hele stal boos,omdat paard geen lieverdje in wei is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

hele stal boos,omdat paard geen lieverdje in wei is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:08

Ik sta sinds 1 maand op een niewe stal. Overdag hebben de paarden weidegang,savonds gaan ze naar binnen.Je moet ze zelf in de wei zetten,dus niet iedere dag staan dezelfde paarden in de wei,en ook vaak om verschillende tijden. De eerste dagen trapte mijn paardje echt om zich heen. Iedereen boos,dus ik besloot er bij te gaan zitten. 2 weken lang gedaan 2,5 uur per dag,niks gebeurt,soms beetje dollenen hier en daar een trapje,maar meer niet. Sinds 3 dagen is het bal. Mensen halen hem van de wei af omdat ie paarden volledig in elkaar schijnt te trappen. Ze gillen al als ie er 1 in een hoekje drijft,daar was ik zelf bij. Van de stalhouder en zijn stal mag ie gewoon op de wei blijven,en moeten mensen er met hun tengels van afblijven. Nu komt het mooiste,ik heb zelf de da er gisteren bijgehad,omdat ie echt niet goed liep. Heeft een kneuzing bij achterknie,waarschijnlijk hele harde klap gehad. Niemand anders zijn paardje heeft wat,alleen hij. De hele stal doet banketstaaf tegen me. Ik vind zelf dat ze zich aan stellen. Paarden moeten wennen aan elkaar en rangorde bepalen,en zolnag er geen gewonden vallen,denk ik dan.Wat vinden jullie ervan

haf_jessie

Re: hele stal boos,omdat paard geen lieverdje in wei is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:11

Ik moet er nog even bij zeggen dat het wel een dominat paardje is,hij wil de baas zijn. Ik heb zelf gezien dat hij ook al een aantal keer getrapt is zonder dat hij wat deed. En ik heb 1 keer gezien dat ie met oren in nek op 1 afging,maar deed niks verder. Ik denk dat mensen alleen nog maar op hem geobsedeerd zijn,wat hij fout doet

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:12

Tja als ie echt niet meer doet dan dat jij zegt (dus hij slaat niet, maar drijgt alleen af entoe) dan vindt ik dat ze overdrijven.

Slaat ie wel dan hebben ze wel gelijk, maar als het beleidt van die stal zo is dat alle paarden samen in de wei moeten dan moeten ze ook weer niet zeuren, want als ze dat niet willen hadden ze een andere stal moeten zoeken of iets met de stal eigenaar moeten regelen.

Maar als ie echt gericht slaat naar de andere paarden dan zou ik ook zeker bezwaar maken, maar volgens mij valt het allemaal wel mee.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:14

Tjah sommige mensen zijn een ster in overdrijven! Gewoon je
paard het land op zetten als dat mag van de eigenaar. Tuurlijk kan het zijn dat je paard in het begin een beetje trapt omdat alles nieuw is en hij ook wilt weten wat zijn plek in de kudde is. Dat moeten je stal genoten wel weten lijkt mij zo Clown of zijn ze echt zo blond?? Misschien lokte je paard het wel uit maar deed hij veder niks je hebt er zelf bijgezeten zeg je, een beetje spellen, dollen sommige paarden gaan niet zacht met elkaar om en ja soms lijkt het of ze vechten maar spelen ze alleen maar. Tjah soms zien mensen dat gewoon niet en is je paard maar meteen "vals" Mijn paard loopt soms ook heel gemeen met de oren naar achter naar een ander paard en doet veder niks en graast 2 minuten later gewoon sociaal veder met het andere paard..

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:18

Aan het begin sloeg ie echt ja. En volgens anderen heeft ie dus gister en eergister gebeten,maar geen 1 paard had wat. Hij zat ook denk ik al niet lekker in vel,want al paar dagen dacht ik hij is anders als anders. Denk dat ie toen al last had van been. De pensionhouder zegt als mensen bang zijn moeten ze hun paard er niet op zetten. Hij heeft het ook af en toe even in de gaten gehouden en zegt tja,hier en daar een trapje heb je gewoon. Hij vind zelf dat mensen zwaar overdrijven

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:24

Als het kan, zou ik overleggen dat die mensen niet meer jou paard van de wei halen.... Jeetje, waar slaat dat op? Boos! Als ze willen dat hun paard niks heeft moeten ze hun paard er maar niet opzetten! Jij gaat je paard niet binnenhouden omdat HUN bang zijn...
Trouwens jou paard heeft nu toch wat? Je kunt het niet bewijzen maar waarschijnlijk heeft een ander paard nu iets gedaan.
Als die mensen echt flauw en gemeen worden zou ik een andere stal zoeken (als dat mogelijk is dan)...

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:29

Aan de ene kant begrijp ik jou heel goed, want je paard heeft recht op weidegang en socialiteit om zich heen, maar ik begrijp die mensen ook wel. Hun willen waarschijnlijk niet wachten tot er echt wat met jun eigen paard gebeurd. Dan kan jij zeggen ja nu hebben ze wel gelijk, maar ondertussen kan diegene niet rijden of heeft DA kosten.
Mijn ruin stond ook in de wei en was omdat hij niet dominant was telkens het banketstaaf Hij werd achterna gezeten, getrapt en gebeten tot ie doodop was.
Wat dan wel mijn aanpak was is dat ik mijn paard eruit haalde en die bijna niet meer op de wei kwam i.p.v. de aanstichter eruit halen.
Mijn merrie is een heel ander verhaal die is onzettend dominant.

Dus ik begrijp beide kanten heel goed. Zet anders eerst jou paard 1 op 1 los in de paddock kijken wat er gebeurd als ie niks doet kan je prima zeggen dat het onzin is + hij kan even goedkennis maken dan word zijn gedrag ook minder.
Als het echt niet gaat werken dan moet je een stukje weiland afzetten en hem daar alleen of met een vriend in doen.
suc-6!!
Laatst bijgewerkt door BailyKarlos op 13-06-05 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:29

Ik vind het van de staleigenaar onverantwoordelijk dat hij paarden die elkaar niet kennen c.q. niet rustig/verantwoord de kans krijgen aan elkaar te wennen bij elkaar op een land toelaat.

Ik zou het iig niet op mijn geweten willen hebben als mijn paard die van een ander letsel toebrengt, terwijl ik zou weten dat die van mij nogal bazig is.

Als ik dit zo lees ben ik dus blij dat die van mij aan huis staan. Cool

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:32

nee tis ook niks zon baasje in de wei,maar ja er is er altijd 1 de leider. Er zitten er wel meer dominante tussen. !tje bleef laatst ook op hem trappen terwijl hij niks deed,en dat maakt dan allemaal niet uit. Eergisteren was ik er dan bij,en hij stond te grazen,komt er een ander in rengalop op hem af. Dus die van mij kijkt en gaat achter dat paard aan en drijft in hoekje,maar deed verder echt niks. Begonnen ze allemaal te krijsen.Van zie je niet wat ie doet en hij wil dat paard de sloot in trappen. Staleigenaar was er ook bij en die zei ook van nou ik zie niks.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:23

Tsja, je hebt in elk geval de staleigenaar aan jou kant.

Het advies van in een paddock zetten vind ik persoonlijk een bijzonder slechte. Ik ben 2 maanden geleden van stal verhuisd met een dominante merrie, die inmiddels alweer boven aan in de rangorde staat, en ja, dat gaat ook met wat klappen. Over en weer, want het is een merrie groep met meer dominante mutsen Knipoog.

Ze is gewoon erbij gegooid op het land en er is wat heen en weer geschopt, maar omdat er zéér veel ruimte is op het land konden ze stuk voor stuk wegkomen en is er geen paard geraakt, en al helemaal niet zonder dat het zijn eigen schuld is (hij kan namelijk wegrennen!).

In een paddock ontneem je een paard de kans om weg te komen, dus niet doen.

Soms krijg ik nog wel is te horen van: goh, wat deed je paard lelijk vandaag. Maar gelukkig snapt iedereen wel dat het nou eenmaal dieren zijn en dat hun eigen paarden ook wel is lopen te gallen.

(Ik heb trouwens expres geen achterijzers, omdat de mijne niet degene die de klappen krijgt, maar die ze uitdeelt is).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:39

Ik ken de situatie niet, maar zou er zelf ook behoorlijk pissig om worden als mijn pony iedere keer in elkaar gemept wordt.
Want je zult zien, precies als je wedstrijd hebt loopt hij kreupel door een klap tegen zijn been.

Maandje terug hebben onze pony's bij kennissen een paar uurtjes in het land gestaan. Ook staan stoeien, hele kras over mijn pony zijn rug. Ik was blij dat hij er verder geen last mee had met rijden etc. Het zag er behoorlijk lelijk uit.

Is er geen mogelijkheid om je paard apart te zetten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:44

Niet in de paddock zetten, hoor!! Zo heb ik een paard zijn been zien breken omdat ze allebei tegelijk tegen elkaar begonnen te trappen.Op de wei vinden ze toch eerder rust want het gras blijft aantrekkelijker. Ik had een paard die de zwaksten ging beschermen, die kwam ook altijd gewond uit het land.Als er geen noemenswaardige wonden zijn zal het allemaal wel meevallen, het blijft altijd een risico. Misschien kunnen jullie de ploeg verdelen, of op verschillende tijden naar buiten doen. Succes!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:49

Heeft geen andere wei. Ruinen staan allemaal bij elkaar,denk groep van 20 en de merries staan apart. Paddock vind ik ook link,zitten ijzeren hekken tussen,en laast hing ie er al over met been. dus dat doe ik niet meer. Echt geen 1 paard in wei is gewond,alleen hijzelf

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:50

Ook ik ben gezegend met een dominante "man". In de zomervakantie als wij zelf weggaan gaat hij namelijk altijd naar een pension. Daar heeft hij al wel eens van wei moeten verhuizen omdat het zo'n haantje was. Er werd gelukkig geen ophef van gemaakt, enne die mensen moeten niet zo zeuren. Het lijkt daat als ik het zo lees wel GTST.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:53

whahaha. idd gtst.

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:56

Jij bent een nieuwkomer en jouw paard dus ook. Zij hebben al een clubje gevormd en het is verrekte jammer dat daar een dominant paard hun rust komt verstoren. Ze hebben het maar te pikken. Verder vind ik de onrust in de wei erg groot. Elke dag staan daar dus andere paarden op. Op den duur zal het wel goed gaan. Even door de zure appel heenbijten en net doen of iedereen lucht voor je is. Echt, het gaat heus wel een keer goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:09

Als ze achter geen ijzers hebben, vechten ze het wel op een eerlijke manier uit. Zit er eentje tussen die gemeen vecht, dus echt uit is op uitschakelen en bv jouw ruin bewust de kudde uit wil stoten, heb je wel een probleem.

Mijn ruin is ook wel eens een bestaande kudde uitgetrapt. Als het klappen van blote voeten zijn en tanden in het vlees. Ach oorlogswonden, heeft de mijne vaak zat gehad, gaat vanzelf over. De paarden hebben daar echt geen last van.

Elke dag moet de nieuwe rangorde bepaald worden door de dominante ruinen omdat de kudde steeds van samenstelling veranderd en dat is best een drukke bedoening.

Soms zijn er wel eens 2 paarden die elkaar steeds opzoeken en blijven knokken, dan moet je zorgen dat ze niet bij elkaar lopen.

20 paarden op hoeveel hectare?

Sommige mensen zijn gewoon bang omdat het er erg uit ziet en de klappen hoor je echt beuken. Haha! Weet er alles van. De eerste keer dat ik mijn paard zo zag, was ik echt bezorgd. De 2e keer had de andere ruin ook behoorlijk wat wonden. Clown

Zie maar eens hoe een merrie haar bevriende ruin af en toe op zijn plaats zet als hij te opdringerig wordt. Hebben ze meestal niet na 1 keer door, moet soms wel eens een paar keer voelbaar gezegd worden. Is de natuur.

Als jouw paard zonder reden naar een ander paard toe gaat en gaat staan rammen, is er wel iets mis. Het spel vooraf wordt vaak door ons mensen gemist. De waarschuwingen zijn dan al vooraf gegaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:16

tyson20 schreef:
dus niet iedere dag staan dezelfde paarden in de wei,en ook vaak om verschillende tijden.

Dit zou ik echt niet prettig vinden, dan moeten de paarden als het ware elke dag opnieuw de rangorde bepalen. Zeker omdat je paard daar nieuw is, probeert hij zichzelf waarschijnlijk in de groep neer te zetten.
In de 'juiste groep' zal hij misschien op zijn plaats gezet worden of deze plaats vanzelf krijgen terwijl het in een wisseldende groep nu telkens mis gaat.
Kan er geen overleg plaatsvinden welke paarden er het beste bij elkaar kunnen en dan een soort 'rooster' opstellen zodat elke keer 1 of 2 personen alle paarden tegelijk buiten zetten?
Zo heb je 3 vliegen in 1 klap:
Alle paarden komen even lang buiten
Je hoeft niet meer elke ochtend te komen om je paard buiten te zetten
De groep blijft stabiel

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:53

Ik zou er ook niet blij mee zijn met zo'n druktebol in de wei, maar dat is nu eenmaal het nadeel van veel paarden op het land.

Dan moeten die mensen die zitten te zei*en maar kiezen voor een stal waar ze met ze 2e op het land staan.

Daarbij kan zo'n paard nooit wennen als er voortdurend andere paarden staan. Daar zou ik al direct verandering in brengen.

Maak je niet te druk, de volgende keer is een ander de banketstaaf!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:00

Tja vervelend voor jou, maar ik kan die andere mensen best wel begrijpen.

Mijn paard heeft ooit 2 maanden op de kliniek gestaan en een fikse rekening nadien voor mij, omdat ze in de wei te grazen is genomen door een ander paard.

Ze mag van mij best wel met een ander paard de wei in. Ik weet ook dat er altijd een risico is, maar dat risico wil ik absoluut niet groter maken dan nodig en mijn paard zou dus niet bij een paard als die van jou komen te staan.
Ik heb gewoon genoeg meegemaakt en ben voorzichtig in zulke dingen.
Je stalgenoten zijn waarschijnlijk ook gewoon voorzichtig en gek met hun paarden/ponies.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:13

Toen ik nieuw kwam op een pensionstal was mijn paard "gevaarlijk" volgens een aantal mensen (sta er nu al een tijd en ben er ook achter dat zij wel vaker om niks ze*ken dus ik neem het nu niet al te zwaar meer).
Ze zou hen aanvallen als ze hun paard van de wei haalden, maar ik heb verschillende keren van een afstandje staan toekijken maar d'r gebeurde niks, ik geloof er dus ook niets van.
Wel hapte ze in het begin naar andere paarden en rende erachteraan, maar dat was na een maand of 2 grotendeels over.
Gelukkig is nu alles koek en ei daar op die wei, zelfs de paarden die ze in het begin niet moest ziet ze graag dus daar ben ik wel blij mee.

Ik denk gewoon dat je paard nog moet wennen en dat ze een rangorde proberen te maken maar dat gaat niet echt makkelijk als ze steeds op andere dagen en tijden bij elkaar staan.
Succes iig! Het zal vanzelf beter gaan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:17

Sjonniej schreef:
Ik ken de situatie niet, maar zou er zelf ook behoorlijk pissig om worden als mijn pony iedere keer in elkaar gemept wordt.
Want je zult zien, precies als je wedstrijd hebt loopt hij kreupel door een klap tegen zijn been.

Maandje terug hebben onze pony's bij kennissen een paar uurtjes in het land gestaan. Ook staan stoeien, hele kras over mijn pony zijn rug. Ik was blij dat hij er verder geen last mee had met rijden etc. Het zag er behoorlijk lelijk uit.

Is er geen mogelijkheid om je paard apart te zetten?

Dit snap ik niet, het zijn paarden. Als ze de kans niet eens mogen krijgen om te wennen zal het nooit wat worden.
en schrammen etc. gaan ook wel weer over. Je zult ze toch nooit helemaal heel kunnen houden, natuurlijk is het niet erg om voorzichtig te zijn, maar om een paard niet eens de kans te gunnen fatsoenlijk te laten wennen omdat anderen de kans hebben een wond(je) op te lopen vind ik een beetje overdreven.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:01

dit verhaal komt me bekend voor, ik ben in het bezit van een klein terroristje die zich blijkbaar alleen met oude dames netjes kan gedragen, en daarom nu ook daar samen mee op de wei staat (kwam wel goed uit, dat paardje moet rust houden met dr atrose).

Die van mij sloeg dus telkens echt tot kreupelheid door en liep zelf ook vaak kreupel door zn ruziezoekerij. Ik snap ook wel dat mensen hier het over rangorde hebben enz, maar ik vind het toch niet zo prettig als mijn paard( of die van een ander) kreupel en/of met schrammen/bulten staat (en ik praat hier dus niet over kleine wondjes). Ben blij dat hij nu een weidemaatje heeft gevonden.
Hij zal vroeger wel geen sociale vaardighedenlessen hebben gehad?

Ik weet niet wat in jouw geval het verstandigst is, maarja, apart is ook weer beetje sneu..

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:48

Pfff....wat ben ik blij dat ik van dit soort gezeur af ben. Het is zo gemakkelijk om iemand de schuld te geven van: "Jouw paard dit en jouw paard dat..."

Op de pensionstal waar ik nu al 6 jaar sta was dit gedoe met groepen paarden op de wei ook altijd wel een probleem.
En dat waren nog maar groepjes van 3 of 4 paarden.
Ik had toen een heel gemakkelijke vriendelijke merrie die als welkomstcomité voor nieuwkomers gebruikt werd.
Het is gelukkig met de paarden onderling altijd goed gegaan, alleen ik als baasje heb toch wel verschillende keren moeite gehad om mijn paard veilig uit de wei te krijgen en ik moest ook maar weer iedere keer kijken hoe die anderen reageerden. Vooral bij slecht weer was het nogal eens kermis omdat die anderen dan ook naar binnen wilden en ik vaak als eerste mijn paard dan binnen haal.
De baasjes van die andere paarden vonden het allemaal wel best bij zo'n brave merrie. Jonge paarden kregen een goede opvoeding en dominante ging ze uit de weg en daar zat ik dan weer mee.

Het paard van een stalgenoot zat altijd onder de bijtwondjes. Geen ernstige, maar het beest zag er gewoon niet uit.
En af en toe een vechtpartijtje her en der.
Klagen bij de baas van stal hielp niet echt.

Totdat hij het paard van een klant bij een stevige haflinger, vierkant op ijzers, zette en dit paard diezelfde avond in de wei door de DA doodgeschoten moest worden ivm. een gebroken bovenbeen. Niemand weet wat er precies gebeurd is. Toen werd er toch maar besloten iets anders te verzinnen.

Nu zijn de weiden allemaal "doormidden"gehakt en hebben de klanten met één paard hun eigen weitje en die met meer paarden een iets groter weitje. Dus per klant een eigen wei.
Enige nadeel hiervan: Lekker schoffie krauwen kan niet meer, dit moeten de baasjes nu doen. Voor de rest: ideaal, geen gezeur meer, en de paarden zijn er echt niet minder vrolijk om.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:19

tyson20 schreef:
Ik sta sinds 1 maand op een niewe stal. Overdag hebben de paarden weidegang,savonds gaan ze naar binnen.Je moet ze zelf in de wei zetten,dus niet iedere dag staan dezelfde paarden in de wei,en ook vaak om verschillende tijden. De eerste dagen trapte mijn paardje echt om zich heen. Iedereen boos,dus ik besloot er bij te gaan zitten. 2 weken lang gedaan 2,5 uur per dag,niks gebeurt,soms beetje dollenen hier en daar een trapje,maar meer niet. Sinds 3 dagen is het bal. Mensen halen hem van de wei af omdat ie paarden volledig in elkaar schijnt te trappen. Ze gillen al als ie er 1 in een hoekje drijft,daar was ik zelf bij. Van de stalhouder en zijn stal mag ie gewoon op de wei blijven,en moeten mensen er met hun tengels van afblijven. Nu komt het mooiste,ik heb zelf de da er gisteren bijgehad,omdat ie echt niet goed liep. Heeft een kneuzing bij achterknie,waarschijnlijk hele harde klap gehad. Niemand anders zijn paardje heeft wat,alleen hij. De hele stal doet banketstaaf tegen me. Ik vind zelf dat ze zich aan stellen. Paarden moeten wennen aan elkaar en rangorde bepalen,en zolnag er geen gewonden vallen,denk ik dan.Wat vinden jullie ervan

Ik ben het helemaal met je eens dat paarden de rangorde in de groep moeten bepalen, en dat gaat inderdaad niet zonder enig slag of stoot!

Hoe worden de paarden bij jou in de wei gezet? Volgens mij als ik het goed gelezen heb, worden ze er zelf ingezet door de eigenaars, dus de kans dat jouw paard er een keer of als laatste ingezet wordt is dus groot. Een suggestie (wat bij mij heel goed geholpen heeft) is om jouw paard als eerste in de wei te zetten en er langzaam aan er steeds een bij te doen. Zo krijgt zowel jouw als het paard van een ander de kans om het eerst een op een uit te vechten voordat ze de hele kudde over zich heen krijgen.

Succes!