Stallen, tralies of muur..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antheya

Stallen, tralies of muur..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 22:42

he, ik vroeg me af wat er eigenlijk beter is, tralies tussen 2 stallen of een muur? je ziet vaak bij chique stallen zo'n muur met een klein raampje tussen de stallen, maar ik vraag me af of paarden niet liever tralies hebben, i.v.m. contact met elkaar..?
wat denken jullie ?

Gamier

Re: Stallen, tralies of muur..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:44

Ik kan daar heel simpel over zijn. Gamier wordt helemaal gek in een gesloten stal. Ik ben van mening dat het beter voor het paard is als ze andere paarden en hun omgeving kunnen zien.

Je ziet vaak dat paarden onrustig worden in een "gesloten" stal omdat ze wel alles horen/ruiken maar niets kunnen zien.

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:49

Wij hebben tralies er tussen, zo kunnen de paarden elkaar de hele nacht zien en aanraken!

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 08:47

Oke, bedankt voor jullie reacties.
Ik vroeg het omdat ik naar een nieuwe stal aan het kijken ben, ik heb een soort perfecte gevonden maar daar hebben ze dus muren ertussen....Jammer, maar helaas

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:17

wij hebben een open voorkant en tralies er tussen zo hebben de paarden contact met elkaar maar toch kunnen ze zich afzonderen

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:06

Wij hebben aan beide kanten een dichte wand met daarin een trailieraampje van 40x40 cm. Aan de voorkant kunnen ze ook naar buiten kijken.

renaldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:17

een paard is toch een sociaal (kudde) dier of vergis ik me?
een behoefte aan privacy is niet het eerste waar een paard naar verlangt Knipoog
geen muur dus!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:38

renaldt schreef:
een paard is toch een sociaal (kudde) dier of vergis ik me?
een behoefte aan privacy is niet het eerste waar een paard naar verlangt Knipoog
geen muur dus!

Ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn voorkeur gaat ook uit naar stallen met tralies voor het zien en contact kunnen hebben, maar sommige paarden hebben bijvoorbeeld voernijd en draaien door als ze een ander paard kunnen zien als ze staan te eten. Ligt dus ook een beetje aan het gedrag van je paard wat voor type stal ideaal is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:43

Bij mij op stal staan ze tussen 3 muren. Maar ze kunnen wel over de boxdeur heen kijken en neuzen. Ik vind dat ideaal. Er is veel meer rust tijdens het eten en voere.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:23

op een stal waar ik kom om met de hond op cursus te gaan, hebben ze eigenlijk wel goed stallen vind ik, voorkant is ong tot 1,20 m hoog, verder open, dus altijd neuzen enz,. de achterkant is een muur, en de zijkanten zijn euhm tralies, maar dan vanaf achter naar voor loopt die lager af, dus bij de voorkant zijn de tralies heel laag.. dat vind ik wel ideaal, tenminste als je geen hengsten erbij hebt staan.

tja ik heb mijn pony's op een weide staan , 24/7 en een schuilstal, dat vind ik dan weer het meest ideale voor een paard, maar natuurlijk iemand die wedstrijden rijdt enz , die wil natuurlijk niet dat zijn paard een blessure oploopt, maar voor die beestjes vind ik dan trralies fijner.of helemaal open

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 11:27

Het is ook extra moeilijk omdat ik 2 totaal verschillende paarden heb , en dus ook verschillende eisen, 1 is niet zo sociaal, nu wel naar haar maatje maar ze heeft wel de kans nodig om zich af te zonderen, idd ook voernijd, maar de ander is echt een ontzettend zachtaardige allemansvriend...., maar het is wel verder ontzettend open aan de voorkant en ze zien alles, alleen dus de zijkanten een raampje (sier).....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:38

Verticale tralies, eventueel naast de voerbak een stukje dicht maken ivm voernijd.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:20

ik ken paarden die van muur naar een tralies tussen de stallen gingen. Het waren heel lieve paardsjes maar bijten en stamp dat ze tegen die tralis deden, niet te doen. Vooral met voeren maar ook soms op andere tijdsstippen.
Ik vond het niet ideaal zeker niet voor die paardjes. Ze kunnen elkaar toch zien door de opening in de deur als ze dit willen.
Bij mij komt er geen tralis tussen de 2 stallen hoor, dit weet ik zeker.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:29

Dit is voor mij de ideale stal:

Afbeelding

Zo hebben paarden niet zo'n opgesloten gevoel. Al die tralies staan mij vaak nogal tegen in stallen, echt zo'n gevangenis. Dit ziet er veel opener uit vind ik. Muren vind ik dan ook helemaal niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:32

Als je weet dat je paarden goed met elkaar op kunnen schieten is tralies fijn.
Maar bijv op een handelsstal, waar de paarden nogal eens wisselen is een dichte wand veel fijner.
Dat voorkomt heel wat getrap en gepiep en juist onrustige paarden Lachen

Heb je stallen tegenover elkaar, merk je idd dat sommige paarden zich minder alleen voelen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:04

Muren er tussen zetten doe je alleen als je zeker weet dat je je stallen nooit meer wilt veranderen! Anders kun je beter gewone stalwanden nemen en kiezen of je het bovenste stuk tralies of planken doet - of half, dat kan ook. Wij hebben tralies, maar ik overweeg om tussen 2 merrieboxen toch planken te doen omdat er toch ieder voorjaar teveel onrust is met veulens. In ons geval hoef ik alleen maar 1 tussenwand te vervangen. Corton garandeert ook dat je nog jaren later dezelfde wanden kunt nabestellen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:08

Mijn oude paard (grace) heeft tralies tussen haar stal. Ze moet geregeld omgezet worden omdat ze weer ruzie heeft met de buren. Het is heel fijn als ze het goed kunnen vinden met elkaar. Maar bv met paarden met voedernijd ook niet zo geschikt. En Grace heeft ook al weleens haar benen opgetrapt in zo'n ruzie. Muren of hout met een klein stukje gaas/geen stenen ertussen en dat dan niet bij de voerbak lijkt mij het ideaalst.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:13

Gamier schreef:
Ik kan daar heel simpel over zijn. Gamier wordt helemaal gek in een gesloten stal. Ik ben van mening dat het beter voor het paard is als ze andere paarden en hun omgeving kunnen zien.

Bij ons op stal zijn er een paar paarden die juist gek worden in een "open"box.En die gedragen zich veel beter in een dicht box.

Die van mij staat in een box die 3 muren heeft die dicht zijn 2 aan de zijkant en 1 aan de achterzijde en daar zit een groot raam waardoor hij naar buiten kan kijken{in de tuin van de staleigenaar}de voorkant van de stal staat een veel lagere muur en daar boven zit niets daar kan hij dus zo overheen kijken naar zijn overburen en aan de zijkanten kan hij lekker neuzen met zijn buurman en zijn buurvrouw.

verder staat hij de hele zomer lekker in een kudde op het land en in de winter komt hij bijna dagelijks los met een paar paarden dus hij kan genoeg contact maken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:52

Anouar wordt helemaal gek in een dichte stal waar hij geen andere paarden kan zien. Dan staat hij te springen, te stijgeren, te hinniken, noem maar op. Hij draait helemaal door.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:09

als je een trappend paard heb, muur maar tralies is toch wat fijner voor hun contact met elkaar

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:13

Neem dan wel een stevige muur. Op Anouar z'n vorige stal waren twee stallen met een muur. Die paarden probeerden er steeds overheen te kijken en uiteindelijk stond die muur helemaal scheef. Hij is nu wel vervangen voordat hij zou omvallen gelukkig.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:37

Het liefst trailies, maar in de uitspraak van runningkawa kan ik me wel vinden wat betreft wisselende stallen. Dan is een muur beter...

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 20:55

Ik heb toch voor de stal gekozen met de muur, de paarden staan er nu al, ze hebben nu meer contact omdat het raampje eruit is, dus ze kunnen er helemaal met hun hoofd doorheen, wat ze dus de hele tijd doen en wat er nogal leuk uitziet Lachen, ik ben ontzettend blij met onze keuze, en ik denk de paarden ook.....
het ligt er dus aan of ze een raampje hebben of echt niets....

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:28

mijn paard heeft ongeveer 8 jaar instal gestaan met tralies ertussen.
nu sinds paar maanden sta ik op een andere stal en daar kan ze wel de overburen zien maar niet de buren.
Dit werkt voor haar veel beter er is meer rust voor haar en mept en vliegt niet continu in de tralies.
Ze is van sagarijnige merrie Boos! ineens verandert in en lieve merrie . Haha!
Maar dat verschild toch ook een beetje qua paard .
Ik zou voor mijn merrie niet anders meer willen iig .

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:35

heey do, leuk dat je een nieuwe stal hebt!!! goede oplossing om het raampje eruit te halen!

Haha ik kom snel nog eens bij je langs!!

-xx- Luna