Wat voor soort zweep?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meiske36

Wat voor soort zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:02

Hallo, ik rij een mooie lieve shetlander , ik heb een vraag: wat voor soort zweep kan ik het beste gebruiken, en waar zijn alle soorten voor, rijzweep, dressuur zweep, springzweep, longeerzweep. ??????

Kyona

Re: Wat voor soort zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:05

Misschien hoort je vraag beter thuis bij rijtechnisch.
Voor zo'n niet zo'n grote pony heb je niet zo'n lange zweep nodig. Gewoon een ponyzweep of springzweepje? Wel belangrijk om goede begeleiding te hebben, zodat je leert hoe een zweep op de juiste manier te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Kyona op 14-06-05 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:06

een dressuur zweep id denk ik iets te lang voor een sjetje, die komt meestal neer op 70cm t/m 1 m lang.een springzweep dat is een kort zweepje, die ik persaoonlijk erg onhandig vind om mee te rijden, die komen meestal op zo'n 40 cm. een longeerzweep dat is om te longeren die zijn altijd heel erg lang.Als je je pony daarmee longeerd, moet je hem achter de billen van je pony houden en hem er niet mee slaan!Alleen achter hem, op de grond slaan. Een rijzweep denk ik dat het handigst is. Maar het ligt er meer aan wat jij het prettigst vind. Ik rijd zelf op een paard met een dressuurzweep, op een sjet reed ik met rijzweep.

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:08

Willen julie misschien ook uitleggen hoe die soorten zwepen eruit zien? pleas???

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:36

dressuurzweep:
Lange zweep van 70 cm tot ong. 1 m met meestal rubber handvat.

Springzweep:
kort zweepje van zo'n 40 cm.

longeerzweep
lange zweep met daaraan vast een lang touw. van ong 3 tot 4.5 m lang.

rijzweep
een zweep van zo'n 40 á 50 cm lang.

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:46

Loenz schreef:
dressuurzweep:

Springzweep:

longeerzweep

rijzweep

Is er voor de rest geen verschil tussen een spring en rijzweep, een rijzweep is iets langer, wat is daar het voordeel van, kun je dan harder slaan of zo. En maakt het nog wat uit of er zo'n touwtje of een flapje op het eind zit??

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:50

een zweep is niet om hard mee te slaan!! springzweep zit volgensmij op het einde een breed flapje en rijzweep een kort touwtje ( of zit ik nu fout :S )

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:52

Flip schreef:
een zweep is niet om hard mee te slaan!! springzweep zit volgensmij op het einde een breed flapje en rijzweep een kort touwtje ( of zit ik nu fout :S )

Nee, zo bedoelde ik het niet, een zweepje is om te corrigeren en/of aanwijzingen te geven, maar ik bedoel komt de ene , door de lengte harder aan dan de andere. maar wat is voor het paard het verschil tussen een touwtje of een flapje

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:33

volgens mij niet zo veel, volgens mij komt een flapje alleen wat harder aan dan een touwtje, een toutje schrikken ze wat meer van (naar mijn ervaringen)

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 19:35

Loenz schreef:
volgens mij niet zo veel, volgens mij komt een flapje alleen wat harder aan dan een touwtje, een toutje schrikken ze wat meer van (naar mijn ervaringen)

Maar wat is dan het best, dat hij schrikt of dat het wat harder aan komt?

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 19:47

Maar de zweep die ik (denk ik) het beste kan gebruiken is een rijzweep, dus een met een flapje, die is namelijk niet zo heel lang

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 19:55

ja.. dat is wel een goede meiske36

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 20:00

Nog 1 vraagje, wat zou de lengte nou ongeveer moeten zijn , 40cm springzweepje of 60cm rijzweepje, (als het goed is , hoelanger de zweep is hoe harder hij aankomt, toch?) . een springzweepje nemen?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:10

dressuurzweep:

Dressuurruiters gebruiken hem vaak om: of te coriceren of de achterhand er even bij te tikken

Springzweep:
mensen gebruiken hem vaak tijdens het springen dat je je paard/pony niet raakt en anders kunnen ze hem een tikje op de hals geven.

longeerzweep
gebruik je om tijdens het longeren hem voorwaarts te houden en een overgang maken naar een snellere gang... sla hem nooi met een longeer zweep!!!!

rijzweep
[b]word meestal gebruikt door manege ruiters, niet te lang en niet te kort...
deze kun jij het beste gebruiken..

ik hoop dat je hier genoeg aan heb.

gr. roos

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 20:30

is een rijzweep gewoon een langere springzweep of ziet ie er ook nog anders uit, en een springzweep is korter dus, doet toch (denk ik) minder pijn dan een langere rijzweep.

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 21:04

niemand?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:13

ik heb een dressuurzweep van 1.30 om er achter bij te kunnen tikken

maar voor een shetje zou ik gewoon een rijzweepje nemen! lang zat

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:52

Ik gebruik gewoon een rijzweepje bij m'n verzorgshets. Alle dressuurzwepen zijn te lang en springzweepjes zijn weer erg kort.

Met een dressuurzweep is het de bedoeling om af en toe je paard een beetje bij te tikken zodat 'ie netjes loopt, een rijzweep is een soort steviger model. Erg handig om eigenwijze shetjes af en toe een tik mee te geven... Tong uitsteken (met dressuurzweep heb je denk ik weinig effect)

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:58

meiske36 schreef:
is een rijzweep gewoon een langere springzweep of ziet ie er ook nog anders uit, en een springzweep is korter dus, doet toch (denk ik) minder pijn dan een langere rijzweep.

Niet mee eens!
Dressuurzweep is het meest 'soft'. Gewoon eventjes mee bijtikken. Hard slaan kan je er geloof ik niet echt mee, omdat 'ie zo lang is (dat geeft het meeste luchtweerstand, en hij is ook nog eens flexibel dus buigt mee).

Springzweep is het minst 'soft' denk ik, kort zweepje... Probeer maar eens uit om met een lange tak te zwiepen en een kort takje. Dat korte takje is veel steviger en als je daarmee iemand raakt doet dat dus meer pijn.

Rijzweep is het tussenmaatje, meestal met een flapje, soms in de vorm van een paardenhoofd. Met deze kan je zowel dressuur rijden als gaan springen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:27

goed uit gelegt! OK dan!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:32

Joh, doe niet zo moeilijk. Gewoon een stokje dat lekker in de hand ligt en waarmee je er goed bij kunt. In de winkel hebben ze keus zat.

meiske36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 17:45

Margreet schreef:
Joh, doe niet zo moeilijk. Gewoon een stokje dat lekker in de hand ligt en waarmee je er goed bij kunt. In de winkel hebben ze keus zat.

daarom vraag ik het ook, omdat er zoveel soorten zijn om uit te kiezen. Maar de rijzweep is dus eigenlijk het "gemeenst" , hij is stevig, zwiept dus niet. maar omdat hij langer is gaat het uiteinde harder dan bij de springzweep, dus hij komt harder aan.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:11

ik wil alleen maar even opmerken dat ik vind dat je erg goeie vragen stelt meiske36. Haha!

Conclusies
Rijzweep: gebruik je in het algemeen bij het rijden, is wat langer, maar stevig. Kan een flapje of een touwtje hebben.
Dressuurzweep: gebruik je bijde dressuur. Is lang met een touwtje en is door zijn buigzaamheid niet duidelijk om te corrigeren (kan wel), maar om aanwijzingen te geven.
Springzweep: gebruik je bij het springen. Is een kort stevig zweepje met een flapje. Vooral om 'bij te tikken', zo van: hey, let eens ff op
Longeerzweep: gebruik je bij het longeren. Is een lange zweep met een lang touwtje eraan. Gebruik vooral om paard voorwaarts te houden, na(ast) de stemhulpen.
Heb ik het zo ongeveer..??

Advies: neem les , dan leer je hoe, wanneer en waarom je de zweep gebruikt. In jouw geval zal ik inderdaad een rijzweepje nemen.
Wil je afbeeldingen zien, moet je even gaan googlen.

Groetjes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:18

Om het ingewikkeld te maken heb ik een dressuurzweep met een flapje Haha!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:23

erg goed dat je je zo goed bedenkt wat voor een je pakt, maar ik denk dat je het beste een rijzweepje kan pakken, ik rijdt op mijn shet met een dressuurzweep(je Tong uitsteken ) is ong 90 cm.

maar geen een zweep komt hard aan als je er niet echt mee '' slaat '' , dus dat maakt niet uit, om even bij te tikken zijn ze allmaal goed, want tja, daar zijn ze voor he Knipoog