Paard op trailer> voorzorgmaatregelen a.u.b. z.s.m.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Paard op trailer> voorzorgmaatregelen a.u.b. z.s.m.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 21:58

Morgen is het dan zover, me paard gaat voor het eerst de trailer in (als het niet ontzettend regent Knipoog maar daar ga ik even niet van uit)
Ik heb er ontzettend veel zin in maar ik ken helaas veel tragische verhalen over paarden op de trailer Verdrietig
Tuurlijk weet ik dat het nog vaker goed gaat en dat er dan dus niks gebeurd maar toch... en daarbij komt dat het voor mij ook de eerste keer is Nagelbijten / Gniffelen
Me paard is zo wie zo een stress-kop en hoe kan ik het beste handelen?
Waar moet ik op letten? (hoe ze staat enz enz)
Zijn er nog extra voorzorgmaatregelen nodig?
Wat moet ik niet vergeten?
Echt alles maar dan ook alles is welkom.

adnil

Re: Paard op trailer> voorzorgmaatregelen a.u.b. z.s.m.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:07

Mijn paard is ook een enorme stresser op de trailer. Ik heb hem die morgen B-calm gegeven en de dag ervoor nog iets (weet even niet meer wat) door zijn eten. Niet iets waar hij suf van werd, maar zodat hij iets relaxer was (ook voor zichzelf, was een lange rit van 4 uur). Verder hangen wij altijd een hooinet op. Sommige paarden zijn zo zenuwachtig dat ze niets eten, maar voor sommige is het wel fijn! Denk aan transportbeschermers, een emmer (voor water, als het een lange reis is) en denk eraan dat (ranger tenminste) in het begin altijd moeite heeft met het vinden van zijn evenwicht in bochten!!

Voor de rest zou ik het even niet weten!
Goede reis!!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:17

Belangrijk is dat je je benen van het paard beschermt, zijn hoofd en de staartwortel, zodat hij zich niet verwonden kan. Verder is rustig blijven belangrijk en veel geduld. je paard moet het laden in de trailer als positief zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:19

Jou paard een stresskip, of jij??
In dergelijke gevallen, neem samen rescue-druppels, dat kalmeert mens en paard.
Ik ken maar heel weinig paarden waarvan de mens de rust zelve is en het paard de boel afbreekt; meestal is het andersom en reageert het paard op de eigenaar/begeleider.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:22

ikke schreef:
Jou paard een stresskip, of jij??
In dergelijke gevallen, neem samen rescue-druppels, dat kalmeert mens en paard.
Ik ken maar heel weinig paarden waarvan de mens de rust zelve is en het paard de boel afbreekt; meestal is het andersom en reageert het paard op de eigenaar/begeleider.

ik ben het zowaar met ikke eens, goede raad

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:23

Ik geef mijn paard de ochtend voor de wedstrijd ( wel een paar uur voor vertrek ) een flesje bier door zijn eten. Hier word ze veel rustiger van een gaat ze makkelijker de trailer in.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:46

Is het de aller-allereerste keer dat je paard op de trailer staat? Je kan dan wel (transport)beschermers omdoen, maar kent hij/zij die al wel? Want als dat ook nog helemaal nieuw is, zal ik ze persoonlijk niet omdoen. Dan raakt hij/zij daar ook nog gestresst/zenuwachtig door.
Heel veel succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:01

Zet je paard niet op de trailer en ga meteen een stuk rijden. Hij moet eerst leren dat hij gewoon de trailer in en uit kan lopen, daarna de stang erachter, dan pas de klep dicht. En pas als dat helemaal goed gaat moet je pas een klein stukje gaan rijden. Veel paarden zullen de eerste keer de trailer heel makkelijk in lopen omdat ze niet weten wat er gebeurd, als je dan meteen gaat rijden schrikt hij zich helemaal rot en wordt bang. De tweede keer zou hij dan niet zomaar meer de trailer in durven. Je moet het hem leren en met hem opbouwen, dan zou je er nooit problemen mee krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:12

Herkenbaar. Ik vond het vroeger ook doodeng, een paard in de trailer Bloos. Ik was zelfs zo erg dat ik gedurende de hele reis in paniek naast mijn vader in de auto zat en er rustig nog een paar dagen ziek van was. Ik kan me nog goed de keer herinneren dat we Lizzy (een fjord die ik een tijd gehad heb) uit Zeeland gingen ophalen. De vorige eigenaresse had haar voor ons ingeladen en ze heeft de hele weg keurig stilgestaan, braver bestaat bijna niet. En ik... ik was de hele weg doodziek van angst Clown

In die periode had ik ook het ene na het andere trailerprobleem, om nog gekker van te worden. Achteraf geloof ik dat de betreffende paarden echt het probleem niet geweest zijn, maar weet ik zeker dat ik het helemaal zelf was. Sinds dat ik zelf geen problemen meer maak van een trailer, heb ik namelijk nooit meer een trailer/laadprobleem gehad. Ook heb ik er nu totaal geen problemen mee om in mijn eentje op stap te gaan met een paard in de trailer.

Een tijdje geleden was de trailer eraf geschoten, gelukkig toen we net de afrit van het erf afreden (we reden dus heel langzaam). Remkabel brak, trailer schoot op de rem en kantelde op zijn neus, zeg maar. Ik denk dat ik aan zoiets een paar jaar geleden dood was gegaan van de schrik, maar nu zei ik alleen maar tegen mijn vader: 'Goh, volgens mij heb je niet helemaal goed aangekoppeld'. Met een paar mensen hebben we weer aangekoppeld, we hebben de remkabel gefixed en we zijn weer vertrokken. Paarlief heeft nergens last van gehad, die was te druk met zijn hooinet. Tja, als dit op de snelweg was gebeurd hadden er natuurlijk de vreselijkste ongelukken kunnen gebeuren. Maar ja, het gebeurde nu met 10 km/uur en er was eigenlijk helemaal niets aan de hand, op de kapotte remkabel na... Dus niets aan de hand, alleen een lesje geleerd: Zorg dat de trailer goed aangekoppelt is voordat je vertrekt.
Achteraf wist mijn vader niet dat er een groen palletje tevoorschijn moest komen als hij goed aangekoppelt was. Hij had een klik gehoord bij het aankoppelen en dacht dat dit genoeg was, blijkbaar niet dus.

Ik neem wel altijd bepaalde 'voorzorgsmaatregelen'.

1) Goed aankoppelen
2) Paard bescherming om de benen als hij dit gewend is
3) Bij het inladen eerst de achterstang vast en dan pas het paard vastmaken (om te voorkomen dat ze gaan hangen, losraken en dan een mooie koprol achteruit de klep af maken)
4) Aan twee kanten vastzetten (heb 1 driekwart trailer en wil niet dat een paard probeert zich hierin te keren).

Verder heeft onze trailer een panieksluiting voor de voorstang. Mocht een paard er onverhoopt overheen klimmen (wat IMO bijna niet kan als je ze aan twee kanten goed kort vastzet) dan heb je hem zo weer los. De kettingen waaraan ik ze vastzet zijn voorzien van twee verschillende panieksluitingen aan beide kanten. In geval van nood kan ik een paard dus makkelijk losmaken. Hooinetten hang ik altijd extreem hoog op, zodat het onmogelijk is dat hij er met zijn voet in komt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:03

Je kan je paard bete niet aan kettingen vastzetten maar aan een touw. In geval van nood kan een touw doorgesneden worden en een ketting niet. Er kan dan wel een panieksluiting aanzitten, maar daar kan je lang niet altijd bij als je paard in paniek is.
Het beste kan je het touw dan nog vastmaken met een veiligheidsknoop en als dat niet kan kan je beter de paniekhaak aan de haak in de trailer doen ipv aan het halster (het touw andersom dus) Als je paard dan in paniek is is het makkelijker om met je hand bij de veiligheidshaak te komen als die aan de haak in de trailer zit dan dat hij aan het halster zit.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:54

Gewoon netjes in de bescherming zetten. Transportbeschermers om de benen of (zo doe ik het liever) springschoenen met bandages. Zorg voor een staartbeschermer en hang de staart over de veiligheidsbalk. Als het de eerste keer op de trailer is, is ze/hij misschien een beetje onwennig met bochten, remmen en wegrijden en als ze dan met haar kond tegen die balk knalt zit de staart(wortel) er niet tussen. Het handigste om een paard mee vast te zetten zijn die korte lijnen van autogordelmateriaal. Mocht er iets gebeuren dan zijn deze heel eenvoudig door te snijden met een gordelsnijder; die heeft bijna iedereen wel in de auto en bij een ongeluk kan de KLPD het paard ook makkelijker loskrijgen.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 10:59

Vorig jaar heb ik gezien dat een paard zijn rug had gebroken in een trailer (was echt verschrikkelijk, z'n voorbenen kon hij nog bewegen maar de rest Huilen ) en is daar meteen afgemaakt... vandaar dat ik er zo bang van ben Bloos
Maar goed, alles is geweldig gegaan.
Paard goed in de bescherming gezet, heel rustig gereden en het ging ontzettend goed Haha!
Toen ze met de voorbenen op de klep stond keek ze me echt zo aan van: waar slaat dit op..?
Gelukkig weet ik dat ik dan even niks moet vragen en ook zo terug moet kijken Knipoog
Toen voordat ik het door had stond ze erop.
Op de terug weg liep ze in 1 keer erop.
Ben trots en onderweg was ze ook super braaf Haha!
Bedankt voor al jullie adviezen OK dan!
Mede daardoor ben ik dan toch wat zekerder van mezelf, wat me paard dan natuurlijk ook merkt.
Bedankt.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:04

Ik kan je eigenlijk niet verder helpen.
Domenic wandelt er zo in.

Verder als paard niet wilt... Geduld! Mensen die een paard de trailer in meppen heb ik geen respect voor. Zullen we die mensen dan ook maar gaan meppen als ze iets niet durven? Nee. Doe je niet.

Ben benieuwd hoe het gegaan is met laden en vervoeren!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 13:05

Ow... Haha!
Lees net dat het super gegaan is!!
Heel mooi!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:39

jwoltmanelp schreef:
Belangrijk is dat je je benen van het paard beschermt, zijn hoofd en de staartwortel, zodat hij zich niet verwonden kan. Verder is rustig blijven belangrijk en veel geduld. je paard moet het laden in de trailer als positief zien.

hoe bescherm jij z'n hoofd dan??? Knipoog

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:46

sas00 schreef:
paard gaat voor het eerst de trailer in [...]
voor mij ook de eerste keer

Laat 'm er alsjeblieft door een ervaren iemand op zetten!
Die eerste keer moet een positieve ervaring zijn, verpruts dat niet door je eigen onervarenheid. Tuurlijk moet je het zelf ook leren, maar met een groen paard lijkt me dat niet verstandig.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:54

yambalaya schreef:
hahahah

Naja, wat is dat nou weer voor flauwe reactie ...
Anouar heeft het dan toevallig miss van iemand anders geleerd, maar als zijn nu weet hoe je zoiets aan kan pakken, dan is het toch handig als zij daarmee nu weer een ander kan helpen Verward

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:13

Maroush schreef:
yambalaya schreef:
hahahah

Naja, wat is dat nou weer voor flauwe reactie ...

Dat is zo iemand die een hekel heeft aan een ander iemand.
En dan gaan ze over de rug van iemand anders topic de sfeer even lekker verpesten....
Zal ook wel een schaduwaccount zijn ivm de weinige posts.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 18:20

En dat haar paard niet gelijk een trailer in wil?
Jammer dan! Niet iedereen heeft een paard dat er zo in wandelt.
Heel goed van haar dat ze het een ander heeft laten doen. Nu kon ze meekijken en leren.
En haar ervaringen toen kan ze nu delen met mensen die daar behoefde aan hebben.

Anouar! Je hebt een leuk paard!
Zag net je fototopic over die derby.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:45

Het feit dat je dit topic opent is al heel verkeerd. Je bent jezelf zenuwachtig aan het maken; Zal hij erin gaan?
Je paard merkt dit aan je en zal eerder weigeren.

Je moet vol overtuiging de trailer inlopen, zonder enige twijfel. Hoezo zou het paard weigeren achter je aan te lopen?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:57

Sjonniej schreef:
Het feit dat je dit topic opent is al heel verkeerd. Je bent jezelf zenuwachtig aan het maken; Zal hij erin gaan?
Je paard merkt dit aan je en zal eerder weigeren.

Je moet vol overtuiging de trailer inlopen, zonder enige twijfel. Hoezo zou het paard weigeren achter je aan te lopen?

Het is helemaal goed gekomen hoor Knipoog
Heb ik al gepost in dit topic.

yambalaya schreef:
het baasje van anouar verteld er niet bij dat ze heel lang bezig is geweest met haar paardje in de trailer te krijgen, bovendien heeft ze het niet zelf gedaan.

Ik heb teminsten tips van Anouar gehad, dat kan ik van jouw niet zeggen. Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 20:49

off topic reacties van jambalaya verwijderd

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:23

Ik hoop niet dat jullie denken dat ik het topic wil verpesten hoor ofzo, want ik ken die persoon helemaal niet (zij mij dus wel) en ik vind het ook raar dat ze zulke berichten schrijft, niet alleen in dit topic.

Maar weer even een beetje ontopic. Super dat het zo goed is gegaan. Geeft jou denk ik ook een heel goed gevoel zodat het de volgende keer ook goed gaat, dan heb jij er vertrouwen in.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:46

sandr0 schreef:
jwoltmanelp schreef:

hoe bescherm jij z'n hoofd dan??? Knipoog

Daar zijn speciale kapjes voor. Die doe je boven op het hoofd, er zitten twee gaten in waar de oren doorkunnen. Ze zijn van een stevig soort stof/leer. Heb het nog nooit in de winkel gezien (heb er ook niet op gelet hoor) maar wel een keer bij een paard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:51

Dat is iets typisch Engels volgens mij.
Zoek maar eens op "Poll guard" via Google.

Afbeelding

Ik vind het nogal overbodig, maar als je er eentje hebt die z'n hoofd nog wel eens wil stoten is het misschien wel zinnig.