hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luvvel

hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:33

wat doen jullie als een paard gaat hangen? dus als je aan het poetsen bent ofzo en hij/zij gaat aan het halster hangen. mijn paard doet het best vaak en ik schrik me iedere keer half dood. ik trek dr altijd gauw los en dan is alles weer OK. maar ik zou willen dat het op hield!
hoe los je dat op?

EvaB

Re: hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:38

euhh ik vind t nooit erg als mijn paard lekker loopt te suffen met poetsen..
paarden slapen een aantal keer per dag steeds 3 minuutjes, en dat doen ze liefst staand. Misschien vindt je paardje het poetsen zo lekker dat ze gaat slapen/suffen

ik vindt t iig nooit erg als mijn paardje gaat suffen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:41

een schop voor dr kont geven!
of haar niet vastzetten maar wel zo dat je pony denkt dat ze vaststaat. dan gaat ze een keer op dr kont en schrikt ze goed. hopelijk zo erg dat ze het dan ook niet meer doet.
of laat haar maar een keer hangen en dan niks doen, maar wel een stevig halster en hek hebben dan. alhoewel ik dat wel een beetje eng vind, je paard laten hangen.
maargoed als mijn paarden hangen (wat ze nooit meer doen) krijgen ze een flinke schop!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:05

Koeienband om de nek, en als ie het doet een flinke schop onder zijn kont. Helpt dit niet, zet hem dan met een koeienband vast, laat hem hangen en laat hem vooral staan, een uurtje lang of zo. Weet zeker dat ie het geen uur vol houdt.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:12

koeienband??? leg uit!

renegade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:18

een oranje koeienhalster dat kunnen ze niet stuktrekken. kan je gewoon halen bij de welkoop ofzo

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:23

Mijn paard gaat nooit hangen en omdat hij geleerd heeft dat hij moet wijken voor druk Knipoog Als het touw strak komt gaat hij naar voren zodat het touw weer los hangt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:14

mijn pony staat gewoon niet vast....
touw wel met een lusje erin, maar als hij achteruit gaat is ie los.

sommige dieren kunnen/willen het nou eenmaal niet en ik vind dat je ze best kan leren om los te staan..
of aan een langer touw.,

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:26

EvaB schreef:
euhh ik vind t nooit erg als mijn paard lekker loopt te suffen met poetsen..
paarden slapen een aantal keer per dag steeds 3 minuutjes, en dat doen ze liefst staand. Misschien vindt je paardje het poetsen zo lekker dat ze gaat slapen/suffen

ik vindt t iig nooit erg als mijn paardje gaat suffen

uhm tja, dat bedoelde ik dus niet Tong uitsteken

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:34

Memuska heeft het één keer geprobeerd en die heeft toen een enorme schop onder haar achterste gekregen. Sindsdien heeft ze het niet meer geprobeerd.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:53

Mijn paard doet het ook vreselijk! Echt niet normaal! alleen bij ons op het terrein thuis blijft ze keurig staan maar nu ze op het land staat kan ik haar niet poetsen ofzo... gister heeft ze haar halster stuk getrokken Boos!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:22

Wat ik gehoord heb is dat je een elastisch touw moet gebruiken dan voelen ze geen druk en stoppen met trekken.Je zou evt. zelf iets kunnen maken?Wat ook helpt is een touw extra om de hals achter de oren (als een strop) zodat ze extra druk voelen en het idee hebben dat ze zich toch niet los kunnen trekken.Hangt een beetje af waarom je paard het doet en of hij zich al vaker heeft losgetrokken, dan weet hij dat het lukt en een paar honderd kilo is moeilijk te stoppen.Wel oppassen,als je erachter staat en hij knalt los lig je eronder!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:45

MirandaFuego schreef:
Wat ik gehoord heb is dat je een elastisch touw moet gebruiken dan voelen ze geen druk en stoppen met trekken.Je zou evt. zelf iets kunnen maken?Wat ook helpt is een touw extra om de hals achter de oren (als een strop) zodat ze extra druk voelen en het idee hebben dat ze zich toch niet los kunnen trekken.Hangt een beetje af waarom je paard het doet en of hij zich al vaker heeft losgetrokken, dan weet hij dat het lukt en een paar honderd kilo is moeilijk te stoppen.Wel oppassen,als je erachter staat en hij knalt los lig je eronder!

Ik had het er laatst over met een vriendin! Die had ook een paard dat buiten ging hangen! Binnen niks aan de hand. Toen zijn we ook langs de paardenwinkel geweest om te kijken naar zo'n elastisch touw. Maar is het dan niet zo dat ze alleen maar meer gaan hangen? Ik bedoel het elastische is niet zo heel groot en dan kunnen ze toch weer gaan hangen!

De vrouw bij de paardenwinkel zei ook dat je het paar het beste kan laten hangen! 9 van de 10 stopt ermee, maar dat neemt niet weg dat ik het ook doodeng vind Knipoog

Ik zou zeker deze tips proberen! Het is een lastig probleem! Veel succes nog!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:46

Ja, je kunt ze inderdaad het beste laten hangen. Maar dan met een koeienband om, en dat is niet zo´n oranje halster die renegade noemt. Koeienband is gewoon een riem die je om de nek doet, goed strak, en je zet ze daarmee vast. Het is wel een speciale band die niet makkelijk kapot gaat. En je moet er voor zorgen dat ze ze niet over het hoofd af kunnen trekken, dus het moet echt goed strak zitten.
Als een paard aan zo´n band gaat hangen kan ie in ieder geval niet loskomen, en dat hangen aan zo´n band is nog veel oncomfortabeler als aan een halster. Ze krijgen het namelijk ook ietsje benauwd. Niet dat ze helemaal geen lucht meer krijgen, maar ze merken het wel. En er is geen een paard dat zich vrijwillig ophangt. Haha!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:46

ik heb er een op stal alles al bij geprobeerd(ook koeienband,en ok koeienband gaat niet stuk,maar dan klappen de haken waar hij tussen staat wel los,niets is bestand tegen 600 kilo dat gaat hangen)Het is gewoon pur eangst bij hem,dus hij is nu inmiddels zo netjes opgevoed dat hij gewoon overal los geborsteld en opgezadeld kan worden...

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:47

Neonlight schreef:
Ja, je kunt ze inderdaad het beste laten hangen. Maar dan met een koeienband om, en dat is niet zo´n oranje halster die renegade noemt. Koeienband is gewoon een riem die je om de nek doet, goed strak, en je zet ze daarmee vast. Het is wel een speciale band die niet makkelijk kapot gaat. En je moet er voor zorgen dat ze ze niet over het hoofd af kunnen trekken, dus het moet echt goed strak zitten.
Als een paard aan zo´n band gaat hangen kan ie in ieder geval niet loskomen, en dat hangen aan zo´n band is nog veel oncomfortabeler als aan een halster. Ze krijgen het namelijk ook ietsje benauwd. Niet dat ze helemaal geen lucht meer krijgen, maar ze merken het wel. En er is geen een paard dat zich vrijwillig ophangt. Haha!
ja en waar zet je hem dan mee vast???Koeienband breekt niet nee,maar de lijnen waar het paard aan vast staat of kettingen of haken,dat begeeft het echt op een gegeven moment hoor!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:19

Toch is los staan niet de optie, stel dat je ze onverwachts moet vervoeren of iets dergelijks? Zet je ze dan los op een vrachtwagen of trailer? Levensgevaarlijk!

En wij hebben nog nooit problemen gehad met kettingen, bij ons zijn die nog nooit kapot gegaan. En daar heeft ook heel wat kilootjes al aan lomp gewicht aan gehangen. Misschien betere kwaliteit? Kijk, wat boeren gebruiken om auto´s weg te slepen bijvoorbeeld, dat soort kettingen krijgen ze echt niet kapot!

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 18:22

dus jullie denken, gewoon met steviger materiaal vastzetten?
ik durf namelijk geen schop onder dr kont te geven, de vorige keer kreeg ik ook n halve hoef tegen me aan :S, het is meestal niet alleen hangen maar daarna ook op en neer springen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:43

MirandaFuego schreef:
Wat ik gehoord heb is dat je een elastisch touw moet gebruiken dan voelen ze geen druk en stoppen met trekken.

Ik heb zo'n halstertouw met een stuk elastiek in, bedoel je zoiets? Want zoals hierboven al gezegd is is dat stuk maar beperkt, het rekt een stukje mee en daarna is het echt wel gedaan en kan ie nog altijd gaan hangen. Mijne is met zo'n paniekhaak, dus als je paard gaat doorhangen en hij is op het uiterste uitgerokken, dan schiet hij gewoon los en daar kan je niets meer mee dan...

Neonlight schreef:
En er is geen een paard dat zich vrijwillig ophangt. Haha!

Ho maar, heb je vorige week dat verhaal gehoort van dat paard in Limburg dat niet op de trailer wou? Die hadden ze een touw om z'n hals gedaan en geprobeerd zo boven te krijgen, opgehangen... Ik had het er van de week met de DA over, dat ik dat toch maar raar vond... Zij wist me te vertellen dat het een veelgebruikte truuk is bij koeien, als die druk voelen springen ze vooruit, maar een paard hangt zichzelf op... Die wijkt niet voor die druk... Als dat in zo'n geval zo is, kan dat met hangen aan een band toch ook?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:52

Geweld, dus een schop onder de kont, is geen optie. Je hebt tot nu toe je paard iedere keer snel losgemaakt, dus ze denkt nu dat ze haar zin krijgt als ze gaat hangen. Haar voor dit door jouzelf aangeleerde gedrag straffen zal haar alleen maar in verwarring brengen en bang maken.

Opnieuw leren vaststaan is dus nodig. Zorg dat ze achter zich iets voelt (afhankelijk van waar je je paard vastzet kan dat een stapel strobalen, een balk, een touw of ketting, of desnoods iemand die een bezem horizontaal houdt, met de borstels naar de kont van 't paard, zijn) en dat ze daar tegenaan komt net vóórdat het touw helemaal strak komt. Dan gaat je paard leren dat achteruit lopen terwijl ze vaststaat haar van áchteren (en niet van voren) tegenhoudt. Later maak je de afstand iets korter, zodat ze de druk achter zich al voelt als het touw nog niet strak staat. Zo leert je paard dat achteruit lopen terwijl ze vaststaat haar aan de achterkant zal tegenhouden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:00

Memuska schreef:
Ho maar, heb je vorige week dat verhaal gehoort van dat paard in Limburg dat niet op de trailer wou? Die hadden ze een touw om z'n hals gedaan en geprobeerd zo boven te krijgen, opgehangen... Ik had het er van de week met de DA over, dat ik dat toch maar raar vond... Zij wist me te vertellen dat het een veelgebruikte truuk is bij koeien, als die druk voelen springen ze vooruit, maar een paard hangt zichzelf op... Die wijkt niet voor die druk... Als dat in zo'n geval zo is, kan dat met hangen aan een band toch ook?

Nee, ik ken dat verhaal niet. Maar ik heb wel ervaring met veel paarden, en ook extreem lastige, en deze manier werkt echt goed. En bovendien zei ik ook dat ze het met een koeienband ietsje benauwd krijgen, en niet dat ze de strot helemaal afsluiten.
Laat ik het zo zeggen, ik denk dat ik er misschien wel 50 op deze manier het hangen heb afgeleerd, en er is er geen eentje die ook maar 1 moment echt in gevaar is geweest. En er zijn geen doden gevallen. Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:09

Als je een paard leert wijken voor druk (wat sowiso heel belangrijk is in de omgang) zullen ze ook niet zo snel gaan gangen.
Dat leer je door een klein beetje druk te geven door bijvoorbeeld het hoofd heel zachtjes naar beneden te "trekken". Niet trekken, maar druk geven. Laat je paard zijn hoofd ok maar 1 cm zakken laat je de druk meteen los. En beloon je met je stem. Zo ga je iedere keer een klein stukje verder. Dan leren ze dat ze niet tegen de druk in moeten gaan en dus harder moet trekken (zoals ze van nature doen) maar dat ze moeten wijken voor de druk, dat ze dan ontspanning krijgen en de druk weg is.

Ik heb dit mijn paard ook geleerd (vroeger had ik er nog nooit van gehoord) en we hebben er heel veel aan. Ook met rijden.

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:24

Inderdaad koeienband heb ik ook gehoord dat het schijnt te helpen. Toch is er wel 1 paard geweest die zich daadwerkelijk ophing. Dus wel in de gaten houden. Ik heb het bij mijn hengst ook gehad, en ja misschien klint het wat bruut, maar met een flinke tik op zijn kont probeert heeft hij het sindsdien niet weer gedaan. Als je telkens het touw los haalt zal hij weer zijn zin krijgen en het nog een keer weer doen. Vond het zelf eerst ook naar, maar ben nu wel er vanaf. Tuurlijk als je buiten staat kan het natuurlijk altijd gebeuren van een ergens van schrikken en in paniek raken. Maar er zit ook een verschil tussen schrikken en aanstellen. Daarbij is het telkens weer kopen van ene nieuw halster of touw ook niet leuk meer. Succes met je paard! Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:24

Mijn paard kan ook gaan hangen, het is een flinke tinker dus ze heeft al 3 halsters kapot getrokken, of de musketons en ook al eens een hele ring met enorme schroef (20 cm) uit de muur. Ook het weidehek over me heen met als gevolg tig hechtingen in het ziekenhuis. Ik doe nu alles los. Ik heb een eigen weiland in de zomer en heb achter het hek na 3 meter 2 koorden gespannen zodat er een kleine ruimte is ontstaan. Op die koorden staat geen spanning maar ze denkt van wel, in ieder geval blijft ze aardig stilstaan tijdens het poetsen en opzadelen. Ze schrikt niet meer dus ik denk dat het een aangeleerde gewoonte was om zogenaamd in paniek te raken.
Je zou bij het aanbinden aan een muur ook een klos kunnen proberen maar het beste is eigenlijk toch het leren aangebonden staan. En dan halsters gebruiken met een paniekhaak.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:38

Ik heb mijn paard aan een stuk rubber vast staan(weet even de naam er niet van, maar is in een ruitersportzaak te koop) Op het moment dat het paard gaat hangen, veert het rubber mee, waardoor ze dus niet meer in paniek raken en ophouden met hangen.
Dit ding kost een paar euro en bespaard de nek van het paard en een hoop kosten van nieuwe halsters Knipoog .