niet betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

humanoidR

niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:17

Weet iemand wat te doen als er pensionmensen niet betalen? Ze komen niet eens naar hun paard en pony. Heb na 5 weken de stal maar gemest en ben de dieren maar gaan buiten zetten. Ze zijn gewoon niet te bereiken. Nemen geen telefoon op en reageren niet op aangetekende brieven. Wat mag je wettelijk gezien nou allemaal doen?

Lenneke_

Re: niet betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:41

Ik kan je niet echt raad geven, maar ga eens langs bij een rechtswinkel. Daar kunnen ze je vast helpen.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:47

Het lijkt me in ieder geval verstandig om er iemand bij te halen. Ga zoals Anouar15 zegt eens langs bij een rechtswinkel!
Want als deze mensen een contract hebben getekend bij jou, kan jij ze wel wat maken nu.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:53

Hebben een contract. Moet twee keer een aangetekende brief sturen. Morgen gaat de tweede. Maar ze zijn gewoon van de aardbodem. Foetsie!
TJa, en dan he. De kosten lopen door. Je laat die dieren niet verekken. Ik niet, dan. Hun duidelijk wel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:12

wij hebben het ene keer gehad, en de dieren weggebracht naar een handelaar, toen ze nog niet wilden betalen zijn ze via die handelaar gewoon verkocht...

informeer even bij de politie wat je t beste kunt doen.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:23

Idd ga naar de politie, lijkt mij toch een van de beste oplossingen!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:24

Over dit onderwerp heeft een keer een artikel in de hoefslag gestaan. Misschien is dat nog terug te vinden op de website. Ik kan mij nl. niet herinneren hoe het zat.

Wel fijn dat jij omkijkt naar die beestjes. Die hebben er tenslotte ook niet om gevraagd.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 22:04

ik weet dat ik ze wettelijk gezien niet mag verkopen> heb je er geen last mee gehad? de gedachte speelt wel door mijn hoofd. Beter voor de dieren ook, lijkt mij. Ga eens informeren bij politie. Bedankt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:14

Het heeft een keer in bit gestaan. Ik kan het alleen niet scannen (heb geen scanner) maar misschien iemand anders.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:17

In de bit heeft het inderdaad gestaan, het was geloof ik iets dat je ze de nodige verzorging móest geven, en ze uiteindelijk mocht verkopen oid, als de kosten te hoog werden. Maar toch maar even navragen Lachen

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:21

In mijn contract staat dat bij 4 maanden achterstallige rekeningen mijn paard eigendom van de pensionhouder wordt. Zij mag er dan mee doen wat zij wilt, ook verkopen dus. Misschien handig om dit als clausule op te nemen in en volgend contract?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:24

Ik denk dat het van contract tot contract af hangt, niet? Bij de rechtswinkel kunnen ze je vast helpen!
Ik weet dat bij ons op de manège een bepaalde regeling is: als je zoveel maanden niet betaald dan gaat je paard mee de lessen in - werken voor z'n voer. We hebben zo verscheidene manègepony's waarvan de eigenaars gewoon plots niet meer kwamen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:25

ik weet wel dat je als stalhouder verplicht bent de dieren onderdak te blijven geven en ze te voeren. en als de kosten hoger oplopen dan het paard waard is, mag je het dier verkopen en het geld houden. ( maar weet niet of je de eigenaren tegen die tijd verplicht daarop moet wijzen dat het dier verkocht wordt)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:33

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:15

Ook even een waarschuwing erbij....Hopelijk is het niet mogelijk dat de eigenaren het paard stiekum weg halen..en je alsnog naar het verschuldige bedrag kunt fluiten....Zoals bij mij een paar maanden terug is gebeurd...
Succes ermee !

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:22

De stallen zitten op slot, Ga eens op de site van de rijdende rechter kijken en ga nu een rechtswinkel bellen. Bedankt allemaal

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:06

Heb je inmiddels contact gehad met de rechtwinkel, ben benieuwd of je al wat wijzer bent geworden ...

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:24

Weet er een klein beetje van. Is ook al eerder topic over geweest.
Je bent verplicht de dieren een goede verzorging te geven. Als je ze in een les laat lopen gaat het geld wat dat oplevert van de rekening af. Verkopen mag niet zomaar. En als je niet oppast zijn de gemaakte kosten meer dan de waarde van het paard.
Een stal afsluiten mag niet! Ik bedoel bijv. een hangslot op de deur. Dit ivm brand of koliek en je kunt zelf nog wel iets bedenken waarom je snel in een paardenstal moet zijn. (dit mag wettelijk gezien dus niet)
Als je in bezit bent van nog een stal of weiland ergens zou je ze daarheen kunnen brengen. Met de aangetekende brieven ben je goed op weg. Maar voor de rest moet je inderdaad naar advocaat, wetswinkel o.i.d.. Ik denk dat de volgende stap is om eigenaar in gebreken te stellen.
Succes. Dit zijn altijd hele vervelende situaties.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:28

Aansprakelijkheid
Rechten en plichten van pensionhouder

Editienummer 107, Jaargang 2004, pagina 92, 93

In deze editie van Bit staat het hij is op www.bit-paarden.nl na te bestellen!
Daar staan ook erg goede weetjes om in het vervolg dit niet mogelijk te laten zijn.
groet en heel veel suc-6!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:38

Rytir schreef:
In mijn contract staat dat bij 4 maanden achterstallige rekeningen mijn paard eigendom van de pensionhouder wordt. Zij mag er dan mee doen wat zij wilt, ook verkopen dus. Misschien handig om dit als clausule op te nemen in en volgend contract?

Heeft dat wel een wettelijke dekking? Je kunt alles wel in een contract zetten, maar als het wettelijk niet mag, dan heeft het geen enkele rechtsgeldigheid.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:41

Het andere topic heette: wanbetaler, wat kan ik doen. En stond bij vraag-maar-raak. maar weet niet hoe ikde link hiet moet vermelden.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 19:06

Heb contact gehad met een jurist. Dan komen er een hoop kosten bij. O.a. 110 euro per uur voor de jurist. Verzorgen doe ik de paarden wel natuurlijk,maar ik heb geen manegelessen. Heb net de eigenaar telefonisch gesproken en die verwijt mij dat ze niet in het land lopen. Nou ja, ze zijn al twee maanden niet geweest. Ik gooi ze n.b. los en mest ze terwijl dat niet de afspraken zijn. Toen ik zei dat ik ze er tenminste uithaalde hing ze op en reageert ze niet meer. Ook niet op sms. Mensen zijn soms echt niet lekker. Ze draaien het gewoon om.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:44

Voor dit soort zaken heb je een rechtsbijstandverzekering, ik neem tenminste aan dat je zo verstandig geweest bent om die af te sluiten. Overigens wil een brief met het briefhoofd van een advokaat wel eens wonderen doen.
Daarnaast zou ik betreffende personen schriftelijk ervan op de hoogte stellen dat alle gemaakte kosten in rekening gebracht zullen worden.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:27

Bij mij op stal staat ook in het contract dat de paarden naar verloop van tijd verkocht mogen worde, om de kosten te dekken. Tot die tijd kan onze eigenaar idd geen beslag leggen op de stal, vanuit veiligheid, maar neemt beslag op de zadelkast. Misschien dat een idee.
Ben wel benieuwd hoe het zal verlopen en anders idd dreigen de paarden te verkopen. En als tip kan ik meegeven om dit soort dingen in jouw situatie vast te leggen in contract, in hoeverre dat nog niet is. En laat nu alles zwart op wit zetten en bewaar kopien, zodat zij jou niets kunnen maken.
Succes

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:53

Ben je lekker mee...
Ik heb niet helemaal op kunnen maken of ze wel hun stalgeld betalen, of dat ook niet. Misschien kun je hier eens kijken of mee bellen? http://www.paardenadvocaat.nl/ (gevonden op paarden.pagina.nl)