Een ruin die een hengstige merrie dekt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekie

Een ruin die een hengstige merrie dekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 14:34

Eergisteren is er een nieuw paardje komen te staan bij een van m'n bijrijdpaarden. Een hele mooi draversmerrie.
Mijn bijrijdpaard (Ivar heet hij) is een 5-jarige ruin.
Het nieuwe paardje (Romy) is een merrie van 12.

Romy was dus hengstig en Ivar vond dat wel heeel interessant. Toen Romy voor het eerst bij Ivar kwam te staan, ging ze helemaal voor hem klaarstaan en Ivar sprong erop.
Zo heeft hij haar die avond wel een stuk of 5 keer gedekt.

Nu heb ik zelf ook een tijd een ruin gehad, die vroeger ook gedekt had voor hij geruind was, maar die keek dus niet eens meer echt naar merrie's. Niet meer dan naar een andere ruin zeg maar. Of ze nou hengstig was of niet.

Mijn andere bijrijdpaard, is Pablo van Nickyu hier op bokt. Pablo is een klophengst en vind het ook niet erg als er eens hengstige merrie bij hem staat Clown Die springt er dus ook op, maar dat is een klophengt.

Nu vraag ik me dus af of Ivar dus wel 100% ruin is.
Hij kan zijn aandacht sinds Romy er is, namelijk nauwelijks van haar afhouden (en zij van hem).

Weten jullie of dit gedrag van Ivar normaal is voor een ruin? Of is er een grote kans dat hij toch een klophengst is?

miekie

Re: Een ruin die een hengstige merrie dekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 14:36

oja, Ivar is door de mensen van wie hij nu is gekocht op 3,5 jarige leeftijd. Daarvoor was hij van iemand met een paardenmelkerij. Die heeft hem op 2,5 jarige leeftijd gekocht op de markt. Toen was hij al geruind.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:36

Ik heb zelf een merrie, maar ik heb er ook al een keer een echte ruin op aangetroffen. De hele avond lijkt me niet echt normaal (ook niet fijn voor de merrie trouwens), maar een enkele keer zie ik wel vaker gebeuren.

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 14:48

Mijn pony is een paar zomers geleden ook regelmatig gedekt door een ruin (merrie 146, ruin 170) ik was daar niet zo gelukkig mee, ze had wonden op haar rug en benen van de hoefijzers en het paard zat er zo'n 20x per dag op, m'n pony ging daarna als ze hengstig was de wei uit en het jaar daarna stond ze niet meer met dit paard in de groep.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 14:52

deze twee zijn gelukkig even groot en ze hebbeng een ijzers, maar kan me voorstellen dat het heel vervelend is, wanneer je paard er allemaal wondjes aan overhoudt.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:02

Bij de zeer hengstige merrie van mijn vriendin, heeft mijn (echte!) ruin dit nooit gedaan.
Bij mijn merrie echter, klimt ´ie er ook de godganse dag op als ´ie de kans krijgt Frusty .
Vandaar dat ik mijn ruin nu op de paddock/wei naast de merries neerzet, als een van de twee hengstig is.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:14

mijn merrie is altijd abnormaal hengstig, er staat bij mij ook een ruin, die springt er ook steeds op, ook zo'n 15 cm groter, vind het niet echt fijn maar ach... kan er niet veel aan doen

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:17

Ik moet wel zeggen dat mijn merrie ook veel meer last van de hengstigheid had toen ze met die ruin op de wei stond, nu merk ik het de helft van de tijd niet eens.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:21

LetiziaSA schreef:
Ik moet wel zeggen dat mijn merrie ook veel meer last van de hengstigheid had toen ze met die ruin op de wei stond, nu merk ik het de helft van de tijd niet eens.

Natuurlijk. Als er aandacht aan besteed wordt (lees: gedekt wordt) dan zal de merrie ook meer tonen dat ze bereid is. Waarom zou je als merrie al die moeite doen als er toch niks gebeurt.
Zolang de ruin het netjes doet en het geen halve verkrachting wordt en de maat een beetje overeen stemt, is er ook niks op tegen dat ze het doen.

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:27

Wel als ze het 20 per dag doen en 10 dagen lang, lijkt me ook niet echt gezond.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:30

Gaat ie er echt met z'n fluit in dan?

De ruin van Geriette(op bokt) die sprong ook op een zeer hengstig vriendinnetje van 'm. Maar of die ook écht dekt kon ze niet zien..
En dat is toch echt een ruin, ruiniger kan niet Haha! Haha!

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:32

Jip, alles er op en er aan Haha!

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 15:58

ja, bij Ivar en Romy ook.. fluit gaat erin..

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 19:23

We hoeven er dus niets achter te zoeken dat hij zo op die merrie gefocust is? Want t is niet alleen dat hij erop springt. Al z'n aandacht gaat naar die merrie uit. We moeten echt ons best doen, wil hij op ons (mensen) letten. Heel vervelend..

LetiziaSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:27

Dat paard wat het bij mijn pony deed hebben ze zelfs het bloed nog van laten onderzoeken, niks aan de hand, maar goed je weet maar nooit (klophengst?)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:30

Mijn behoorlijk echte ruin deed dat ook bij een merrie in het land. Ook dat hij volkomen op haar gericht was (en als we hem uit het land wilde halen moesten we haar noodgedwongen ook meenemen).

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 19:58

Ik heb het ook wel is gezien dat de ruin op de merrie wou springen maar de merrie was niet hengstig en trapte van zich af.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:01

die van mij (merrie) staart ook bij een ruin in en als mijn merrie een beetje hengstig is dan klimt hij er ook wel boven op....of de shetlanderhengst van 4, die er nu achter komt dat ie eigenlijk hengst is probeert mijn merrie van 1.64 te dekken....

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:07

Mijn oude pony deed dat ook en hij was echt een ruin.
Volgens mij hoef je je niet druk te maken.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 20:16

Een aantal ruinen bij ons op stal doet het ook. Mijn merrie is ook nog eens altijd gigantisch hengstig, die biedt zich echt aan :/

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:58

Gamier dekt ook echt als hij de kans krijgt en hij is echt 100% ruin. Hij reageerd ook heel heftig op hengstige merries (niet prettig als je aan het rijden ben Boos! )

Gamier is op 3 en halve jarige leeftijd geruint en heeft in het verleden gedekt.... of dit er mee te maken heeft????

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 02:13

Mijn ruin zit ook continu op mijn merrie als ze hengstig is. Ze schijnen er beide erg veel plezier aan te beleven, dus ik gun ze dat dan maar Haha!

Ik zou idd wel opletten dat de merrie er geen last van krijgt, want dan zou het wel verstandig zijn om ze uit elkaar te halen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 10:17

Bij ons sprong ook een laat geruinde haflinger op de merrie's als ze hengstig waren. maar hij is er gewoon van de ene op de andere dag mee gestopt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:50

zie je nou dat het veel vaker voorkomt dat een ruin dekt ..
zolang hij niet "klaarkomt" ...is de kans dat hij een klop hengst is klein , bij twijfel net als ik een bloed testje laten doen , weet je alles , tja wij kwamen er zo achter dat hij toch hengst was maar dat hoeft dus niet ...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 13:39

Mijn vorige ruin deed dit ook altijd, de hele verleidingsfase ging eraan vooraf Haha!
Fluit en al er in, een aantal keren per hengstigheid.
Ik vond het wel handig, had hij zn lolletje weer gehad was zn fluit ook weer schoon Haha! ( vriendin met merrie vond het wat minder dat hij zn ranzige piel in haar merrie hing Knipoog )