voor en nadelen van beugelriemen onderlangs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

voor en nadelen van beugelriemen onderlangs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 10:45

Wat zijn de voor en na delen van de beugelriemen onderlangs dragen. En dan bedoel ik niet de gespen onderaan maar de beugelriemen onder de flap Haha!

En kan dat bij een kn ?

Yell

Re: voor en nadelen van beugelriemen onderlangs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:52

voordeel, minder beschadigde zweetbladen,
nadeel, minder beenvrijheid

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:54

Voordeel: geen bobbel onder de zweetbladen, nadeel: heb ik niet ondervonden... Ik heb het ook bij een KN zadel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 10:58

kun je de beugels wel gewoon opsteken? En als je ze dan onderlangs hebt, heb je dan ook de gespen onder? of wel gewoon boven aan?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:00

Je kunt de beugels er gewoon onder opsteken hoor en bij mij zit de gesp helemaal alles eronder dus alleen de beugel komt eronderuit.

Voordeel: Benen liggen stiller, je kan niet meer zo klapperen. En je zweetbladen blijven mooi van boven!

Nadeel: Uhhh Geen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:12

Dit kun je alleen doen als het automatisch al kan bij je zadel.

Ik heb zelf ooit eens bij een zadel onder het zadelrokje de boel zelf losgesneden zodat de beugels er onderdoor konden. Kwam ik later bij de ruitersportzaak om de boel op te laten vullen, vertellen ze mij dat bij deze de garantie verlopen was. (die ik nog 2 jaar had op de boom) Dus doe dat nooit

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:28

Bij mijn Euroriding zadel kan ik ze ook onderlangs doen en idd blijft het bovenste zweetblad dan netter. Ik vind het alleen voor geen meter zitten omdat je minder beenvrijheid hebt. Daarom heb ik ze toch mooi bovenlangs

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:29

ik heb ze ook altijd onderlangs. Onder het zweetblad door en dan onderaan de gesp met een beugelriemhoesje. Je hebt dan geen bobbel onder je been, je zweetblad ziet er mooier uit/ blijft mooier en opsteken gaat gewoon nog makkelijk, want je schuift de beugel gewoon over de onderste riem omhoog, hetzelfde als je doet wanneer ze over het zweetblad hangen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:34

Nadeel is dat de beugel(riem) niet los kan schieten op het moment dat je eraf valt en je voet in de beugel blijft hangen.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:48

meervoordelen zoals andere genoemd hebebn alleen met je beugels verstellen van maat is wel klote

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:59

volgens mij is dat toch wel gevaarlijk als je valt en blijft hangen Verward

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:26

Mijn verzorgpony heeft een Hulsebosch zadel, waar je de beugels zowel onder als bovenlangs vast kan maken. Ze zitten eigenlijk altijd onderlangs, het enige nadeel wat wij hebben is dat als je een beetje langer bent en je been iets optrekt om te drijven (paard is een fjord, waar door volwassenen op wordt gereden) de zweetbladen soms iets omhoog komen. Verder is het ideaal, je houdt je benen stiller en het ziet er netter uit Lachen

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:50

minka schreef:
Mijn verzorgpony heeft een Hulsebosch zadel, waar je de beugels zowel onder als bovenlangs vast kan maken. Ze zitten eigenlijk altijd onderlangs, het enige nadeel wat wij hebben is dat als je een beetje langer bent en je been iets optrekt om te drijven (paard is een fjord, waar door volwassenen op wordt gereden) de zweetbladen soms iets omhoog komen. Verder is het ideaal, je houdt je benen stiller en het ziet er netter uit Lachen

ja indd ik heb ook een hulsebos waarbij dat kan en bij die beugelriemen schiet ie wel gewoon los als je hem onderlangs doet. Gewoon zelfde sluiting en werkt hetzelfde boven als onder

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:41

IK heb ze ook onderlangs. Wil t ook niet meer anders. (rij gelijk me benen kapot als ze bovenlangs hangen) Nu hoor ik iedereen over dat ze geen beenvrijheid meer hebben. Waar wil je je benen helemaal heen doen dan? Ik vind dat je benen daardoor mooier en beter op de plaats blijven liggen, en je kan ze ook niet overdreven naar achter of voor doen. Dat is nergens voor nodig, dus alleen maar handig dat t niet kan.
Je beugels steek je op dezelfde manier op als anders. (of je moet de sluiting onder hebben, met zo'n hoesje erover) Alleen zitten ze onder t zweetblad. Ik doe er altijd een zadelhoes omheen, omdat de zweetbladen wat uitsteken dan. En ben bang dat ie anders misschien beschadigd.
Van Hulsebos adviseerde ze me om met een nieuw zadel de eerste 2 a 3 weken ze wel bovenlangs te doen, zodat je de zweetbladen fijner inrijdt. Anders willen ze nog wel eens iets naar voren gaan staan. (de stijgbeugel houdt t zweetblad op de plaats als je ze bovenlangs doet.)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:05

Ik heb ze ook onderlangs en het enige nadeel vind ik het opsteken... Indd gaan dan je zweetbladen wat bol staan maar dat is meteen weer weg als je de beugels weer omlaag doet...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:16

Ik heb een Passier zadel en ik heb mijn beugels ook altijd onderlangs, heb lang zitten nadenken, maar ik heb echt geen een nadeel kunnen bedenken, van minder beenvrijheid absoluut geen last Lachen
Misschien kun je dit zelfs als een voordeel zien, hou je je been waarschijnlijk wat beter op zijn plek en wat stiller, maar het kan alleen bij je zadel als er een stukje zit waardoor je de riem onder het zadelblad kunt doen!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:26

Ik heb ze bij mijn Wintec Pro zadel ook onderlangs zitten. Het zadel is van suede en zo wil ik voorkomen dat het eerder slijt. In het begin was het wel wennen idd het idee van minder bewegingsvrijheid maar ik vind het lekker rijden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:53

Omdat ik een nieuw zadel had besloot ik ze ook onderlangs te doen om het zadel zo min mogelijk te beschadigen. In principe merk ik nauwelijks verschil, maar aan mijn zadel kan ik wel het verschil zien over een tijdje Knipoog

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:18

Lisjuh87 schreef:
minka schreef:

ja indd ik heb ook een hulsebos waarbij dat kan en bij die beugelriemen schiet ie wel gewoon los als je hem onderlangs doet. Gewoon zelfde sluiting en werkt hetzelfde boven als onder

Off-topic: Het is inderdaad Hulsebos, typ altijd die ch erachter geen idee waarom Verward

romykiki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:02

ik heb ook een hulsebos, met mn beugels ondelangs ( kunnen idd ook bovenlangs) maar ik vind het ideaal, mn benen liggen veel stiller... *LOL* dus ik vind t wel fijn, maar ieder voor zich natuurlijk!! Haha!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 05:41

Ik heb gister gekeken maar ik heb geen flauw idee hoe ik doe onderlangs moet krijgen Clown rechts naast de beugelriem (als hij er gewoon aan hangt) zit wel een opening maar onder de beugelriem heb ik nog niks kunnen ontdekken maar kan het ook niet zo goed zien/voelen. Ik heb een kn sympfonie wie heeft dat nog meer?

Ik denk dat het met die been vrijheid wel mee zal vallen want ik neem aan dat je benen alleen een stukje naar achter hoeven en verder niks Haha!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:28

ik heb ook al jaren de beugels onderlangs.

Het zadel blijft een stuk mooier... En ziet er netjes uit..

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:11

voordeel, je zweetbladen beschadigen minder
voordeel, je been schuurt er niet langs

nadeel minder vrijheid van je been

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:17

Ik heb ze bovenlangs lopen, maar wel met de gesp onderaan, dus ook geen bobbel, dus daarvoor maakt het niet uit Lachen

Ik heb het gedaan omdat Kawa nog wel eens snelle geintjes had en ik dus optimaal kon bewegen met mijn benen, zonder de beugels kwijt te raken Lachen

Voor de rest staat alles genoemd, ga ik lekke rniet nog eens doen Tong uitsteken

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:36

ik vat niet echt wat 'beugeriemen onderlangs' in houd Blond haha.... iemand een foto?