hoe wassen jullie de staart van je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramsesje

hoe wassen jullie de staart van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:10

Hello

ik vroeg me af hoeveel en hoe jullie de staart van je paard wassen. Met welke shampoo, ....

Memuska

Re: hoe wassen jullie de staart van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:14

Memuska heeft een witte staart maar is gelukkig vrij schoon. Ik was hem dus niet zo vaak meer. Vroeger toen ze op de manège stond waste ik hem eens per week (minstens Bloos) omdat hij daar wel smerig was (altijd in de box). Nu ze in de wei loopt is het veel minder, eens in de twee maanden ofzo Bloos
Ik sop hem eerst in een emmer water. Ik was gewoonlijk tot onder de wortel, het bovenste deel blijft toch schoon - dat spoel ik gewoonlijk wel af met schoon water zodat het stof er uit is, maar ik ben altijd bang voor zeepresten + schuren dus ik blijf er maar zo veel mogelijk vanaf. Na het soppen was ik hem met zilvershampoo (van de Kruidvat) of gewone paardenshampoo. Soms gebruik ik Zwitsal babyshampoo, da's lekker zacht en ruikt ook lekker Knipoog Als het schuim echt heel vies wordt sop ik de staart nog eens in de emmer en was ik hem nog eens, tot het schuim mooi wit blijft. Dan spuit ik alle resten uit de staart mbv de tuinslang (met zo'n Gardena sproeikop op Knipoog). Ik ben een pietje precies, ik mag geen drupje shampoo meer zien want zoals ik al zei ben ik panisch voor zeepresten. Daarna komt het leukste stuk: ik droog hem zo goed mogelijk af met een grote handdoek en dan zwaaien maar! Daarna gaat er antiklit in en wacht ik tot hij zo goed als droog is om hem voorzichtig uit te kammen.
En gewoonlijk gaat ze daarna liggen rollen Knipoog

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:19

Ik was hem alleen als ik wedstrijd heb, met Sectolin shampoo. Maar je kan ook gewone shampoo kopen. Ik was altijd tot onder de staartwortel. De staartwortel zelf was ik niet. Dan doe ik er antiklit in en klaar Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:22

Normaal gesproken was ik mijn paard elke keer dat ze flink gezweet heeft af met warm water dan spoel ik de staart meteen uit. Een keer in de maand ongeveer met shampoo, een beetje gewone shampoo.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:31

1x in de maand met baby shampoo lekker zacht en ruikt lekker. veder alleen onder de staartwortel de bovenkant doe ik met lauw warm water ben ook panisch voor zeep resten en dat hij dan gaan schuren! heb zo lang gespaart voor die volle staart..nee dat gebeurt niet nog een keertje Clown

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:33

Gewoon met de shampoo die toevallig voorhanden is, goedkoop spul meestal. Natmaken, inzepen, uitspoelen. Net zolang totdat het schuim dat er af komt wit is ipv bruin Haha!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:37

Ik was zijn staart heel af en toe, met paardenshampoo (van de lidl) en daarna met zilvershampoo. Heel goed uitspoelen en dat van die anti-klit spray erin.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:08

ik heb een zwart paard dus het valt niet zo op als ie een beetje vies is. Ik was z'n staart ongeveer elke 6 weken met teershampoo.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:46

Ik was de staart ongveer 2 keer per jaar. Hij is bruin dus ook niet snel vies. Ik heb een fles kruidvat glasshampoo en die gaat al heel lang mee. Na het wassen doe ik er altijd een beetje cremespoeling in.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:53

Ik was de staart wanneer hij vies is, en dat komt neer op zo'n 1 keer per week of 2 weken.
Ik was de (blonde) staart gewoon met zachte (groene) zeep.
Eerst de staart natmaken met de tuinslang, zeep erin en soppen maar, daarna goed uitspoelen.
Mocht je bang zijn dat er zeepresten achterblijven waardoor ze jeuk krijgt, dan kun je ook naspoelen met wat azijn.
Dit neutraliseerd de zeep, dus geen jeuk meer.
De geur is zo weg buiten en anders kun je na de azijn nog eens naspoelen met water.
Terwijl ik aan het soppen ben, "kam" ik de staart met mijn vingers.
Als de staart is uitgespoeld ga ik er nog met een harde borstel langs en klaar is kees.
Niet met een kammetje in ieder geval, anders blijft er geen staart meer over!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:14

Ik was de straat van mijn merrie met "theeboomshampoo" van leovet. Er zit tea tree in. Ruikt lekker fris en het heeft een diepreinigende werking. Gebruik het ook voor haar benen. Dan heeeeeeeel goed uitspoelen, totdat er geen sporen meer van sop te zien zijn en het water er onderaan even schoon uitkomt. Dan even in de rondte slingeren en eventueel verder droogmaken met een handdoek, vooral als het buiten wat kouder is (wind).

Om echt de geligheid uit de staart te halen (heb een schimmeltje) pak ik 2 washandjes (aan elke hand 1), daarop de shampoo en dan eigenlijk flink boenen zodat het goed gaat schuimen!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:21

Meestal was ik de staart tot aan de staartwortel. Welke shampoo ik dan gebruik? Ligt er maar net aan wat we in huis hebben. Goed inzepen, uitspoelen, cremespoeling erin, even laten intrekken,uitspoelen. Alsde staart erg in de knoop zit, uitklitten en er een vlecht in leggen. Als staartwortel vies is, doe ik er wat water overheen om het uit te spoelen en antiklit. Als de staart is opgedroogd haal ik de vlecht eruit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:35

Ik was de staart tot daar waar het vies is, gewoon shampoo in emmer, warm water, staart erin (dus erg hoog kom ik niet) en dan wassen. Ik doe het maar 1x, ondanks dat het schuim groen/bruin is haha, maar 1 keer vink genoeg en dan goed uitspoelen met de tuinslang, dan met antiklit uitkammen en vlecht erin. dan werken en als we klaar zijn vlecht er weer uit, staart weer uit kammen, en vlecht erin, want anders krijg je van die deuken in de staart en dat vindt ik niet mooi:P
(ze heeft zoveel mogelijk haar staart in vlecht, vanwege dunne poep)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:24

Ik was Josje haar staart alleen voor een wedstrijd en als het echt heel erg is maar verder doe ik er niks aan... ook niet kammen enzo... alleen voor een wedstrijd Clown

Ik was het met andrelon glans shampoo, dan spoel ik het goed uit dan droog maken en equistar erin, klaar!

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:08

Gewoon natmaken... goed soppen... en goed uitspoelen...
Anti-klit erin (niet te vaak doen! is niet heel goed voor de staart...) en met een haarborstel of handen uitpluizen. Op die manier heb je nauwelijks haarverlies... en komt de staart er prachtig uit te zien...

Ik doe het niet zo vaak...

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 16:38

Ik was de staart als ik wedstrijd heb. Mijn paard heeft zo'n dikke staart en als ik hem niet was krijg ik de klitten er niet uit. Moet de staart in 2 delen wassen omdat anders niet eens de hele staart nat word zo dik is ie Tong uitsteken Maar ik was met gewone mensenshampoo, goed uitspoelen en daarna antiklit erin en uitkammen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:27

sandr0 schreef:
ik heb een zwart paard dus het valt niet zo op als ie een beetje vies is.

Ja dat dacht je.... Echt wel dat die grijs worden!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:36

koud water,groene zeep en daarna creme spoeling.op de staartwortel heeeeeeel goed uitwassen.
benen was ik het zelfde,maar zonder cremespoeling.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:41

Mensen die zo bang zijn voor jeukende zeepresten: scheutje azijn door het laatste spoelwater, dat neutraliseert.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:02

Valina schreef:
Mocht je bang zijn dat er zeepresten achterblijven waardoor ze jeuk krijgt, dan kun je ook naspoelen met wat azijn.
Dit neutraliseerd de zeep, dus geen jeuk meer.

Is dat zo? Weer wat geleerd, dat ga ik volgende keer zeker doen! Als ik dr helemaal was/afspons doe ik er in de zomer vaak wat azijn in tegen de vliegen, dan kan ik gelijk haar staart er even in soppen!

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:26

Jullie wassen de staart dus ook gewoon met koud water?
ik vind dit zelf ook wel kunnen, maar de eigenaresse heeft het liever met warm water, maar dan moet het steeds met een emmer, en dat gaat nogal lastig, en ik vind zelf zeepresten ernstiger dan koud water... maar ik bedoel koud water kan toch ook wel doe alleen de staart en de voetjes.. de manen gaat nog wel met warm water..

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:45

Ik maak eerst de staart goed nat, dan zeep ik de staartwortel in met paardenshampoo, en dan het onderste deel doe ik of met baby shampoo of met elvive die gele en dan ook creme spoeling (jat ik die fles mee van mijn moeder Tong uitsteken ) Dan goed uitspoelen.. antiklit erin, met een handoek droog maken en dan netjes uitpluizen Haha! Vlechtje erin en klaaar Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:25

Voor iedere wedstrijd worden onze pony's helemaal gewassen, dus ook de staart. Ik spuit ze met een slang helemaal nat, de staart maak ik als laatste nat. Dan pak ik de shampoo en zeep ik als eerste de staart in, inclusief staartwortel. Shampoo die ik gebruik is een milde shampoo, voor pony's die ooit eens een keer hebben geschuurd (ook als is dat 5 jaar geleden) gebruik ik BR shampoo, dit is teershampoo. Daarna sop ik de rest van de pony, en met uitspoelen begin ik bij de staart, net zolang tot er niks meer uit komt. Dan de rest van de pony afspoelen, zweetmes erover, een deken erop en de staart uitzwieren. Op dat moment ben ik nog niet klaar met de pony, dan moeten de hoeven nog schoongeschrobd worden en het hoofd nog gewassen. Als dit gedaan is is de staart behoorlijk droog en doe ik er anti-klit in. Net voordat ik ze inpak voor transport doe ik de staart uitpluisen en uitborstelen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:00

Ik was met de goedkoopste shampoo van het kruitvat. als staart erg smerig is, week ik hem even in een bak warm water met groene biotex. hierna met shampoo.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:49

Margreet schreef:
sandr0 schreef:
ik heb een zwart paard dus het valt niet zo op als ie een beetje vies is.

Ja dat dacht je.... Echt wel dat die grijs worden!

ja oke het word wel wat smoezelig maar dat kan je weer eem beetje schoon borstelen met een natte borstel. ik bedoel dat ik het wassen langer uit kan stellen dan iemand met een schimmel. Ik heb echt geen paard met een vieze staart Haha!
Afbeelding
zie hier een keurig nette staart dacht ik zo, hahaha