Rijden met Gelpad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

Rijden met Gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:18

Hallo allemaal,

Mijn vriendin reed altijd met een gelpad onder haar zadel met Movie.
Ik heb dat eigenlijk gewoon overgenomen, omdat ze dat graag wilde.
Maar eigenlijk ben ik wel super benieuwd waarom je nu precies met een Gelpad rijd.. Ik heb namelijk nooit eerder met 1 gereden.
Ik heb soms weleens het idee dat het zadel erdoor schuift in de galop.

Wie kan me dit uitleggen/ervaring?

Groetjes Linda

siko

Re: Rijden met Gelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:22

Betere drukverdeling op de rug van het paard!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 10:23

Een gelpad is ervoor dat het paard minder snel last krijgt van zijn rug. De gelpad denkt "dreunen" in de rug een beetje. Ook wordt ermee gereden als het paard een wondje heeft onder het zadel wat kan gaan drukken. Doordat de gel zich verdeeld wordt de druk op het wondje minder.
Ik heb echter nog nooit gemerkt dat het zadel erdoor schuift. Normaal als de gelpad tussen zadel en dekje in ligt gaat er niks schuiven. (ohja dat is trouwens ook nog een tip: Leg de gelpad tussen dekje en zadel en niet onder het dekje want dan kan het zweet van het paard niet weg.) Misschien dat de singel wat strakker kan om het schuiven te voorkomen. Als dit niet direct lukt kan je altijd nog na een paar rondjes kijken.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:32

Dan komt het schuiven dus echt door de singel! Eigenlijk had ik dat al verwacht, maar misschien hadden jullie ervaring.

Bedankt voor jullie uitleg, ik begrijp nu het nut van een gelpad! En waarom zij hem gebruikt.

Groetjes Linda

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:59

Een gelpad is eigenlijk meer mode ! Als het zadel gewoon past op de ponyrug, dan is die gelpad gewoonweg overbodig !

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:17

Channah schreef:
Een gelpad is eigenlijk meer mode ! Als het zadel gewoon past op de ponyrug, dan is die gelpad gewoonweg overbodig !

daar ben ik het niet helemaal mee eens. een gelpad heeft wel degelijk nut.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:37

een gedpad verdeeld idd. de druk van het zadel en vangd schokken op van de ruiter daarom worden ze ook veel op manege's gebruikt.

ik reed er ook altijd mee gewoon omdat ik het een fijn idee vond maar mijn zadel schoof ook altijd een beetje dus heb ik de zadelmaker laten komen en die zij dat het door het gelpad kwam hij zij ook als je paard geen last van de rug heeft hoef je hem ook niet te gebruiken dus nu rij ik altijd zonder gelpad Knipoog

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 14:58

Dat het mode is geloof ik zelf ook niet zo veel van..

Maar Movie heeft wel een gevoeligere rug en moeite met lekker ontspannen over de rug lopen.
Een stalgenoot zei al tegen me, anders laat je hem af. Hij is neit echt nodig.
Maar ik denk nu, na jullie reacties, dat ik gewoon lekker blijf rijden met de gelpad. Ze reageerd er prima op!
En ik koop wel een kortere singel Pling

Thnx!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:07

Channah schreef:

Hier ben ik het echt niet mee eens!
Een gelpad heeft wel degelijk een functie en die is al meerdere malen in dit topic genoemd. Een paard dat ik rij heeft een erg moeilijke rug, waardoor er geen enkel zadel (uitgezonderd van een op maat gemaakte) perfect ligt en daarom is haar aangeraden om óf een gelpad óf een bontje te gebruiken.

Channah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:18

Jah tuurlijk heeft het wel een functie ! Maar velen schaffen dr één aan omdat de buurvrouw dr ook een heeft, terwijl ze de functie niet snappen.

Maar met een goedpassend zadel heb je dr geen nodig, met uitzonderingen van sommige paarden..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:42

Mijn paard is 1 van die uitzonderingen Lachen Had er liever ook niet mee gereden, want zo mooi vind ik ze niet...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:18

Ik heb een tijdje met een gelpad gereden. Mijn bijrijdpaard is een tijdje gereden met een te krap zadel waardoor ze drukplekken kreeg. Toen ik daar kwam reed ik met een erg oud maar wel passend zadel, maar vanwege die drukplekken wel met een gelpad. Dat schoof heel erg, veel meer dan wanneer ik zonder gelpad reed. En idd zoals jij zegt tijdens het galloperen. Ik ben er toen ook een keer hard afgevallen omdat het zadel helemaal naar links schoof.. Nu heb ik mijn eigen zadel en rijd ik met een bontsjabrak. De drukplekken zijn nu bijna weg gelukkig! Lachen

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:00

je moet natuurlijk altijd een goed passend zadel hebben, en als je een goed passend zadel hebt is het eigenlijk niet nodig om er een gelpad onder te leggen maar het neemt wel de schokken op van de ruiter als die niet goed mee zit en zit te bonken in het paard zijn rug. en als je de gelpad op de rug legt onder het dekje werkt die het best.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 17:09

laulau85 schreef:
(ohja dat is trouwens ook nog een tip: Leg de gelpad tussen dekje en zadel en niet onder het dekje want dan kan het zweet van het paard niet weg.)

Dit is wel een slechte tip. Als je hem tussenje dekje en je zadel legt kun je hem net zogoed niet gebruiken want dat neemt het grootste deel van de functie weg. Een gelpad hoort direct op de rug, daarna het dekje en dan je zadel

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:21

Breitling schreef:
laulau85 schreef:
(ohja dat is trouwens ook nog een tip: Leg de gelpad tussen dekje en zadel en niet onder het dekje want dan kan het zweet van het paard niet weg.)

Dit is wel een slechte tip. Als je hem tussenje dekje en je zadel legt kun je hem net zogoed niet gebruiken want dat neemt het grootste deel van de functie weg. Een gelpad hoort direct op de rug, daarna het dekje en dan je zadel

Zo deed ik het ook, zo is het mij ook verteld door de zadelmaker Lachen Het is té slecht als de rug warm wordt en het niet wegkan omdat er plastic opzit. Het gaat om de schokken die opgevangen worden, dus dan maakt het niet uit waar hij eronder ligt, als hij er maar onder ligt Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:48

De gelpad verliest een groot deel van zn funtie als je hem niet direct op de rug legt dus dan heeft het weinig nut om hem te gebruiken. Ik had zelf de action bakpad, deze heeft er een hoes omheen zitten dus ligt er geen plastic op zn rug. Kost wel wat maar dan heb je wel een goede en gebruik je de volledige functie ervan

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 11:30

Dit vind ik wel een moeilijke situatie nu Bloos

Zelf reed mijn vriendin altijd met het gelpad onder het zadel, dus op het sjabrak. Dit heb ik dus gewoon overgenomen. Ik heb het weleens vaker gezien op die manier.

Maar wat wordt het nu, op de rug zelf of op het sjabrak?

De argumenten die voor beide opties aangedragen worden vind ik sterk overkomen, daarom is het nog moeilijker.. :S

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:15

Toen Memuska een bacteriële infectie had (waardoor ze allerlei bultjes kreeg) heb ik er een tijdje mee gereden omdat me dat aangenamer leek voor haar. Nu ligt hij al een hele poos in de kast, ik rijd nl met een schaap tegenwoordig Knipoog
Mij is altijd geleerd om hem tussen het dekje en het zadel te doen, maar ik heb het ook al rechtstreeks op de rug gezien.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:51

En wat vindt dat schaap ervan, Memuska?? Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:53

Bij ons op de manege rijden ze allemaal met de gelpad op het dekje.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:57

Martie schreef:
En wat vindt dat schaap ervan, Memuska?? Haha!

Die vind het erg leuk, denk ik, vooral als ie in de wasmachine gaat op het wolwasprogramma Clown

Lisanne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:22

siko schreef:
Betere drukverdeling op de rug van het paard!

ja, klopt hierdoor wordt het gewicht beter over de rug verdeeld.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:55

in een ideale wereld heeft elk paard een zadel dat perfect past en zou een gelpad niet nodig zijn.
Echter, vooral op maneges, maar ook bij veel particuliere paarden ligt er een gelpad onder voor de verdeling van de druk en om oneffenheden op te vangen.
Wij leggen bij de paarden die gelpad nodig hebben (1 of 2 van de 20) direct op de rug, wordt wel vies, maar heb wel het idee dat het dan tenminste zijn werk doet. Even een paar verwisselbare hoesjes maken en je stopt em zo ff in de was, no problem.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor het paard minder fijn is. Eerst een gelpad, dan een sjabrak en dan zadel nog. Lijkt me fijner om gelpad tussen sjabrak en zadel te hebben...

Beppeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:40

Je kunt ook aan de onderkant van je zadeldekje een soort hoesje in de vorm van je gelpad maken die je aan de rechte kant, de voorkant openlaat zodat je de pad er zo in kunt schuiven, dan ligt er maar een dun stukje stof tussen de pad en de rug en wordt de pad niet zo nat en vies, wel katoen gebruiken en geen dikke naden maken, anders krijg je daar weer drukpekken van. Er zijn ook zadeldekjes te koop geloof ik waar zo`n hoesje al aanzit.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 20:50

als je de gelpad onder je zadeldekje gebruikt heeft het voornamelijk de functie om drukplekken te voorkomen die ook door een dekje kunnen komen. Het is dan wel verstandig er een hoesje omheen te doen voor het zweet.
Ik leg bij Jacks een gelpad tussen het dekje en het zadel omdat ik dan goed merk dat hij zijn rug beter kan ontspannen. Zijn zadel ligt verder super ook zonder gelpad maar merk gewoon met rijden dat hij lekkerder loopt.