Wordt mijn paard door te veel personen te vaak bereden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Wordt mijn paard door te veel personen te vaak bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 21:18

Sinds 1 jaar heb ik mijn lievelingsmanegepaard gekocht, aangezien de manege ophield met bestaan, Pallas een zeer gevoelige paardje is en met hem erg goed kan opschieten. Hij staat nu in Duitsland. Pallas is als manegepaard 2 tot 3 uur per dag bereden en had dagelijkse weidegang van 2 a 3 uur per dag in de zomer en in de winter niet. Momenteel is pallas 16 jaar, komt in de zomer 2 tot 3 uur buiten (langer gaat helaas bij ons niet, omdat weides bij deze pensionstal gedeeld worden Boos! ) en in de winter niet. Omdat ik door onregelmatige werktijden niet altijd rijden kan en ik het belangrijk vind dat Pallas elke dag voldoende (zeker in de winter) beweging en aandacht krijgt, deel ik Pallas momenteel met 3 bijrijders. Eerst heb ik Pallas met 2 bijrijders gedeeld. Helaas is een bijrijder opgehouden en heb ik mijn andere bijrijder die 1 keer per week reed gevraagd of ze vaker per week wilde rijden. Dat kon ze helaas door haar werk niet garanderen. Aangezien de bijrijder die wegging 4 keer per week reed, heb ik daarom 2 andere zeer betrouwbare bijrijders gevonden, van wie een 2 keer per week rijdt en de andere 3 keer per week. We delen als het ware Pallas nu met 4 mensen (ik en 3 bijrijders). Pallas wordt nu door mij maandag 2 uur (1 uur dressuurles en 1 uur buiten in bos) gereden, dinsdag en woensdag 1 uur door mijn bijrijders (buiten of dressuur), donderdag 2 uur door 2 verschillende bijrijders (2x dressuurles), vrijdag (1 lesuur door mij en 1 lesuur door een bijrijder), zaterdag 2 uur door mij (buiten) en zondag 2 uur (dressuur en buiten door een andere bijrijder). Nu wilde mij eerste bijrijdster die 1 keer week rijdt, 1 keer extra rijden volgende week. Toen zei ik haar dat ze dinsdagochtend kon rijden, omdat mijn andere bijrijder s'middags rijdt. Nu heeft ze me een gehele preek gegeven dat ik Pallas door veel te veel mensen laat delen, dat hij veel te veel wordt bereden en dat dat voor hem niet goed is. Ik heb echt het beste met Pallas voor en wil graag dat hij minstens 1 tot 2 uur per dag wordt gereden. Ik heb als mening dat Pallas vroeger als manegepaard door veel verschillende mensen is gereden en voor hem 4 vaste mensen een gehele verbetering is. Hij ziet er zeer gezond en gelukkig uit en heeft een hele goede conditie. Hij heeft ook graag aandacht. Aangezien ik niet veel meer rijden kan en mijn bijrijders ook niet, ik het beste met Pallas voorheb (en ik hem zeker niet verkopen wil), wou ik graag jullie mening weten of jullie vinden of hij door te veel mensen te vaak wordt gereden?

denice

Re: Wordt mijn paard door te veel personen te vaak bereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:27

ik vind dat jou paard veel bereden wordt, maar niet te veel. persoonlijk ben ik voor een dan in de week longeren of ook eens springen of gewoon wandelen/loslaten. jij geeft aan dat je paard er gelukkig uitziet en ook is. waarom zou je het dan anders gaan doen als je nu doet?
persoonlijk zou ik liever niet hebben dat er zoveel mensen op mijn paard rijden, maar dat is puur omdat ik wel tijd genoeg heb, en ik wat met mijn paardje in de sport wil bereiken.
manegepaarden zijn gewend zoveel te lopen, en twee uur per dag rijden is helemaal niet te veel. ik denk dat je goed bezig bent, alleen let wel op je paard, en als hij aangeeft dat het allemaal iets t eveel van het goede wordt, gewoon wat minderen!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:34

kort gezegd : ik moet er niet aandenken om zoveel verschillende mensen op mijn paard te hebben, maar ik heb dan waarschijnlijk ook hele andere doeleinden.
IK persoonlijk zet liever mijn paardje een dagje extra aan de longeerlijn dan dat hij door iemand anders bereden word..

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 22:42

Ja, begrijp heel goed als je sport doeleinden met een paard heb, dat je liever alleen op een paard rijdt. Mijn doel is inderdaad anders. Zelf heb ik geen tijd elke dag naar mijn paardje te gaan, maar ik wil hem wel een goed leven bieden. Pallas is een paard die graag aandacht heeft en graag vertroeteld wordt en ik merk dat als hij vaker beweegt wordt per dag veel vrolijker is dan dat hij lang op stal staat. Tot nu toe ben ik erg gelukkig hoe het gaat. Mijn bijrijders zijn erg goed voor Pallas en Pallas is een vrolijk paard. Als ik inderdaad merk , dat het hem teveel wordt, verminder ik natuurlijk, maar dat is tot nu toe zeker niet het geval. Toch hoor ik graag meningen van anderen, want ik wil weten of ik niets verkeerd doe.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:45

Neej je paard loop zeker niet te veel en 4 mensen erop is toch ook geen ramp!
En zoals je zelf zegt hij heeft goede conditie en hij is wel meerdere mensen gewend op zijn rug...

Persoonlijk vind ik het juist niet normaal dat sommige mensen een paard maar 3 kwariertjes uit hun stal laten om even te rijden, en hem dan nog 1 of 2 dagen in de week een dagje rust te geven, omdat hij zo hard werkt.. :S
(alleen zo bij mensen die geen weidegang hebben hoor!!)

Zolang je paard er plezier in heeft is er toch niets aan de hand!!

Als je nou 3 uur achter elkaar rijdt is het anders, maar 3 uurtjes met tussen pozen gaat makkelijk!!

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:47

2 uur per dag lopen is niet teveel voor een paard Knipoog , maar ik zou er zelf ook neit voor kiezen om mijn paard door zoveel verschillende mensen te laten rijden. Ik zou eerder kiezen voor 1 lekker dagje rust per week (niet dat hij niets moet doen)maar hij is ook al 16 dus 1 dag per week lekker losgooien of longeren zou hem gerust geen kwaat doen. en zoals de andere al zijden houd goed in de gaten dat het niet te veel voor hem word.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:48

Ohh ja en als ze je bijrijder het er niet mee eens is dat hij zovaak rijd, terwijl dat niet het geval is, waarom zegt ze dan zelf niet is stop ermee want ik vind dat er teveel mensen op rijden??

Vind het maar raar van haar dat ze jou daar een preek over gaat geven!!

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 23:02

Nou, ben blij om te horen dat ik niet helemaal verkeerd bezig ben. Zal zeerzeker op blijven letten dat Pallas het ook leuk blijft vinden en aankan. Tot nu toe heb ik het idee dat hij veel aandacht en beweging van 4 mensen juist fijn vind. Zelf ben ik ook de mening, dat een paard beter 2 uur bewogen kan worden, dan elke dag maar 3 kwartier en een paard het natuurlijk wel leuk moeten vinden om door meerdere mensen verzorgd te worden. Sommige beestjes zijn nu eenmaal eenkennig, anderen zijn meer allermans vriend en willen graag zoveel mogelijk aandacht. Dat is inderdaad een goede, dat mijn bijrijdster zelf dan ook kan voorstellen niet een keer extra te willen rijden, als ze toch vindt dat Pallas te vaak en door te veel mensen wordt gereden. Zal nog een keer met haar gaan praten, zodat we elkaar goed begrijpen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 00:55

lekker zo laten! zeker omdat het een ex-manegepaard is kan ie daar best wel tegen hoor, tegen meerdere keren per dag rijden en door verschillende ruiters

beter dat dan je paard de hele dag op stal!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 01:33

Hij kan het best hebben natuurlijk, de meeste paarden zouden het aankunnen denk ik.. En als jij denkt dat ie hier gelukkiger bij is en je geen sportieve wensen hebt zou ik het gewoon zo laten...en zij heeft als bijrijder er weinig over te zeggen zeker als je haar al gevraagd had om vaker te rijden en ze niet kon..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:43

Lekker zo laten hoor!
Ik heb een aantal jaar geleden 5 bijrijdsters op Kevin gehad, we deden hem dus met zijn 6en en hij heeft er nooit iets van gehad hoor.
Alleen ik zie dat hij op Donderdag 2x een dressuurles loopt, dat zou ik dus weer niet doen maar ik neem aan dat jouw paard dat makkelijk kan hebben. In geval van les zorgde ik er bij Kevin altijd voor dat hij de rest van de dag niets anders had, maar dat was meer omdat hij een hekel aan dressuur heeft en zo'n les dus erg zwaar voor hem was, jouw paard was het natuurlijk op de manege al gewend dus die zal dat makkelijk aankunnen.
Dus lekker zo door gaan en wat die bijrijdster betreft........preken? Dan moet ze zelf stoppen met rijden en zéker niet vragen om een extra keer rijden en jouw dan een schuldgevoel gaan aanpraten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:22

Ik moet zeggen dat ik het wel redelijk veel vind.
Een dagje rust is voor een paard ook best lekker hoor!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:00

Das waar, vergat ik er nog bij te zetten, Kevin had 1 dag rust per week en 1 dag longeren.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 12:45

Bedankt voor jullie reacties! Probeer inderdaad de dressuurlessen zoveel mogelijk af te wisselen met naar buiten rijden en soms longeer ik ook ipv rijden. Alleen heeft pallas een hekel aan longeren, supersloom en leeft weer helemaal op als we ophouden. Onder het rijden is hij duidelijker actiever en heeft meer zin, zeker buiten in het bos! Mijn bijrijders doen dat ook, gaan ook wel eens naar buiten ipv een dressuurles. Af en toe spring ik ook wel eens met Pallas over 10 cm balkjes. Ben het helemaal ermee eens dat een paard afwisseling moet hebben en ik blijf goed opletten of Pallas vrolijk blijft, wat tot nu toe het geval is. Mijn bijrijder met de preek heb ik verteld dat ze Pallas dinsdag ochtend longeren kan en ik heb nog een keer uitgebreid met haar gesproken en zij ziet dingen nu ook beter in, dus nogmaals dank voor de reacties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:53

chitra schreef:
Neej je paard loop zeker niet te veel en 4 mensen erop is toch ook geen ramp!
En zoals je zelf zegt hij heeft goede conditie en hij is wel meerdere mensen gewend op zijn rug...

Persoonlijk vind ik het juist niet normaal dat sommige mensen een paard maar 3 kwariertjes uit hun stal laten om even te rijden, en hem dan nog 1 of 2 dagen in de week een dagje rust te geven, omdat hij zo hard werkt.. :S
(alleen zo bij mensen die geen weidegang hebben hoor!!)

Zolang je paard er plezier in heeft is er toch niets aan de hand!!

Als je nou 3 uur achter elkaar rijdt is het anders, maar 3 uurtjes met tussen pozen gaat makkelijk!!

zulke paarden worden in die drie kwartiers vaak wel harder getraind dan het gemiddelde manege paard op 3 uur! wat jij zegt zijn vaak wedstrijd paarden, en die moeten gewoon heel andere oefeningen doen, op een heel andere manier als 'gewone paarden' (ja hoe druk je dat nu uit Haha!), dus ik denk dat drie kwartier voor zon sportpaard wel gelijk staat aan pak 2 uur in de manege rondhobbelen! dus let op met wat je zegt. ik bv, mijn pongy's krijgen élke dag minstens 2 uur weidegang + dat ze normaal gezien (tenzij er wat tussen komt...) 6 dagen op 7 gereden worden en 1 dag alleen op weide. Ze worden, afhankelijk van wat ik wil doen min. 45 min, en max 2 uur gereden (phara is vaak anderhalf uur en Ex meestal ongeveer een uurtje) Maar die zijn minstens even moe als een manege paard wanneer zijn uren erop zitten..Das gewoon een andere manier van rijden!

wb de ts: ik vind dit niet te veel, het paard is er (zoals je zegt) duidelijk gelukkig mee dus waarom zou je je wat aantrekken van je bijrijder? (bij wijze van spreken!) praat er een keer over met haar en vertel haar wat je ons nu verteld, en zeg dat hij er duidelijk gelukkig uit ziet en blijer word als hij meer mag doen. Misschien begrijpt ze het dan, zo niet? dan heb je het al vast geprobeert, niet geschoten altijd mis!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:13

nou ik vind dat je paard per dag niet te veel loopt.. maar denk dat het voor je paardje wel fijn zou zijn als hij een dagje vrij zou hebben.. want paarden op een manege hebben vaak toch ook een dagje vrij ( vaak de zondag) nou ik zet mijn paardje ook altijd een dagje op rust.. of jah misschien licht longeren of losgooien.. maar een dagje heeft hij altijs vrij van het werk...
groetjes keshia

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:17

Nou , mijn keus zou het niet zijn deze situatie , paard maar 2-3 uurtjes naar buiten op een dag...en zoveel bijrijders.

Maar nu je in deze situatie zit is het voor je paard alleen maar fijner als hij vaker die stal uit komt.

En als hij het naar z'n zin heeft tijdens het rijden , lekker in z'n vel zit : dan gaat het toch prima Ja

Ik zou zelf liever meer weidegang zien en wat minder vaak les.
Maar vooral ook als het een ex-manegepaard is , hij wat ouder begint te worden en weinig weidegang heeft : dan is het juist goed om hem soepeltjes en aan het werk te houden , vooral als hij er echt plezier in heeft Ja

Een dagje vrij zou ik ook graag zien , maar dan wel op de wei.

Je paard dat bijna de hele dag op stal staat , een dagje vrij geven , dat vind ik echt waardeloos...dan krijgt zo'n dier liever even aandacht tijdens een bosritje Knipoog

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:20

Ik vind dat je het goed hebt opgelost zo.
Als die van mij op een pensionstal stond met niet zoveel weidegang, dan greep ik iedere kans aan om hem lekker uit de box te laten komen.
Breekt de dag tenminste een beetje.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:30

pmarena schreef:
Ik zou zelf liever meer weidegang zien en wat minder vaak les.
Maar vooral ook als het een ex-manegepaard is , hij wat ouder begint te worden en weinig weidegang heeft : dan is het juist goed om hem soepeltjes en aan het werk te houden , vooral als hij er echt plezier in heeft Ja

Een dagje vrij zou ik ook graag zien , maar dan wel op de wei.
Knipoog

Ze geeft toch aan dat dit niet mogelijk is...........ivm de verdeling van de weidegang over meerdere paarden.

Verder loopt dit paard echt niet teveel, hij is wel wat gewend en zal niet op wedstrijdniveau getraint worden.

Dat het niet een keus is van velen doet er niet toe. Eigenlijk vind ik het juist knap dat ze dit voor haar paard over heeft. Velen (waaronder ik zelf ook) zijn van het is MIJN paard dus daar komt niemand aan.

Top eigenlijk want mijn paard zou wel vaker mogen lopen eigenlijk Bloos Ik heb dan als alternatief: heel de dag op de wei....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:59

Orionneke: Ik heb hier ook zat stallen in de buurt waar dat niet mogelijk is , maar je stal kies je nog altijd zelf.

Dus natuurlijk is die mogelijkheid er wel , alleen niet op die stal.
En dat zou mijn keus niet zijn.

Ik zou een andere stal zoeken waar wel meer weidegang is.

Tot die tijd is dit een prima oplossing zo met meerdere bijrijders , maar ik zou echt meer vrije beweging willen Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:24

Tja, ik vind ook dat je het goed doet hoor en een rustdag is eigenlijk helemaal niet nodig.
Wat betreft het feit dat wedstrijdpaarden 3 kwartier eruit komen en dat dat genoeg zou zijn omdat ze dan harder werken daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard is het meest gebaat bij zoveel mogelijk beweging.
Op het federatiekamp in Ermelo kregen we ook 2x per dag een uur les, 1x 's ochtends en 1x 's middags. Mijn pony liep toen ook M2 dressuur en L-springen.
Ik deel mijn paard ook liever niet, eigenlijk heel egoïstisch van mij en ik vind het dan ook zeer goed van jou dat jij in de eerste plaats aan het welzijn van jouw paard denkt. Als hij zo gelukkig is, dan doe je het goed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:54

ik vind het wel een hele kluif.
12 uur per week met 4 verschillende mensen. ik snap het wel dat je graag wilt dat het paard elke dag beweging krijgt, maar waarom dan zoveel mensen erop?
persoonlijk zou ik hiervan gruwelen, ik zou mijn paard nooit zoveel door zoveel mensen laten berijden elke dag.
Ook zou ik als bijrijder niet voor jouw paard kiezen, puur om deze reden, en snap ik die ene bijrijder ook goed.
maar dat is gewoon mijn mening.
als jij denkt dat je paard het leuk vind en het aankan, moet je het natuurlijk gewoon zo doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:37

Ik vind dat je het prima hebt opgelost zo! Als jij geen wedstrijd-doeleinden hebt met je paard en je er dus zelf geen hinder van ondervindt dat er ook anderen op rijden, is dat toch alleen maar mooi? Beweging is in principe altijd goed voor een gezond paard, liever meer dan minder. En als je lekker ook in het bos rijdt enzo, heeft hij ook genoeg afwisseling, toch?
Als dit op deze manier voor jou het beste haalbaar is, en je niet het idee hebt dat Pallas het vervelend vindt, zou ik het lekker zo laten.

JudithC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:14

Mijn paard word door 2 mensen bereden (mij en af en toe mijn moeder). Wij zorgen er wel voor dat wij een beetje de zelfde manier van rijden hebben. Het is voor een paard heel erg verwarrend als mensen een verschillende manier van rijden hebben. Wij hebben dan ook van de zelfde instructrice les en als mijn moeder rijd ben ik er (nu nog) altijd bij om haar ook te vertellen hoe ik dingen oplos en zij is er altijd bij als ik rij. Ik denk dat het voor jouw paard dus ook wel belangrijk is dat er op dezelfde manier word gereden.
4 bijrijders is namelijk best veel. Hij is het wel gewend, maar als jij hem bepaalde dingen wilt leren en een bijrijder doet dat anders, dan breng je het paard in verwarring en dan zie je weleens dat de ruiter/amazone boos word omdat het paard niet doet wat er word gevraagd...maar eigenlijk begrijpt hij het gewoon niet. Om deze redenen zou ik nooit een bijrijder nemen. Ik zou als ik jou was, vragen aan die bijrijder (die vond dat er te veel op rijden) vragen waarom ze dat vind. Geeft ze geen goede argumenten dan had ik tegen haar gezegd dat ze kon vertrekken. Aangezien ze waarschijnlijk altijd die mening zal hebben en dit niet de enige keer zijn dat ze tegen je tekeer gaat terwijl het jouw paard is en jij neemt de beslissingen en daar heeft zij maar genoegen mee te nemen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:49

Ik snap dat je je paard graag veel beweging geeft, maar mijn keuze zou het niet zijn Bloos Maar hier spreekt dan ook iemand die niemand anders op haar paard wilt. Ik zou hem af en toe een dagje rust gunnen, gewoon in het land of los...