Shetlander breekt overal uit, wat moet ik nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Shetlander breekt overal uit, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:40

Ik heb een erg moeilijk shetlander merrie wat betreft weidegang.
Staat ze alleen in de weidegang vind ze het niet leuk, heeft ze een maatje vind ze het niet leuk.
Staat ze binnen vind ze het niet leuk, staat ze buiten vind ze het niet leuk.

Nu hebben we een maatje voor haar gevonden onze drachtige merrie, dus we dachten vind ze wel leuk.
We hadden het land voor de helft afgezet, en de kleine stond telkens in het andere gedeelte waar de kwpner niet kon komen.
Ging dus onder de draden door.
Nu had ik dus pas dat ze onder alle draden was gegaan, en hengstig was ze, en 4 km terug is gelopen na jonge hengstjes, door het dorp heen.
En stond ze bij andere pony's in het land, godzijdank waren het ruinen, maar had ook anders gekunt.
Ik heb haar vanaf die dag maar aan een spit gezet te grazen, kom ik vandaag loopt ze bij de grote merrie in het land, heeft ze der halsterring kapot gemaakt waar het spitklipje aan zat.
Ik vind het erg eng, want straks ontsnapt ze weer, en krijgt ze een ongeluk met een auto oid.
Er staat iig stroom op.
Overigens stond de shetlander altijd met andere paarden, maar ging altijd onder de draden door, om alleen te staan Scheve mond

Wie heeft tips?

Priscilla

denice

Re: Shetlander breekt overal uit, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:44

een ijzeren of houten hek!! daar komt ie echt niet doorheen hoor!
wel vervelend maar je moet toch wat...

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:50

het probleem is met een schet ze voelen de stroom niet zop erg en trekken zich er niks van aan ik denk dat het best kunt doen wat denice zegt

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:51

denice schreef:
een ijzeren of houten hek!! daar komt ie echt niet doorheen hoor!
wel vervelend maar je moet toch wat...

Wij hebben ander half hectare onringt met lint, dat kunnen we helaas niet allemaal afzetten met hekken Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:52

bigbenlover schreef:
het probleem is met een schet ze voelen de stroom niet zop erg en trekken zich er niks van aan ik denk dat het best kunt doen wat denice zegt

Idd die shetlanders voelen die stroom gewoon niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:54

parouscha schreef:
bigbenlover schreef:

en als ze het wel voelen dan interesseert het ze niets. of de hoeveelheid stroom flink opvoeren....

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:55

dan zou ik toch maar een kleiner stukje met een hek afzetten, hoe lastig het ook is
op deze manier is er ook geen lol aan Scheve mond
en anders moet ze toch maar op stal, daar kan ze tenminste niet zo makkelijk uitbreken... of ze het nou leuk vindt of niet

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:06

De enigste manier van stroom is 2000 volt Scheve mond
Nou dat lijkt me niet verstandig Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:20

dan weet je iig wel zeker dat ze het daarna niet meer doet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:16

oplossing!!!

doe d'r een singel om, aan die singel bevestig je een ijzeren draad, die uitsteekt, je makt die draad rond en laat hem omhoog steken.
zo doe je aan haar halster er ook eentje, die omhoog steekt, als ze haar hoofd onder de draad wil doen, gaat via die draad stroom naar d'r toe en die voelt ze dan wel!

zo ook met de draad aan de singel, die raakt de stroomdraad en zo krigjt ze weer een tik Haha!

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:42

parouscha schreef:
bigbenlover schreef:

die van mij voelde eerst de stroom ook niet tot hij een keer natgeregend was en toen onder te schrikdraad doorging dat ook nat was. en sindsdien doet hij het niet meer

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:42

Lagere draden.

Ik hou al mijn shetlanders achter schrikdraad. Ook pony's die er om bekend staan dat ze uitbreken, en ook een hengst die er om bekend staat dat hij graag uitbreekt, en dat naast een weiland met 3 hengstige merries waar hij niet bij mag!!!

Ik heb draad op 30, 65 en 100 cm. En op de onderste zit de meeste stroom want shetters gaan er altijd onderdoor ipv er tussendoor of overheen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:47

ik heb mijn shetje hierom verkocht..

waar mijn haflinger stond mocht de shet ook staan,
helaas bleef de shet ontsnappen..

veel draad,
veel stroom..
ze ging er tussen door,
onderlangs,
desnoods eroverheen..

toen heb ik besloten haar ergens anders neer te zetten,
wat geen doen was,2 paarden op verschillende plekken,
toen is ze verkocht..

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:06

ik heb ook zo'n uitbreekmonster. Hij was dus veel te dik geworden omdat hij op het grote land liep tussen de andere paarden en stond 2 weken binnen. Gisteren hebben we een weitje gemaakt. 2 draden schrikdraad (denk eentje op ongeveer 40 cm en eentje op een meter) En goed strak gezet, als het draad wat slapper hangt vliegen ze er zo onder door (volgens mij is de tik dan minder Verward) Ik hoop dat hij er straks nog in staat want toen hij erin ging begon hij direct langs de draden te draven en te zoeken naar een gaatje. Die kon hij toch niet zo makkelijk vinden en toen ging hij maar grazen. Hij heeft wel een vriendinnetje erbij staan die niet zo snel uitbreekt dus ik hoop dat dit werkt anders moet hij weer op stal...

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 08:18

Ik vind het ook dood eng, dat haar maar aan een stuk touw heb gezet.
Maar dat vind ze niet leuk, maarja moet toch wat.
Ik heb 2 draden voor het prikkeldraad, daarachter zit er prikkeldraad Scheve mond, vind ik erg eng.
Maar je moet zoveel lint ervoor doen omdat prikkeldraad ervoor te doen.
We hebben nu 2 draden ervoor, en we hebben er 2 schrikapparaten op staan.
Maar als ze weer uitbreekt ben ik zo bang dat ze een botsing een keer krijgt met de auto of de friese hengsten breken uit Scheve mond, moet er niet aan denken.

ik ga nog even over je idee na denken ellebel

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 08:19

denice schreef:

Leven ze dan nog Verward

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:33

ik denk dat de goedkoopste oplossing toch schapengaas is in combinatie met een laag lint.
hier komen ze onmogelijk doorheen, en het lint er direct tegenaan zorg ervoor dat zo'n pony ook minder snel uitgebreid gaat kijken hoe hij alsnog eruit kan komen.
ik ken zat pony's die nu in een schapengaas weiland staan, en het werkt echt perfect.ook is dat gaas in principe weer makkelijk te verwijderen, dus je zit niet vast aan stukken lelijk land steeds.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:58

hee een herkenbaar probleem Lachen het is heel simpel op te lossen door een pin in de grond te slaan, daar een ring omheen en dan daar een ketting of touw aan. aan het uiteinde van dat touw maak je dan gewoon een nog een ring die je om een varkensband doet.
mijn pony heeft zo zeker een jaar in de wei gestaan zonder problemen. het enige was dat als ze in lang gras stond het touw op ging draaien om de pin. maar dat kan je dan gewoon weer afdraaien als je het ziet. en de manen worden ietsje minder op de plek waar de band zit.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:07

Ja met een pin heb ik ervaring, daar staat ze nu ook aan.
Maarja ze moet toch een keer de benen strekken, maar zodra dat mag gaat ze er direct onder door Scheve mond
Ik ben te gast bij de gene waar ik sta, en ik wil dan ook niet voor teveel problemen zorgen, want dan kan ik vertrekken.
Zal 1st zien hoeveel lint ik hier nog heb en dan moet ik het maar extra goed afzetten Verward

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:25

Ik heb een hengstje van 90cm en die probeerd ook overal uit te komen.

Ik had eerst 2 linten staan, maar daar kon hij nog heel snel onderdoor kruipen.

Mijn oplossing is nu. 3 schrikDRADEN boven elkaar en bij de uitgang door de bovenste draad nog extra lint gewikkeld. Normaal gesproken zou ik lint nemen, voor de veiligheid. Maar stroomdraad voelen ze toch beter.
Toen hij voor de eerste x zijn landje in ging, even lang het schrikdraad met hem gelopen. Zodat hij er niet meteen in zou rennen. Nou moet ik zeggen dat hij een enorme tik heeft gekregen van het draad, toen mijn vader hem de volgende dag ging binnen halen. Zielig, maar ideaal sindsdien blijft hij heel braaf achter de draden.

O ja, niet werken met zo'n paddestoeltje met stroom, daar staat niet genoeg spanning op

Misschien moet je je shet een xtje goed laten voelen wat schrikdraad is. Beetje gemeen, maar als dat beestje telkens uitbreekt kunnen er ongelukken gebeuren

Succes ermee

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:32

Maryo schreef:
Ik heb een hengstje van 90cm en die probeerd ook overal uit te komen.

Ik had eerst 2 linten staan, maar daar kon hij nog heel snel onderdoor kruipen.

Mijn oplossing is nu. 3 schrikDRADEN boven elkaar en bij de uitgang door de bovenste draad nog extra lint gewikkeld. Normaal gesproken zou ik lint nemen, voor de veiligheid. Maar stroomdraad voelen ze toch beter.
Toen hij voor de eerste x zijn landje in ging, even lang het schrikdraad met hem gelopen. Zodat hij er niet meteen in zou rennen. Nou moet ik zeggen dat hij een enorme tik heeft gekregen van het draad, toen mijn vader hem de volgende dag ging binnen halen. Zielig, maar ideaal sindsdien blijft hij heel braaf achter de draden.

O ja, niet werken met zo'n paddestoeltje met stroom, daar staat niet genoeg spanning op

Misschien moet je je shet een xtje goed laten voelen wat schrikdraad is. Beetje gemeen, maar als dat beestje telkens uitbreekt kunnen er ongelukken gebeuren

Succes ermee

Wat is het verschil tussen lint en schrikdraad?
WIj lokken ze altijd met een stukje brood na het lint toe, zodat ze ermet de neus tegenaan zitten en zij voelt gewoon niets Scheve mond
Maar ik heb zo'n 4 kant apparaat, weet niet hoeveel volt, maar hoeveel volt heb jij dan ?

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:08

Ja ik ken het probleem ook, het enige waar die van ons achterblijven is van dat stevige groene gaas, met daarvoor schrikdraad.

En zorgen dat er geen zwakke plekken in de omheining zitten, dat hebben ze binnen no time door en daar gaan ze eruit, ook weten ze heel snel wanneer het stroom eraf is, vraag me niet hoe, maar ze weten het feilloos.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:09

Kleine krengen Haha!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:52

parouscha schreef:
denice schreef:

Leven ze dan nog Verward

nee waarschijnlijk niet, vandaar dat er geen tweede keer meer komt... }>

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:54

wat wij ook hebben geprobeerd was een ijzeren ketting en die dan achter zijn oren aan het halster vast maken en dan 2 lange einden laten hangen. met als gevolg dat wanneer hij zijn hoofd door de draad steekt, hij stroom krijgt via de ketting achter zijn oren. en daar zijn ze allemaal toch wel extra gevoelig.
beetje jammer dat dat niet werkt als je pony niets om stroom geeft.

benen strekken kan trouwens ook wel aan een pin hoor. als je het touw maar lang genoeg maakt. en als je hem daarbij nog dagelijks beweging geeft is dat geen probleem.