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:06

Ik zet hem gewoon buiten. Er is geen schaduw in de wei maar alles er omheen is open dus dan staat er altijd wel een beetje wind. Mijn paard staat in de eerste stal waar precies de zon vol op staat s middags dus ik zet hem zeker niet op stal. Om een uur of 7 gaan ze naar binnen, ze mogen niet dag en nacht buiten blijven op stal en dat is mn paard ook niet gewend.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:10

Die van mij gaat 2 uurtjes per dag de wei op van 11.00 tot 13.00 uur. Lang genoeg, ook i.v.m. de warmte en een te vette wiedebuik. Bloos Hij is bijna zwart en heeft het na een paar uurtjes wel gezien en krijgt het slecht door de hitte. Als je de mogelijkheid hebt kan je hem beter overdag binnen laten en 's nachts naar buiten doen als je geen schaduw hebt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:29

Belangrijkste met de hitte is een bak met vers water die altijd vol is. Ze redden zich verder prima in de zon en ook al kunnen ze binnen, blijven ze toch vaak buiten. Inspuiten met vliegenspul doe ik niet aan, hij red zich prima met die vliegen. Alleen tijdens het rijden doe ik vliegenspray erop.

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:32

Foster staat gewoon dag en nacht buiten..en er is bij ons ook geen schaduw..en inderdaad moet er gewoon altijd vers water zijn..maar wij hebben in de weides automatische drink bakken dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken.. als ik hem uit de wei haal en alles heb gedaan doe ik er vliegenspray op. en dan gat ie gewoon weer de wei in..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:34

Ik laat ze ook gewoon lekker buiten soms spuit ik de bak wel nat waar ze dan eventueel kunnen gaan liggen o.d. maar de beweging is heel goed voor het paard dus zoveel mogelijk naar buiten. Ook in de stal word het zo broeierig.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:37

bijn ons worden de paarden snacht buiten gelaten (in de zomer toch tijdens de warmste maanden julli-augsustus) en overdag in de stal , maar de stallen zijn bij ons heel fris en op de wei is er altijd schaduw ook van de bomen.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:40

Mijn paardje blijft overdag binnen als het zo warm is. Hij mag dan 's ochtends vroeg naar buiten. Hij begint ook t zeuren met die hitte, wordt gek van de beesten en wil dus naar binnen.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:44

die van mij staan dag en nacht buiten met die hitte er is voldoende water en spuit ze vaak af voor de afkoeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:47

IMijn paardjes staan alweer een tijdje dag en nacht buiten

k heb bij de vorige keer dat het warm was, er toch voor gezorgt dat ze nu in een wei met schaduw staan.

Ze kunnen ook zelf naar stal.
Wat ze overdag wel doen, omdat er minder ongedierte zit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:48

ze ztaan bij ons dag en nacht op de wei, in de zomer hebben we geen boxen namelijk. Er is geen schaduw, maar in de polder is het nooit warm omdat het altijd hard waait.
Vliegenspray??? Niet nodig in de polder....... de vliegen waaien zo weg!

Water zit in de sloot, waar mijn paard dan ook gewoon in gaat staan, dat vindt ie gemakkelijker....

nadeeltje is de kleigrond: 1 regenbuitje en je moet weer lieslaarzen aan.....

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:20

Flippertje schreef:
Mijn paardje blijft overdag binnen als het zo warm is. Hij mag dan 's ochtends vroeg naar buiten. Hij begint ook t zeuren met die hitte, wordt gek van de beesten en wil dus naar binnen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:31

Banjer blijft gewoon buiten staan.... Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:34

wij hebben gelukkig schaduw al zie ik de paarden er nooit in staan als het zo warm word....
ze blijven dus wel gewoon buiten..

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:35

Timber staat ook gewoon buiten, met een sloot om helemala leeg te drinken Tong uitsteken

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:01

Patos gaat ook gewoon de hele dag naar buiten, er is maar één miezerig boompje waar ze in de schaduw kunnen staan, maar vers drinkwater zat. Ik heb vorig jaar toe het zo rond de 35 graden was achter haar aan kunnen hollen omdat madame totaal niet van plan was om richting de stal te gaan, ik heb haar toen maar lekker laten staan, je ziet het snel genoeg als ze zich niet meer prettig voelen in de zon.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:19

Bij ons gaan de paarden om 9 uur naar buiten en dan12 uur naar binnen.. 4 uur naar buiten en half 8 binnnen

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:25

Heb dit topic met grote ogen bekeken...
ik hoop dat jullie beseffen dat een paard niet verbestemd is om op stal te zijn. Is heel slecht voor de bloedsomloop en de algemene gezondheid. De stal is alleen uitgevonden door ons, de bezorgde mens. Paarden horen 24/24 op de weide te staan, waar ze voortdurend grazen(=bewegen) en *paard* zijn.
(uitzonderingen i.v.m. ziekte en uitzondelijk slecht weer uitgesloten)
Ik wil hier niemand mee aanvallen ofzo, vertel gewoon wat ik weet uit onderzoeken en artikels e.d.
De meeste dierenartsen bevestigen dit...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:35

Bij ons op stal staan ze gewoon buiten. En das maar beter ook, want onze stal wordt erg warm in de zomer. Als t gaat schemeren komen ze naar binnen. Dat weten ze precies. Tegen die tijd gaan ze ook al richting het hek enzo. Maar de rest van de tijd staan ze toch echt liever buiten. Ookal worden ze helemaal gek van de vliegen. Gras overwint alles! haha

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:48

moeshie schreef:
Paarden horen 24/24 op de weide te staan, waar ze voortdurend grazen(=bewegen) en *paard* zijn.

Hi hi... heeft jou week 24 dagen? Je bedoeld 24/7 denk ik.

Ben wel met je eens dat het super voor het paard zou zijn als hij 24/7 buitenstaat, maar daar heb je nou eenmaal niet altijd de mogelijkheid toe. Ik ben gezegend een stal gevonden te hebben waar ze in de zomer 24/7 buitenstaan en in de winter overdag ook.

Maar dat is echt een uitzondering hoor hier in de omgeving waar ik woon. De stallen die ik ken bieden niet de mogelijkheid om je paard 24/7 het hele jaar door buiten te hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:06

Lekker buiten. Die van mij staat nu 24/7 buiten en in de polder met alleen 'smorgens en einde van de middag schaduw en met genoeg drinkwater lijkt het mij buiten echt prettiger.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:11

Maarja een paard dat elke dag een uur echt getraind wordt is ook niet echt natuurlijk en zoals sammetje al zegt is dit vaak niet eens mogelijk (bedoel het niet gemeen ofzo tegen jou)
Maar ik ben echt super blij dat mijn pony elke dag lekker van 9 tot half 6 naar buiten gaat, hij wil aan het eind van de dag ook wel graag naar binnen, zeker omdat ie ook zomerexceem heeft en daar buiten veel last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:24

viefdepief schreef:
Maarja een paard dat elke dag een uur echt getraind wordt is ook niet echt natuurlijk en zoals sammetje al zegt is dit vaak niet eens mogelijk (bedoel het niet gemeen ofzo tegen jou)
Maar ik ben echt super blij dat mijn pony elke dag lekker van 9 tot half 6 naar buiten gaat, hij wil aan het eind van de dag ook wel graag naar binnen, zeker omdat ie ook zomerexceem heeft en daar buiten veel last van heeft.

In het geval je het tegen mij hebt. Het si dat ik nu een jonge pony heb, maar op de pensionstal waar ik normaal zou staan staan de paarden ook alleen overdag buiten. Maar vind het argument nogal zwak dat eht enit kan met een uur trainen omdat dat ook niet natuurlijk is. Met mn huidige paardje train ik ook gewoon en die staat dus ook 24 u p/d buiten en dat gaat prima. Zou niet inzien waarom niet.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:40

Haha! Ik bedoelde 24u op 24
hé wat erg dat jullie paarden niet altijd buiten mogen!
Is hier ook een reden voor? Bij ons(en alle andere stallen/maneges die ik ken hier) staan ze wel altijd buiten hoor.

Oh ja, een uur training is vervanging voor de lange afstanden die paarden lopen als ze in het wild zijn.
De 'rondjes' zijn idd niet zo natuurlijk, maar het is bewegen, toch?